راهنمایی کامل رپورتاژ آگهی تبلیغاتی
رپورتاژ آگهی تبلیغاتی برای پیگیری اهداف متفاوتی نگارش می شود. تسلط بر جنبههای مختلف این گونه از رپورتاژها از اهمیت زیادی برخوردار است. این مقاله مروری بر این موضوع است.
مقدمه
رپورتاژ آگهی تبلیغاتی، فرآیند تولید محتوا با بن مایه ی تبلیغ یک کالا، خدمت و حتی ایده است که گروهی از مخاطبین را هدف قرار می دهد. این گونه از رپورتاژ ها با هدف تبلیغ، تغییر نگرش مخاطب درباره ی یک محصول و یا خدمت و تغییر رفتار خرید در مشتری ها تهیه و تدوین می شود. در این مقاله مروری بر این موضوع خواهیم داشت. در این مقاله به باید ها و نباید های نگارش رپورتاژ آگهی اینترنتی و نکات خاص نگارش آن را خواهید آموخت.
آنچه خواهید خواند؛
1- تعریف رپورتاژ آگهی تبلیغاتی
2- لحن محتوای رپورتاژ باید چگونه باشد؟
3- آیا محتوای رپورتاژ آگهی باید تبلیغی باشد؟
4- بایدها و نبایدهای تهیه ی محتوای رپورتاژ آگهی
کلام آخر
تعریف رپورتاژ آگهی تبلیغاتی
رپورتاژ آگهی تبلیغاتی در واقع نوعی خاص از تبلیغ است که کالا و خدمات یک کسب و کار را به گروهی از مخاطبان هدف معرفی می کند. اکثر کسب و کارها با هدف درک بهتر مخاطبان و ارزیابی تبلیغات تجارت خود دست به نگارش این دست از رپورتاژ ها می زنند. به طور کلی این نوع تبلیغاتی از رپورتاژ آگهی را با چند ویژگی خاص شناسایی می کنند که در ادامه به آن ها می پردازیم.
1. میزان دسترسی: باید توجه داشته باشید که هنگام نوشتن رپورتاژ آگهی تبلیغاتی، مخاطب شما گروهی گسترده تر از مخاطبان هدف کسب و کار مورد نظر است. به این صورت که شما تقریباً با تمام مردم در ارتباط هستید. پس لحن نگارش را به صورت ساده و قابل فهم اکثریت تنظیم کنید.
2. تعداد دفعات دیده شدن: یک رپورتاژ آگهی با سبک تبلیغاتی معمولاً بازدید بیشتری دریافت خواهد کرد. در نظر داشته باشید که یکی از دلایل آن گسترده تر شدن مخاطبین هدف است. برای مثال رپورتاژ آگهی انگلیسی ممکن است بازدید محتوای شما در داخل کشور را محدود کند.
3. بازگشت سرمایه: بازگشت سرمایه را با این فرمول می سنجند:« نسبت هزینه ی تبلیغات به درآمد حاصل از آن.» به این ترتیب رپورتاژ آگهی آنلاین و تبلیغاتی که به صورت اینترنتی منتشر می شوند به صورت تقریبی بازگشت سرمایه ی بیشتری را تجربه می کنند. خلاقیت در این دست از رپورتاژ ها بیشتر است و در نتیجه امکان موفقیت آن ها نیز بالاتر است.
لحن محتوای رپورتاژ باید چگونه باشد؟
برای نگارش رپورتاژ آگهی تبلیغاتی نیاز است که نویسنده به طور کامل بر لحن محترمانه تسلط داشته باشد. به صورت کلی لحن محتوای شما باید آموزنده، واضح، مختصر و در نهایت محترمانه باشد. رپورتاژ آگهی شما باید کلیدی ترین نکات مرتبط با کالا و خدمات کسب و کار مورد نظر را در بر بگیرد. بسیاری از انواع رپورتاژ آگهی مانند محتوای حمایت شده، نیازمند ذکر نکات کلیدی به روشی مختصر هستند.
یکی از مهمترین نکاتی که درباره ی لحن به آن توجه داشته باشید، حرفه ای بودن متن است. برای این که در تبلیغات موفق عمل کنید نیاز دارید که حرفه ای باشید یا حداقل این گونه به نظر برسید. بنابراین با اعتماد به نفس بنویسید. از روندهای تجاری و موضوعات تخصصی کسب و کاری که برای آن رپورتاژ نگارش می کنید، اطلاع پیدا کنید. نوع نگارش خود را بر اساس اطلاعات تخصصی طبقه بندی کنید اما لحن را ساده و صریح نگه دارید. همین امر به شما کمک می کند تا لحن حرفه ای را در طول نگارش حفظ کنید.
لحن خود را جذاب، حرفه ای و متقاعدکننده نگه دارید و اثر گذاری متن خود را بالاتر ببرید.
آیا محتوای رپورتاژ آگهی باید تبلیغی باشد؟
شاید نوع بیان کردن نام این دست از رپورتاژ های آگهی یعنی رپورتاژ آگهی تبلیغاتی، اندکی شما را به اشتباه بیاندازد. در واقع محتوای این نوع از رپورتاژ آگهی نباید تبلیغاتی باشد. در واقع این رپورتاژ ها اهداف خاصی را دنبال می کنند. در هنگام درج رپورتاژ آگهی باید توجه داشته باشید که متن شما برای جلب توجه بیشتر نوشته شده است و نه یک تبلیغ کردن مستقیم یک محصولی خاص. محتوای تولید شده در این زمینه باید کسب و کار مورد نظر را یک گام به هدف اصلی خود نزدیک کند.
ممکن است هدفی اصلی یک کسب و کار تغییر عقیده ی مخاطبان درباره ی استفاده از یک محصول قدیمی باشد و یا صرفاً بخواهد کمپین تبلیغاتی خود را تقویت کند. در این زمینه نیاز است که از صاحبان کسب و کار هدف اصلی را بپرسید. جملات خود را به گونه ای تنظیم کنید که به شیوه ای حرفه ای استراتژی های اصلی کسب و کار را دنبال کنند.
باید ها و نباید های تهیه ی محتوای رپورتاژ آگهی
نکات بسیار زیادی برای نگارش یک رپورتاژ آگهی تبلیغاتی و حرفه ای وجود دارد. رعایت این نکات در نهایت تفاوت میان یک رپورتاژ حرفه ای و نامناسب را مشخص می کند. در این بخش تلاش کرده این که مهم ترین نکات در این زمینه را برای شما گردآوری کنیم. اما پیش از توجه به این نکات بر روی لحن نگارش خود تمرکز کنید و آن را به گونه ای حرفه این تنظیم کنید.
1. نکات کلیدی و مهم را برجسته کنید: در طول متن تلاش کنید که دستاورد ها و نکات ارزشمند یک کسب و کار را باشکوه نشان دهید. در این زمینه مقایسه یک ابزار مناسب در دست شماست. از آمار و ارقام و همچنین نمودار ها برای اثبات اهمیت کسب و کار و یا محصول و خدمات استفاده کنید.
2. از پرداختن به نظرات شخصی خودداری کنید: بهترین راه برای اثبات کیفیت و برتری در حین نگارش رپورتاژ آگهی تبلیغاتی، استفاده از فکت های تخصصی و رسمی است. بنابراین از به کار بردن واژه هایی مانند «بیشترین»، «بهترین» و ... که بیانگر نظرات شخصی خودتان است خودداری کنید.
3. از نگارش جزئیات تخصصی خودداری کنید: درست است که اصطلاحات تخصصی می تواند کار شما را حرفه ای نشان دهد اما استفاده ی بیش از حد از آن ها توصیه نمی شود. در واقع استفاده ی بیش از حد از این کلمات متن را نامفهوم می کند. در صورت نامفهوم بودن متن، رپورتاژ شما به هدف خود نخواهد رسید. یکی از مهم ترین بخش های نگارش رپورتاژ آگهی انگلیسی نیز به همین موضوع باز می گردد که استفاده از اصطلاحات دشوار ممنوع است.
4. گام های بعدی را اندکی روشن کنید: اشتباه بسیاری از نویسنده های رپورتاژ آگهی رها کردن این بخش است. یک نویسنده ی حرفه ای باید میزان اثر بخشی کمپین تبلیغاتی و توصیه های ارزشمند خود را در انتهای رپورتاژ بنویسد. از مخاطبین خود بخواهید که کسب و کار مد نظر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنند و یا لینک خرید را در انتهای متن اضافه کنید.
کلام آخر
اگرچه که نام رپورتاژ آگهی تبلیغاتی ممکن است بسیاری از افراد را به اشتباه بیاندازد اما یک نویسنده ی حرفه ای معنای آن را می داند. رپورتاژ آگهی از نوع تبلیغاتی در واقع یک تبلیغ ساده از محصولات و خدمات یک کسب و کار نیست. این دست از رپورتاژ ها اهداف مختلفی از جمله تغییر نگرش مخاطب درباره ی یک محصول و یا خدمت و تغییر رفتار خرید در مشتری ها را پیگیری می کنند.
پاسخ دهید
اولین نظر را شما ثبت نمایید
نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید