متن برای تولید پادکست

متن برای تولید پادکست

در این مقاله به توضیح در خصوص نحوه ی نوشتن متن برای پادپخش را توضیح دادیم تا با استفاده از آن بتوانید یک اثر حرفه ای ایجاد نمایید.

آنچه در این مقاله با موضوع "متن برای تولید پادکست "مطالعه می کنید به شرح موارد ذیل است:

مقدمه

متن برای تولید پادکست یکی از مهم ترین مواردی است که قبل از ضبط صدا باید به آن توجه شود، با توجه به اینکه گوینده تمام کلمات را رسا و کاملا شفاف بیان می کند اما برای اینکه حس گوینده به درستی به کاربر منتقل شود نیاز است که کلمات و جمله ها به صورت روان و پشت سر هم گفته شوند، البته این تنها دلیلی نیست که گوینده ها قبل از شروع به ضبط، کلمات و جمله ها را بر روی کاغذ یا سیستم آورده و از روی متن تمرین های لازم را انجام می دهند بلکه این موضوع برای آماده سازی و متن پادپخش نیاز است که معمولا متن پادکست با توجه به زمینه کاری و افکار شما  تولید می شود که قبل از شروع به کار آن را آماده می کنید، در واقع به آماده سازی و نحوه ی اجرای متن قبل از ضبط سناریو گفته می شود.

داشتن سناریو و آماده سازی جملات برای ضبط صدا باعث می شود که در هنگام ویرایش کار راحت تری داشته باشید، در ضمن بعد از نوشتن متن به راحتی می توانید بر روی تک تک کلمات مسلط شوید و با تسلط کامل جملات را پشت سر هم ضبط نمایید، بدین ترتیب با قدرت کامل متن را خوانده و بعد از ویرایش نهایی آن را در اختیار مشتری یا کارفرما قرار خواهید داد، بنابراین آماده سازی متن برای تولید پادکست می تواند شما را برای حضور میزبان یا مهمان در کنار خود آماده کند، به طوری که بدون فراموش کردن مطلب یا نکته ای به ضبط صدا و تولید محتوای صوتی بپردازید.
 
متن برای تولید پادکست

آماده سازی متن برای تولید پادکست

اگر متن برای تولید پادکست را آماده کنیم مطمئنا پادپخش مناسبی تولید کرده و به عنوان یکی از نمونه کار های قوی بایگانی خواهید کرد، در این مقاله به سه بخش اساسی نوشتن متن، ویرایش در کنار مهمان و نحوه ی نوشتن متن برای تولید پادکست اشاره می کنیم تا به وسیله ی رعایت تمام اصول پادکست بتوانید یک خدمات حرفه ای را برای کارفرمایان یا مشتریان ارائه دهید.

به طور کلی برای رسیدن به یک پادپخش ایده آل نیازمند سپری کردن مراحل مختلفی هستیم تا با رعایت هر یک از مراحل به خواسته ی خود یعنی تولید محتوای صوتی دست پیدا کنیم.
 
آماده سازی متن برای تولید پادکست

نوشتن متن برای ساخت پادکست

برای تولید پادپخش حرفه ای نیاز است که در وهله ی اول متن فایل صوتی را بنویسید، آنگاه با توجه به محتوای نوشته شده اقدام به ضبط صدا کنید، به همین دلیل برای نوشتن متن برای تولید پادکست نیازمند رعایت نکاتی هستیم که به شرح زیر می باشند:

•    اول از همه متن خود را بر روی کاغذ یا سیستم کامپیوتری بنویسید و بعد از نوشتن، حتما آن را از رو بخوانید، آنقدر این موضوع را تکرار کنید تا جمله یا کلمه ای که به اشتباه در متن قرار داشت، بعد از ضبط صدا مشخص شود تا پله پله بعد از رفع آن به یکی از پادپخش های حرفه ای تبدیل شود.

•    با توجه به اینکه کاربران هیچ تصویر بصری ندارند به همین دلیل حتما با استفاده از قدرت تکلم موضوع را به طور کامل به تصویر بکشید و از این قدرت برای تصویرسازی کاربر در ذهن استفاده نمایید.

•    فراموش نکنید که محتوای صوتی شما نباید طولانی باشد، پیشنهاد می گردد محتوای صوتی یا متن برای تولید پادکست مختصر و مفید باشد.

•    در هنگام ضبط صدا انعطاف پذیر بوده و حتما در سناریوی خود قرار دهید، فراموش نکنید که شما در هنگام اجرای سناریو قادر هستید کاملا آزادانه عمل کنید چرا که قرار است داستان ها، اخبار و دایره واژگان شما شونده را به وجد بیاورد و با صدای گرم گوینده تصویرسازی در ذهن خود شکل دهد.

•    با توجه به شرایط متن را بنویسید، یعنی آنچنان به سایر گوینده ها توجه نکنید، از آنجایی که شما نسخه ای از خود هستید با توجه به نسخه ی خود صحبت کنید، در هنگام ارائه از جزییات بیش از حد بپرهیزید تا صدا و محتوای آن برای کاربر خسته کننده نباشد.
 
نوشتن متن برای ساخت پادکست

ویرایش متن در کنار مهمان یا میزبان

زمانی که یک متن برای تولید پادکست آماده کرده و قرار است آن را برای کاربران شرح دهید بسیار متفاوت از آن است که شما در کنار یک مهمان یا میزبان برنامه ای باشید که قرار است با پرسش و پاسخ مطالب به اشتراک گذاشته شود.

در این صورت نیاز است که شما سناریوی خود را از قبل با مهمان هماهنگ کنید و تمام سوالات خود را به صورت دسته بندی و اولویت بندی شده برای مهمان ارسال نمایید تا مهمان از سردرگمی خارج شده و در راستا و چهارچوب شما جلو رود، البته نباید این موضوع را فراموش کرد که الگوی آماده شده نمی تواند یک سناریوی کامل باشد بلکه تنها به عنوان راهنما می تواند کمک کننده ی شما باشد.
 
ویرایش متن در کنار مهمان یا میزبان

نمونه متن و الگو برای پادکست

قبل از انتخاب متن برای تولید پادکست نیاز به مقدمه چینی داریم، در واقع قبل از شروع به گفتن متن برای مخاطبان نیاز است که یک مقدمه از کل متن برای مخاطبان در نظر بگیریم تا از موضوع پادکست سر در بیاورند؛ یعنی اول از همه نام و مضمون محتوای صوتی را عنوان کرده و بعد از ذکر نام و نام خانوادگی شروع به صحبت کردن کنید.

بعد از اعلام نام موسیقی کوتاه پخش کنید تا کاربر برای شنیدن خبر یا توضیحات مربوطه آماده باشد، آنگاه بعد از اتمام موسیقی یک موضوع کلی را در نظر بگیرید و در آن مورد صحبت کنید آنگاه بعد از اینکه موضوع کلی را بیان کردید وارد بحث اصلی یعنی عنوان اصلی شوید که بیشتر مواقع ممکن است با هیجانات دنبال شود سپس بعد از اینکه موضوع اصلی را بیان کردید می توانید از حامی مالی یا تبلیغات استفاده کنید.

بعد از اینکه تبلیغات کوتاه شما تمام شد در مورد موضوع اصلی صحبت کنید و تا جایی این موضوع را ادامه دهید که در انتها به یک نتیجه گیری دست پیدا کنید؛ در نتیجه نوبت به خداحافظی و تشکر از مهمان می شود که حتی در برخی موارد می توان زمان بندی گفتگو بعدی با مهمان را آماده کنید، در نتیجه با موسیقی به این سناریوی از پیش تعیین شده پایان دهید.
 
نمونه متن و الگو برای پادکست

سخن پایانی

سناریوی خوب باعث می شود که مدت زمان شما معلوم شود، به عنوان مثال اگر متن یا گفتگو طولانی برای برنامه ی خود دارید بهتر است مدت زمان هر بخش را بنویسید، در این صورت شما سناریوی متن برای تولید پادکست را با موشکافی کامل تخمین زدید، این موضوع باعث می شود که مطالب مهم و ضروری به صورت فشرده و خلاصه تری در اختیار کاربران و مخاطبان قرار بگیرد.
 لازم نیست که بیش از حد بر روی سناریوی خود حساس باشید، اگر برنامه ی مناسبی برای برنامه ی خود چیده باشید مطمئنا یک نتیجه ی عالی در انتظار شما است، بنابراین قبل از تولید پادپخش متن برای تولید پادکست را نوشته و سناریوی خود را آماده کنید، آنگاه بعد از تمرین و تکرار، یک کار قوی و ارزشمند به مخاطبان خود هدیه خواهید داد.
 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *