توضیح اجمالی آکوستیک و فیزیک صوت در پادکست

توضیح اجمالی آکوستیک و فیزیک صوت در پادکست

فیزیک صوت در پادکست چیست؟ در این مطلب بیشتر در این مورد صحبت می کنیم. هدف این است تا به شما کمک کنیم پادکست با کیفیت تولید کنید.

پیشگفتار

فیزیک صوت در پادکست چیست؟  صوت چیست و چگونه ساخته می شود؟ چرا امواج صوتی نامرئی هستند؟ میکروفون ها برای ضبط صوت، چگونه کار می کنند؟ در اینجا قرار است کمی به صورت تخصصی در مورد این پرسش ها صحبت کنیم تا به شما کمک کنیم اطلاعات لازم در مورد فیزیک صوت در پادکست را به دست آورید تا بتوانید به یک پادکستر حرفه ای تبدیل شوید و برای ساخت انواع پادکست اقدام کنید.

مقدمه 

•    درک بهتر فیزیک صوت در پادکست: درک صدا و عاملِ ایجاد آن
•    چرا امواج صوتی قابل مشاهده نیستند؟
•    کیفیت بهتر ضبط و فیزیک صوت در پادکست
•    اهمیت ترکیب اصوات در پادکست
•    ادیت فیزیک صوت در پادکست
•    ارسال آنلاین پادکست

درک بهتر فیزیک صوت در پادکست: درک صدا و عاملِ ایجاد آن 

اطلاعاتی که در این مطلب در مورد فیزیک صوت در پادکست به شما ارائه می شوند توسط یک مهندس صدا ارائه شده اند به نام کریس آلبرتین. برای درک بهتر فیزیک صوت در پادکست و ماهیت آن شما می توانید به این مفهوم استناد کنید که وقتی چیزی دچار لرزش می شود از خود صدا تولید می کند. مثلا وقتی در حین نواختن یک گیتار یا چنگ هستید، متوجه می شوید که هر بار انگشت تان به تار های آنها برخورد (حتی کوتاهی) می کند، صدایی خاص تولید می شود. 
این ساده ترین مثال برای درک عامل به وجود آمدن صدا و فیزیک صوت است. ارتعاش، باعث می شود که ملکول های هوا جا به جا شوند. این جا به جایی باعث می شود تا صدا به گوش شما برسد. برای همین گفته می شود که در فضا صدایی وجود ندارد زیرا هوایی نیست که مولکول‌های آن بخواهند جا به جا شوند و صدا را به اطراف پراکنده کنند. سپس مغز شما جابجایی این مولکول ها را تفسیر می کند و مثل یک صدای معنادار یا بی معنا درک می کند.
پس برای وجود صدا، ما به هوایی نیاز داریم که آن را جابجا کند. برای درک صدا به یک گیرنده مانند گوش انسان هم نیاز است تا ارتعاش تولید شده را دریافت کند. در غیر این صورت، بازهم می توان گفت صدایی وجود ندارد. زیرا گیرنده ای نیست که آن را دریافت کند. بنابراین وقتی در حال شنیدن پادکست هستید، صدایی که از دهان پادکستر خارج می شود باید توسط گیرنده ای مثل گوشِ شما دریافت و شنیده شود. اگر دفعه ی بعدی یک بلندگو را دیدید کمی به آن دقت کنید. متوجه می شوید که ارتعاشی در آن وجود دارد زیرا در حالت خارج کردنِ صدا از داخل خود به بیرون است. طبل داخل گوش ِشما هم به این شکل عمل می کند. یعنی صدا را به شکل سیگنال دریافت می کند و سپس آن را تفسیر می کند تا متوجه شود چه صدایی را می شنوید.

رشد پادکست

چرا امواج صوتی قابل مشاهده نیستند؟

ما نمی توانیم امواج صوتی را مشاهده کنیم! دلیل آن این است که قادر نیستیم تا ملکول های هوا را ببینیم. اما با توضیحات ارائه شده، بهتر می توانید درک کنید که چرا صدا به وجود می آید و مولکول ها چگونه یکی پس از دیگری آن را به هم انتقال می دهند تا در هوا به جریان درآید. این روال درست مثل امواج آب است وقتی که یک سنگ کوچک را داخل آن می اندازید. موج هایی که روی سطح آب شکل می گیرند درست مثل موج هایی هستند که بین مولکول های هوا ایجاد می شوند.

درک فیزیک صوت در پادکست

کیفیت بهتر ضبط و فیزیک صوت در پادکست 

همانطور که در مطالب قبلی مانند «سرویس های میزبانی پادکست» و «پادکست ایده آل» توضیح دادیم. شما می توانید برای تولید پادکست خوب و با کیفیت اقدام کنید. این اقدام به شرطی به درستی انجام می شود که توجه داشته باشید که کیفیت صدا در تولید پادکست خوب اهمیت دارد. شما می توانید صدای خود را با کمک یک برنامه‌ی رکوردر یا ضبط کننده، در یک گوشی هوشمند ضبط کنید.
در مطلب مربوط به «تولید پادکست با گوشی» توضیح دادیم که شما می توانید فقط با کمک یک گوشی ساده برای ضبط پادکست اقدام کنید. بسیاری از پادکستر ها حتی از یک میکروفون اکسترنال برای ضبط صدا استفاده می کنند. این میکروفون ها بسیار جدید یا حرفه ای نیستند و فقط یک میکروفون ساده هستند. با اینکه پادکست های حرفه ای معمولا در استودیو های حرفه ای ضبط می شوند اما شما می توانید در یک اتاق کوچک و ساده هم ضبط پادکست را تجربه کنید. برای درک بهتر توصیه می کنیم مطلب «توضیحاتی در رابطه با آماده سازی محل مناسب برای ضبط پادکست » را حتما مطالعه کنید.

اهمیت ترکیب اصوات در پادکست 

صدا، مانند سایر امواج به ندرت به صورت مجزا تولید می شود. دنیای اطراف ما مملو از صداها است، از خش خش برگ ها گرفته تا صدای حرکت موتور ها و صحبت کردنِ آدم های اطرافمان. این صداها با محیط خود در تعامل هستند. به همین خاطر منابع صوتی با توجه به موقعیتی که دارند، و با توجه به مکانی که گیرنده (شنونده) در فاصله با آنها قرار دارد، می توانند متفاوت به گوش برسند. مثلا شما می توانید دو بلند گو را در فاصله سه متری یک شخص قرار دهید. این بلندگو ها صدای مشابهی را با طول موج یکسان تولید می کنند. یعنی همزمان داخل و خارج می شوند (دیافراگم های بلندگو ها همزمان حرکت می کنند). از آن جایی که فشار هر دو موج به طور همزمان در حال افزایش میباشد، شنونده صداها را به صورت درهم و بی معنا دریافت می کند. پس بسیار مهم است که صداها را در ترکیب منطقی با یکدیگر استفاده کنید.

ادیت صوت در فیزیک پادکست

ادیت صوت در پادکست 

شما باید قبل از آپلود پادکست آن را ادیت یا ویرایش کنید. ویرایش صدا در یکی دو جلسه قابل انجام نیست. شما باید بتوانید در طی چندسال یادگیری و ممارست به خرج دادن، بر ویرایش فایل صوتی پادکست مسلط شوید. کسی که تسلط خوبی روی فیزیک صوت در پادکست دارد و اطلاعات تخصصی در این زمینه دارد می تواند به خوبی از پس ِادیت فایل صوتی پادکست برآید. زیرا به خوبی به زیر و بم صوت و حالت هایی از آن که روی ذهن مخاطب اثر می گذارد آگاه است. اگر پادکستر تازه کار هستید و هنوز حرفه ای نشده اید، می توانید از برنامه هایی مثل GarageBand یا Audacity اصول اولیه را بیاموزید. در مورد این برنامه ها و سایر برنامه هایی که می توانید در این زمینه از آنها کمک بگیرید در دو مطلب «نرم افزارهای ساخت پادکست» و «تولید پادکست» بیشتر توضیح داده ایم.

ارسال آنلاین پادکست 

شما می توانید بعد از ادیت کردن یا ویرایش فایل صوتی پادکست طبق داده ها و اطلاعات مربوط به فیزیک صوت در پادکست، آن را به صورت آنلاین در یک سایت میزبانی ارسال کنید. به این واسطه می توانید پادکست خود را در اختیار شنوندگان و علاقه مندان قرار دهید.
این سرویس ها با ارائه خدمات نامحدود و مناسب برای کلیه پادکست ها در سراسر جهان، به شما کمک می کنند تا محتوای صوتی یا پادکست خود را به دست کسانی که به محتوایی که تولید می کنید اهمیت میدهند، برسانید. برخی از این میزبان ها این خدمات را به صورت رایگان در اختیارتان قرار میدهند. در حالی که برخی دیگر، از شما می خواهند که در ازای خدمات شان به آنها پول پرداخت نمایید. وقتی بهترین سایت یا میزبان پادکست را پیدا کردید، می توانید با خیال ِراحت هر اپیزود ِپادکست تان را روی آن منتشر کنید.

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *