اصول طراحی موشن گرافیک حرفه ای

اصول طراحی موشن گرافیک حرفه ای

طراحی موشن گرافیک حرفه ای، موضوعی است که امروزه بسیاری از افراد به آن مشغول اند. امروزه گرافیست ها و طراحان زیادی از طریق تولید محتوا به روش موشن گرافیک، کسب درآمد می کنند.

مقدمه


طراحی موشن گرافیک حرفه ای، موضوعی است که امروزه بسیاری از افراد به آن مشغول اند. امروزه گرافیست ها و طراحان زیادی از طریق تولید محتوا به روش موشن گرافیک، کسب درآمد می کنند. طراحی موشن گرافیک حرفه ای، نیازمند تسلط بر پیش نیازها و اصولی می باشد که ما در این مقاله، قصد داریم تا آن ها را مورد بررسی قرار دهیم. همچنین عناوین مهم این مقاله که قصد داریم مطالبی نیز در مورد آن ها شرح دهیم به شرح زیر هستند:


1-    تاریخچه ی طراحی موشن گرافیک
2-    اصول پایه در طراحی موشن گرافیک
3-    نحوه ی طراحی سه بعدی موشن گرافی
4-    آشنایی با جلوه های ویژه در طراحی موشن گرافیک
5-    مقایسه ی نرم افزارهای مختلف موشن گرافیک و انتخاب بهترین ابزار برای طراحی حرفه ای
6-    کلام پایانی 


تاریخچه ی طراحی موشن گرافیک


طراحی موشن گرافیک که به آن طراحی حرکتی نیز می گویند، زیر مجموعه ای از طراحی گرافیکی می باشد. این رشته، رشته ای نوپا نبوده و از قدیم در صنعت هایی مانند سینما وجود داشته و مورد استفاده بوده است. امروزه از این رشته علاوه بر سینما در بسیاری از حیطه های دیگر نیز استفاده می شود. دلیل این امر نیز این است که افراد معمولا ترجیح می دهند که به جای خواندن متون به تماشای یک ویدیو بنشینند. لازم به ذکر است که برای تبدیل شدن به یک موشن گرافیست حرفه ای و طراحی موشن گرافیک حرفه ای، شما باید همواره علم و آگاهی خود را در این زمینه بالا ببرید. شما می توانید این کار را از طریق دوره ها و کلاس های آنلاین یا آفلاین انجام دهید. همچنین می توانید از کتاب ها و سایت هایی که در مورد این رشته مطالبی را منتشر می سازند، کمک بگیرید. 
امروزه کسب درآمد از طریق ساخت موشن گرافیک حرفه ای در تعداد زیادی از طراحان و موشن گرافیست ها رایج و مرسوم است. بهتر است ابتدا مهارت های خود را در زمینه ی ساخت و طراحی موشن گرافیک افزایش داده و سپس به طراحی موشن گرافیک حرفه ای بپردازید. بهتر است بدانید که یکی از اولین موارد استفاده کردن از رشته ی موشن گرافیک در سال 1960 توسط جان ویتنی بود. او از این سبک در ساخت سکانس های عنوان فیلم و تلوزیون استفاده کرد. می توان گفت که پیدایش موشن گرافیک به قبل از ترویج یافتن رسانه های الکترونیکی بر می گردد؛ برای مثال دهه ی 1800. 

طراحی موشن گرافیک حرفه ای
اصول پایه در طراحی موشن گرافیک


برای یادگیری صفر تا صد موشن گرافیک، بهتر است ابتدا با اصول طراحی موشن گرافیک حرفه ای آشنا شوید. اگر نتوانستید از همان ابتدا این کار را انجام دهید، می توانید پس از این که تا حدودی بر طراحی و ساخت موشن گرافیک تسلط یافتید، اقدام به پرورش مهارت های طراحی موشن گرافیک حرفه ای کنید. پیروی کردن از اصول طراحی موشن گرافیک حرفه ای، باعث افزایش میزان جذابیت و تاثیر گذاری محتوای ویدیویی شما می شود. توجه کردن به مواردی مانند انتخاب دوربین مناسب برای استاپ موشن و مواردی از این قبیل در پروسه ی ساخت و تولید یک موشن گرافیک، اهمیت بسیار زیادی دارد. شما باید ابتدا مهارت های طراح موشن گرافیک را فرا گیرید. سپس با خیالی آسوده به طراحی و تولید انواع طرح های گرافیکی از جمله انواع موشن گرافیک ها بپردازید. یادگیری اصول طراحی موشن گرافیک حرفه ای، باعث حرفه ای تر جلوه دادن محتواهایی که می سازید شده و شهرت و مهارت شما را نیز نزد همگان، نمایان می سازد.
 تمام اصول ساخت موشن گرافیک، حائز اهمیت هستند؛ ولی در بین آن ها، اصولی وجود دارند که بسیار مهم تر و ضروری تر می باشند. ما این اصول بسیار مهم را در ادامه برایتان ذکر کرده ایم:
1-    یادگیری اصول و نکات اولیه ی مربوط به طراحی گرافیکی
2-    گسترش اطلاعات در مورد طراحی انیمیشن
3-    تقویت مهارت سناریو نویسی برای موشن گرافیک
4-    یادگیری کار کردن با نرم افزارهای مختلف طراحی و ساخت موشن گرافیک
5-    شرکت کردن در دوره های آموزشی رسمی و معتبر برای یادگیری مهارت های مرتبط با طراحی موشن گرافیک
6-    پیدا کردن درک مناسبی از تایپوگرافی
7-    استفاده کردن از سبک شخصی به جای تقلید کردن از سبک دیگران در پروسه ی طراحی و ساخت موشن گرافیک.

 بررسی اصول طراحی موشن گرافیک حرفه ای
نحوه ی طراحی سه بعدی موشن گرافی


علاوه بر اصول مهم در طراحی و ساخت موشن گرافیک مانند نحوه ی انتخاب زیر صدا برای موشن گرافیک، لازم است که برای طراحی حرفه ای یک موشن گرافیک با انواع سبک های تولید و طراحی آن نیز آشنا شوید. یکی از جذاب ترین سبک ها و مدل های تولید محتوای ویدیویی به روش موشن گرافیک، طراحی موشن گرافیک های سه بعدی می باشد. ما در ادامه، برخی از مهم ترین نکاتی که باید برای ساخت یا طراحی موشن گرافیک سه بعدی مد نظر قرار دهید را ذکر کرده ایم:
1-    مفهوم: مفهوم به معنای ایده ی اصلی یا داستان یک محتوای ویدیویی می باشد. تعیین مفهوم و داستان یک موشن گرافیک، مانند نوشتن فیلم نامه ی یک فیلم سینمایی می باشد و اهمیت بسیار زیادی دارد. راز موفقیت بسیاری از طراحان موشن گرافیک حرفه ای، تعیین مفهوم و داستان های ارزشمند و جالب است. 
2-    تصویر سازی داستان یا مفهوم: وقتی مفهوم و داستان یک موشن گرافیک تعیین و قطعی شد، باید یک پیش نویس یا همان فایل اولیه از آن ساخته شود. این کار کمک می کند که طراح یا گرافیست بتواند، نقاط ضعف و مشکلات طراحی و ایده ی اولیه ی خود را پیدا کرده و در جهت رفع آن ها، اقدامات موثری را انجام دهد. تصویر سازی اولیه، تمام فرایندهای بعدی ساخت و تولید موشن گرافیک را هدایت می کند.
3-    مدل سازی سه بعدی: مدل سازی به عبارتی به معنای ساخت و طراحی اشیا و شخصیت های یک موشن گرافیک از طریق نمایش ریاضی همه ی عناصر آن می باشد. شما می توانید در این مرحله با استفاده از نرم افزارهای طراحی سه بعدی، اشکال هندسی مختلفی را طراحی کنید. 
4-    بافت سازی: این مرحله شامل ساخت و طراحی بافت یا لایه ی بیرونی کاراکترها و اشیا می باشد. 

اصول طراحی و ساخت موشن گرافیک حرفه ای
آشنایی با جلوه های ویژه در طراحی موشن گرافیک


یکی از مهم ترین اصول ساخت موشن گرافیک، استفاده کردن از جلوه های ویژه یا افکت های مختلف است. برای این که بتوانید اثر گذاری و جذابیت موشن گرافیکتان را افزایش دهید، توصیه می کنیم که به هیچ عنوان از جلوه های ویژه در طراحی موشن گرافیک، غافل نشوید. 
امروزه، معمولا در ساخت تبلیغات ویدیویی موشن گرافیک از افکت ها و جلوه های ویژه ی زیادی استفاده می شود. این کار باعث می شود که جذابیت یک محتوای تبلیغاتی افزایش یافته و توجه تعداد بیشتری از افراد به آن ویدیوی تبلیغاتی جلب شود. معمولا در پروسه ی فراگیری آموزش ساخت موشن گرافیک به صورت حرفه ای، نحوه ی استفاده کردن از جلوه های ویژه نیز، توضیح داده می شود. استفاده کردن از افکت ها و جلوه های ویژه ی مختلف به موشن گرافیکتان روح بخشیده و باعث حرفه ای تر دیده شدن طراحی شما می گردد. 
لازم به ذکر است که اضافه کردن جلوه های ویژه ای مانند: تنظیم زیر و بمی صدای کاراکترها، تغییر موسیقی در برخی قسمت های ویدیو، تولید تصاویر سه بعدی و... به یک موشن گرافیک، میزان جذابیت و تاثیر گذاری آن را دو چندان می کند. همه ی این امور در نهایت باعث می شوند که پیام یک موشن گرافیک، سریع تر به دیگران منتقل شود. همچنین افراد بتوانند تعامل بیشتری را با آن محتوا برقرار نمایند. لازم به ذکر است که گاهی استفاده کردن از جلوه های ویژه، راهکاری برای بیان احساسات نیز محسوب می گردد. این نتیجه در صورتی حاصل می شود که شما به عنوان یک موشن گرافیست حرفه ای، بتوانید به انتخاب درست صدا، دوربین و به کار بردن تصاویر متناسب با موضوع و همچنین ترکیب درست این عناصر با یکدیگر بپردازید.


مقایسه ی نرم افزارهای مختلف موشن گرافیک و انتخاب بهترین ابزار برای طراحی حرفه ای


امروزه، سایت های فریلنسری موشن گرافیک زیادی وجود دارند که شما می توانید با فراگیری مهارت های طراحی گرافیکی حرفه ای و مراجعه کردن به این سایت ها، فرم های استخدام شدن به عنوان موشن گرافیست را پر کرده و در موسسات معتبر، مشغول به کار شوید. یکی از مهارت هایی که باعث حرفه ای تر شدن طراحی موشن گرافیک توسط شما می شود، تعداد نرم افزارهای طراحی گرافیکی ای است که شما کار کردن با آن ها را بلد هستید. این نرم افزارها، باعث حرفه ای تر و با کیفیت تر دیده شدن طراحی های گرافیکی شما می شوند. چند مورد از بهترین نرم افزارهای طراحی حرفه ای موشن گرافیک به شرح زیر می باشند:
1- Cinema 4d
2- Adobe After Effects
3- Synfig Studio
4- Mocha Pro
5- Blender 
لازم به ذکر است که هر کدام از این نرم افزارها، ویژگی ها و کاربردهایی دارند؛ ولی از بین این نرم افزارها، معمولا از نرم افزار Adobe After Effects  برای طراحی موشن گرافیک های حرفه ای استفاده می شود.

کلام پایانی

ما در این مقاله به بررسی پروسه ی طراحی موشن گرافیک حرفه ای و نکات و اصول مهم آن پرداختیم. همان طور که ملاحظه کردید، لازم است برای طراحی حرفه ای و تبدیل شدن به یک طراح یا موشن گرافیست حرفه ای، مهارت هایی را بیاموزید. آموختن این مهارت ها نیز امروزه با توجه به گسترش تکنولوژی و استفاده از اینترنت، کار بسیار آسانی می باشد. امیدواریم بتوانید از نکات گفته شده در این مقاله به خوبی استفاده کنید. همچنین بتوانید به صورت حرفه ای در رشته ی موشن گرافی به فعالیت بپردازید. 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *