هزینه تولید پادکست چقدر است؟
هزینه تولید پادکست چقدر است؟ در این مطلب به شما کمک می کنیم تا از جنبه های مختلف از هزینه های تولید پادکست مطلع شوید.
پیشگفتار
هزینه تولید پادکست چقدر است؟ این ممکن است سوال بزرگ شما درست بعد از تصمیم گیری برای شروع تولید پادکست باشد، که کاملا طبیعی است. زیرا تا زمانی که ما نتوانیم هزینه های تولید پادکست را تخمین بزنیم و بودجهی لازم را تهیه کنیم، نمی توانیم روال تولید پادکستِ خوبی داشته باشیم. این یکی از هوشمندانه ترین و بدیهی ترین بررسی های ممکن است که هر پادکستر یا هر تیم تولید پادکست، موقع شروع کارشان باید در نظر بگیرند. اگر تصمیم تان برای تولید پادکست قطعی است، یا حتی اگر شک دارید که برای تولید پادکست اقدام کنید، این مطلب برای شما نوشته شده است. با مطالعهی این مطلب می توانید پاسخ سوالات تان را در زمینهی تولید پادکست پیدا کنید. پیشنهاد می کنیم با ادامهی این مطلب همراه باشید.
مقدمه
• چه کسانی مخاطب این مطلب هستند؟
• گروه اول: هزینه تولید پادکست برای افرادی که دوست دارند پادکست شخصی تولید کنند.
• گروه دوم: هزینهی استخدام یک تیم برای تولید پادکست
• گروه سوم: متقاضیان برای استخدام به عنوان پادکستر یا عضوی از گروه تولید پادکست
• چگونه می توان هزینه تولید پادکست را موقع استخدام در تیم تولید پادکست محاسبه کرد؟
چه کسانی مخاطب این مطلب هستند؟
برای شروع تولید پادکست و اطلاع از هزینه تولید پادکست باید جزء یکی از این سه گروه باشید:
- در مرحله شروع تولید پادکست هستید و دوست دارید بدانید که برآورد هزینه هایتان برای تولید پادکست چقدر است؟
- از سمت یک شرکت مسئول شده اید تا ببینید جمع آوری و استخدام افراد مختلف برای تولید پادکست چقدر هزینه دارد؟
- یک پادکستر حرفه ای هستید و میخواهید بدانید که چقدر باید برای دریافت حقوق درخواست کنید؟
جزء هرکدام از افراد نامبرده باشید یا به طور غیر مستقیم به یکی از این سه مورد مربوط باشید، باید پاسخ های متفاوتی در مورد هزینه تولید پادکست دریافت کنید. زیرا هدف شما از جستجوی این موضوع، متفاوت است.
اگر برند شخصی دارید، اگر دوست دارید به کسب درآمد از طریق تولید پادکست برسید و غیره، می توانید روی تولید پادکست ها سرمایه گذاری کنید. اما باید پیش از هر تصمیم گیری بدانید که مواردی وجود دارند که می بایست آنها را لحاظ کنید.
• خرید تجهیزات لازم برای ساخت پادکست: برای خرید تجهیزات پادکست می توانید به خرید وسایل بسیار ساده و ضروری مثل میکروفون و هدفون بسنده کنید یا به سراغ کلیه تجهیزات حرفه ای یا حتی اجاره کردن یک استودیو بروید. برای راه اندازی ابتدایی یک پادکست هزینه کردن تا 10 میلیون یا حتی 20 میلیون تومان طبیعی است. اما هرچه پیشرفت کنید، باید برای آپدیت کردن تجهیزات و هزینه کردن تا 50 میلیون و بیشتر هم فکر کنید.
• هزینه ی مرحلهی تولید پادکست: برای ادیت فایل صوتی پادکست می توانید آن را به کسی بسپارید که به طور رایگان این کار را برایتان انجام می دهد. همچنین می توانید از 2 تا 5 میلیون هم هزینه کنید و آن را به یک ادیتور حرفه ای بسپارید. اینکه در طی ماه یا حتی سال، قصد دارید چند اپیزود پادکست تولید کنید روی افزایش هزینه هایتان تاثیر خواهد گذاشت.
• پرداخت هزینه به سایت یا میزبان پادکست: بسیاری از میزبان های پادکست هزینه ای از کاربران خود دریافت نمی کنند که برای شروع می توانید به آنها اعتماد کنید مثل Audacity یا Descript. در مورد بهترین سرویس های میزبانی پادکست در مطلب لینک شده توضیح داده ایم که پیشنهاد می شود حتما آن را مطالعه کنید.
• هزینه ی تبلیغات پادکست: اینکه هزینه تولید پادکست تان در مرحله تبلیغات چقدر می شود، به شیوهی بازاریابی شما بستگی دارد. تبلیغ از طریق سوشال مدیا با توجه به پیجی که تبلیغ خود را در آن قرار می دهید و نرخی که به شما ارائه می کند، متفاوت از زمانی است که قصد دارید به صورت ارگانیک و طریق موتور های جستجو مخاطب جذب کنید.
تصمیم گیری برای استخدام یک تیم تولید پادکست و هزینه ای که باید به آنها بپردازید، به طور کامل به این وابسته است که قصد دارید چه خدماتی از آنها دریافت کنید. مثلا باید بدانید که چه قصد دریافت چه سرویسی را دارید و در طی چه مدتی می خواهید که آنها برای شما کار کنند. سه روش مختلف برای دریافت این نوع سرویس وجود دارد:
- خدمات تمام وقت و کامل: تولید پادکست همه چیز تمام، به یک تیم قوی نیاز دارد که کل وقت و تمرکز خود را روی تولید آن بگذارند. این نوع سرویس دهی بیشتر برای برندها و کسب و کارهایی مناسب است که به دنبال ساخت هویت برند، ترویج و آگاهی از برند خود هستند. هر تیمی مبلغ خاص خود را برای این منظور دریافت می کند. برخی از شرکت ها تا 30 میلیون تومان در این زمینه سرمایه گذاری می کنند.
- دریافت خدمات فنی: اگر به دنبال استخدام افرادی هستید که در مسائل فنی مثل ادیت فایل صوتی پادکست، تحلیل اپیزود در پادکست، فیزیک صوت در پادکست و غیره به شما کمک کنند، می توانید نسبت به دریافت خدمات کامل و همه جانبه مبلغ کمتری پرداخت کنید.
- مشاوره و آموزش: اگر قصد دارید تا نحوهی تولید پادکست را یاد بگیرید یا در مورد تولید آن مشاوره دریافت کنید، باید هزینهی خاصی را پرداخت کنید. شما می توانید به یک فایل پی دی اف رایگان در اینترنت در این زمینه اعتماد کنید یا اینکه از یک مشاور یا فرد باتجربه در زمینه تولید پادکست کمک بگیرید و با او دائما در تماس باشید. به طور طبیعی، دریافت مشاوره از سمت یک فرد هزینهی بیشتری خواهد داشت و با نیاز های شما در این زمینه همسو خواهد بود؛ برخلاف یک فایل پی دی اف رایگان.
-
گروه سوم: متقاضیان برای استخدام به عنوان پادکستر یا عضوی از گروه تولید پادکست
اینکه نقش شما در گروه تولید پادکست ِیک کسب و کار چه باشد، در حقوقی که دریافت می کنید تاثیر بسزایی خواهد داشت. خیلی از افراد از 300 هزار تومان تا 8 یا 10 میلیون تومان بابت فعالیت در زمینه تولید پادکست، درآمد دارند. پس باید ببینید که چه خدماتی می توانید به دیگران ارائه دهید. از محبوب ترین جایگاه های شغلی در این زمینه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• تهیه کنندهی اجرایی
• میزبان پادکست
• مهندس صوت
• ویرایشگر یا ادیتور پادکست
چگونه می توان هزینه تولید پادکست را موقع استخدام در تیم تولید پادکست محاسبه کرد؟
برای اینکه یک یا چند مورد از جایگاه های شغلی نامبرده را برای تولید پادکست و دریافت حقوق بابت ِآن قبول کنید باید ببینید که چه اولویت هایی دارید. مثلا اینکه:
- مهارت هایتان چه هستند؟
- اصول اخلاقی تان در کار چه هستند؟
- چه میزان اعتبار بین کارفرماهای قبلی دارید یا قصد دارید چه میزان اعتبار کسب کنید؟
- تخصص تان در چیست؟
- آیا یک تیم همراه خود دارید؟ آنها چه خدماتی می توانند ارائه کنند.
- کیفیت کارتان تا چه حد خوب است؟
- مبلغ پیشنهادی تان برای هر پروژه چقدر است و از چه مبلغی کمتر دریافت نمی کنید؟
- در حل چه مشکلاتی به مشتریان کمک می کنید؟
- و غیره.
کلام پایانی
تفاوت قابل توجهی بین هزینه تولید پادکست برای کسانی که وظیفهی ویرایش فایل صوتی ِآن را بر عهده دارند با کسانی که مهندس صوت یا آهنگساز موسیقی ِآن هستند وجود دارد. اصولا به کسانی که پتانسیل این را دارند که روز به روز به توانایی های خود اضافه کنند و به جای عملکرد رباتیک، به شکل شهودی و استادانه فعالیت کنند و مطابق با نیاز های یک کسب و کار یا برند، فعالیت داشته باشند، حقوق و هزینه ی بیشتری پرداخت می شود. پس شما باید برای کسب و کار مورد نظر ارزش آفرینی کنید تا مدیر ِآن ترجیح دهد که به شما نسبت به یک فرد معمولی حقوق بیشتری پرداخت کند.
پاسخ دهید
اولین نظر را شما ثبت نمایید
نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید