راهنمای تهیه چک لیست طراحی لوگو
در این مطلب نحوه تهیه چک لیست طراحی لوگو قبل از طراحی یک علامت تجاری را در اختیار شما همراهان عزیز و همیشگی قرار خواهیم داد.
پیشگفتار
چک لیست طراحی لوگو جزو چک لیست های جادویی برای طراحان به شمار می رود زیرا به کمک این چک لیست طراح لوگو می تواند به راحتی لوگوی مورد نظر مشتری را طراحی نماید. برای برخی از افراد ممکن است این سوال پیش بیاید که نحوه تهیه چک لیست برای انجام طراحی لوگو چگونه است ؟ اگر در ذهن شما نیز این سوال وجود دارد بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید تا با اصول تهیه چک لیست طراحی علامت تجاری آشنا شوید.
مقدمه
آنچه که در این مطلب پیش روی شما است :
1. چک لیست طراحی لوگو چیست؟
2. چرا برای انجام طراحی لوگو به تهیه چک لیست نیازمندیم؟
3. هدف از طراحی لوگو چیست؟
4. آموزش تهیه چک لیست طراحی لوگو
5. بررسی سوالاتی که مشتری بهتر است از طراح لوگو بپرسد
6. بررسی سوالاتی که طراح لوگو بهتر است از مشتری بپرسد
چک لیست طراحی لوگو چیست؟
تهیه چک لیست طراحی لوگو برای طراحان لوگو و مشتریان از اهمیت زیادی برخوردار است. با تهیه چک لیست، طراح علامت تجاری همواره نکات مهم را در زمان انجام طراحی لوگو مد نظر خواهد داشت. تهیه این چک لیست از سوی مشتری نیز از اهمیت زیادی برخوردار می باشد و مشتری می تواند از این طریق به صورت واضح تر با طراح لوگو ارتباط برقرار نماید.
چرا برای انجام طراحی لوگو به تهیه چک لیست نیازمندیم؟
برای انجام طراحی علامت تجاری مشتری و طراح لوگو افکار زیادی را در سر دارند. در صورتی که طرفین اطلاعات خود را به شیوه ای صحیح با یکدیگر به اشتراک بگذارند در پایان پروژه به هدف مورد نظر خود خواهند رسید. شایان ذکر است که مشتریان برای سفارش طراحی لوگو خود اهداف خاصی را مد نظر دارند در حالی که یک طراح لوگو برای طراحی علامت تجاری از تکنیک ها و سیاست های کاری منحصر به فردی استفاده می کند.
برای اینکه مشتری و طراح لوگو بتوانند به هدف مشترکی برای انجام طراحی لوگو برسند بهتر است هر یک از طرفین به تهیه چک لیست طراحی لوگو بپردازند. در نتیجه می توان گفت طراحی این نوع چک لیست یکی از کاربردی ترین شیوه های طراحی لوگو به شمار می رود.
هدف از طراحی لوگو چیست؟
قبل از تهیه چک لیست طراحی لوگو و انجام طراحی لوگو بهتر است ابتدا هدف از طراحی علامت تجاری را درک کنید. به این نکته توجه داشته باشید که یک لوگو به مخاطب برای شناسایی نام تجاری، هدف کسب و کار و ... کمک زیادی می کند. همچنین با طراحی لوگو می توانید محصولات و خدمات خود را به مشتریان و مخاطبین تان به راحتی معرفی کنید.
آموزش تهیه چک لیست طراحی لوگو
در چک لیست طراحی لوگو می توانید مراحل زیر یادداشت کنید سپس طبق مراحل ذکر شده نسبت به طراحی لوگو اقدام کنید:
1. تهیه خلاصه ای روشن از انجام طراحی لوگو
در این مرحله باید خلاصه ای از پروژه و اهداف را مشخص کنید. شما می توانید در این قسمت شرح مختصری از سازمان، خدمات و ... را یادداشت کنید. همچنین می توانید در این قسمت محصولات و فعالیت های خود را لیست نمایید. در صورت تمایل بهتر است در این مرحله در مورد ویژگی های خاص برند تان توضیحاتی را اضافه کنید.
2. ثبت اطلاعات مربوط به شرکت (مجموعه تجاری) و شخص سفارش دهنده در چک لیست طراحی لوگو
با ثبت اطلاعات ذکر شده در چک لیست طراحی لوگو شما می توانید ارتباطی مستحکم و بدون وقفه با مشتری خود داشته باشید. در این مرحله بهتر است اطلاعات زیر را ثبت کنید :
• نام شرکت
• شخص نماینده
• شماره ثبت شرکت
• کد اقتصادی شرکت
• شماره های تماس (شماره تلفن ثابت و شماره تلفن همراه)
• آدرس
• وب سایت
• ایمیل
3. زمینه فعالیت برند
در این مرحله می توانید مطالب زیر را یادداشت کنید :
• هدف از طراحی لوگو
• برند دقیقا چه کاری را انجام می دهد؟
• علت فعالیت برند
• بررسی عوامل تمایز برند
• بررسی وجوه تبلیغاتی برند
4. ثبت اطلاعات مربوط به مخاطب علامت تجاری
اطلاعات زیر را می توانید در مورد مخاطبین علامت تجاری در چک لیست طراحی لوگو ثبت نمایید:
• رده سنی مخاطبین
• جنس مخاطبین
• علاقه مندی هایی که مخاطبین دارند.
• وضعیت مالی و حیطه جغرافیایی مخاطبین
• میزان تحصیلات مخاطبین
• خصوصیات روانی و رفتاری مخاطبین
5. ثبت اطلاعات مربوط به بازار، رقبا و رسانه
در این مرحله می توانید اطلاعات زیر ثبت کنید:
• این طرح بیشتر از طریق چه رسانه ای انتشار پیدا خواهد کرد ؟ (تلویزیون، چاپ و ...)
• بررسی آینده بازار و رفتار خریداران
• بررسی رقبای جدی
• بررسی هویت بصری برند
• بررسی کانال فروش برند
• چگونه می توان از رقبا پیشی گرفت؟
• رقبا کجای کار را فراموش کرده اند؟ (در صورت شناسایی این مرحله می توانید از آن استفاده کنید.)
6. ثبت سوالاتی در مورد سلایق مشتریان
برای تهیه این قسمت از چک لیست طراحی لوگو می توانید از مشتریان خود سوالات زیر را بپرسید :
• از مشتری حتما این سوال را بپرسید که از چه تیپ لوگوهایی خوشش می آید؟
• کدام یک از طرح های برند برای وی برندهای ایده آل و آرمانی می باشند؟
• بررسی مفاهیم و مصادیقی که مشتری شما می پسندد.
• رنگ مورد علاقه مشتری برای طراحی لوگو
• بررسی نوع لوگو مورد نظر مشتری شما (شیوه های طراحی لوگو دارای انواع مختلفی هستند که از مهم ترین آن ها می توان به لوگو تصویری، ترکیبی، نمادین، سه بعدی و ... اشاره کرد.)
7. طرح لوگو را ترسیم نمایید
در صورت تمایل می توانید طرح لوگو را به صورت خلاقانه و به همراه ایده هایی که برای طراحی لوگو در ذهن خود دارید روی ورق ترسیم نمایید.
8. تهیه نسخه سیاه و سفید از علامت تجاری که طراحی کرده اید
با انجام این کار شما مطمئن خواهید شد که لوگو روی هر طرحی که ثبت شود به خوبی نمایان می شود.
9. انتخاب رنگ و فونت لوگو
در این مرحله می توانید رنگ یا رنگ های مورد نظر خود را برای طراحی علامت تجاری تعیین کنید. انتخاب نوع فونت لوگو نیز از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.
بررسی سوالاتی که مشتری بهتر است از طراح لوگو بپرسد
اگر شما تمایل دارید طراح، لوگویی کاربردی و حرفه ای را برایتان طراحی کند بهتر است سوالات و نکات زیر را با وی در میان بگذارید:
1. چه موقع کار طراحی علامت تجاری به پایان می رسد؟
با تعیین یک زمانبندی مشخص می توانید از زمان تحویل نهایی لوگو خود مطلع شوید. در صورت تمایل می توانید مواردی نظیر فورس ماژور را در اطلاعات پروژه برای طراح ثبت کنید.
2. چگونه می توانم در زمان انجام طراحی لوگو از روند پروژه مطلع شوم؟
اگر تمایل دارید از روند انجام پروژه مطلع شوید می توانید با طراح از طریق ثبت ایمیل، ارسال پیامک و ... در ارتباط باشید.
3. مشاهده نمونه کارهای طراح لوگو:
با مشاهده نمونه کارهای طراح لوگو می توانید در مورد خلاقیت و سبک کاری وی اطلاعات مفیدی را بدست آورید.
4. چه نوع فرمت و سبک لوگو را می توانم دریافت کنم؟
مشتری باید قبل از طراحی لوگو فرمت و سبک لوگو مورد نظر خود را به طراح اعلام کند.
5. بعد از مشاهده طرح اولیه لوگو حتما اهداف و ایده پشت هر لوگو را از طراح بپرسید:
برای جلوگیری از ایجاد سوء تفاهم در مورد طراحی لوگو می توانید از طراح لوگو درباره مفاهیم و ایده هایی که پشت هر لوگو پنهان شده است سوالاتی را بپرسید.
6. ثبت لوگو و کپی رایت آن چگونه است؟
در صورتی که نیاز دارید لوگو ثبت شود بهتر است مواردی که نیاز به تغییر دارند را مشخص کنید. در صورت تمایل می توانید روشن کنید که حق کپی رایت متعلق به چه کسانی می باشد.
7. از طراح بپرسید که آیا شخصا روی پروژه شما کار می کند؟
اگر کار طراحی علامت تجاری تان را به یک تیم طراحی حرفه ای سپرده اید بهتر است بررسی کنید که چه کسی قرار است کار طراحی لوگو شما را انجام دهد.
8. قیمت طراحی لوگو چقدر است؟
در صورت تمایل می توانید از همان ابتدا میزان هزینه نهایی طراحی لوگو را از طراح لوگو بپرسید. عوامل زیر روی قیمت طراحی لوگو تاثیرگذار هستند:
- تعداد ادیت ها
- ایجاد تغییرات احتمالی روی طرح لوگو
- خدمات جانبی نظیر طراحی کارت ویزیت
- نوع لوگو و...
9. بررسی میزان تجربه طراح در تجارت خاص شما:
در صورتی که طراح تجربه زیادی را برای طراحی لوگو تجارت شما ندارد ولی سبک طراحی وی را می پسندید می توانید برخی از ظرافت های کسب و کار را برای وی توضیح دهید.
10. قرار دادن اسناد و اطلاعات مورد نیاز در اختیار طراح لوگو:
با قرار دادن اسناد و اطلاعاتی که برای طراحی لوگو مورد نیاز هستند در اختیار طراح لوگو ، وی می تواند کار طراحی لوگو به بهترین نحو انجام دهد.
بررسی سوالاتی که طراح لوگو بهتر است از مشتری بپرسد.
اگر شما تمایل دارید طراحی لوگو را به نحو احسن انجام دهید بهتر است قبل از تهیه چک لیست طراحی لوگو سوالات زیر را از مشتری بپرسید:
1. هدف کلی مشتری از تجارت چیست؟
قبل از انجام طراحی لوگو بهتر است با هدف کلی مشتری از تجارت آشنا شوید. مطلع شدن از اهداف مشتری باعث می شود که شما لوگو را با توجه به نیازهای مشتری و به صورت کاربردی طراحی کنید.
2. تمایل دارید لوگویی که طراحی شده چه کاری را انجام دهد؟
بعد از آشنایی با اهداف تجاری مشتری می توانید از وی این سوال مذکور را بپرسید. توجه داشته باشید که با دانستن پاسخ این سوال می توانید لوگو را با کیفیت بیشتری طراحی کنید.
3. مخاطبان شما چه افرادی هستند؟
یک طراح لوگو هر چقدر بیشتر در مورد مخاطبان برند تجاری اطلاعاتی را داشته باشد می تواند لوگو را به صورت موثرتری طراحی نماید.
4. هویت برند تان چیست؟
در این مورد پیگیری بیشتری انجام دهید و از مشتری سوالات بیشتری را بپرسید تا بتوانید لوگو مناسب و مخاطب پسندی را طراحی کنید.
5. آیا موضوعاتی وجود دارند که شما بخواهید از آن ها اجتناب نمایید؟
با پرسیدن این سوال طراح لوگو می تواند در زمان انجام طراحی علامت تجاری احتیاط بیشتری داشته باشد و به صورت تصادفی به سمت چیزی که مشتری نمی خواهد حرکت نکند.
6. رقبای اصلی تان چه افرادی هستند؟
یک طراح لوگو موفق باید راجع به رقبای تجاری مشتری خود اطلاعات زیادی را بدست آورد.
7. کدام یک از لوگوهای طراحی شده موجود را می پسندید؟
با پرسیدن این سوال می توانید توجه مشتری خود را به سمت لوگوهایی که قبلا طراحی شده اند جلب کنید.
سخن پایانی
در این مطلب اصول تهیه چک لیست طراحی لوگو را در اختیار شما همراهان عزیز و همیشگی قرار دادیم. امیدواریم با توجه به نکات ذکر شده در این مطلب بتوانید نسبت به تهیه این نوع چک لیست به راحتی اقدام کنید.
پاسخ دهید
اولین نظر را شما ثبت نمایید
نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید