چگونه یک محتوای خبری جذاب تولید کنیم؟

چگونه یک محتوای خبری جذاب تولید کنیم؟

آیا می دانید برای تولید محتوای خبری باید از کجا و چگونه شروع کنید؟ ویژگی های اصلی این نوع محتوا چیست؟

 پیشگفتار

محتوای خبری چگونه محتوایی است؟ چطور می توان این گونه محتوا را تولید کرد و فرآیند تولید این محتوا به چه صورت است؟ برای تولید محتوای خبری باید از چه موضوعاتی استفاده کرد؟ و...
شاید بسیاری از این قبیل سوالات در ذهن شما باشد. زیرا گاهی نیاز است تا محتواهایتان جنبه خبری داشته باشند. تولید این محتوا با تکنیک ها و رعایت اصول خاص خودش انجام می شود. بنابراین شما باید با این تکنیک ها و نکات مهم آشنایی داشته باشید تا بتوانید محتوایی خوب و تاثیرگذار آن هم از نوع خبری تولید کنید. فهرست عناوینی که در این بخش آموزشی مطالعه خواهید کرد، به شرح زیر است:

مقدمه

محتوای خبری را بارها و بارها خوانده اید یا دیده اید. زیرا همانطور که از نامش پیداست این محتوا جنبه خبری و اطلاع رسانی دارد. تمام افراد جامعه در هر سن و سالی که باشند، متناسب با نوع نیاز و سطح آگاهی شان، اخبار مختلف را دنبال می کنند. پس استقبال از این نوع محتوا در حد مطلوب است. اما آیا می دانید چطور می توان این گونه محتوا را تولید کرد یا اصول مهمی که باید در آن رعایت کنید، چیست؟ در این بخش آموزشی قصد داریم شما را با هر آنچه که لازم است در خصوص محتوای خبری بدانید، آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

محتوای خبری چیست؟

محتوای خبری همانطور که نام آن مشخص است، نوعی از انواع محتوا است که برای مخاطبان جنبه خبری و آگاهی رسانی دارد. محل انتشار این گونه محتواها روزنامه های کثیرالانتشار و وب سایت ها هستند. با توجه به گستردگی استفاده از اینترنت، بیشتر افراد ترجیح می دهند از طریق اینترنت و وب سایت ها اخبار مهم را دنبال کنند.

محتوای خبری معمولا دارای جزئیات بسیار جذابی است که دنبال کردن آن برای کاربران لذت بخش خواهد بود. البته در صورتی که نویسنده سئو کار با توضیح انواع محتوا و نحوه نگارش آنها آشنایی داشته باشد و بتواند با رعایت نکات مهم محتوای خبری تولید کند. البته تولید این محتوا اصلا کار سختی نیست. اما باید در چارچوب مشخصی نگارش شود تا تاثیرگذار باشد. به همین منظور شما باید به اصول مهمی که باید در خبر نویسی رعایت کنید، تسلط کافی داشته باشید.

منظور از چارچوب برای محتوای خبری چیست؟

در بخش قبلی به این موضوع اشاره کردیم که تولید محتوای خبری باید در چارچوب یک سری قوانین انجام شود. اما منظور از این چارچوب چیست؟ برای اینکه متوجه شوید در قالب چه چارچوبی باید خبر نویسی کنید، موارد زیر را مطالعه نمایید.
 
استفاده از منابع معتبر برای محتوای خبری

•    صحت خبر

اولین، اصلی ترین و مهمترین موضوعی که در خبر نویسی باید به آن توجه داشته باشید، صحت خبر است. شما به عنوان نویسنده یک خبر، باید اطلاعات کامل، کافی و بدون ابهامی در خصوص خبر و جزئیات دقیق آن داشته باشید. بنابراین باید اطلاعاتتان را از منابع معتبر جمع آوری کنید.

•    داشتن مهارت کافی

برای تولید محتوای خبری، نویسنده باید مهارت کافی داشته باشد. زیرا تولید این نوع محتوا با سایر محتواهایی نظیر توضیح محصول، محتوای همیشه سبز، رپورتاژ و... متفاوت است. جامعیت محتوا و استفاده از تمامی موارد نظیر پرسش های متداول در آن یکی از مهمترین مهارت هایی است که نویسنده برای خبر نویسی باید آن را لحاظ کند. در اینجا منظور از مهارت نویسنده تنها تسلط به رعایت سئو نیست؛ بلکه ایجاد ابهام و سوال در ذهن مخاطب برای کنجکاو شدن و ترغیب آنها و همچنین پاسخ کامل به این ابهامات از جمله مهمترین مهارت هایی است که نویسنده محتوا باید آن را رعایت کند.

•    بررسی خبر از زوایای مختلف

در تولید محتوای خبری، نویسنده باید موضوع اصلی خبر را از زوایای مختلف بررسی کند. البته لازم است تا در ابتدا به بررسی عناوین اصلی و مهم خبر پرداخته شود و سپس در قالب توضیحات بیشتر، جزئیات خبر مطرح شود. جامعیت محتواهای خبری موضوع بسیار مهمی است که نویسنده باید آن را رعایت کند.

•    خودداری از حشو نویسی

در تولید محتوای خبری شما باید از اضافه گویی یا به نوعی حشو نویسی خودداری کنید. این گونه محتواها ایجاب می کنند تا یک رویداد دو ساعته، در یک پاراگراف خلاصه شود و به اطلاع عموم برسد. پس هرگز در این گونه محتواها، اضافه گویی نکنید و از اصل مطلب خارج نشوید. زیرا در صورت حاشیه پردازی، با عدم رضایت مخاطبان روبرو می شوید.

 
تولید محتوای سئو شده

چگونه محتوای خبری بنویسیم؟

•    رعایت اقدامات پیش از تولید محتوا

برای خبر نویسی شما باید در ابتدا به طور کامل اقدامات پیش از تولید محتوا را رعایت کنید. در فصل سوم به طور کامل این موضوع را به شما آموزش دادیم. پس توجه به این مورد گام اول برای تولید محتوای خبری است.

•    از تیترهای جنجالی و چالش برانگیز استفاده کنید

انتخاب صحیح عنوان برای محتوا موضوع بسیار مهمی است. اما از آن مهمتر طراحی تیترهای جنجالی و چالش برانگیز است. این را بدانید مخاطبان به دلیل چالشی بودن، اخبارها را دنبال می کنند. پس یقینا به سراغ محتواهایی می روند که تیترهای جذاب تری داشته باشند. اصل مهم در خبرنویسی ایجاب می کند تا از تیترهای جذابی که کنجکاوی مخاطب را فعال می کند، استفاده کنید.
 
اقدامات پیش از تولید محتوا را رعایت کنید

•    تعیین لحن مقاله و توجه به پرسونای مخاطب

موضوع مهم بعدی که برای خبر نویسی باید رعایت کنید، تعیین لحن مقاله و توجه به پرسونای مخاطب است. اگر محتوای خبری را برای قشر یا گروه خاصی می نویسید، باید با توجه به پرسونای مخاطب آن را نگارش کنید. به عنوان مثال تولید محتوایی که خبری است اما در حوزه پزشکی، باید متناسب با سطح سواد و شان پزشکان باشد. اما در صورتی که خبر نویسی برای عموم مردم است، باید در نظر بگیرید که این خبر را هم افراد کم سواد و هم افراد تحصیل کرده دنبال می کنند. پس لحن مقاله تان باید به گونه ای تعیین شود برای عموم مردم قابل فهم و درک باشد.

چگونه از طریق خبرنویسی جذب مخاطب کنیم؟

تولید محتوای خبری به گونه ای باعث اعتماد سازی و جذب مخاطب می شود. پس برای تولید این گونه محتوا برای رتبه گرفتن از گوگل و افزایش بازدید سایت اهمیت بسیار زیادی دارد. اما آیا می دانید چطور می توان از طریق خبرنویسی مخاطبان را جذب کرد؟ رعایت نکاتی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم، جذب مخاطب را افزایش می دهد. در واقع باید بگوییم این نکات، نکاتی طلایی و ناب هستند که شاید در هر جایی آن را به شما نگویند! پس با دقت به موارد زیر توجه داشته باشید.
 
اخبار مهم درست برای خبر نویسی

•    متن را خوانا و روان بنویسید

محتوای خبری باید در عرض تنها چند ثانیه و یک نگاه کلی مخاطب را جذب کند. به این صورت که ابتدا به خوانا بودن متن توجه داشته باشید. هر چقدر متن خبری که می نویسید، خواناتر و روان تر باشد، مخاطبان بیشتری را جذب خواهد کرد. این موضوع خصوصا در مورد اخبار تخصصی صدق می کند. به عنوان مثال اصطلاحات تخصصی مربوط به قانون و دادگاه ها برای بسیاری از افراد گنگ و نامفهوم است. در صورتی که شما این به جای استفاده از اصطلاحات گنگ، تخصصی و پیچیده یک تعریف ساده ای از رویدادها داشته باشید، خوانا بودن متن را افزایش داده اید و بدین ترتیب مخاطبان بیشتری را جذب کرده اید.

•    به سرعت به سراغ اصل مطلب بروید

طبق آمارها حدود 79 درصد کاربران شبکه های اجتماعی از جمله گوگل بی حوصله هستند! یعنی می خواهند به سرعت متوجه اصل مطلب شوند. بنابراین در همان چند جمله اول، مشروح خبر را عنوان کنید تا مخاطبان بی حوصله و عجول را جذب کنید. در واقع حاشیه پردازی و مقدمه چینی های زیاد، باعث نارضایتی کاربران می شود؛ تا جایی که آنها از دنبال کردن ادامه خبر صرف نظر می کنند. پس لُپ کلام را در جمله های ابتدایی عنوان کنید و سپس به بررسی جزئیات دیگر بپردازید.

دو نکته مهم برای تولید محتوای خبری

•    لینک سازی را فراموش نکنید

از آنجایی که بعضی از محتواهای خبری صحت کامل ندارند، بسیاری از مخاطبان اخبار را به جدیت نمی پذیرند. به همین دلیل شما می توانید در تولید محتوای خبری از لینک سازی به منابع معتبر استفاده کنید تا اعتماد کاربران را جلب کنید. در این صورت آنها متوجه می شوند که شما از منابع آگاه و معتبر استفاده کرده اید و اخباری را که منتشر نموده اید، کاملا صحت دارد. پس در اینجا اعتماد سازی مخاطبان شکل می گیرد.

•    اخبار را تحلیل کنید

با توجه به طول محتوا، شما باید اخبار را به گونه ای تحلیل کنید که تمام مخاطبان متوجه اصل موضوع و جزئیات آن شوند. مثلا اگر در خصوص اخبار سیاسی می نویسید، می توانید در تجزیه و تحلیل از اتفاقی که به این موضوع ارتباط دارد و در گذشته رخ داده بود صحبت کنید. بدین ترتیب شما ارتباط اخبار امروز با اتفاقات گذشته را به صورت یک سرنخ در اختیار مخاطبان قرار می دهید تا از اتفاقات آگاهی کامل پیدا کنند.

سخن پایانی

تولید محتوای خبری حساسیت های خاص خودش را دارد. با وجود اینکه تولید چنین محتواهایی سخت یا پیچیده نیستند، اما باید به موارد مهم دقت داشت تا کیفیت محتوا حفظ شود. شما می توانید با توجه به آموزش های گفته شده در این بخش، یک محتوای جذاب، سئو شده و خبری تولید کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *