راهنمای جامع اصول پایه تصویرگری
اصول پایه تصویرگری به شما کمک میکند که به راحتی بتوانید انواع طرحها را ایجاد کنید. در نتیجه میتوانید از آن برای کسب درآمد و طراحیهای حرفهای استفاده کنید.
اصول پایه تصویرگری به شما این امکان را میدهد که بتوانید طرحهای جذاب و زیبا ایجاد کنید. طراحی از یک جنبه کلیدی با هنر متفاوت است، در طراحی باید هدفی داشته باشید. در واقع شما باید بر اساس طرحی که ایجاد میکنید، به یک هدف نزدیک شوید. این هدف میتواند برند سازی و معرفی محصول، جذب مخاطب و موارد دیگر باشد.
شاید با خود فکر کنید که طراحی تماماً به خلاقیت مربوط میشود؛ اما اینگونه نیست. اگر کارآفرین یا طراح هستید که تازه شروع به کار کردهاید، ممکن است وسوسه شوید و از پنج فونت مختلف و رنگهای سرد پاییزی برای طرح خود استفاده کنید. شاید اینطور فکر کنید که این موارد میتوانند به راحتی چشم مخاطبان را به خود جلب کنند. شاید شما این باور را دارید که چیز جدیدی خلق میکنید؛ اما در نهایت در بیش از 95 درصد مواقع، با طراحی بسیار زشت و عجیبوغریب روبرو میشوید!
مقدمه
- یک طرح ذهنی ایجاد کنید
- ایجاد تعادل و ترتیب
- رعایت کنتراست
- استفاده از عنصر تکرار
- رعایت نسبتها
- حرکت
- استفاده از فضای سفید
بررسی اصول پایه تصویرگری
استفاده از اصول پایه تصویرگری باعث میشود که طراحی شما کاربر پسندتر و متعادلتر باشد. در نتیجه توجه مخاطب را بهتر و سادهتر به خود جذب میکند. به عنوان مثال فرض کنید در حال طراحی یک پوستر برای یک کنسرت هستید. باید از خود بپرسید: مهمترین اطلاعاتی که گروه هدف من باید بداند چیست؟ آیا این نام گروه موسیقی است که مهم است یا محل برگزاری؟ در مورد تاریخ یا قیمت چطور، کدام یک از آنها مهمتر هستند؟
اصل اول در اصول پایه تصویرگری - یک طرح ذهنی ایجاد کنید
در ابتدا باید اجازه دهید مغز شما اطلاعات را سازماندهی کرده و طرح را در ذهن خود ایجاد کنید. به عنوان مثال در همین طرح پوستر کنسرت، اگر نام گروه مهمترین اطلاعات است، آن را در وسط قرار دهید یا آن را به بزرگترین عنصر روی پوستر خود تبدیل کنید. میتوانید پررنگترین و قویترین فونت را برای آن انتخاب کنید. یاد بگیرید که چگونه از روانشناسی رنگ استفاده کنید و از ترکیب رنگهای برجسته برای برجسته کردن نام گروه استفاده کنید. برای آشنایی بیشتر با فرایند تصویرگری بهتر است مقاله رشته تصویرگری را مطالعه نمایید.
اصل دوم در اصول تصویرگری - ایجاد تعادل و ترتیب
در فرایند تصویرگری هرگز فراموش نکنید که هر عنصر طراحی که در یک صفحه قرار میدهید، وزنی دارد. وزن میتواند شامل بخش هایی مانند رنگ، اندازه یا بافت عناصر باشد. همانطور که شما تمام مبلمان خود را در یک گوشه از اتاق قرار نمیدهید، نمیتوانید تمام عناصر سنگین خود را در یک قسمت از طرح خود قرار دهید. بدون تعادل، بیننده احساس خواهد کرد که نگاهش از صفحه خارج میشود.
بر اساس اصول پایه تصویرگری، طراحی متقارن زمانی ایجاد می شود که عناصر به طور یکنواخت و متعادل در دو طرف خط مرکزی قرار گیرند. از سوی دیگر، طراحی نامتقارن از وزنههای مخالف (مانند یک عنصر بزرگ در تضاد با چندین عنصر کوچکتر) استفاده میکند. در این صورت در طراحی نامتقارن ترکیبی ایجاد میشود که یکنواخت نیست، اما همچنان تعادل دارد. برای آشنایی بیشتر میتوانید مقاله ایده تصویرگری را مطالعه کنید.
اصل سوم در اصول پایه تصویرگری – رعایت کنتراست
بر اساس اصول تصویرگری ، وقتی میگویند یک طرح "متمایز " است، منظور کنتراست این تصویر است. در واقع کنتراست باعث میشود که تصویر در صفحه برجسته شده و در ذهن شما باقی بماند. کنتراست باعث ایجاد فضا و تفاوت بین عناصر در طراحی شما میشود. همچنین رنگ پس زمینه (بک گراند) طرح شما باید با رنگ عناصر اصلی شما متفاوت باشد.
بر اساس اصول پایه تصویرگری، اگر قصد دارید با استفاده از یک استایل خاص، روی پروژه خود کار کنید، درک اهمیت کنتراست ضروری است، زیرا کنتراست باعث می شود که وزن و اندازه طرح شما متعادل شود. وقتی همه چیز پر رنگ است، مخاطب شما چگونه باید بداند چه چیزی مهم است؟ اگر به نمونههایی از طرحهای واقعاً قوی و تأثیرگذار نگاه کنید، خواهید دید که اکثر طرحها فقط از یک یا دو فونت پر رنگ استفاده میکنند. برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله سبکهای تصویرسازی را مطالعه کنید.
اصل چهارم در اصول تصویرگری – استفاده از عنصر تکرار
طبق اصول تصویرگری، اگر خود را به دو فونت قوی یا سه رنگ قوی محدود کنید، به سرعت متوجه خواهید شد که باید برخی چیزها را در طرح خود تکرار کنید. این کار اصلا اشکالی ندارد! اغلب گفته میشود که تکرار یک طرح را متحد و تقویت میکند. به عنوان مثال اگر فقط یک نوشته روی پوستر شما با فونت خاصی و به رنگ آبی است، ممکن است در نظر مخاطب نوشته و یا رنگ آن اشتباه به نظر برسد؛ اما هنگامی که سه عنصر به صورت ویژه با رنگ آبی نوشته میشوند، یک موتیف ایجاد کرده و کنترل طرح را به دست میگیرند.
اصل پنجم در تصویرگری – رعایت نسبتها
تناسب اندازه و وزن بصری عناصر در یک ترکیب و نحوه ارتباط آنها با یکدیگر بسیار مهم است. این تناسب اغلب کمک میکند که به طرح موجود در ذهن خود، نزدیک شده و مفهوم را بهتر منتقل کنید. تناسب زمانی حاصل میشود که تمام عناصر طراحی شما در اندازه مناسب و با دقت در محل خود قرار بگیرند. هنگامی که به تراز، تعادل و کنتراست مسلط شدید، تناسب به طور طبیعی باید در طرح ایجاد شود. برای اطلاعات بیشتر مقاله تکنیک تصویرسازی را مطالعه کنید.
اصل ششم در اصول پایه تصویرگری - حرکت
برای اینکه به خوبی با این اصل آشنا شوید، با همان مثال پوستر کنسرت این موضوع را توضیح میدهیم. اگر تصمیم گرفتید که "اسم گروه" به عنوان مهمترین اطلاعات و "محل برگزاری" دومین مورد، مهم هستند، چگونه باید این اطلاعات را به مخاطبان هدف خود منتقل میکنید؟
این فرآیند در واقع با مفهوم حرکت در تصویرگری انجام میشود. در واقع در بین اصول پایه تصویرگری، حرکت به معنای کنترل عناصر موجود در یک ترکیببندی است تا چشم از یک اطلاعات به اطلاعات بعدی منتقل شود و اطلاعات به درستی به مخاطب شما منتقل شود. این فرایند با نام Movement نیز شناخته میشود. شما میتوانید برای آشنایی بیشتر مقاله تصویرسازی فیزیکی و مفهومی را مطالعه کنید.
اصل هفتم در اصول پایه تصویرگری – استفاده از فضای سفید
در فرایند تصویرگری، تمام عناصر دیگر، حول عنصر مرکزی و اصلی قرار میگیرند. شما باید عناصر اضافی را به عنصر اصلی خود در بخشهای مختلف اضافه کنید. با این حال فضای سفید (فضای منفی) تنها چیزی است که طراح آن را بدون فکر قبلی در پوستر خود قرار میدهد! فضای سفید (درست همانطور که کلمه نشان میدهد) فضای خالی است که عناصر ترکیبی (شامل عناصر اصلی و فرعی) را احاطه کرده است.
در واقع بر اساس اصول پایه تصویرگری، فضای سفید فقط برای این نیست که کاری انجام ندهد! بلکه این فضا باعث میشود که سلسله مراتب و نظم در طرح ایجاد شود. مغز ما به طور طبیعی فضای سفید اطراف یک آیتم را با اهمیت تشخیص داده و به همین دلیل عنصر قرار گرفته در آن از اهمیت بالایی برخوردار میشوند. در واقع مغز به چشم های ما دستور میدهد که به فضای سفید و عناصر قرار گرفته در آن توجه بیشتری داشته و اشیاء موجود در این ناحیه را از اشیای دیگر جدا کنند.
نتیجهگیری نهایی
اصول پایه تصویرگری به شما کمک میکند که یک طرح به راحتی تبدیل به یک اثر خوب شود. البته به این نکته دقت داشته باشید که برای اینکه یک طرح "خوب " باشد، همیشه نباید این قوانین را به شدت رعایت کنید. برخی از طراحیهای کاملاً خیره کننده یک یا چند مورد از این قوانین را نادیده میگیرند تا اثری چشم نواز و تأثیرگذار خلق کنند.
پاسخ دهید
اولین نظر را شما ثبت نمایید
نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید