طراحی کاراکتر اینفوگرافی چیست+ نکات مهم
طراحی کاراکتر اینفوگرافی در سالهای اخیر به یکی از موارد مهم در بخش طراحی تبدیل شده است. امروزه از روشها و متدهای زیادی برای طراحی کاراکترها استفاده میشود.
طراحی کاراکتر اینفوگرافی نیازمند دقت و توجه بالایی است. استفاده از روشها و تکنیکهای مختلف در این زمینه باعث میشود که فرایند ساخت اینفوگرافیک ها بهتر و جامعتر انجام شود. امروزه افراد زیادی در زمینه طراحی اینفوگرافیک فعالیت میکنند. با این حال فرایند طراحی کاراکترها نیازمند دقت و تجربه بالایی است.
هنگام طراحی به عنوان یک طراح باید به چه نکاتی توجه کنید؟ در اینجا میتوانید دریابید که طراحان اینفوگرافیک هنگام طراحی محتوا از چه قوانینی پیروی میکنند. فرقی نمیکند مبتدی باشید یا حرفهای، همیشه میتوانید این شش اصل طراحی را بدون هیچ مشکلی در فرایند طراحی کاراکتر اینفوگرافی اعمال کنید.
به این نکته توجه داشته باشید که خلاقیت اغلب با آزادی نامحدود همراه است و قوانین و تئوریها به هیچ وجه در آن اجباری نیستند. در اینجا شش اصل اساسی طراحی وجود دارد که میتواند به شما در طراحی اینفوگرافیک کمک کند. شما میتوانید برای آشنایی بیشتر مقاله کانسپت آرت در تصویرگری را مطالعه نمایید.
مقدمه
- فرآیند طراحی کاراکتر اینفوگرافی.
- اصل شماره 1: در زمان طراحی کاراکتر اینفوگرافی، طرح و قالب مناسب را انتخاب کنید.
- اصل شماره 2: در طراحی کاراکتر اینفوگرافی از چندرنگ در طراحی استفاده کنیم؟
- اصل شماره 3: تضاد و هماهنگی در طراحی.
- اصل شماره 4: تقارن و تناسب را در طراحی کاراکتر اینفوگرافی رعایت کنید.
- اصل شماره 5: استفاده از تکرار در تکنیک طراحی کاراکتر اینفوگرافیک.
- اصل شماره 6: فواصل را طراحی کاراکترها رعایت کنید و فضای خالی بگذارید.
- نتیجهگیری نهایی
فرآیند طراحی کاراکتر اینفوگرافی
طراحی کاراکتر اینفوگرافی به تنهایی میتواند روی کل اثر تأثیر بگذارد. نکته قابلتوجه این است که کاراکترها فقط اشخاص و انسانها نیستند. شما میتوانید از کاراکترهای خیالی، پرندهها، نمادهای کاراکتری و غیره استفاده کنید. انتخاب کاراکتر بر اساس نوع طرح و اینفوگرافیک است. شما باید بر اساس نوع طرح خود، کاراکتر مناسب را انتخاب کرده و آن را طراحی کنید. با این حال برای طراحی کاراکتر باید این 6 اصل را رعایت کنید.
قبل از اینکه وارد رنگها شوید، از خود بپرسید که چه چیزی را میخواهید طراحی کنید؟ انتخاب فرمت مناسب بر کل طراحی تأثیر میگذارد. به عنوان مثال، اگر قرار است اینفوگرافیک شما در Instagram منتشر شود باید بر اساس پستها و استوری های اینستاگرام قالب را طراحی و آماده کنید. اگر میخواهید چند اسلاید برای ارائه طراحی کنید، باید توجه داشته باشید که کدام نسبت ابعاد مهم است. فرمتها و اندازههای تصویر مختلفی در رسانههای اجتماعی وجود دارد که اهداف متفاوتی را دنبال میکنند.
دانستن قالب و چیدمان مناسب از قبل به فرآیند طراحی کاراکتر اینفوگرافی کمک زیادی میکند، زیرا تصمیمگیریهای دیگر پس از انتخاب قالب آسانتر است. به عنوان مثال، با فرمت قالب نسبتاً کشیده، ترکیب اشکال عریض در اندام کاراکترها دشوار است و بنابراین اغلب به طور خودکار کاراکترهای چاق و یا خاص خیلی راحت حذف میشوند. شما میتوانید برای آشنایی بیشتر مقاله پیش زمینه طراحی کاراکتر را مطالعه نمایید.
خلاقیت حدومرزی نمیشناسد، اما در انتخاب رنگها لازم نیست از کل رنگها در طراحی کاراکتر اینفوگرافی استفاده کنید. البته، باید به این نکته توجه کنید که انتخاب رنگ برای کاراکترها کاملاً به طرح موردنظر بستگی دارد، اما معمولاً سه تا پنج رنگ مناسب و کافی هستند. حتی یک پرنده رنگارنگ یا طاووس میتواند تنها با چهار یا پنج رنگ غالب طراحی شود.
پس از تصمیمگیری، بهتر است به هر رنگی نقش یا وظیفه خاص خود را بدهید. فقط از خود بپرسید که کدام یک از این رنگها باید نقش اصلی را در طراحی کاراکتر شما داشته باشند و رنگهای دیگر را در کجا یا برای چه استفاده کنید. پنل های خاکستری و کمرنگ بیشتر به عنوان پسزمینه استفاده میشوند. سیاهوسفید انتخابی مطمئن در هر طرحی است و به خوبی با همه رنگها ترکیب میشود. شما میتوانید برای آشنایی بیشتر مقاله فیگور در طراحی کاراکتر را مطالعه نمایید.
موضوع رنگ و اینکه کدام ترکیب رنگها باهم ترکیب میشوند یکی از پیچیدهترین موضوعات برای مبتدیان در زمان طراحی کاراکتر اینفوگرافی است؛ بنابراین نیاز به توضیح کمی دارد. برای پیشبرد در طراحی کاراکتر میتوانید این سؤال را از خود بپرسید: آیا میخواهید با طراحی خود (کنتراست) توجه را به خود جلب کنید یا باید باعث شود بیننده احساس راحتی کند (هارمونی)؟
• قوانین اساسی برای ایجاد کنتراست در طراحی
به عنوان مثال شما میخواهید یک پیشنهاد ویژه را به وسیله کاراکتر در اینفوگرافیک خود اعلام کنید. در نتیجه به طرحی نیاز دارید که تا حد امکان چشمها را به خود جلب کند. در این صورت باید از ترکیب رنگهایی استفاده کنید که در چشم بیننده هیجان ایجاد کند. اگر قوانین اساسی تئوری رنگها را در نظر بگیریم باید از رنگهای مکمل هم استفاده کنیم.
• سبز: رنگ مکمل قرمز
• نارنجی: رنگ مکمل آبی
• بنفش: رنگ مکمل زرد
با این حال، به زودی متوجه خواهید شد که در حالی که این ترکیب رنگها کنتراست ایجاد میکنند، میتوانند کمی حالت تهاجمی برای چشم داشته باشند. یک راه بسیار محبوب برای ایجاد کنتراست سلیقهای، کاهش یا افزایش اشباع یکی از رنگها است. یک نوع سایه پاستلی همراه با رنگ اشباع شده به اندازه کافی برای چشم متضاد است بدون اینکه آن را تحت تأثیر قرار دهد. یکی دیگر از تغییرات ساده جایگزین کردن یکی از دو رنگ با سیاه یا سفید در کاراکتر است. سیاهوسفید را میتوان به راحتی با تمام سایهها ترکیب کرد. ترکیبهای رنگی مانند مشکی روی زرد یا سفید روی قرمز یا آبی در تئوری رنگها به خوبی شناخته شدهاند و اغلب برای تبلیغ پیشنهاداتی مانند کاهش قیمت یا محصولات جدید استفاده میشوند. شما میتوانید برای آشنایی بیشتر مقاله عناصر مهم در طراحی کاراکتر را مطالعه نمایید.
• قوانین اساسی برای ایجاد هماهنگی در طراحی
آیا میخواهید اینفوگرافیکی ایجاد کنید که از نظر رنگ با تجارت شما مطابقت داشته باشد؟ در این حالت شما به دنبال رنگهای هماهنگی هستید که از محصولات شما پشتیبانی میکنند. ابتدا به یک رنگ پایه نیاز دارید. رنگ پایه شما میتواند هر چیزی باشد: یک لوگو، یک محصول، یک عکس یا حتی یک موضوع کامل. به رنگهایی که از قبل در دسترس هستند دقت کنید. آیا سرنخ شما یک لوگو با چندین رنگ است؟ اگر این رنگها نسبتاً گرم هستند، مانند نارنجی، زرد یا قهوهای، بهتر است رنگهای گرم دیگری مانند قرمز شرابی، بژ یا کنیاکی را انتخاب کنید که بین این سایهها قرار دارند. اگر سرنخ شما رنگهای نسبتاً سردی دارد، مانند آبی و سبز، بهتر است با سایر سایههای سردتر مانند فیروزهای، نیلی یا چارتری هماهنگی ایجاد کنید.
هر بار که یک طرح اینفوگرافیک عالی را میبینید، ممکن است تعجب کنید که چگونه طراحان موفق میشوند همه اشکال را مانند جادو باهم هماهنگ کنند؟ پاسخ این است: تقارن ایجاد کنید و نسبتها را تعیین کنید! بنابراین تنها سؤالی که باقی میماند این است که چگونه این را در طراحی خود اعمال میکنید؟ هنر طراحی کاراکتر به صورت حرفهای این نیست که بتوانید خطهای بدن را مستقیم بکشید یا با دست به راحتی طراحی کنید. برعکس، دانستن اینکه چگونه کاراکتر را هوشمندانه طراحی کنید و کارهای وقتگیر را به ابزارها بسپارید نهفته است. مهمترین تکنیک طراحی کاراکتر اینفوگرافیک ایجاد تقارن و تناسب در طراحی کاراکتر است.
تکرار عناصر مختلف در تکنیک طراحی کاراکتر اینفوگرافیک بسیار مهم است. تکرار یک شکل، رنگ یا ویژگی در طرح نیز باعث ایجاد هارمونی در چشم بیننده میشود. شکل، رنگ یا ویژگی مشابه یا یکسان میتواند به سرعت نشان دهد که طرح مربوط به چه نوع الگویی است؛ به عبارت دیگر، بیننده طراحی کاراکتر را درک میکند و میتواند بفهمد که چه چیزی در طرح غالب است. تکرار یکی از قدیمیترین اصول طراحی است. مادر طبیعت نیز از این اصل طراحی استفاده میکند. فقط به پوست درخت یا گلبرگ گلها نگاه دقیقتری بیندازید و خواهید دید که چگونه تکرار الگوها را ایجاد میکند. شما میتوانید برای آشنایی بیشتر مقاله آناتومی بدن در طراحی کاراکتر را مطالعه نمایید.
مهمترین تکنیک طراحی کاراکتر اینفوگرافیک استفاده از فضای خالی است. فضای خالی شامل تمام فضاهای سفید در اینفوگرافیک ها است. فضای سفید اغلب به عنوان یک عنصر طراحی توسط طراحان تازهکار نادیده گرفته میشود. شما به عنوان باید به این نکته توجه کنید که فضای خالی و فاصله در طراحی میتواند کنتراست مفیدی ایجاد کند زیرا به بیننده کمک میکند تا طرح شما را درک کند. فضای سفید به شما این امکان را میدهد که معنای هر قسمت از طراحی خود را با دقت بیشتری به بیننده منتقل کنید. شما میتوانید برای آشنایی بیشتر مقاله تکنیک تصویرسازی را مطالعه نمایید.
نتیجهگیری نهایی
استفاده از تکنیک طراحی کاراکتر اینفوگرافیک باعث میشود که طرحهای اینفوگرافیک بهتر و جذابتر به نظر برسند. در نتیجه افرادی که به اینفوگرافیک ها نگاه میکنند و آنها را مطالعه میکنند میتوانند بهتر و سریعتر محتوای ارائه شده را درک کنند. شما میتوانید از نماهای تجاری خود در فرآیند طراحی شخصیتها استفاده نمایید.
پاسخ دهید
اولین نظر را شما ثبت نمایید
نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید