در پادکست رواق چه می‌گذرد؟

در پادکست رواق چه می‌گذرد؟

پادکست رواق، پادکستی روانشناختی است که به مطرح کردن مسائل مختلف روانشناسی می‌پردازد. این پادکست قصد دارد با بیان ساده مفاهیم همراه با مثال‌های بالینی عینی مخاطبان را با روان درمانی اگزیستانسیال آشنا کنند. این پادکست پر طرفدار، تا کنون در 103 اپیزود اصلی و به همراه بیش از 10 اپیزود فرعی تهیه و تولید شده است. رواق را از کست باکس و تمامی اپلیکیشن‌های پادکست گیر می‌توان شنید.

پادکست رواق یکی از پادکست‌های پرطرفدار فارسی است که در کست باکس 297.0 k دنبال کننده دارد. در این متن به بررسی و معرفی این پادکست خواهیم پرداخت.

پادکست رواق چیست؟

پادکست رواق را می‌توان در دسته پادکست‌های روانشناختی و یا خودشناسی جای داد. فرزین رنجبر در این پادکست به سراغ مسائل روانشناسی وجودی رفته و به بررسی آن با تکیه بر آثار اروین یالوم پرداخته است. ریشه عمیق‌ترین احساسات آدمی مثل ترس، غم و آرزوها و... را واکاوی می‌کند، و مخاطب را وادار به جستجوی فردی زندگی اصیل کرده و در مسیر این کاوش در کنار آنها است. پادکست رواق تا کنون در 103 اپیزود منتشر شده است، و بیش از 8.7 میلیون بار شنیده شده است.

موضوع پادکست رواق چیست؟

اگر در یک کلمه و به طور خلاصه بخواهیم به این سوال پاسخ بدهیم باید بگوییم: روان‌درمانی اگزیستانسیال!!

رنجبر در اپیزود نخست این پادکست اعلام می‌کند که به دنبال مطالعه آثار اروین یالوم رفته است و در ضمن آشنایی با روان درمانی اگزیستانسیالی که او ارائه کرده است، به درک تازه‌ای از زندگی پی برده است. زندگی اصیلی که حالا قصد دارد به مخاطب این پادکست هم کمک کند تا این درک تازه را در زندگی شخصی خودش بیابد. در قسمت‌های مختلف پادکست رواق، کتاب روان درمانی اگزیستانسیال از اروین یالوم را به همراه رنجبر مطالعه خواهیم کرد و با کمک وی به مفاهیم و باورهایی که در ارتباط با وجود و زندگی داریم، عمقی ویژه خواهیم بخشید و با منسجم کردن افکارمان بعد از باز تعریف مفاهیم روانشناختی زندگی را با اصالت بیشتر و با نگاهی متفاوت پی خواهیم گرفت.

اروین یالوم متولد 1931، روانکاو و روان درمانگر وجودگرا و نویسنده آمریکایی است.

اروین یالوم کیست؟

اروین یالوم متولد 1931، روانکاو و روان درمانگر وجودگرا و نویسنده آمریکایی است. که از سال 1963 تا کنون در دانشگاه استنفورد تدریس می‌کند. در همین دانشگاه روانشناسی اگزیستانسیال را پایه گذاری کرد. این استاد دانشگاه کتاب‌های فراوانی تالیف کرده که به زبان‌های زنده دنیا ترجمه شده‌اند. کتاب‌هایی مثل وقتی نیچه گریست، هر روز نزدیک تر از پیش، جلاد عشق و دیگر داستان‌های روان درمانی، خلق شدگان در یک روز و دیگر داستان‌های روان درمانی، درمان شوپنهاور، مسئله اسپینوزا، پلیس را خبر می‌کنم، مامان و معنای زندگی، دروغگویی روی مبل، که خطی داستانی را در درون خود دنبال می‌کنند. بر خلاف کتاب روان درمانی اگزیستانسیال که در اصل برای جامعه روانکاوی و در خطاب به روانکاوان نوشته شده است. اما خود یالوم در مقدمه کتاب ذکر می‌کند این کتاب برای انسان‌های کنجکاو این موضوع نیز می‌تواند مفید واقع شود و مطالعه‌اش خالی از لطف نخواهد بود. و از کتاب‌های غیر داستانی یالوم علاوه بر روان درمانی اگزیستانسیال، می‌توان به تئوری و عمل در روان درمانی گروهی،هنر درمان، خیره به خورشید نگریستن، یالوم خوانان، من چگونه اروین یالوم شدم و مسئله مرگ و زندگی است اشاره کرد.

در اپیزودهای پادکست رواق چه می‌گذرد؟

اپیزود نخست پادکست رواق به معرفی یالوم و اندیشه‌هایش می‌پردازد و بخش کوچکی از کتاب را نیز خوانش می‌کند. اپیزود دوم به ترس‌های وجودی آدمی می‌پردازد. اپیزود سوم جریان هستی اندیشی را مورد بررسی قرار می‌دهد. اپیزود چهارم لمس نیستی است و سخنان اشخاصی را که مواجهه نزدیک با مرگ داشتند می‌شنویم. اپیزود پنجم خرده مرگ است. به بررسی برخی روابط ناتمام می‌پردازد و یک انیمیشن نیز معرفی می‌کند. اپیزود ششم با عنوان من دلم می‌خواهد برگردم به کودکی، به آگاهی کودک از هستی و نیستی پرداخته و بازی‌ها و ترس‌های کودکی را با نگرش اگزیستانسیال رمزگشایی می‌کند. سپس مخاطب را با دو پناهگاه تاریخی بشر در مقابل ترس‌های وجودی آشنا می‌کند.

در اپیزود چهل و پنجم از عشق می‌شنوید. به کمک آبراهام مازلو عشق بدون نیاز را می‌آموزیم.

اپیزود هفتم خلاصه‌ای از آنچه که در اپیزودهای قبل گذشت را در کنار مسئله انکار خواهید شنید. اپیزود هشتم پادکست رواق آخرین وسوسه مسیح و اپیزود نهم پنهان شدن در لانه‌ی گرگ است. اپیزود ده شنونده را با ساز و کار دفاعی ایمان به حامی غیبی آشنا می‌کند و در باب ازدواج، اعتیاد و خودکشی داد سخن خواهد داد. از اپیزود 11 تا 39 به موضوعاتی چون تلقی‌های ذهنی، آزادی‌، اجتناب از مسئولیت، تصمیم، پذیرش، رضایت، پیش بینی خود برآورانه، آشنایی با دیگر روانکاوهایی که بر یالوم تاثیر گذاشتند، جبر و اختیار، احساس گناه، اراده، چرخه بهبود، دشواری تصمیم گیری، سختی گریزی، درون بینی و تسامح در روان درمانی پرداخته خواهد شد. اپیزود سی و نهم در باب تنهایی است. و از آغاز فصل تنهایی سخن می‌گوید.

 اپیزود چهل آشنایی با سائق سوم را در خود جای داده است. اپیزود چهل و یکم از تنهایی اگزیستانسیال حرف می‌زند. اپیزود چهل و دوم در باب آشنایی زدایی است. آشنایی زدایی تمرینی است که خوب است آن را در این اپیزود آموخته و انجامش دهید. اپیزود چهل و سه و چهل و چهار به ترتیب به روان درمانی اگزیستانسیال و آراء مارتین بوبر اختصاص دارد.

در اپیزود چهل و پنجم از عشق می‌شنوید. به کمک آبراهام مازلو عشق بدون نیاز را می‌آموزیم. در اپیزود چهل و شش با آراء اریش فروم آشنا می‌شوید و درباره عشق فعال و منفعل اطلاعات کسب می‌کنید. در ادامه در اپیزودهای چهل و هفت و چهل و هشت عشق را به پایان می‌رسانید و در اپیزود چهل و نه به سراغ ناهنجاری‌های ارتباطی می‌روید.

پادکست رواق

اپیزود پنجاه در رابطه با زیستن اجتماعی با شما سخن خواهد گفت. زین پس راغ ادبی و راغ داستانی نیز به مجموعه اپیزودهای پادکست رواق اضافه خواهد شد. اپیزودهایی که اسم‌شان نشانگر محتوایشان است. در ادامه به مسائلی چون ارتباط جنسی و تنهایی اگزیستانسیال، پوچی، رابطه غیر اصیل، روان نژندی‌های سائق تنهایی، آراء کامو و سارتر، روش درمانی دکتر فرانکل، ابزوردی جهان، معنا خواهی پرداخته خواهد شد.

پادکست رواق دارای چندین بخش است. بخش اصلی همانطور که گفته شد متعلق به کتاب روان درمانی اگزیستانسیال است. بخش اسپین آف‌ها در واقع استراحتگاه‌هایی است در میان مطالعه کتاب. راغ ادبی اپیزودهایی هستند که اسپانسر هزینه تولید آنها را بر عهده دارد و به نوعی اسپانسرشیپ به حساب می‌آیند. برای اینکه این تبلیغات با محتوای اصلی آمیخته نشود، در این اپیزودها جای داده شده است.

پادکست رواق برای چه کسانی مناسب است؟

برای تمامی انسان‌هایی که به دنبال پاسخ پرسش‌های بنیادین خود هستند. برای همه آنهایی که درگیر مسائل هستی شناختی و وجودی هستند. پادکست رواق تفاوت ماهیت و وجود را بررسی می‌کند و در کنار شما خواهد بود تا برای وجود داشتن‌تان در پهنه هستی معنایی بیابید.

 

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *