اهداف طراحی کاراکتر چیست؟
اهداف طراحی کاراکتر، به نوع طراحی، محیط طراحی شده و داستان کاراکتر مربوط میشود. همچنین به فضایی که کاراکتر در آن استفاده میشود نیز ارتباط دارد.
اهداف طراحی کاراکتر نشان دهنده نوع نگاه طراح و همچنین شخصیتپرداز است. در دنیای طراحی شخصیتها، شما باید از ابتدا کاراکتر خود، ویژگیهای آن، اهداف و محیطی که میخواهد در آن تعامل داشته باشد را شناسایی و به دقت بررسی کنید. برخی از عوامل محیطی میتوانند تأثیر بالایی در شخصیتپردازی کاراکترها بگذارند.
امروزه بسیاری از مردم طراحی شخصیت را تنها یکی از اجزای دنیای طراحی دیجیتال میدانند. در برخی موارد نیز فرآیند طراحی کاراکتر فقط برای بازیهای ویدیویی یا داستانهای مصور، در نظر گرفته میشود. با این حال، طراحی کاراکتر چیزی بیش از این موارد است. نام این فرایند به راحتی گویای همه چیز است. در فرایند طراحی کاراکتر، عنصر حیاتی یک داستان طراحی میشود. این عنصر حیاتی وظیفه روایت داستان را بر عهده دارد.
فرآیند طراحی کاراکتر بیش از یک کلمه است. همه چیز به اصل طراحی برمیگیرد: اصول، تئوری و اجرا. طرح ایجاد شده باید بتواند چیزی بیش از مخاطب قرار دادن کاربر انجام دهد. در واقع در فرایند طراحی شخصیت، مخاطب باید بتواند با آن همذات پنداری کند. این یک چالش بزرگ برای هر طراح است. شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر مقاله طراحی کاراکتر را مطالعه نمایید.
مقدمه
- تأثیر طراحی شخصیت چقدر است؟
- موارد مهم قبل از طراحی شخصیت
- بررسی اهداف طراحی کاراکتر
- اهداف طراحی کاراکتر- ایجاد فرآیند خلاقانه
- اهداف طراحی کاراکتر – کمک داستانسرایی منسجم
- نشان دادن احساسات به سادگی
- اهداف طراحی کاراکتر - ایجاد فرآیند تجاری
- نتیجهگیری
تأثیر طراحی شخصیت چقدر است؟
طراحی شخصیت تأثیر زیادی بر نحوه درک بیننده از اثر دارد. فرقی نمیکند که اثر شما یک کتاب است، یک فیلم است، یک انیمیشن یا یک بازی ویدئویی است. شما میتوانید با استفاده از فرایند طراحی شخصیت به راحتی کاراکترهایی را وارد داستان کنید که به شما در روند پیشبرد داستان کمک کنند. شخصیتها لزوماً انسان نیستند. حیوانات و رباتها هم میتوانند بخشی از کاراکترها باشند.
در حالت کلی زوایای زیادی وجود دارد که ما میتوانیم قبل از طراحی یک شخصیت بررسی کنیم. طراحی طرح بستگی به هدف ما دارد: آیا کاراکتر برای یک سریال انیمیشنی است؟ برای یک بازی ویدیویی؟ چقدر میتوانیم وارد جزئیات شویم و خیلی سؤالات دیگر که بر اساس نوع پروژهها میتوانند بسیار متفاوت باشند!
امروزه حتی برای تبلیغات تلویزیونی و برند سازی نیز از فرایند طراحی شخصیت استفاده میشود. حتی برای مسابقات، سمینارها، مراسمها و خیلی از موارد دیگر نیز شخصیتهایی طراحی میشوند. شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر مقاله نکات مهم در طراحی کاراکتر حرفه ای را مطالعه کنید.
موارد مهم قبل از طراحی شخصیت
قبل از اینکه اهداف طراحی کاراکتر را برای شما مشخص کنیم باید یک سری موارد را در نظر داشته باشید. برخی از این موارد عبارتاند از:
• خلق کاراکتر معمولاً با آزمون و خطا انجام میشود. پس خیلی نمیتوان روی طرحهای اولیه حساب کرد.
• اولین طرحها را میتوان روی کاغذ یا در یک برنامه مناسب روی لپتاپ یا تبلت ایجاد کرد.
• طراحی کاراکتر از یک طرح ثابت پیروی نمیکند، بلکه یک فرآیند باز را توصیف میکند. این بدان معنی است که ترسیم کاراکتر همیشه میتواند دور ریخته شود و دوباره انجام شود.
• مراحل طراحی را کوچک و سادهتر کنید. شما در مراحل کوچک به محصول نهایی نزدیک میشوید و همیشه به هدف پروژه نگاه میکنید.
• وقتی صحبت از ترسیم شخصیتها میشود، اساساً به ارزشهای زیبایی (زیبایی صورت، هیکل، اندازه و قد) توجه نمیشود.
• شخصیتها باید دوستداشتنی و از نظر احساسی قابل دسترس باشند. همچنین به شکلگیری تونالیته اثر کمک کنند.
• اگر چندین شخصیت وجود دارند، مهم است که آنها با یکدیگر هماهنگ عمل کنند. این بدان معنا نیست که آنها لزوماً خود را به عنوان شخصیت میبینند، بلکه به این معنی است که طرحهای آنها همافزایی ایجاد میکنند و در محیط ادغام میشوند. به عنوان مثال شخصیتی که به صورت سه بعدی در بعد سوم مدلسازی شده است، نباید در یک محیط دوبعدی ساده با کاراکترهای دوبعدی قرار گیرد. این امر باعث سردرگمی و تضعیف اعتبار اثر میشود. شما میتوانید برای مطالعه بیشتر مقاله طراحی کاراکتر حرفهای را مشاهده کنید.
بررسی اهداف طراحی کاراکتر
یکی از مهمترین اهداف طراحی کاراکتر این است که طراحی صادقانه است، محصول را قابل درک میکند و محجوب است. در واقع میتوان این موارد را یکی از اصلیترین دلایل طراحی شخصیت دانست. به این دلایل و بسیاری از دلایل دیگر، طراحی شخصیت و محیط را نمیتوان از روی هوس یا صرفاً روی زیبایی شناختی متمرکز کرد.
یکی از موارد مهم در اهداف طراحی کاراکتر ایجاد یک فرآیند خلاقانه است. در واقع طراحی شخصیت یک فرآیند است، درست مانند هر پروژه دیگری. یک مرحله ایده پردازی، یک مرحله مفهوم، یک مرحله نمونه سازی و یک مرحله آزمایش وجود دارد تا زمانی که به محصول نهایی برسید؛ اما برخلاف کالاهای مصرفی معمولی، میتوان در این فرایند از تخیل آزادانه استفاده کرد، درست مانند روزهای خوب دوران کودکی. شما میتوانید دنیاهایی را بسازید که در واقعیت وجود ندارند، میتوانید موجوداتی را طراحی کنید که هیچکس نمیتواند تصور کند، میتوانید قوانین فیزیک، فضا و زمان را به چالش بکشید. بهترین بخش این است که همه چیز کار میکند و منطقی است تا زمانی که شما یک ستاره یا کاراکتر اصلی داشته باشید.
یکی دیگر از اهداف طراحی کاراکتر کمک به روند داستان است. اگر شخصیت به خوبی طراحی نشود و ویژگیهای آن مشخص نشود، هیچ کمکی به داستان نمیکند! فیلمها، انیمیشنها، بازیها، داستانهای مصور (کمیک بوک) و کتابها نیاز به شخصیت و کاراکترهای زیادی دارند؛ به عبارت دیگر، داستانها تنها زمانی رخ میدهند که بازیگرانی باشند که تحت تأثیر آن قرار گیرند و به نوبه خود بر آن تأثیر بگذارند. با کمک شخصیتها میتوان احساسات ایجاد کرد و اطلاعات را منتقل کرد. طراحی شخصیت تماماً در مورد خلق شخصیتهایی است که با موضوع مطابقت دارند و خود را با داستانسرایی وفق میدهند. به همین دلیل طراحی شخصیت خوب برای موفقیت یک اثر ضروری است. شما میتوانید برای مطالعه بیشتر به مقاله عناصر مهم در طراحی کاراکتر مراجعه کنید.
یکی از اهداف طراحی کاراکتر نشان دادن احساسات است. شما میتوانید به راحتی با طراحی کاراکترها احساسات مختلف را نشان دهید. داشتن یک کاراکتر همیشه عصبانی، همیشه آرام، همیشه خجالتی و غیره نمونهای از این موارد است. همچنین شما میتوانید نگرش یک شخصیت را به سادگی از طریق طراحی آنها نشان دهید. ژست یکی از ویژگیهای کلیدی در طراحی شخصیت است، به همین دلیل است که ما باید آن را در هنگام تصمیمگیری در مورد وضعیت بدن کاراکتر، در نظر داشته باشیم.
یکی دیگر از اهداف طراحی کاراکتر استفاده از آن برای فرایندهای تجاری است. شما میتوانید به راحتی با ایجاد یک شخصیت، مسیر و کسبوکار و درآمد یک کمپانی را تغییر دهید. امروزه از شخصیتهای زیادی به عنوان نماد برندها استفاده میشود. به همین دلیل است که یکی از اهداف طراحی کاراکتر استفاده از آنها برای برند سازی و فرایندهای تجاری است. با این حال عمده اهداف طراحی شخصیت معطوف به داستانسرایی در اثرها است. شخصیتهای طراحی شده زیادی در طول تاریخ هستند که به عنوان نماد یک کمپانی شناخته شدهاند. شما میتوانید برای آشنایی بیشتر مقاله طراحی کاراکتر در بازار کار را مطالعه کنید.
نتیجهگیری
دفعه بعد که شخصیتی را در یک فیلم، بازی یا کتاب میبینید به یاد داشته باشید که آنچه در ظاهر تجربه میکنید، مستلزم کار سخت زیادی از سوی تیمهای چند نفره است. جاه طلبیهای آنها منجر به قرار دادن یک تجربه منحصر به فرد با عشق و فداکاری در دستان شما میشود. اگر یک طراح بتواند مخاطب خود را کاملاً در این شخصیتهای جدید و دنیای آنها غرق کند، به هدف خود رسیده است.
در هنگام طراحی یک کاراکتر باید برای طراحی شخصیت از منابع مختلف الهام بگیرید! به عنوان مثال اگر شخصیت شما یک شوالیه باشد، در مورد جنگجویان تحقیق میکنید. به این نکته توجه داشته باشید که الهام همه جا هست! برای این کار میتوانید به عکسها یا آثار افراد دیگر نگاه کنید. گاهی اوقات وقتی ساعت 3 صبح در رختخواب دراز میکشید، ایده خوبی برای طراحی شخصیت به ذهن شما خطور میکند پس حتماً آن را یادداشت کنید.
پاسخ دهید
اولین نظر را شما ثبت نمایید
نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید