تهیه بریف محتوا چه تاثیری در تولید محتوای قدرتمند دارد؟

تهیه بریف محتوا چه تاثیری در تولید محتوای قدرتمند دارد؟

برای تهیه بریف محتوا باید یک سری اطلاعات مهم در این خصوص داشته باشید. در این بخش آموزشی این اطلاعات را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

پیشگفتار

تهیه بریف محتوا چیست و چه اهمیتی دارد؟ آیا می دانید منظور از بریف محتوا چیست؟ در دنیای تولید محتوای سئو شده بریف چه نقشی دارد؟ قطعا محتوا زمانی تاثیرگذار خواهد بود که هدفمند باشد. یعنی در صورتی که شما سردرگم و بی هدف بخواهید تولید محتوا کنید، با موفقیت روبرو نمی شوید. برای تعیین هدف نیاز است که یک بریف برای محتوا تهیه شود تا انتظارات و اهداف کارفرما به محتوا نویس ابلاغ و اعلام شود. به همین منظور سعی داریم تا در این بخش شما را با موارد زیر آشنا کنیم:

مقدمه

تهیه بریف محتوا از آنجایی حائز اهمیت قرار می گیرد که جزئیات کوچک اما مهم از قلم نیفتند. زمانی که شما می خواهید از طریق تولید محتوا کسب و کاری را به شهرت برسانید، باید اطلاعات مناسبی در خصوص برند و اهداف کارفرما داشته باشید. در این صورت می توانید تمام موارد مهم را در محتوایتان بگنجانید. در این مقاله آموزشی سعی داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که بریف محتوا چیست و استفاده از آن چه اهمیتی دارد؟ همچنین به تمامی نکاتی که باید در این زمینه بدانید، اشاره خواهیم داشت. با ما همراه باشید.

منظور از تهیه بریف محتوا چیست؟

تهیه بریف محتوا در واقع مسیر رسیدن به هدف را کوتاه تر می کند. آیا می دانید چرا؟ قطعا صاحبین کسب و کار و مشاغل می خواهند تا در زمان کوتاهی به نتیجه دلخواهشان برسند. بازاریابی محتوایی یکی از روش های مناسبی است که می توان با آن به معرفی برند یا به شهرت رسیدن آن کمک کرد. اما این شیوه بازاریابی نیازمند رعایت یک سری نکات مهم است. در حقیقت بریف محتوا نوعی سند یا قراردادی است که بین کارفرما و محتوا نویس قرار می گیرد.

بریف محتوا در واقع نوعی تفهیم نامه است که در آن تمامی جزئیات مهم پروژه ذکر می شود. برای اینکه شما به عنوان یک نویسنده سئوکار بتوانید کارفرما را به اهدافش برسانید، باید از این جزئیات و اطلاعات مهم باخبر باشید. پس باید گفت تمامی ویژگی ها و جزئیات مهمی که با پروژه مرتبط است، در این بریف ذکر می شود.

هدف اصلی از تهیه بریف محتوا چیست؟

تهیه بریف محتوا با چه هدفی انجام می شود؟ شاید این سوالی باشد که هم اکنون در ذهن شما نقش بسته باشد. بریف محتوا با اهداف مختلفی تهیه می شود. گاهی اوقات ممکن است هدف تبلیغاتی باشد و گاهی جلب اعتماد و رضایت مشتری. بنابراین بریف مانند یک جلسه بین کارفرما و محتوا نویس قرار می گیرد تا آنها بتوانند با ایده هایی که دارند، از یک راه مناسب برای رسیدن به هدف استفاده کنند. در واقع این یک نکته بسیار مهم در دنیای دیجیتال مارکتینگ است. زیرا باید با استفاده از ایده ها و راهبردهای جدید و خلاقانه، رضایت کاربران را در هر زمینه ای جلب کرد. 

بررسی نیازهای مشتری

چرا تهیه بریف محتوا اهمیت بسیار زیادی دارد؟

آیا می دانید چرا تهیه بریف محتوا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؟ در واقع اصلی ترین موضوعی که مورد اهمیت قرار می گیرد این است که از طریق بریف شما متوجه می شوید که مخاطبانتان چه کسانی هستند و چرا باید محتوا را برای آنها تولید کنید؟ این به نوعی مسیر پیش روی شما را روشن می کند تا بتوانید محتوای هدفمندتری تولید کنید. البته از جوانب دیگری نیز این موضوع مورد اهمیت قرار می گیرد. مواردی که در ادامه آنها را ذکر می کنیم همگی دلایل خوبی برای اهمیت بالای تهیه بریف محتوا هستند.

تطبیق دادن خواسته و نیاز مشتری

شما به عنوان یک محتوا نویس هر چقدر که اطلاعات بیشتری در خصوص محصول یا خدماتی که قرار است در موردش تولید محتوا کنید، داشته باشید، محتوای مفیدتر و کاربردی تری تولید می کنید. این باعث می شود تا شما با آگاهی کامل از محصول یا خدمات محتوا بنویسید. فراموش نکنید تا زمانی که یک نویسنده در ذهنش ابهامات بسیار زیادی وجود داشته باشد، نمی تواند مخاطب را به درک درستی برساند. پس این یک دلیل مهم برای تهیه بریف محتوا به حساب می آید.

برند سازی

برای برند سازی یک محصول یا یک خدمات به خصوص محتوا نویس باید اطلاعات جامعی در خصوص تاریخچه و سوابق آن برند داشته باشد. این اطلاعات که باید متناسب با کسب و کار و فعالیت آن باشد، از طریق بریف در اختیار نویسنده قرار می گیرد.

تعیین هدف برای تولید محتوا
آنالیز نیازهای مشتری

زمانی که محتوا نویس به شناخت و درک درستی از نیازهای مشتریان خود برسد، قطعا می تواند به خوبی مشتریان و مخاطبان را آگاه کند. این موضوع در نوشتن محتوا از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است.

آشنایی با ویژگی های یک بریف محتوای خوب و قدرتمند

حال که با اهمیت تهیه بریف محتوا آشنا شدید، بهتر است به بررسی این موضوع بپردازیم که ویژگی یک بریف محتوای خوب و قدرتمند چیست؟ قبل از اشاره به هر موردی این را به خاطر داشته باشید که آن چیزی که در نهایت مهم واقع می شود، خروجی کار است. پس باید زمان لازم برای تهیه بریف محتوا را اختصاص دهید تا در نهایت یک خروجی بدون عیب و نقص داشته باشید. با در نظر گرفتن این فاکتور مهم، ویژگی های بریف محتوای خوب را مطالعه کنید.

  • بریف محتوا باید کاملا شفاف و بدون هیچ گونه ابهامی باشد.
  • بدون هیچ کم و کاستی انتظارات و خواسته های کارفرما در آن بیان شده باشد.
  • نویسنده محتوا باید بر روی موضوعات اصلی و مهم متمرکز شود.
  • خروجی نهایی باید کاملا کاربردی و جامع باشد و هیچ ابهامی در آن وجود نداشته باشد.
  • در صورتی که تمام ویژگی های ذکر شده در تهیه بریف محتوا به کار گرفته شود، قطعا تولید محتوای موفق تر و کارآمدتری شکل خواهد گرفت. همچنین این موضوع باعث می شود تا نتیجه نهایی برای کارفرما و کاربران رضایت بخش واقع شود.

بخش های مختلف بریف محتوا

تهیه بریف محتوا شامل چه بخش هایی می شود؟

آیا می دانید برای تهیه بریف محتوا باید چه بخش هایی را در نظر بگیرید؟

  • عنوان
  • مشتری
  • ددلاین
  • و...

این ها همگی بخش های مختلفی هستند که در تهیه بریف محتوا مد نظر قرار می گیرند. پس تولید محتوا باید حول محور این بخش ها بچرخد و مورد رضایت قرار بگیرد. و اما برای تولید بریف محتوا باید مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. گام اول باید به پرسونای مخاطب توجه داشته باشید. یعنی شما می خواهید این محتوا را برای چه کسانی تهیه کنید و آن اشخاص چه نیازهایی دارند؟ به عنوان مثال شما در تولید محتوای آموزشی باید به بررسی تمام اصطلاحات تخصصی بپردازید. این در حالیست که برای تولید یک محتوای خبری شما نباید به بررسی جزئیات بپردازید و صرفا باید اخبار مهم را به سمع و نظر مخاطبان برسانید. پس در گام اول مهم است که شما به پرسونای مخاطب خود توجه کنید.
  2. گام دوم چه هدفی دارید؟ آیا می خواهید فروش بیشتری داشته باشید یا آگاهی رسانی کنید؟ مهم است که هدف شما در این مرحله مشخص شود. زیرا این یکی از اقدامات پیش از تولید محتوا است که باید به آن توجه داشته باشید.
  3. گام سوم سئو کردن محتوا موضوعی است که در این بخش باید به آن توجه کنید. انتخاب کلمات و عبارات کلیدی، تعیین زیرعنوان ها، طول محتوا، تعداد کلمات محتوا و تمامی نکات مربوط به سئو و بهینه سازی موضوع مهمی است که در این بخش باید به آن توجه داشته باشید.
  4. گام چهارم در این مرحله که کم کم شما باید برای نوشتن محتوا آماده شوید، لحن و آهنگ محتوا را تعیین کنید. با توجه به پرسونای مخاطب این را در نظر بگیرید که چه لحن و آهنگی بیشترین تاثیر را بر روی مخاطبان شما دارد.

موارد بالا همگی بخش های مهمی هستند که در تهیه بریف محتوا باید به آنها توجه شود. همچنین محتوا باید با توجه به این موارد تولید شود.

جایگاه خلاقیت در بریف محتوا کجاست؟

یکی از موارد بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، به خرج دادن خلاقیت در تهیه بریف محتوا است. این را بدانید که کار شما باید در مقایسه با سایر رقبا متفاوت باشد. هرگز در تهیه تفهیم نامه از دیگران کپی نکنید. این کار باعث می شود تا کیفیت تولید محتوای شما در مراحل بعدی پروژه نیز زیر سوال برود. پس حتما با مشورت تیمی سعی بر تولید و تهیه یک بریف محتوای خلاقانه کنید. قطعا زمانی که تفهیم نامه خلاقانه باشد، شروعی برای خلق یک محتوای خاص و متفاوت است.

خلاقیت به خرج دادن در تهیه بریف محتوا

البته این را در نظر بگیرید که به خرج دادن خلاقیت در تهیه بریف محتوا کمی زمانبر است. شما باید با توجه به محدودیت زمانی که برای تولید محتوا دارید، تفهیم نامه را تنظیم کنید. بسیاری از شرکت ها یا کارفرمایان به دنبال کوتاه ترین زمان برای تحویل پروژه هستند و این موضوع به شدت مهم است.

جمع بندی نهایی

تهیه بریف محتوا یک شروع پرقدرت برای خلق یک محتوای قوی است. در این بخش اطلاعات کاملی در خصوص بریف محتوا و چگونگی تولید آن در اختیار شما قرار دادیم. با توجه به موارد ذکر شده بهتر است تا همگی آنها را در تهیه محتوای خود به کار ببرید. توجه به این نکات باعث می شود تا خروجی کار با نتیجه رضایت بخشی همراه باشد و شما به یک محتوا نویس قدرتمند در حرفه خود تبدیل شوید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *