چگونه یک پادکست خوب بسازیم؟ نحوه ارزیابی پادکست

چگونه یک پادکست خوب بسازیم؟ نحوه ارزیابی پادکست

چگونه یک پادکست خوب بسازیم ؟ با انتخاب موضوعی مناسب و در نظر گرفتن تعداد اپیزودهای استاندارد می توان پادکستی خوب ساخت.

 

چگونه یک پادکست خوب بسازیم؟ مهمترین اصل تولید پادکست یک متن بسیار قوی و خلاقانه است. بقیه موارد، مانند: میکروفون، نرم افزار و... در اولویت های بعد قرار می گیرند. اینکه شما برای تولید پادکست میکروفون حرفه ای دارید یا نه، آنقدر ها مهم نیست. مهم متنی است که شنونده با شنیدن آن ترغیب شود تا اپیزود های بعدی را نیز پیگیری کند. حال این سوال مطرح می شود که محتوای خوب چیست؟ محتوایی خوب است که مخاطب به جای تماشای فیلم و سریالی که میلیون ها دلار هزینه ساختشان شده است، پادکست گوش دهد.

در ادامه ی پاسخ به چگونه یک پادکست خوب بسازیم ؟ باید گفت : ساخت پادکست خوب مستلزم گذاشتن وقت کافی برای تولید پادکست است. اگر پادکستر با عشق این کار را شروع کند و به کاری که دارد انجام می دهد عشق بورزد، نتیجه ی حاصل شده شگفت انگیز خواهد بود. استفاده از آهنگ زیر صدا برای پادکست جذب مخاطب را چند برابر می کند.

عناوین مقاله

چگونه یک پادکست خوب بسازیم؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است موارد زیر مورد بررسی قرار گیرند:

1- مشخصات یک پادکست حرفه ای

2- طول یک پادکست ایده آل باید چقدر باشد؟

3- چگونه بهترین فرمت و طول برای پادکست خود را انتخاب کنیم؟

4- یک پادکست ایده ال باید چند اپیزود داشته باشد؟

5- چگونه پادکست خود را ارزیابی کنیم؟

6- بهترین روش‌ های تدوین و مونتاژ پادکست

مشخصات یک پادکست حرفه ای

پادکست حرفه ای مشخصات زیر را دارد:

  • برای انتشار، دارای برنامه ی منظمی است. (استمرار در تولید اپیزود های با کیفیت ، بسیار حائز اهمیت است)
  • میهمان، مرتبط با موضوع پادکست انتخاب شود. (باید از میهمانی علاقمند و مطلع از موضوع پادکست دعوت شود تا پادکست به نحو احسن مورد توجه مخاطبان هدف، قرار بگیرد)
  • پادکست خوب، دارای اپیزود بندی است. (با این کار محتوای پادکست حالت روایتگری پیدا کرده و مخاطبان شما را دنبال خواهند کرد)
  • عرضه پادکست باید مطابق با تقاضا صورت گیرد. (دنبال کنندگان هر روز و هر هفته خواستار پادکست های مورد علاقه شان هستند تا به آنها گوش ‌دهند)

برای داشتن پادکست حرفه ای لازم است محتوایی تولید کرد که مفهومی جذاب داشته باشد. تلاش برای مشخص کردن ساختار و برنامه ی هر اپیزود سبب می شود پادکست تولید شده معتبر و حرفه ای به نظر برسد. استفاده از نرم افزار و سخت افزار مناسب و همچنین در نظر گرفتن محیطی آرام و مناسب برای ضبط بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

پادکست ایده آل

طول یک پادکست ایده آل باید چقدر باشد؟

طول پادکست ایده آل بستگی به محتوا و مخاطبان شما دارد. اگر محتوایی قوی و خوب دارید لازم نیست طول پادکست را کاهش دهید. برخی از مخاطبان تمایل دارند اپیزودی را گوش دهند که حق مطلب را بطور کلی ادا کند. برعکس، برخی از شنونده ها نیز از اپیزودهای طولانی خوششان نمی آید و دوست دارند هر اپیزود کوتاه، مختصر و مفید باشد. بطور کلی طول اپیزود کوتاه احتمالا زیر 15 دقیقه و طول اپیزود های طولانی، بیش از 1 ساعت خواهد بود.

به منظور داشتن طول پادکست ایده آل بهتر است هر چند وقت یکبار از مخاطبان خود نظرسنجی کنید و از آنها بخواهید تا به شما کمک کنند. بدین ترتیب اپیزود هایی را تولید خواهید کرد که طول آن مطابق سلیقه مخاطبان است. طول یک پادکست یک فاکتور منحصر به فرد به حساب می آید.

بهترین برنامه ساخت پادکست اندروید در مقالات گذشته معرفی شده است.

چگونه بهترین فرمت و طول برای پادکست خود را انتخاب کنیم؟

بهترین فرمت برای پادکست به دو دسته ی:

  • فشرده ‌شده به همراه افت کیفیت Lossy Compressed Format شامل:

MP3.1

WMA.2

AAC.3

OGG.4

RA.5

M4A.6

  • فشرده‌ شده بدون افت کیفیت Lossless Compressed Format

۱- CDDA

۲- WAV

۳- FLAC

۴- ALAC

به منظور تولید پادکست پیشنهاد می شود از فرمت WAV برای ضبط صدا و از فرمت MP3 برای خروجی استفاده کنید. انتخاب بهترین برنامه برای ساخت پادکست یکی از فاکتورهای خیلی مهم در تولید به حساب می آید.

بهترین طول برای پادکست به دو شرط اصلی بستگی دارد : 1. در اپیزودهای کوتاه، محتوا نباید ناقص و نامفهوم باشد. 2. در اپیزودهای طولانی، دلیل خوبی برای طولانی شدن پادکست وجود داشته باشد. (محتوا، کشش لازم را برای جذب مخاطب داشته باشد) نکته ی مهم و حائز اهمیت این است که محتوا نباید هماهنگ با طول اپیزود باشد، بلکه طول اپیزود باید با محتوا هماهنگ شود. برخی از شنونده ها ترجیح می دهند پادکست های بلند را در چندین اپیزود کوتاه، گوش کنند و برعکس.

چگونه یک پادکست خوب بسازیم

یک پادکست ایده ال باید چند اپیزود داشته باشد؟

اپیزود های پادکست از هیچ الگوی خاصی پیروی نمی کنند زیرا همه چیز بستگی به مخاطب و محتوا دارد. طبق تحقیقات انجام شده بسیاری از شنوندگان تا 22 دقیقه می توانند به پادکست مورد علاقه ی خود گوش کنند. برخی از تحقیقات نیز حاکی از آن است که شنوندگان تا 18 دقیقه ی اول توانایی تمرکز روی آنچه می شنوند، دارند. در برخی مواقع نیز تحقیقات نشان می دهد 80 درصد پادکست های موفق، بالای 50 دقیقه زمان داشته اند. بنابراین در نظر گرفتن الگویی مشخص، برای تعداد اپیزود کار دشواری است.

اپیزود های پادکست گاهی بسیار کم و گاهی بسیار زیاد می شود. این بستگی به آن دارد که سلیقه ی مخاطب چطور باشد. اما در اکثر مواقع پادکست هایی که از اپیزودهای بالایی برخوردار هستند، وفاداری مخاطب به آنها زیاد می شود. آنها دوست دارند هرچه سریعتر موعد انتشار اپیزود بعدی فرا برسد تا با جان و دل گوش کنند.

چگونه از پادکست استفاده کنیم سوالی است که ذهن هر پادکستری را به خود مشغول می کند.

چگونه پادکست خود را ارزیابی کنیم؟

ارزیابی پادکست به پادکستر ها کمک می کند تا نقاط قوت و ضعف کار خود را پیدا کرده و به تقویت و یا برطرف کردن آن بپردازند. روش های متعددی برای این کار وجود دارد که یکی از آنها طرح پرسش است. با طراحی پرسش هایی در مورد پادکست می توان ارزیابی خوبی انجام داد. این پرسش ها هم باید از مخاطب سوال شود و هم خود پادکستر پاسخگو باشد.

ارزیابی پادکست با طرح سوال :

  • آیا در تولید پادکست ثبات وجود دارد ؟
  • آیا موضوع انتخاب شده مورد پسند مخاطبین هست ؟
  • آیا ارتباط مناسبی بین پادکستر و شنوندگان وجود دارد ؟
  • آیا محتوای تولید شده خلاقانه و برجسته است ؟
  • آیا مهمانان پادکست شما بینش منحصر به فردی دارند ؟
  • آیا شنوندگان پیگیر اپیزود های منتشر شده هستند ؟
  • و ...

طول پادکست

بهترین روش‌ های تدوین و مونتاژ پادکست

روش‌ های تدوین پادکست با توجه به مبتدی و یا حرفه ای بودن پادکستر متفاوت است. افرادی که کار را تازه شروع کرده اند، بیشتر از نرم افزارهایی استفاده می کنند که روی گوشی تلفن همراهشان نصب شده است. زیرا در این صورت کار تدوین آسان بوده و با سرعت بیشتری پیش می رود. اما پادکستر های حرفه ای برای تدوین و مونتاژ از برنامه هایی کمک می گیرند که روی رایانه نصب شده اند. حتی بعضا از چندین برنامه استفاده می کنند تا خروجی ایده آلی داشته باشند.

بنابراین بهترین روش‌ های مونتاژ پادکست متناسب با سطح پادکستر انتخاب می شود. هر پادکستر با توجه به دانشی که دارد روش های مختلفی را برمیگزیند. اینکه چگونه از پادکست درآمد داشته باشیم عنوانی است که در یک مقاله ی جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است.

نتیجه گیری

چگونه یک پادکست خوب بسازیم ؟ سوالی بود که به طور مفصل در این مقاله بدان پاسخ دادیم. در نظر گرفتن قالب و طول مناسب برای پادکست سبب می شود تا راندمان کار بالا رفته و پادکست تمیز تری ارائه شود. تعداد اپیزود ها نیز بستگی به  موضوع محتوا و نظر مخاطبین دارد.

در جواب چگونه یک پادکست خوب بسازیم ؟ ارزیابی درست و بجا کمک شایانی به پیشبرد تولید کرده و بدین ترتیب پادکست هایی تولید می شود که باب سلیقه ی مخاطب هستند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *