نکات تکمیلی در رپورتاژ نگاری

نکات تکمیلی در رپورتاژ نگاری

رپورتاژ نگاری چیست؟ چه نکاتی دارد؟ در این مطلب به شما کمک می کنیم پیش از انتشار رپورتاژ، آن را از نظر کیفی بررسی کنید.

پیشگفتار

رپورتاژ نگاری صحیح و اصولی زمانبر است. یک شبه و بعد از خواندن چند مقاله آموزشی نمی توانید معجزه کرده و بهترین رپورتاژ آگهی را تولید کنید. حتی نویسندگانی که در این زمینه فعالیت می کنند، با توجه به تعداد رپورتاژ هایی که نوشته اند و میزان تجربه هایی که کسب کرده اند، می توانند رپورتاژ هایی متنوع بنویسند که از نظر کیفیت با هم تفاوت های فراوان دارند. 
پس شما به عنوان مدیر سئو، مدیر تبلیغاتی یا مدیر کل یک کسب و کار باید به خوبی از نکات رپورتاژ نگاری آگاه باشید تا بتوانید رپورتاژ خوب را از رپورتاژ معمولی تشخیص دهید. در صورتی که کار نوشتن رپورتاژ آگهی تان را به یک نویسنده خارج از کسب و کارتان برون سپاری می کنید، حتما آن را بررسی و بازخوانی کنید. در صورت نیاز به اصلاحیه، آن را برگشت بزنید. سپس تا جایی که امکان دارد آن را به یک متن تمیز، قابل فهم و غیر تبلیغاتی تبدیل کنید. برای اینکه درست پس از تحویل گرفتن متن رپورتاژ توسط یک نویسنده به خوبی بدانید که باید به چه نکاتی توجه کنید و متن تان را از چه لحاظ مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید آن را برای انتشار ارسال کنید، حتما ادامه ی این مطلب را مطالعه کنید.


مقدمه


•    رپورتاژ نگاری و انتخاب لینک ها
•    آیا رپورتاژ نگاری شما را به اهداف تان رسانده است؟
•    عنوان رپورتاژ به درستی انتخاب شده است؟
•    وسواس به خرج دادن برای متای توضیحات رپورتاژ
•    آیا رپورتاژ نگاری طبق قوانین رسانه انجام شده است؟

 

 

رپورتاژ نگاری و انتخاب لینک ها


سئوی متن رپورتاژ بسیار مهم است. اگر لینک دهی را بر عهده نویسنده نگذاشته اید، خودتان باید از قبل انکر تکست ها را انتخاب کرده باشید و در متن برای لینک دهی آنها اقدام کنید. همانطور که در مطلب «لینک سازی در رپورتاژ آگهی» توضیح دادیم، سه یا پنج لینکی که از وب سایت میزبان به وب سایت ِشما داده می شوند، فقط روی همان صفحاتِ لینک شده تاثیر می گذارند. پس اگر صفحه ای درخور و مناسب در وب سایت تان ندارید که به آن لینک دهی کنید، یا اگر لینک دهی داخلی وب سایت تان دچار مشکل است، حتما پیش از اقدام برای انتشار رپورتاژ آگهی، آن را اصلاح کنید. شایان ذکر است که صفحاتی که در رپورتاژ آگهی لینک داده می شوند باید دارای چند لینک ِداخلی باشند. هرچقدر لینک دهی داخلی وب سایت شما کامل تر باشد، بهتر می توانید برای سئوی خارجی و درج بک لینک ها در رپورتاژ اقدام کنید.

نگارش رپورتاژ


آیا رپورتاژ نگاری شما را به اهداف تان رسانده است؟


اهداف هر کسب و کار از رپورتاژ نگاری متفاوت است. رایج ترین ِاهداف شامل این دو گزینه هستند:
•    بهبود سئوی خارجی وب سایت و لینک دهی
•    افزایش آگاهی از کسب و کار/ برند/ محصول/ خدمات
باید ببینید که طبق هدفی که پیش از شروع نگارش رپورتاژ آگهی داشته اید، آیا می توانید مخاطب را با خود همراه کنید یا خیر! یکی از راه هایی که می تواند میزان موفقیت رپورتاژ نگاری را به خوبی مشخص کند و نشان دهد شما در مسیر صحیح قرار دارید این است که خودتان را به جای مخاطب بگذارید. متن را بخوانید و ببینید که با کمک آن متن، در مورد یک محصول اطلاعات بیشتر دریافت می کنید؟ ببینید که آیا می توانید تمامی جملات را به خوبی درک کنید؟ آیا در متن داستان پردازی کوچکی وجود دارد؟ و از همه مهمتر، آیا نویسنده توانسته است مخاطب را به اهدافی که موقع ثبت سفارش تولید رپورتاژ آگهی از او درخواست کرده اید، برساند؟ 
این روش، یکی از بهترین راه های ممکن است که میزان باور پذیر بودن، میزان موفقیت ِرپورتاژ و کاربردی بودنِ آن را به خوبی تعیین می کند. در صورتی که ابهامی در متن وجود داشت، جملات بیش از حد مجهول بودند و در انتهای متن رپورتاژ خبری از معرفی برند، محصول، یا کسب و کارتان نشده بود حتما برای اصلاح، آن را به نویسنده ارجاع دهید. در صورتی که این ایرادات بسیار کوچک و محدود هستند، خودتان می توانید برای ویرایش ِآنها اقدام کنید. اما چگونه؟ 
پیشنهاد میکنیم دو مطلب رایج ترین روش های تهیه رپورتاژ در سئو و صفر تا صد رپورتاژ نویسی را که برای اصول نوشتن رپورتاژ آگهی نگارش شده اند، بخوانید. سایر مطالب منتشر شده در همین وب سایت به شما کمک می کنند تا بتوانید متن رپورتاژ با کمترین میزان ابهام و خطا داشته باشید.

رپورتاژ نویسی
عنوان رپورتاژ به درستی انتخاب شده است؟


گاهی کسب و کارها قبل از سفارش دادن تولید رپورتاژ آگهی، عنوان را به جای نویسنده انتخاب می کنند. مواردی هم پیش می آید که انتخاب عنوان بر عهده ی نویسنده است. در اصل نویسنده باید طبق دانش و آگاهی و تجربه ای که از قبل اندوخته است، اقدام به انتخاب عنوان کند. در مطلب «معرفی اجزای رپورتاژ آگهی استاندارد» برای شما توضیح دادیم که عنوان رپورتاژ باید چه ویژگی هایی داشته باشد. همچنین اشاره کردیم که کدام نوع عنوان، بهترین و کامل ترین تیتر به حساب می آید. شما باید طبق همین ویژگی ها عنوان یا تیتر اصلی رپورتاژ خود را انتخاب کنید. هرچه تلاش کنید که تیتر کوتاه تری بنویسید که در حد یک عبارت یا یک جمله بتواند فهوای کلام و محتوای اصلی رپورتاژ را برای مخاطب بیان کند، بهتر است.
از نوشتن عنوان اصلی پیچیده یا عنوانی که فقط مخاطب را ترغیب به کلیک روی لینک مطلب می کند و در اصل ارتباطی با مضمون اصلی رپورتاژ ندارد دوری کنید. باید بدانید که این نوع عنوان ها حس کنجکاوی مخاطبان را تحریک می کنند. اما مخاطب به محض ورود و خواندن متن رپورتاژ، متوجه می شود که عنوان بی ربط به محتوای اصلی است. درنتیجه بعد از خواندن بخش مقدمه، آن را کنار می گذارد.

عنوان اصلی رپورتاژ
وسواس به خرج دادن برای متای توضیحات رپورتاژ


نکته ای که بسیاری از مدیران کسب و کارها از آن غافل هستند، این است که بسیاری از کاربران بعد از جستجوی کلمه کلیدی مورد نظرشان در Google، به جای کلیک روی لینک، دیسکریپشن یا متای توضیحات را می خوانند. آنها متای توضیحات را می خوانند تا ببینند محتوای اصلی متن با عنوان و کلمه کلیدی ِآنها مطابقت دارد یا خیر. اگر متای توضیحات و عنوان را به درستی انتخاب نکرده باشید، نمی توانید مخاطب را به کلیک روی لینک در نتایج اصلی گوگل ترغیب کنید. حتی گوگل در بسیاری از نتایج، برای راحتتر شدن ِکار مخاطب، یک پاراگرافِ مرتبط با عبارت کلیدی را در نتایج برای وی نشان می دهد تا او به او کمک کند بدون نیاز به کلیک کردن روی لینک ها، پاسخ سوالش را بیابد. بهتر است این موضوع را جدی بگیرید و یک رپورتاژ کامل بنویسید.

نوشتن رپورتاژ آگهی


آیا رپورتاژ نگاری طبق قوانین رسانه انجام شده است؟


رپورتاژ نگاری فقط با توجه به اصول سئو انجام نمی شود. بلکه شما باید بتوانید طبق قوانین رسانه‌ای که رپورتاژ تان را روی آن منتشر می کنید، عمل کنید. هر رسانه ای محدودیت هایی را برای کسب و کارها جهت انتشار رپورتاژ آگهی وضع می کند تا بتواند بستر تبلیغات آزاد و نامحدود را برای آنها فراهم کند. حتما رسانه هایی که برای انتشار رپورتاژ آگهی انتخاب می کنید را بررسی کنید و مجموعه قوانین ِآنها را بخوانید. سپس ببینید که آیا رپورتاژ تان مغایر با آن قوانین تهیه شده است یا خیر؟
معمولا این قوانین چندان پیچیده و سخت نیستند. برخی از رسانه ها اجازه نمی دهند تا بیشتر از سه لینک در متن رپورتاژ تان قرار دهید. بنابراین باید آن سه لینک را با وسواس خاصی انتخاب کنید تا به سئوی خارجی وب سایت تان کمک کنید. همچنین برخی از آنها قوانین خاصی را برای انتخاب تصاویر مربوط به رپورتاژ و مضامین ِآن تعیین می کنند. زمانی که طبق قوانین رسانه رپورتاژ منتشر کنید، نیازی به اصلاح و تغییر متن نخواهید داشت.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *