اطلاعاتی درباره محتوای ویروسی

اطلاعاتی درباره محتوای ویروسی

یادگیری نکاتی برای تولید محتوای ویروسی برای هر محتوا نویسی ضروری است. به همین دلیل این بخش را به آموزش تولید این گونه محتوا اختصاص دادیم.

پیشگفتار

محتوای ویروسی یا محتوای وایرال می تواند هر نوع محتوایی در شبکه های اجتماعی مختلف باشد. اما اطلاعاتی که درباره اینگونه محتواها دارید چقدر است؟ چرا باید در دنیای محتوا نویسی به این سبک محتواها توجه خاصی داشته باشیم؟ اصلا محتوای وایرال شامل چه نوع محتوایی می شود؟ آنچه که قرار است در این بخش در اختیارتان قرار دهیم، اطلاعاتی درباره محتوای ویروسی است. عناوینی که در ادامه مطالعه خواهید کرد به شرح موارد زیر است:

مقدمه

محتوای ویروسی یا وایرال چیست؟ حتما شما هم بارها و بارها شنیده اید که می گویند یک ویدئو در شبکه های مجازی وایرال شده است. منظور از وایرال شدن چیست؟ چگونه یک محتوای متنی، تصویری و... وایرال می شود؟ در واقع شما یک بار زحمت تولید محتوای ویروسی را می کشید و پس از آن، کاربران آن را منتشر می کنند تا افراد زیادی از آن محتوا دیدن کنند. از آنجایی که تولید محتوای وایرال باعث افزایش بازدید و تاثیرگذاری بیشتر بر روی مخاطبان می شود، در این بخش می خواهیم شما را با نحوه تولید این محتوا و مزایای استفاده از آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

معرفی کامل محتوای ویروسی

برای کسب اطلاعاتی درباره محتوای ویروسی شما در ابتدا باید بدانید منظور از این محتوا چیست؟ محتوای وایرال یا همان ویروسی، محتوایی است که شما آن را تولید می کنید اما مخاطبان آن را به دلیل جذابیتش پخش می کنند. به عنوان مثال زمانی که یک متن، ویدیو، عکس و ... در فضای مجازی برای شما جذاب باشد، قطعا آن را با سایر دوستان و آشنایانتان به اشتراک می گذارید. در این صورت شما به عنوان یک مخاطب، مسئول انتشار این محتوا بوده اید.

طولی نمی کشد که این محتوا توسط کاربران مختلف دست به دست می شود و بدین ترتیب می توان آن را محتوای ویروسی یا وایرال نامید. آیا می دانید چه چیزی باعث جذاب شدن یک محتوا می شود؟ زمانی که این جذابیت بسیار خاص و منحصر به فرد باشد، محتوا وایرال می شود. اما این حرفه و تخصص شماست که می تواند یک محتوا را وایرال کند. حال برای اینکه با نحوه تولید چنین محتواهایی آشنا شوید، ادامه این بخش را دنبال کنید.

هدف از تولید محتوای ویروسی چیست؟

قبل از اینکه به سراغ نحوه تولید محتوای ویروسی برویم، بهتر است اهداف تولید این گونه محتوا را مورد بررسی قرار دهیم. در دنیای دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوایی همیشه کیفیت حرف اول را می زند. در واقع محتواهایی ارزشمند تلقی می شوند که با کیفیت باشند و بر اساس اصول سئو و همچنین الگوریتم های گوگل تولید شده باشند. همانطور که می دانید رقابت در دنیای دیجیتال مارکتینگ به شدت بالاست. به همین منظور کسانی که محتوای وایرال تولید می کنند، شانس بیشتری برای دیده شدن دارند. 
 
محتوای جذاب و قابل فهم وایرال می شود

بنابراین شما به عنوان یک محتوا نویس باید اصول تولید محتوای وایرال را به خوبی بدانید تا بتوانید برای جذب مشتری و رقابت در بازاریابی محتوایی به خوبی عمل کنید. هدف اصلی از تولید این محتوا، پیشی گرفتن از سایر رقبا، افزایش بازدید، به شهرت رسیدن و همچنین کسب درآمد بیشتر است.

چگونه محتوای ویروسی یا وایرال تولید کنیم؟

در ابتدا باید بگوییم تولید محتوای ویروسی کار ساده ای نیست؛ اما شما می توانید با آموزش های لازم و کسب تخصص در این زمینه محتواهایتان را در شبکه های اجتماعی وایرال کنید. اما چگونه؟ به مواردی که در ادامه برایتان عنوان می کنیم، توجه داشته باشید.

انتخاب صحیح عنوان

گام اول برای تولید محتوای ویروسی، انتخاب صحیح عنوان است. قطعا عناوینی که جذابیت بیشتری دارند، بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. عنوان یک محتوا معرف محتویات آن است. از هوش و خلاقیتتان استفاده کنید و عنوان محتوا را به گونه ای انتخاب کنید که کنجکاوی مخاطب را برانگیزد. برای انتخاب عنوان می توانید از جملات و کلمات شگفت انگیز استفاده کنید. این کلمات در واقع متناسب با نوع نیاز مخاطب هستند. به عنوان مثال به جای انتخاب عنوان "لاغری آسان در چند هفته" می توانید از عنوان "تنها راز لاغر شدن که هیچ کس به شما نمی گوید!" استفاده کنید. در صورتی که این دو عنوان را با یکدیگر مقایسه کنید، متوجه می شوید که عنوان دوم حس کنجکاوی مخاطب را بیشتر تحریک می کند. زیرا مخاطب به دنبال این می گردد که منظور شما از تنها راز چیست؟ آیا همان مطالب تکراری محوریت محتوای شماست یا اطلاعات جدید؟
 
توجه به پرسونای مخاطب برای تولید محتوای ویروسی

توجه به طول محتوا

در گام بعدی که باید برای تولید محتوای ویروسی بردارید، توجه به تعداد کلمات و طول محتوا است. شاید در گذشته محتواهای کوتاه تر بیشتر مورد توجه قرار می گرفتند. اما امروزه کاربران به دنبال محتواهای جامع تر و کاملتری هستند. پس اگر می خواهید محتوای شما به سرعت وایرال شود، تعداد کلمات را به گونه ای در نظر بگیرید که بتوانید اطلاعات کاملی را در اختیار مخاطبانتان قرار دهید.

جامعیت محتوا و استفاده از تمامی موارد نظیر پرسش های متداول در آن

جامعیت محتوا و استفاده از تمامی موارد نظیر پرسش های متداول در آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شما در گام بعدی باید محتوای ویروسی را به گونه ای نگارش کنید که ضمن کامل بودن به تمام موارد مهم اشاره داشته باشد. پیرو مثال قبلی، اگر برای لاغری و کاهش وزن محتوا تولید می کنید، باید در آن به نکات مهمی از جمله فعالیت بدنی، مصرف داروهای خاص، رژیم غذایی، سبک زندگی و... اشاره داشته باشید. همچنین محوریت محتواهایتان به گونه ای باشد که در آن سوالات و پرسش و پاسخ های مختلف کاربران ذکر شده باشد. می توانید این مورد را در متن عنوان کنید و یا در انتهای مطلب، در قالب پرسش های متداول به بررسی سوال و جواب های مهم بپردازید. در این صورت کاربران محتوای شما را به عنوان یک محتوای جامع و کامل منتشر می کنند و دیگر نیازی به بررسی سایر محتواهای مشابه نخواهند داشت.
 
انتشار محتوای وایرال توسط کاربران

چه محتواهایی وایرال می شوند؟

در بخش قبلی به یک سری موارد اشاره کردیم که به شما کمک می کند تا یک محتوای ویروسی تولید کنید. اما بهتر است ببینیم که چه نوع محتواهایی وایرال می شوند؟ اول از همه جذابیت محتوا مورد توجه قرار می گیرد. به غیر جامعیت محتوا، کاربران مطالبی را دنبال می کنند که برایشان جذاب باشد. در این میان تعیین لحن مقاله و توجه به پرسونای مخاطب به شما کمک زیادی می کند تا محتوای جذاب از نظر کاربران تولید کنید. به عنوان مثال اگر مخاطبان شما گرایش زیادی به دنبال کردن محتوا با زبان محاوره ای دارند، می توانید گویش محتوایتان را عامیانه و محاوره ای انتخاب کنید.

یکی دیگر از رازهای تولید محتوای ویروسی این است که حتما احساسات مخاطبان را درگیر کنید. اما چگونه؟ به عنوان مثال می توانید برای تولید محتوایی در خصوص لاغری و کاهش وزن، در ابتدا از زبان یک فردی که همیشه از چاقی خود رنج می برد، صحبت کنید. کمی از احساسات بدی که او تجربه کرده بود، بگویید. در این صورت مخاطبان وجه مشترکی بین خودشان و مطلب شما پیدا می کنند و احساساتشان درگیر می شود. پس به دنبال کردن مابقی محتوا اشتیاق پیدا می کنند. 
 
توجه داشتن به زمان انتشار محتوای ویروسی

آیا می دانید چگونه یک محتوا ویروسی می شود؟ در کنار تمام مواردی که در بخش قبلی آموختید، باید به زمان انتشار محتوا نیز توجه داشته باشید. به عنوان مثال، سه ماه قبل از فرا رسیدن عید نوروز، فرصت مناسبی برای انتشار محتوایی با مضمون لاغری و کاهش وزن است. زیرا در این صورت مخاطب زمان کافی برای اجرای نکاتی که شما به آن اشاره داشتید، دارد. البته با به خرج دادن کمی خلاقیت و نوآوری می توانید در زمان های دیگری نیز محتوایتان را نشر دهید و به یک محتوای وایرال تبدیل کنید. به عنوان مثال در نوروز محتوا را نشر دهید و مخاطبان را به این تشویق کنید که هیچ وقت برای شروع دیر نیست. اگر تا کنون فرصت انجام این کار را نداشتید، حالا زمانش فرا رسیده است. پس حتما به زمان انتشار محتوای خود توجه داشته باشید.

آیا تبلیغات برای محتوای ویروسی لازم است؟

گاهی اوقات ممکن است برخلاف تلاش هایی که برای تولید یک محتوای ویروسی کرده اید، بازدید و استقبال از آن چندان مطلوب نباشد. در این صورت شاید گمان کنید که در کار شما ایراداتی وجود داشته است. البته خوب است تا از این نظر کیفیت محتوایتان را بررسی کنید. اما گاهی اوقات لازم است تا کمی تبلیغات انجام شود. زمانی که شما از طریق تبلیغات محتوایتان را به سمع و نظر یک سری از کاربران برسانید، قطعا استارت بازدید بیشتر را زده اید. شاید این کار برایتان هزینه بر باشد. اما با بازخوردی که در آینده می گیرید، این هزینه جبران می شود. شما می توانید از طریق رپورتاژ و یا سایر روش های تبلیغاتی دیگر، مخاطبان را به بازدید از محتوایتان دعوت کنید.

جمع بندی نهایی

محتوای ویروسی یا وایرال محتوایی است که به شدت از دید کاربران جذاب تلقی می شود. معمولا محتواهای وایرال شده، توسط کاربران منتشر می شود و به سرعت بازدید بالایی را به خود اختصاص می دهد. در این بخش به یک سری نکات مهم اشاره کردیم که با استفاده از آنها می توانید محتوای وایرال تولید کنید. در نهایت باید به این موضوع اشاره داشته باشیم که بهره مند شدن از قدرت ذهن و خلاقیت، در مسیر تولید محتوای وایرال به شما کمک زیادی می کند. پس حتما از خلاقیت و نوآوری خود در این مسیر بیشترین استفاده را ببرید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *