انواع کاربردهای موشن گرافیک چیست؟

انواع کاربردهای موشن گرافیک چیست؟

انواع کاربردهای موشن گرافی چیست؟ اگر به دنبال آموزش موشن گرافیک و شناخت کاربرد‌های آن هستید، در این مقاله به این موضوعات پرداخته‌ایم.

پیشگفتار

کاربردهای موشن گرافی چیست؟ با گسترده شدن روزافزون تولید محتوا و بیشتر شدن کسب و کارها در فضای مجازی، ترفندهای تولید محتوا نیز بیشتر شده‌اند و حتی کیفیت آنها نیز افزایش یافته است. در این مقاله می خواهیم به کاربردها و انواع موشن گرافی بپردازیم. همینجا، در ابتدا تعریف مختصری از موشن گرافیک را بیان می کنیم. موشن گرافیک در واقع به ویدیوهای تبلیغاتی در فضای مجازی گفته می شود که با طراحی و متحرک سازی ِتصاویر گرافیکی و تصاویر دنیای واقعی تهیه می شوند. 
اگر به موشن گرافیک علاقه مند هستید، باید بگوییم این کار به ساده‌ترین روش ها نیز امکانپذیر است از جمله ساده‌ترین روش ها، طراحی موشن گرافیک به وسیله گوشی است.

مقدمه

•    چرا آشنایی با انواع موشن گرافیک و کاربردهای آنها مهم است؟
•    شناخت موشن گرافیک ها برحسب کاربرد
•    کاربردهای موشن گرافی در تبلیغات
•    کاربردهای موشن گرافی در برندسازی
•    موشن گرافیک در زمینه های آموزشی

چرا آشنایی با انواع موشن گرافیک و کاربردهای آنها مهم است؟

کاربردهای موشن گرافی و انواع آن تنوع گسترده‌ای دارد. امروزه موشن گرافی ها و محتواهای ویدیویی در میان سایت ها و صفحات مجازی طرفداران متعددی پیدا کرده اند. علت آن هم این است که این نوع از محتوا هم از جذابیت بصری برخوردار است و هم اطلاعات را به راحتی به مخاطب منتقل می کند. 
به طور مثال، یک مفهوم و یا مجموعه ای از اطلاعات را می توان با کمک گرافیک متحرک با سرعت بیشتر و به راحتی به مخاطب منتقل کرد. در صورتی که بخواهیم با کلمات آنها را بیان کنیم، به اختصاصِ زمان بیشتر و توضیحات حوصله‌سر بر احتیاج خواهیم داشت. همچنین زمانی که مخاطب اطلاعات را به شکل گرافیکی دریافت می کند، بیشتر تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. به خصوص در عصر حاضر که اطلاعات باید خیلی سریع و کوتاه منتقل شوند. پیش از اینکه به کاربردهای موشن گرافی و انواع آن بپردازیم، لازم است نکاتی را درباره آن بیان کنیم.
نخست اینکه موشن گرافی یا گرافیک متحرک تنها با تصاویر سر و کار ندارد و به متن هم مربوط می شود. در اصطلاح آن را تایپو گرافی می نامند. یعنی به غیر از اینکه یک موشن گرافیست باید به متحرک سازی و طراحی تصاویر گرافیکی مسلط باشد، می بایست تایپو گرافی را هم فرا بگیرد. دوم اینکه موشن گرافی یک سری ویژگی های مشترک با هنرهای بصری دارد، و در واقع از هنر گرافیک و طراحی مشتق می شود. در نتیجه مانند سایر زیر رشته های گرافیک، خلاقیت به همراه درک بصری قوی در کار موشن گرافیک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. 

انواع موشن گرافیک

شناخت موشن گرافیک ها بر حسب کاربرد

Motion graphic انواع مختلفی دارد که نوع آن بستگی به کاربرد موشن گرافی در زمینه های مختلف دارد. برای اینکه بهتر با موشن گرافی و کاربردهای آن آشنا شوید، در ادامه انواع کاربردهای موشن گرافی را بررسی می کنیم:

•    موشن گرافی های معرفی کننده محصولات یا خدمات:

هر سایت یا صفحه مجازی که به تولید محتوا می پردازد، در واقع می خواهد مخاطب خود را با محصولات و خدماتش آشنا کند. این حجم از تلاش و محتواهای متنوع در فضای مجازی که مخاطبان را هر روزه بیشتر درگیر خود می کند، به خاطر همین خدمات یا محصولات است. همانطور که قبل‌تر هم اشاره شد، موشن گرافیک از هر محتوای دیگری، بهتر و خلاقانه تر می تواند مفاهیم و اطلاعات را به مخاطب منتقل کند. پس یکی از انواع موشن گرافیک، «موشن گرافی های معرفی کننده محصولات» است. در موشن گرافی های معرفی کننده محصولات یا خدمات، معمولا یک موضوع را به چند بخش کوچک تقسیم می کنند و در نهایت موقع تدوین آن ها را به هم اتصال می دهند. اگر یک موشن گرافی معرفی کننده به درستی طراحی شود، می تواند برند شما را به خوبی به کاربران معرفی کند.

•    موشن گرافی های رابط کاربری:

موشن گرافی رابط کاربری را با یک مثال توضیح می دهیم. مثلا زمانی که اپلیکیشن هایی مانند تلگرام و اینستاگرام آپدیت های جدید ارائه می کنند، این آپدیت ها و قابلیت های تازه را در قالب گیف ها و تصاویر متحرک کوتاه به کاربران معرفی می کنند. بسیاری از سازندگان اپلیکیشن ها برای کمک به کاربرانی که به تازگی اپِ آنها را روی موبایل خود نصب می‌کنند، یک Guide آموزشی مبتنی بر موشن گرافی های رابط کاربری ساخته و به آنها ارائه می دهند.

•    لوگوها و آیکون ها در قالب گرافیک متحرک:

آیکون ها را می توان با svg و css ساخت. این آیکون های کم حجم، به صورت انیمیشن و موشن گرافی تولید می شوند که می توان از آنها در سایت ها استفاده کرد.

Motion graphics

کاربردهای موشن گرافی در تبلیغات

چه در تلویزیون و چه در فضای مجازی می توان به شکل های مختلف تبلیغات را ارائه کرد. موشن گرافیک تبلیغاتی، سهم بسیار زیادی در فضای مارکتینگ داشته و تولید کنندگان محتواهای تبلیغاتی در کنار سایر محتواهای متنی و صوتی، از این نوع محتوای ویدیویی نیز  برای تبلیغ استفاده می کنند. موشن گرافی قابلیت های بسیاری دارد. در تولیدِ آن می توان از صدا روی تصویر یا موسیقی استفاده کرد. همچنین می توان از تصاویر گرافیکی و واقعی و یا از متن ها بهره گرفت. 90 درصد از مخاطبان به راحتی می توانند با این نوع از محتوا ارتباط بگیرند. امروزه در تمامی بستر ها و پلتفرم ها، تبلیغات (به شکل های مختلف) وجود دارد. در واقع با توجه به گسترش کسب و کارها و افزایش رقابت، بدون تبلیغات نمی توان کار کرد.
موشن گرافیک های تبلیغاتی بسیار موثرتر و پویا تر عمل می کنند. روزانه صدها موشن گرافیک تبلیغاتی توسط موشن گرافیست ها طراحی و تولید می شود. موشن گرافیک های تبلیغاتی در میان سایر محتواهای دیجیتال و محتواهای تصویری -هم برای مخاطبان و هم برای تبلیغ کنندگان - از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. 
پس حالا که با یکی از مهمترین کاربردهای موشن گرافیک در مارکتینگ و تبلیغات آشنا شدیم، باید به مسئله برندسازی بپردازیم.

کاربردهای موشن گرافی در برندسازی

اگر صاحبان مشاغل، به سراغ تبلیغات می روند تا محصولاتشان را به مردم معرفی کنند، در واقع هسته اصلی کارشان برندسازی است. برندسازی باعث می شود که تلاش ها برای تبلیغات در مسیر درستی قرار بگیرد. قطعا در هر کسب کاری نام های بزرگ و شناخته شده ای وجود دارند که رقابت با آنها بسیار سخت است. اما این مسئله راه چاره ای دارد و آن برندسازی است. در ادامه به این موضوع بیشتر خواهیم پرداخت.
تاثیر موشن گرافیک در برندسازی غیرقابل چشم پوشی است. وقتی میبینیم که مخاطبان و مشتریان در سراسر دنیا، اطلاعات و تصاویر ذهنی خود از خدمات یا محصولی را از راه موشن گرافی های تبلیغاتی دریافت می کنند، دیگر نمی توانیم این حقیقت را رد کنیم. فروش بیشتر در گرو تبلیغات بیشتر است و برای تبلیغات بهتر باید فکری به حال برندسازی کرد. 
موشن گرافی ها یک ویژگی بسیار خوب دارند: آنها متنوع هستند. وقتی چشم شما به عنوان موشن گرافیست پر باشد از ایده ها و تصاویر مختلف، می توانید در کار خود خلاقیت بیشتری به خرج دهید و مخاطبان را هم بیشتر تحت تاثیر قرار دهید. تنوعی که در تصاویر هست در کلمات نیست! یک تصویر یا مجموعه ی فشرده ای از تصاویر می توانند به سرعت، برند یا محصول خاصی را در ذهن مخاطبان پایدار و همیشگی نگه دارند (undying). به همین سبب، موشن گرافی نه تنها در قالب ویدیو، بلکه در شکل های دیگری هم می تواند به کار گرفته شود.

موشن گرافیک در برندسازی

موشن گرافیک در زمینه های آموزشی

از تاثیر گرافیک متحرک یا موشن گرافی در دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات که عبور کنیم، به موشن گرافی های آموزشی می‌رسیم. همانطور که میدانید، این مباحث آموزشی هستند که روز به روز بیشتر پای خود را به فضای مجازی باز می کنند. مسئله ی انتقال راحت اطلاعات و جذب کردن سریع مخاطب، تبدیل به یک معضل شده است. موشن گرافی در حوزه ی آموزش و انتقال اطلاعات (با سرعت زیاد) موشن گرافیک در طراحی وب سایت هم بسیار کارایی دارد. امروزه بسیاری از مباحث (حتی پیچیده‌ترین ِآنها) به سادگی با کمکِ موشن گرافیک ها آموزش داده می شوند و در بستر های شناخته شده ای مانند یوتیوب آپلود شده و مورد استقبال قرار می گیرند. در ادامه، پیشنهاد می کنیم مطلب «موارد استفاده از موشن گرافیک» را جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطالعه کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *