مفهوم کانسپت آرت در تصویرگری

مفهوم کانسپت آرت در تصویرگری

کانسپت آرت در تصویرگری مفهومی گسترده و پیچیده است. حتی اگر در مورد مفهوم کانسپت آرت شنیده باشید، درک اینکه چرا این مفهوم برای پروژه‌های تصویرگری مهم است، دشوار است.

پیشگفتار

کانسپت آرت در تصویرگری باعث می‌شود که دید شما نسبت به برخی از جزئیات و مفاهیم بیشتر و بهتر شود. با استفاده از این هنر مفهومی شما می‌توانید حس و حال یک ایده را بررسی می‌کنید. در واقع شما می‌توانید با استفاده از این مفهوم، قبل از نهایی شدن اثر، یک چشم انداز کلی از آن را در نظر داشته باشید.

امروزه دنیای تصویرگری دنیای بسیار بزرگ و گسترده‌ای شده است. در گذشته تصویرها مختص کتاب‌ها و مجلات بود. بعدها تصاویر کم‌کم به داخل پوسترها راه پیدا کردند. امروزه تصویرها به یکی از مهم‌ترین ابزارهای انتقالی در دنیای مارکتینگ تبدیل شده‌اند. شما می‌توانید به راحتی با یک تصویر مفهوم کسب‌وکار خود را توضیح دهید. همچنین می‌توانید به راحتی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده و ایده‌های خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارید. یکی از مفاهیم گسترده که برای تصویر پردازی استفاده می‌شود، مفهوم کانسپت آرت است، این مفهوم باعث می‌شود تصویرگری از یک کار معمولی به یک فرایند بسیار پیچیده و مهم تبدیل شود.


مقدمه

 

استفاده از کانسپت آرت در طراحی شخصیت بازی‌ها

کانسپت آرت در تصویرگری چیست؟


قبل از اینکه در خصوص کانسپت آرت در تصویرگری به صورت جامع توضیح دهیم، باید با تعریف این موضوع آشنا شویم. کانسپت آرت یک تصویر ساده از یک مفهوم نیست، همچنین یک طرح اولیه ساده نیز نیست. در واقع کانسپت آرت فرآیندی است که به انتقال ظاهر، احساس و حال و هوای یک ایده طراحی کمک می‌کند. برای ثبت و انتقال چشم انداز کلی یک پروژه طراحی (قبل از تولید) از این مفهوم استفاده می‌شود.
در حالت کلی شما می‌توانید رد پار کانسپت آرت را در هر بخش از هنر تصویرگری پیدا کنید. شما می‌توانید آن را در فیلم‌های انیمیشن یا حتی لایو اکشن، بازی‌های ویدیویی و کتاب‌های کمیک مشاهده کنید. نکته قابل توجه این است که کانسپت آرت را می‌توان در معرفی اولیه پروژه‌های صنعتی نیز استفاده کرد، تا بیننده درک نسبی و اولیه‌ای از پروژه داشته باشد. این کار به انتقال سریع اطلاعات در جهت معرفی یک پروژه کاملاً جدید کمک می‌کند. شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر مقاله تصویرسازی دیجیتالی را مطالعه نمایید.

استفاده از کانسپت آرت در طراحی لوگو

چرا مفهوم کانسپت آرت در تصویرگری این‌قدر مهم است؟


استفاده از مفهوم کانسپت آرت در تصویرگری در فرایندهای مختلف بسیار مفید است. همانطور که گفته شد هنرمندان، انیماتورها و طراحان بازی‌های ویدیویی از این مفهوم به صورت گسترده استفاده می‌کنند؛ اما دلیل این همه استفاده چیست؟ اهمیت کانسپت آرت در چه چیزی است؟ در واقع با کمک کانسپت آرت شما برای اولین بار در تاریخ، می‌توانید قبل از مشاهده نسخه نهایی یک پروژه  با مشاهده طرح اولیه و کانسپت آن به صورت بصری،  با بخش‌های مختلف پروژه آشنا شوید. این پروژه می‌تواند یک مجله هنری، یک بازی رایانه‌ای، یک فیلم یا انیمیشن و یا هر چیز دیگری باشد که بتوان آن را به صورت تصویر به کاربر نمایش داد. در واقع کانسپت آرت مانند یک دنیای جدید است که در آن قوانین فیزیک و تخیل به راحتی با هم ادغام می‌شوند و به شکل طراحی هنری به مخاطب نشان داده می‌شوند. شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر مقاله تصویرگری و طراحی کاراکتر را مطالعه نمایید.
نکته قابل توجه در خصوص مفهوم کانسپت آرت در تصویرگری این است که این مفهوم محدودیتی ندارد! اگر تا به حال برای شما سخت بوده که درباره طرح‌های خود با کسی حرفی بزنید، کانسپت آرت در کنار شماست. با کانسپت آرت به راحتی و بدون هیچ توضیح اضافه، طرح‌های خود را به دنیا و مخاطبان خود معرفی کنید. در واقع هدف اصلی کانسپت آرت در همین یک جمله نشان داده می‌شود: یک تصویر بهتر از هزاران کلمه می‌تواند مفهوم را نمایش دهد!

استفاده از کانسپت آرت در طراحی اولیه محصول


مفهوم کانسپت آرت در تصویرگری چه کمکی به طراحی می‌کند؟


 شاید فکر کنید که استفاده از کانسپت آرت در تصویرگری ساده است. شما باید چند تصویر را به صورت مفهومی و یا حتی نامفهوم در کنار هم قرار دهید تا بتوانید یک کانسپت اولیه از طرح ایجاد کنید. سپس آن را به رئیس و یا کارفرمای خود نشان داده و برای ادامه کار تائید او را دریافت کنید! این تفکر اشتباه است.
 مفهوم کانسپت آرت در تصویرگری بسیار فراتر از این موارد است. همانطور که گفته شد کانسپت آرت به عنوان یک هنر مفهومی به انتقال محیط، حال و هوا و لحن داستان کلی در خصوص طرح و ایده کمک می‌کند. به طور معمول، برای پر کردن بقیه موارد، باید با دقت مستندات طراحی، شامل توضیحات شخصیت‌ها و عناصر مختلف را مطالعه کنید تا تصویر و ایده نهایی را پیاده‌سازی کنید. شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر مقاله ایده تصویرگری را مطالعه نمایید.


دو مشکل مهم در فرایند کانسپت آرت در تصویرگری


•    مشکل اول: مشکل مهمی که در این بخش به وجود می‌آید این است که با استفاده از مفهوم کانسپت آرت در تصویرگری شما می‌توانید طرح اولیه را ایجاد کنید اما اگر این طرح را به دو نفر نشان دهید، ممکن است دو توصیف متفاوت را دریافت کنید! در این صورت شما باید جزئیات موجود در کانسپت اولیه را بیشتر کنید تا طرح نهایی به ایده اصلی نزدیک‌تر شود.
•    مشکل دوم: ممکن است یک طرح اولیه به دو نفر طراح داده شود. ولی کانسپت اولیه طراحی شده توسط این دو نفر به صورت کامل با یکدیگر تفاوت داشته باشند. در واقع در این حالت هر دو نفر می‌توانند توصیف فیزیکی یک طرح و اثر را بخوانند و دو طرح بسیار متفاوت را بر اساس ذهنیت خود ایجاد کنند؛ بنابراین مهم است که مفهوم کانسپت آرت را به خوبی درک کرده و آن را به نفرات طراح منتقل کنید. هرچه شما در انتقال مفهوم بهتر عمل کنید طرح نهایی شما نیز بیشتر به ایده شما نزدیک می‌شود. در این صورت نیاز به دوباره کاری و طراحی مجدد از بین می‌رود. این فرایند در هزینه‌های نهایی یک طراحی صرفه‌جویی بالایی در پی خواهد داشت.

استفاده از کانسپت آرت در صنایع

از کانسپت آرت در کجاها استفاده می‌شود؟


کانسپت آرت را می‌توان در هرجایی استفاده کرد. در واقع دلیل این گستردگی  این است که برخلاف یک نقاش یا مجسمه‌ساز که در بهترین حالت تنها می‌توانند ایده ها را فقط با استفاده از رنگ، مواد و با کمک تکنیک‌های نقاشی و  مجسمه‌سازی بیان کنند، یک هنرمند و کانسپت آرتیست می‌تواند از هر ماده و هر چیزی که برای ارائه ایده‌اش مناسب است، استفاده می‌کند. در این فرایند هنرمند می‌تواند از هر چیزی استفاده کند. از رایانه، کاغذ و مداد، مواد خام، سنگ و چوب و هر چیز دیگری که شما فکرش را بکنید!
با توجه به این موارد می‌توان گفت که از کانسپت آرت در همه‌جا استفاده می‌شود. در واقع مفهوم کانسپت آرت در تصویرگری می‌تواند به راحتی به کمک افراد و کسب‌وکارها بیاید. شما می‌توانید ایده اولیه یک بسته‌بندی، ایده اولیه از ظاهر یک محصول یا ایده اولیه از یک پوستر را در ذهن خود داشته باشید.
تقریباً می‌توان گفت که در دنیای امروزی مفهوم کانسپت آرت بسیار گسترده‌تر از قبل شده و به خوبی با کسب‌وکارها درآمیخته است. به همین دلیل از اهمیت بالایی در طراحی برخوردار شده است. شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر مقاله تکنیک تصویر سازی را مطالعه نمایید. استفاده از کانسپت آرت در طراحی شخصیت، طراحی لوگو، طراحی اینفوگرافیک، تصویرسازی فیزیکی، تصویرسازی‌ مفهومی و غیره کاربرد فراوان دارد.

استفاده از گسترده از کانسپت آرت در کسب‌وکارهای مختلف

نتیجه‌گیری نهایی در خصوص مفهوم کانسپت آرت


مفهوم کانسپت آرت در تصویرگری به هنرمندان و تصویرگران کمک می‌کند که طراح و ایده‌های اولیه را به راحتی قابل درک کنند. در نتیجه به مرور زمان کانسپت آرت ها از حالت اولیه خود خارج شده و وارد کسب‌وکارها شدند. در دنیای امروزی شما می‌توانید به راحتی با یک طرح کانسپت اولیه یک محصول را تبلیغ کنید؛ بنابراین می‌توانید بازخورد اولیه، هدف‌گذاری اولیه و خیلی از موارد دیگر را در ابتدای پروژه خود مشاهده کنید. این کار باعث می‌شود که در صرف زمان و هزینه برای مجموعه و کسب‌وکار شما صرفه‌جویی قابل‌توجهی رخ بدهد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *