تفاوت لوگو و پیکتوگرام

تفاوت لوگو و پیکتوگرام

در این مطلب به بررسی تفاوت بین لوگو و پیکتوگرام خواهیم پرداخت. امیدواریم شما همراهان عزیز بتوانید پس از مطالعه این مطلب با تفاوت این دو نماد آشنا شوید.

پیشگفتار

لوگو و پیکتوگرام چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ Pictogram و علامت تجاری هر دو جزو تصاویر بصری به شمار می روند به همین دلیل بیشتر افراد این دو نماد را یکسان در نظر می گیرند. در صورتی که Pictogram و علامت تجاری داری تفاوت هایی با یکدیگر هستند. 

مقدمه

آنچه در این مطلب پیش روی شما عزیزان خواهد بود: 
1.    بررسی تفاوت های بین لوگو و پیکتوگرام
2.    تعریف Pictogram
3.    تعریف لوگو 
4.    لوگو و پیکتوگرام چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ 
5.    هزینه طراحی لوگو و پیکتوگرام 
6.    بررسی تفاوت بین طراحی Pictogram و Logo
7.    سخن پایانی 

بررسی تفاوت های بین لوگو و پیکتوگرام

برخی از افراد لوگو و پیکتوگرام را یکسان در نظر می گیرند. در صورتی که بین این دو نماد تفاوت هایی وجود دارد. اگر تمایل دارید با تفاوت این دو نماد آشنا شوید بهتر است تا پایان این مطلب همراه ما باشید. 

تعریف Pictogram

قبل از هر چیز بهتر است با مفهوم پیکتوگرام آشنا شوید. Pictogram که تصویر نگاشت نیز نام دارد از انواع روش های ساده و در عین حال کاربردی برای انتقال اطلاعات به مخاطبین می باشد. به کمک تصویر نگاشت می توان برخی از مفاهیم را به کمک تصاویر و نمادهای کاربردی به مخاطبین منتقل کرد. هر انسانی در طول روز تعدادی Pictogram را مشاهده می کند ولی ممکن است به آن ها توجهی نداشته باشد. با مشاهده یک Pictogram مخاطب به راحتی متوجه مفهوم آن می شود. 
شایان ذکر است از پیکتوگرام می توان در مکان ها و موقعیت های مختلف استفاده کرد. برای طراحی یک Pictogram نیازی نیست که طراح خلاقیت و مهارت زیادی داشته باشد. 
از مهم ترین کاربردهای پیکتوگرام می توان به موارد زیر اشاره نمود: 
1.    تعیین رتبه بندی 
2.    رزومه کاری 
3.    مکان های عمومی 
4.    نظرسنجی ها 
5.    نمایش پیشرفت یک پروژه و... 
طراحی پیکتوگرام دارای مزیت های زیادی می باشد به همین دلیل امروزه بیشتر از گذشته از این نماد استفاده می شود. از مهم ترین مزایای طراحی Pictogram عبارتند از: 
1.    به کمک Pictogram داده ها زیبا و جذاب تر به نظر می رسند. 
2.    پیکتوگرام می تواند مفهوم داده ها را برای مخاطب به یاد ماندنی تر نماید. 
3.    تصویر نگاشت ها جزو افزونه های سرگرم کننده برای هر اینفوگرافیک به شمار می روند. 
4.    Pictogram برای کودکان و افرادی که توانایی نوشتن و خواندن را ندارند به راحتی قابل درک می باشد. 

تعریف پیکتوگرام

تعریف لوگو

علامت تجاری یا آرم تجاری نام های دیگر لوگو هستند. لوگو به مجموعه ای از نشانه ها، نماد و حروف اطلاق می شود. 
 برای طراحی لوگو می توانید از شیوه های مختلف طراحی لوگو استفاده کرد. در زمان انجام دیزاین لوگو طراح باید خلاقیت و مهارت زیادی را داشته باشد تا بتواند لوگویی کاربردی را طراحی نماید. لوگو باید به صورتی طراح شود که ساده و در عین حال جذاب باشد. 

در حالت کلی زمانی که ما از یک محصول، شرکت و کسب و کار نام می بریم اولین چیزی که به ذهن مخاطب می رسد علامت تجاری است. از این نماد تجاری شرکت ها و صنایع مختلف، کسب و کارهای کوچک و بزرگ و... می توانند استفاده کنند. 
از مهم ترین مزایای طراحی لوگو می توان به موارد زیر اشاره کرد: 
1.    لوگو هویت اصلی یک برند را تشکیل می دهد در نتیجه بهتر است لوگو به گونه ای طراحی شود که در ذهن مخاطبین به مدت طولانی ثبت شود. لوگو همچنین می تواند باعث سهولت در خلق برند شود. 
2.    رشد تجارت یا کسب و کار یکی دیگر از مزایای طراحی لوگو به شمار می رود. 
3.    به کمک لوگو شناسایی برند تجاری برای مخاطبین راحت تر است. 
4.    آرم تجاری باعث می شود تا مخاطب بتواند تصویر بهتری را از برند شما تجسم نماید. 
5.    یک لوگو اگر به صورت حرفه ای و کاربردی طراحی شود بدون تردید می تواند باعث برگشت سرمایه گذاری شود. 
6.    یک لوگوی خاص باعث می شود تا شما بتوانید تصویر حرفه ای را از کسب و کار خود ایجاد کنید. 

مفهوم لوگو

لوگو و پیکتوگرام چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ 

حال که با مفهوم لوگو و پیکتوگرام آشنا شدید بدون تردید می توانید تفاوت بین لوگو و پیکتوگرام را نیز به راحتی درک کنید. 
مهم ترین تفاوت های بین لوگو و پیکتوگرام عبارتند از: 
1.    پیکتوگرام جزو نشانه های تصویری می باشد که دارای کاربردهای زیادی است. برای طراحی Pictogram می توان از تصاویر و نمادهای مختلف استفاده کرد. توجه داشته باشید که تصاویر و نمادها باید به گونه ای انتخاب شوند که با موضوع اصلی مرتبط باشند. لوگو نیز جزو نشانه های تصویری به شمار می شود ولی از لوگو برای هویت بخشیدن به یک برند استفاده می گردد. کاربرد اصلی لوگو برند سازی و انجام تبلیغات برای یک کسب و کار یا تجارت به شیوه ای کاربردی می باشد. 
2.    کاربرد لوگو و پیکتوگرام نیز متفاوت است. از تصویر نگاشت می توان در مکان های عمومی مختلف، مکان های خصوصی و... استفاده کرد. از لوگو می توان برای معرفی برند یک کسب و کار یا تجارت استفاده کرد. 
3.    از لوگو و پیکتوگرام برای انتقال داده ها و اطلاعات به مخاطبین استفاده می شود. به این نکته توجه داشته باشید که نحوه انتقال مفاهیم و اطلاعات توسط این دو نماد با یکدیگر متفاوت است. Pictogram در واقع یک راهنمای عمومی به شمار می رود به همین دلیل این نماد باید به صورتی طراحی شود که برای مخاطب به راحتی قابل درک باشد. لوگو نماد یک تجارت یا کسب و کار می باشد و برای طراحی آن باید طراح خلاقیت و مهارت بیشتری داشته باشد. 
4.    در برخی از موارد ممکن است شما با مشاهده یک آرم تجاری ساعت های زیادی به مفهوم آن فکر کنید. در صورتی که مفهوم پیکتوگرام برای کودکان و افراد در رده سنی مختلف به راحتی و در عرض چند ثانیه قابل درک می باشد. 
5.    لوگو برای یک شخص یا یک برند طراحی می گردد در صورتی که پیکتوگرام متعلق به هیچ نوع برند یا فردی نمی باشد. تصویر نگاشت ها بیشتر جنبه راهنمایی عمومی دارند. 
6.    طراحی لوگو بیانگر شخصیت و هویت یک برند می باشد در صورتی که Pictogram نقش یک زبان بین المللی را بر عهده دارد و باید در سریع ترین زمان ممکن مفهوم نماد را به مخاطب منتقل کند. 

بررسی تفاوت بین Pictogram و Logo

هزینه طراحی لوگو و پیکتوگرام 

هزینه دیزاین لوگو و پیکتوگرام با یکدیگر متفاوت است. طراحی لوگو کاری نسبتا پیچیده است و نیاز به تمرکز و خلاقیت دارد. در نتیجه می توان گفت قیمت طراحی لوگو بیشتر از قیمت طراحی پیکتوگرام است. 

بررسی Pictogram و Logo

بررسی تفاوت بین طراحی Pictogram و Logo

طراحی لوگو و پیکتوگرام با یکدیگر متفاوت است. از مهم ترین تفاوت های بین طراحی Pictogram و Logo می توان به موارد زیر اشاره کرد: 
1.    هدف اصلی از طراحی Pictogram انتقال داده ها و اطلاعات به مخاطب می باشد. در حالی که هدف اصلی از طراحی آرم تجاری ایجاد یک تصویر ذهنی در مخاطبین می باشد. 
2.    برای طراحی لوگو هیچ محدودیتی وجود ندارد و طراح می تواند با توجه به سلیقه مشتری و خلاقیت خود طرح لوگو را طراحی نماید. در طراحی پیکتوگرام برای طراح محدودیت وجود دارد و طراح باید Pictogram را به گونه ای طراحی نماید که ساده باشد. 
3.    برای طراحی یک لوگو می توان از ترکیب دو یا سه رنگ استفاده کرد. Pictogram اغلب به صورت تک رنگ طراحی می شود. 
4.    لوگو مجموعه ای از المان های تصویری ساده و پیچیده، فونت و رنگ می باشد. همچنین لوگو به عنوان امضاء کسب و کار یا برند در نظر گرفته می شود. پیکتوگرام نقطه مقابل لوگو است و وظیفه اصلی آن انتقال یک پیام با یک طرح ابتدایی به مخاطب می باشد. 
5.    در طراحی آرم تجاری می توان از ترکیب تصاویر و نوشته استفاده کرد. در طراحی تصویر نگاشت از یک نماد و تصویر ساده استفاده می شود. 
6.    طراحی پیکتوگرام نسبت به طراحی لوگو ساده تر است و نیازی نیست که طراح مهارت زیادی در این زمینه داشته باشد. 

سخن پایانی

همانطور که در این مطلب مطالعه کردید لوگو و پیکتوگرام دارای تفاوت های زیادی در طراحی، قیمت و... هستند. در نتیجه نمی توان این دو نماد را یکسان در نظر گرفت و بهتر است هر طراح مبتدی با تفاوت بین Pictogram و Logo آشنایی کامل را داشته باشد. 

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *