فرق پادکست با کتاب صوتی چیست؟ کاربرد پادکست و کتاب صوتی

فرق پادکست با کتاب صوتی چیست؟ کاربرد پادکست و کتاب صوتی

فرق پادکست با کتاب صوتی این است که پادکست ها اپیزود بندی بوده اما کتاب های صوتی در یک فایل صوتی محصول نهایی تولید می شود.

فرق پادکست با کتاب صوتی موضوعی است که در این مقاله قرار است بدان پرداخته شود. در حال حاضر به دلیل مشغله های متعددی که برای افراد به وجود آمده، خواندن کتاب بسیار کم رنگ شده است. زمانی که افراد برای مطالعه در نظر می گیرند بسیار پایین بوده و گاها در برخی از خانواده ها سرانه ی مطالعه صفر است. با بوجود آمدن انواع پادکست ها و کتاب های صوتی، این مشکل برطرف شده و افراد تمایل بیشتری به شنیدن کتاب ها پیدا کرده اند.

فرق پادکست با کتاب صوتی هر آنچه که باشد، بسته به نیاز مخاطب انتخاب می شود. برخی از افراد دوست دارند کتاب هایی را که وقت خواندنشان را نداشته اند، گوش دهند. برخی دیگر نیز دوست دارند از انواع پادکست ها، با موضوعات متفاوت بهره ببرند.

در یک مقاله ی جداگانه اینکه چگونه یک پادکست خوب بسازیم به صورت کامل توضیح داده شده است.

عناوین مقاله

برای بیان فرق پادکست با کتاب صوتی لازم است تا موارد زیر مورد بررسی قرار گیرند:

1- تعریف پادکست

2- تعریف کتاب صوتی

3- بررسی کاربرد های کتاب صوتی و پادکست

4- تفاوت های بین پادکست و کتاب صوتی

5- پادکست و برنامه های ویدیویی چه تفاوتی دارند؟

6- بررسی تفاوت های ویدیوکست و پادکست

تعریف پادکست

تعریف پادکست بدین شرح است که افرادی به منظور ارائه ی تولید محتوا، (اقدام به ضبط صدای خود) کرده که در مورد موضوعات متفاوتی صحبت می کنند. به کسی که در این زمینه تولید محتوا می کند پادکستر می گویند. در برخی از پادکست ها با موضوعات مختلف، مهمان نیز می تواند حضور داشته باشد. بدین ترتیب پادکست حالت مصاحبه ای به خود می گیرد که حول محور پرسش و پاسخ پیش می رود. پادکست  قالب های متنوعی نیز دارد که پادکستر بر اساس موضوع، یکی از قالب ها را انتخاب می کند.

تعریف پادکست به همین جا ختم نمی شود. اگر پادکستر تولید محتوا انجام دهد اما آن را در اپلیکیشن ها و یا سایت های مرتبط نشر ندهد، عملا پادکستی وجود نخواهد داشت. پادکست ها را با گوشی تلفن و رایانه می توان تولید کرد که هر فرد با توجه به شرایط و توانایی های خود یکی از آنها را انتخاب خواهد کرد.

تعریف کتاب صوتی

تعریف کتاب صوتی متفاوت با تعریف پادکست است، اما بعضی افراد کتاب صوتی و پادکست را یکی می دانند. کتاب صوتی همانطور که از نامش پیداست درمورد کتاب هایی است که مکتوب شده اند. در اکثر مواقع گویندگانِ معروف و یا حتی افرادی که سرشناس نیستند اقدام به خواندن کتاب هایی می کنند که برای مخاطب جذاب است. در همین حین صدای خود را ضبط کرده و آن را به صورت فایل صوتی منتشر می کنند.

در تعریف کتاب صوتی این نکته نیز مهم است که تولید کتاب صوتی می تواند توسط چند نفر در یک فایل صوتی تولید شود. گاها کتاب صوتی ها به صورت نمایشنامه ای خوانده می شوند و گاهی نیز از جلوه های صوتی در پس زمینه ی کار استفاده می شود. در برخی مواقع نیز نویسنده ی کتاب اقدام به تولید کتاب صوتی می کند. خرید میکروفون برای ضبط پادکست و کتاب صوتی سبب ضبط صدایی صاف و صیقلی می شود.

تفاوت پادکست با کتاب صوتی

بررسی کاربرد های کتاب صوتی و پادکست

کاربرد کتاب صوتی و پادکست بسیار گسترده است. وقتی متن کتاب به فایل صوتی تبدیل می شود و یا موضوعات گوناگونی به صورت صوتی تولید می شوند برای خیلی از افراد مفید واقع خواهد شد. بطور مثال از انواع کتاب های صوتی و پادکست ها، برای آموزش کودکان استفاده می شود. برای افرادی که نابینا هستند نیز وجود چنین فایل های صوتی بسیار مفید بوده و باعث می شود تا (کتاب های مورد علاقه ی خود) را بی دردسر گوش دهند.

کاربرد پادکست و کتاب صوتی در زندگی هر فردی تاثیرگذار خواهد بود. امروزه برای آموزش زبان های مختلف نیز از انواع پادکست های مرتبط استقبال بی نظیری صورت گرفته است. اینکه افراد در هر شرایطی که هستند بتوانند زبان یاد بگیرند بسیار شگفت انگیز است. آموزش روش ساخت پادکست با موبایل کمک شایانی به ساخت پادکست می کند زیرا بسیار راحت و سریع است.

تفاوت های بین پادکست و کتاب صوتی

فرق بین پادکست و کتاب صوتی در این است که پادکست ها با موضوعات مختلف و قالب های گوناگون در فواصل زمانی معینی تولید می شوند. اغلب پادکست های داستان محور، تایمی مشخص داشته و اپیزود بندی هستند. حتی پادکست های دیگر نیز از این امر مستثنی نخواهند بود. بنابراین پادکست ها توسط میزبانان که گاها با حضور مهمان همراه است تولید می شوند.

وقتی صحبت از فرق بین پادکست و کتاب صوتی می شود این نکته پررنگ خواهد شد که کتاب های صوتی توسط گوینده تولید شده و روایت کننده ی کتابی مشخص است. بنابراین گوینده و یا گویندگان کتاب صوتی یا به صورت روایتی و یا به صورت نمایشنامه وار، کتاب را می خوانند. برخلاف پادکست‌ها، کتاب‌های صوتی سریالی نبوده و به عنوان یک فایل صوتی نهایی عرضه می‌شوند.

کتاب صوتی

پادکست و برنامه های ویدیویی چه تفاوتی دارند؟

تفاوت برنامه های ویدیویی و پادکست تنها در صوتی و تصویری بودن هر کدام است. زمانی که پادکستر یک پادکست تولید می کند، مخاطب با حجم کمی از اینترنت خود می تواند فایل مورد نظر را دانلود نماید و یا آن را به صورت آنلاین گوش کند. اما در مورد برنامه های ویدیویی اینگونه نیست و افراد بالای 50 مگابایت از حجم خود را باید صرف دانلود و تماشای فایل تصویری نمایند.

یکی دیگر از تفاوت های برنامه ویدیویی و پادکست این است که در برنامه های ویدیویی مخاطب امکان دیدن تولیدکنندگان را دارد. بدین ترتیب بهتر می تواند با پادکست و سازندگان آن ارتباط برقرار کند. در مقابل، کاربرد پادکست ها بیشتر بوده و افراد برای گوش دادن به آنها لازم نیست در شرایط خاصی قرار بگیرند. بطور مثال پادکست را حتی در زمان رانندگی و یا آشپزی کردن هم می توان گوش داد.

ساخت پادکست با کاین مستر حتی برای برنامه های ویدیویی نیز کارآمد خواهد بود.

تفاوت های ویدئوکست و پادکست

بررسی تفاوت های ویدئوکست و پادکست

تفاوت های ویدئوکست و پادکست عبارتند از :

  • ویدئوکست تصویری است اما پادکست ها اکثرا صوتی هستند.
  • ویدئوکست دارای حجم بالایی بود اما پادکست ها حجمشان کم است.
  • در ویدئوکست ها امکان دیدن میزبانان وجود دارد اما در پادکست اینطور نیست.
  • ویدئوکست را در هر شرایط نمی توان دید اما پادکست ها در شرایط مختلف قابل گوش دادن هستند.

ساخت پادکست در افتر افکت روشی است که پادکستر ها به راحتی می توانند پادکست های با کیفیت تولید نمایند.

نتیجه گیری

فرق پادکست با کتاب صوتی همانطور که از نامشان پیداست بسیار واضح است. پادکست ها فایل های صوتی هستند که با موضوعات متفاوت در قالب های متنوع تولید می شوند. اکثرا اپیزود بندی بوده و توسط پادکستر تولید می شوند. حضور مهمان نیز پادکست را مصاحبه ای می کند.

در ادامه ی بحث فرق پادکست با کتاب صوتی باید گفت کتاب صوتی، فایل صوتی کتاب های مکتوب است که توسط گویندگان و یا نویسنده ی خود کتاب ضبط و منتشر می شوند. کتاب های صوتی بر خلاف پادکست ها اپیزود بندی نبوده و در یک فایل محصول نهایی عرضه می شود. هر کدام از این فایل ها طرفداران خاص خود را دارند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *