آموزش رپورتاژ نویسی با تکنیک ها و ترفندهای حرفه ای

آموزش رپورتاژ نویسی با تکنیک ها و ترفندهای حرفه ای

استفاده از انواع آموزش رپورتاژ نویسی به افراد علاقمند به فعالیت در این حوزه کمک میکند تا با چارچوبهای نوشتن یک رپورتاژ خوب آشنا شوند.


آموزش رپورتاژ نویسی برای افرادی که قصد فعالیت در این حوزه را دارند اهمیت زیادی دارد. رپورتاژها یکی از پر بازده ترین انواع تبلیغات هستند و بسیاری از کسب و کارها از آنها برای معرفی خدمات یا محصولات خود به مخاطبان استفاده میکنند. هر چند که رپورتاژها هم از جمله محتواهای تبلیغاتی در نظر گرفته میشوند اما تولید محتوای آگهی در رپورتاژ، تفاوت های مهمی با سایر انواع تبلیغات دارد.

رپورتاژها (Advertorials) انواعی از تبلیغات هستند که ظاهری مشابه سایر انواع محتوای کاربردی و مصرفی دارد. همین موضوع سبب شده تا بازده رپورتاژها از بسیاری از انواع دیگر تبلیغات، بیشتر باشد. برای نوشتن رپورتاژ لازم است درصد زیادی از متن را به ذکر نکات جالب، اطلاعات کاربردی یا محتوای مفید مصرفی برای کاربر اختصاص داده و بخش کوچکی از آن را برای تبلیغات استفاده کنیم. همچنین این ابعاد تبلیغاتی، نباید واضح و پررنگ باشند، بلکه باید غیر مستقیم در اختیار مخاطب قرار گیرند. در این مطلب قصد داریم بیشتر با ویژگی های رپورتاژ آگهی آشنا شویم. همچنین تکنیک های آموزش رپورتاژ نویسی را بررسی کرده و به فاکتورهایی میپردازیم که به ما در استفاده از اصول مربوط به تبلیغات در تولید محتوای رپورتاژ، کمک میکنند.


1.    چگونه از اصول مربوط به تبلیغات در رپورتاژ استفاده کنیم؟
2.    چه تفاوتی بین رپورتاژ و تبلیغات دیگر وجود دارد؟
3.    راهنمای تولید رپورتاژ متناسب با انواع کسب و کار
4.    آیا باید برای همه خدمات و محصولات به یک روش رپورتاژ تهیه کرد؟


چگونه از اصول مربوط به تبلیغات در رپورتاژ استفاده کنیم؟


استفاده از انواع تکنیک های تبلیغاتی برای نوشتن یک رپورتاژ خوب، تاثیر بسزایی روی افزایش میزان اثرگذاری متن خواهد داشت. میتوانید حین نوشتن، این تکنیک ها را در تار و پود محتوای خود گنجانده و بازده آن را تا حد ممکن بالا ببرید. برای بهره برداری از اصول مربوط به تبلیغات در نوشتن رپورتاژ، میتوانید مراحل زیر را دنبال کنید.


تعریف هدف


قدم اول در آموزش رپورتاژ نویسی که در سایر انواع روشهای تبلیغات نیز اهمیت زیادی دارد، تعیین هدف تبلیغات است. پس برای شروع، ابتدا هدف خود را مشخص کنید. منظور از تعیین هدف این است که دقیقا بدانید که میخواهید از این تبلیغات چه چیزی به دست آورید؟ آیا قصد دارید فروش محصول مشخصی را بالا ببرید یا صرفا قصد دارید نوعی آگاهی عمومی در مورد آن ایجاد کنید؟


تعیین مخاطب


قدم بعدی برای نوشتن متن رپورتاژ آگهی، مشخص کردن گروه هدفی است که میخواهید به آنها دست پیدا کنید. تعیین اطلاعاتی مانند سن، جنسیت، علایق و نیازهای آنها کمک میکند که به خوبی با مخاطبان خود آشنا شده و به شیوه های موثرتری آنها را جذب محتوا کنید.


محتوا


ایجاد محتوای جذاب و متناسب با مخاطب، از دیگر اصول تولید محتوا برای رپورتاژ آگهی است. از لحنی شیوا، ساده و جذاب برای نوشتن استفاده کرده و مزایا و ویژگی های محصول یا خدمت مورد نظر را به خوبی به خواننده معرفی کنید.


انتخاب رسانه


منظور از رسانه، پلتفرمی است که رپورتاژ در آن منتشر خواهد شد. تولید محتوا برای انواع رسانه های مختلف نیازمند در نظر داشتن اصول هر پلتفرم است. برای مثال رپورتاژی که در رسانه های چاپی منتشر خواهد شد باید با رپورتاژی که برای یک سایت نوشته شده است، تفاوت داشته باشد. 


ارزیابی و بهبود


پس از انتشار انواع تبلیغات، لازم است نتایج را مانیتور کرده و بازخورد مشتریان را در نظر داشته باشیم. رپورتاژها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. به این روش میتوانیم کیفیت تبلیغات را هر چه بیشتر بالا ببریم و تکنیک های خود را سبک و سنگین کنیم.

رپورتاژ نویسی برای کسب و کارهای مختلف


چه تفاوتی بین رپورتاژ و تبلیغات دیگر وجود دارد؟


از فاکتورهای مهمی که در آموزش رپورتاژ نویسی باید به آن توجه کنیم، در نظر داشتن تفاوت رپورتاژها با سایر انواع تبلیغات است. با توجه به این موضوع، در ادامه به برخی از این تفاوت ها اشاره میکنم که در نظر داشتن آنها بیشترین تاثیر را در نوشتن یک رپورتاژ موثر خواهد داشت.


محتوا و شکل تبلیغات در رپورتاژها


هرچند که انواع مختلفی از رپورتاژها وجود دارد اما نوع متنی آنها، کاربرد بسیاری در امر تبلیغات دارد. هر رپورتاژ شامل اطلاعاتی مفید، مختصر و کاربردی است که در کنار توضیحاتی غیرمستقیم درباره محصولات یا خدمات مورد نظر ما قرار میگیرند. این در حالی است که در بسیاری از سایر روشهای تبلیغاتی، معرفی محصول یا خدمات به صورت مستقیم صورت گرفته و انواع تصاویر، ویدیوها، محتوای صوتی و غیره در تبلیغ به کار میروند.


هزینه


استفاده از رپورتاژ برای تبلیغات نسبت به محتوای ویدیویی، تصویری، صوتی و... اقتصادی تر است. به همین دلیل اکثر کسب و کارها از این شیوه تبلیغاتی برای معرفی محصولات یا خدمات خود به مخاطب هدف استفاده میکنند.


مخاطب رپورتاژ


یک نکته مهم در آموزش رپورتاژ نویسی، تاکید بر توجه به مخاطبان و سلیقه آنها است. منظور از مخاطبان، کسانی هستند که قرار است متن رپورتاژ ما را بخوانند و باید تلاش کنیم محتوایی که مینویسیم تا حد ممکن به سلیقه آنها نزدیک باشد.
سایر انواع تبلیغات، دامنه گسترده ای از افراد را هدف میگیرند. برای مثال تبلیغات تلویزیونی برای تمام افرادی که در آن لحظه مشغول تماشای یک شبکه خاص باشند، نمایش داده خواهند شد؛ فارغ از این که این افراد چه کسانی هستند. این در حالی است که برای تهیه محتوای رپورتاژ، ما گروه مشخصی از مخاطبان را هدف قرار میدهیم که میدانیم به هدف جستجو در مورد خدمات با محصولات مورد نظر ما، در اینترنت سرچ خواهند کرد. به همین دلیل همواره توصیه میشود تا با تهیه پرسونای مخاطب، اطلاعاتی مانند سن، جنسیت، شغل و... آنها را در نظر داشته باشیم.

تکنیک های نوشتن رپورتاژ
راهنمای تولید رپورتاژ متناسب با انواع کسب و کار


تولید رپورتاژ متناسب با انواع کسب و کار نیاز به توجه به مشخصات و نیازهای خاص هر فعالیت تجاری دارد. مواردی که در ادامه ذکر میکنیم صرفا به هدف آموزش رپورتاژ آگهی از آنها نام برده شده و به طور کلی در بسیاری از کسب و کارهای مختلف میتوان از رپورتاژها استفاده کرد.  


کسب و کارهای خدماتی


-    تعاریف کوتاه و واضحی از خدمات مورد نظر برند ارائه کنید.
-    بر مزایایی که مشتریان در صورت استفاده از خدمات شما از آنها بهره مند میشوند، تاکید کنید.
-    ارائه اطلاعات تماس به منظور تسهیل برقراری ارتباط با مشتری را فراموش نکنید.


فروشگاه های آنلاین


-    محصولات مهم فروشگاه را معرفی کنید.
-    ارائه جزئیات فنی محصولات و قیمت ها را در اولویت قرار دهید.
-    تخفیفات و پیشنهادهای ویژه را ذکر کنید.
-    لینک مستقیم به وب سایت فروشگاه را حتما اضافه کنید.


رستوران ها


-    نوع غذاها و منوی رستوران را توصیف کنید.
-    انواع غذاها، قیمت ها و ساعات کاری را اعلام کنید.
-    تصاویر غذاها بر جلب نظر مخاطب تاثیر بسزایی خواهند داشت.


مشاوره و آموزش


-    تخصص شما و موضوعاتی که در آن مشاوره یا آموزش ارائه میدهید را تبیین کنید.
-    مزایای خدمات خود برای مشتریان را برجسته کنید.
-    نقل قول هایی را از افرادی که از خدمات شما راضی بوده اند در رپورتاژ ذکر کنید.
کسب و کار مورد نظر هر چیزی که باشد، مهمترین نکته این است که شما به عنوان یک نویسنده باید اطمینان حاصل کنید که رپورتاژ بتواند توجه مخاطبان مورد نظر را جلب کند و به آنها اطمینان دهد که با استفاده از خدمات یا محصولات شما، بهترین انتخاب را داشته اند. همچنین فراموش نکنید که اطلاعات این چنینی باید به صورت مختصر، مفید، جذاب و غیرمستقیم در اختیار مخاطب قرار گیرند و تنها اطلاعات ضروری مانند لینک سایت یا شماره تماس ها را درج کنید.

تفاوت های بین رپورتاژ و سایر انواع تبلیغات
آیا باید برای همه خدمات و محصولات به یک روش رپورتاژ تهیه کرد؟


مسلما خیر. برای هر نوع از خدمات و محصولات نباید از یک روش یکسان برای نوشتن رپورتاژ استفاده کرد. مخاطبان هر کسب و کار ممکن است نیازهای متفاوتی داشته باشند. بنابراین بهتر است سبک نوشتن رپورتاژ را بر اساس نیازهای خاص هر کسب و کار، محصول یا خدمت تنظیم کنیم. 


جمع بندی


در این مطلب به بررسی تکنیک های مهم در آموزش رپورتاژ نویسی پرداختیم. نکته مهم این است که اگر قصد دارید نحوه نوشتن یک رپورتاژ موثر را یاد بگیرید، حتما بررسی انواع نمونه رپورتاژ آگهی را نیز در اولویت قرار دهید. این کار به شما کمک میکند تا به شیوه ای عملی با تکنیک ها و ترفندهای حرفه ای نوشتن رپورتاژ آشنا شوید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *