آموزش رپورتاژ آگهی – گام به گام با نوشتن آگهی های جذاب

آموزش رپورتاژ آگهی – گام به گام با نوشتن آگهی های جذاب

آموزش رپورتاژ آگهی برای افرادی که قصد دارند به عنوان نویسنده رپورتاژ فعالیت کنند اهمیت زیادی دارد تا بتوانند با چارچوبها و قوانین نوشتن یک رپورتاژ خوب آشنا شوند.


آموزش رپورتاژ آگهی برای کسانی که قصد دارند در این حوزه به عنوان نویسنده مشغول به کار شوند اهمیت بسیار زیادی دارد. رپورتاژها یکی از قدرتمندترین انواع تبلیغات همسان (Native Ads) هستند. این دسته از تبلیغات ظاهری مشابه هر مقاله و متن مصرفی دارند اما نویسنده به شیوه ای هوشمندانه، ابعاد تبلیغاتی مورد نظر را در آنها میگنجاند. برای نوشتن یک رپورتاژ خوب لازم است به خوبی با قوانین و چارچوبهای تولید محتوا در حوزه رپورتاژ آگهی آنها آشنا باشیم. در این مطلب قصد داریم قدم به قدم به آموزش رپورتاژ آگهی بپردازیم و  تکنیک هایی را بررسی کنیم که به ما کمک میکنند تا آگهی هایی جذاب و اثرگذار بنویسم.

رپورتاژ چیست؟ رپورتاژ آگهی (Advertorial) از جمله تبلیغاتی هستند که ظاهر آنها با سایر انواع تبلیغات تفاوتهای زیادی دارد. در نوشتن رپورتاژها نویسنده تلاش میکند تا حد ممکن ظاهر مطلب رنگ و بوی تبلیغاتی نداشته باشد و به نظر برسد که بی طرف نوشته شده است. درصد زیادی از محتوای رپورتاژها را مطالب مفیدی تشکیل میدهد که برای مخاطب جالب یا کاربردی خواهند بود اما در بطن محتوا، تبلیغات خدمات یا محصولات یک برند خاص گنجانده شده است.


1.    چگونگی نوشتن متن رپورتاژ آگهی
2.    نکات مهم در استفاده از تصاویر و ویدیو در رپورتاژ آگهی
3.    رپورتاژ آگهی با کدام روش های تبلیغاتی در رقابت است؟

کال تو اکشن (CTA)
چگونگی نوشتن متن رپورتاژ آگهی


تا اینجا در آموزش رپورتاژ آگهی متوجه شدیم که منظور از رپورتاژ، نوعی متن تبلیغاتی است که در ظاهر شبیه مقاله های معمولی و مصرفی باشد اما هدف واقعی از نوشتن آن، معرفی محصولات یا خدمات یک برند خاص است. در ادامه به بررسی یک راهنمای گام به گام در مورد نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی موثر میپردازیم.


1.    شناخت مخاطبان هدف


 قبل از شروع نوشتن، بسیار مهم است مشخص کنید که قرار است چه کسانی را با این تبلیغات مورد هدف قرار دهید. جمعیت شناسی و بررسی علایق و ترجیحات مخاطبان را حین نوشتن در نظر داشته باشید. این کار به شما کمک میکند محتوای خود را به خوبی با سلیقه مخاطب تطبیق دهید.


2.    درباره محصول یا خدمات مورد نظر، تحقیق کنید


قدم بعدی در آموزش رپورتاژ آگهی، توجه به این نکته است که به عنوان نویسنده، خودتان باید در مورد محصول مورد نظر اطلاعات کافی داشته باشید. برای نوشتن یک رپورتاژ آگهی قانع کننده، نیاز دارید خودتان به درک کاملی از محصول یا خدماتی که میخواهید آن را تبلیغ کنید، برسید. پس به خوبی درباره ویژگی ها و مزایای منحصر به فرد خدمات یا محصولات و همچنین شرکت مورد نظر، تحقیق کنید.


3.    یک تیتر جذاب بنویسید


عنوان، اولین چیزی است که مخاطب حین خواندن محتوای شما، با آن برخورد میکند. بنابراین باید فورا توجه او را به خود جلب کند. عنوان اصلی را مختصر و جذاب بنویسید و سعی کنید کنجکاوی خواننده را برانگیخته و آنها را به خواندن ادامه مطلب تشویق کنید.


4.    با یک مقدمه جذاب شروع کنید


چهارمین نکته در آموزش رپورتاژ آگهی، مقدمه متن است. پاراگراف آغازین باید خواننده را به خوبی به خود جذب کند. توجه آنها را با یک داستان جذاب، فکت های جالب یا نوشتن از مشکلی که مطمئن هستید مخاطب با آن دست و پنجه نرم میکند، جلب کنید. به این شکل میتوانید تشویقشان کنید به خواندن ادامه دهند تا راه حلی را که محصول یا خدمات شما برای مشکل مورد بحث ارائه میدهد، کشف کنند.


5.    ارائه محتوای آموزنده


بدنه هر رپورتاژ آگهی را باید اطلاعاتی کاربردی و ارزشمند تشکیل دهد. توضیح دهید که چطور محصول یا خدمات برند مورد نظر شما میتواند مشکل مخاطبان را حل کند، کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشد یا نیازهایشان را برآورده کند. میتوانید برای ایجاد اعتبار و علاقه در مخاطب، از تکنیک هایی مانند داستان گویی استفاده کنید. البته این نکته را فراموش نکنید که مهمترین نقطه قوت رپورتاژها، غیر مستقیم بودن تبلیغات در آنها است. پس برای نوشتن از مزایای محصول، این نکته را در نظر داشته باشید.


6.    روی مزایای محصول تاکید کنید


مزایای محصول یا خدمات مورد نظر را به وضوح بیان کنید. حین نوشتن بر این تمرکز کنید که چطور محصولات شما میتوانند زندگی خواننده را آسان تر کنند، در وقتشان صرفه جویی کنند یا رفاه آنها را بهبود بخشند. میتوانید از ذکر مثال های واقعی یا مطالعات موردی برای نشان دادن تاثیر مثبتی که محصول یا خدمات مورد نظر دارد، استفاده کنید.


7.    از سایر مصرف کنندگان نقل قول کنید


برای تقویت اعتبار و ارزش مطالب رپورتاژ آگهی، میتوانید از سایر افرادی نقل قول کنید که از آن محصول یا خدمات استفاده کرده و راضی بوده اند. ذکر بازخوردهای واقعی، در مشتریان بالقوه اعتماد و اطمینان بیشتری ایجاد میکند و احتمال تبدیل آنها به خریدار را بالاتر میبرد.


8.    دعوت به انجام یک کار مشخص (CTA)


کال تو اکشن (CTA) یکی از قوی ترین ابزارهایی است که خوانندگان را به انجام همان کاری هدایت میکند که ما میخواهیم. به طور واضح به مخاطب توضیح دهید که از آنها میخواهید چه اقدامی انجام دهند و با ارائه دستورالعملهای روشن و واضح، انجام کار را برایشان به ساده ترین حالت ممکن تبدیل کنید.


9.    حفظ لحن محاوره ای


لحن نگارش رپورتاژ از مهمترین ارکان آموزش رپورتاژ آگهی است. رپورتاژ ماهیتی تبلیغاتی دارد اما باید متن آن باید به شیوه ای نوشته شود که به بهترین شکل با خواننده ارتباط برقرار کند.


10.    تصحیح و ویرایش


قبل از انتشار رپورتاژ، آن را به دقت تصحیح کنید تا هر گونه اشتباه دستوری یا املایی را تصحیح کنید. اطمینان حاصل کنید که نوشته واضح و منسجم بوده و تناقض نداشته باشد.  

نوشتن رپورتاژ آگهی
نکات مهم در استفاده از تصاویر و ویدیو در رپورتاژ آگهی


تصاویر و ویدیوها ابزار قدرتمندی برای آگهی در رپورتاژ هستند. استفاده از آنها برای نوشتن رپورتاژ آگهی هم توصیه میشود چرا که هم جذابیت متن را افزایش میدهند و هم به بهبود خوانایی آن کمک میکنند. برای استفاده از تصویر و ویدیو در رپورتاژ، تصاویری با کیفیت بالا را انتخاب کنید که با برند و پیام شما همخوانی داشته باشد. همچنین بهینه سازی اندازه فایلها را فراموش نکنید. این کار کمک میکند تا زمان لازم برای بارگذاری عکسها یا فایل ویدیویی، کمتر شود. این نکته نیز شایان ذکر است که اطمینان حاصل کنید تصاویر و ویدیوها مرتبط با موضوع مقاله باشند و از محتوا پشتیبانی کنند و برای هر تصویر متن جایگزین (Alt) بنویسید.


رپورتاژ آگهی با کدام روش های تبلیغاتی در رقابت است؟


در آخرین بخش از راهنمای آموزش رپورتاژ آگهی، کمی بیشتر به تفاوت های این شیوه تبلیغاتی با سایر انواع تبلیغات میپردازیم. رپورتاژها با توجه به بازده بالایی که دارند، رقیب جدی برای بسیاری از سایر روش های تبلیغاتی به شمار میروند. آنها با تبلیغات چاپی سنتی ماند تبلیغات روزنامه ها و مجلات، و همچنین انواع تبلیغاتی که در وب سایت ها و اپلیکیشن های تلفنهای همراه نمایش داده میشوند، رقابت میکنند. علاوه بر این، یک رقیب جدی برای رپورتاژها، اینفلوئنسر مارکتینگ است. در این روش برندها از نفوذ و تاثیر افراد فعال در شبکه های اجتماعی برای تبلیغ محصول یا خدمات خود استفاده میکنند. آنها با پرداخت هزینه اینفلوئنسرها را تشویق میکنند که به گستره مخاطبان خود استفاده از محصولات برند مورد نظر را توصیه کنند که امروزه این روش نیز بازده زیادی بین انواع شیوه های تبلیغاتی دارد.


جمع بندی


این مطلب یک راهنمای قدم به قدم در جهت آموزش رپورتاژ آگهی و آشنایی با فوت و فن های تولید محتوای رپورتاژ است. همچنین برخی از مهمترین ویژگی های رپورتاژ آگهی را نیز بررسی کردیم. اگر قصد دارید هر چه بیشتر در زمینه نوشتن رپورتاژ آگهی حرفه ای شوید میتوانید علاوه بر استفاده از مطالب آموزشی، یادگیری را با بررسی انواع نمونه رپورتاژ آگهی نیز ادامه دهید. امیدواریم که برایتان مفید بوده باشد. 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *