گرافیک متحرک یا موشن گرافیک چیست؟

گرافیک متحرک یا موشن گرافیک چیست؟

گرافیک متحرک یا موشن گرافیک کاربردهای متعددی دارد. اکنون می‌خواهیم بیشتر در مورد کاربردهای آن بدانیم.

پیشگفتار

گرافیک متحرک یا موشن گرافیک به بیان ساده یعنی حرکت دادن تصاویر ِایستا. برای تولید گرافیک متحرک ما به دوربین فیلم برداری و پروسه ای که برای ساخت یک فیلم انجام می شود، نیاز نداریم. موشن گرافیک به شما اجازه می دهد تا تصاویر گرافیکی را حرکت دهید. تولید موشن گرافیک بسیار کم هزینه تر از ساخت فیلم کوتاه یا ویدئو است. همچنین گرافیک متحرک به خاطر داشتن ظاهری ِجذاب از بسیاری نمونه های مشابه خود موفق تر و معروف تر است. به همین دلیل است که بسیاری از کسب و کارها و برند ها به سراغ سرمایه گذاری روی ساخت موشن گرافیک جهت تولید تیزر های تبلیغاتی، آموزش نحوه‌ی استفاده از یک محصول و .... می روند، نه ساخت فیلم.
آیا سرمایه گذاری بر روی تولید گرافیک متحرک یا موشن گرافیک ارزش دارد؟ تفاوت موشن گرافیک با انیمیشن چیست؟ در چه زمینه هایی بیشتر استفاده می شود؟ برای دریافت پاسخ این سوالات با ادامه‌ی این مطلب همراه باشید.

مقدمه


•    گرافیک متحرک چیست؟
•    کاربرد موشن گرافیک چیست؟
•    تفاوت گرافیک متحرک و انیمیشن
•    آشنایی با انواع موشن گرافیک
•    چگونه می توان به عنوان یک موشن گرافیست فعالیت کرد؟
•    ختم کلام

گرافیک متحرک چیست؟

موشن گرافیک یا گرافیک متحرک به قدری محبوب و معروف است که نیاز به توضیح و تعریف ندارد. یک طرح گرافیکی از پیش ساخته شده – که لایه های متعددی دارد – را می توان به کمک نرم افزار هایی مانند After Effects متحرک کرد. به همین خاطر به آن گرافیک متحرک یا موشن گرافیک می گویند؛ یعنی گرافیک ِپویا.
کاربرد ها و بهره گیری از گرافیک متحرک روز به روز در حال توسعه است. اخیرا با کمک فایل های svg و css آیکون های انیمیشنی طراحی می شود که بسیار سبک هستند و بارگزاری آنها در یک وب سایت به راحتی انجام می شود. شما می توانید نمونه های متعددی از کاربرد موشن گرافیک در سطح وب و ویدئوها بیابید.
از نرم افزار های مختلفی برای تولید گرافیک متحرک استفاده می شود. معروف ترین و محبوب ترین آنها شامل Adobe After Effects، Autodesk Combustion و Adobe Premier می باشند. برای آشنایی بیشتر با این نرم افزار ها توصیه می کنیم مطلب «نرم افزارهای طراحی موشن گرافیک» را مطالعه نمایید.


کاربرد موشن گرافیک چیست؟


کاربرد موشن گرافیک به یکی دو گزینه خلاصه نمی شود. اهداف ساخت و پیاده سازی گرافیک متحرک برای کسب و کار های امروزی متفاوت است. ممکن است یک کسب و کار از این نوع محتوای ویدئویی برای ساخت تیزر تبلیغاتی استفاده کند. همچنین کسب و کار دیگری از آن برای معرفی محصول جدید یا خدماتش استفاده کند. برخی از توسعه دهندگان اپلیکیشن ها از آن برای معرفی جدیدترین آپدیت های برنامه شان یا آموزش سریعِ نحوه‌ی کار با برنامه استفاده می کنند و غیره. مزیت استفاده از موشن گرافیک این است که می توان یک مرتبه آن را تولید کرد تا بارها و بارها توسط مشتری/ یا کاربر مورد استفاده قرار گیرد.

گرافیک متحرک

تفاوت گرافیک متحرک و انیمیشن


گاهی پیش می آید که برخی افراد موشن گرافیک یا گرافیک متحرک را با انیمیشن اشتباه بگیرند. برای آنها بسیار سخت است که بخواهند تفاوتی بین موشن گرافیک و انیمیشن پیدا کنند. گاهی بسیاری از آنها انیمیشن و موشن گرافیک را یکسان حساب می کنند، در حالی که اینگونه نیست!
انیمیشن داستان دارد. به این معنا که ما در یک انیمیشن کوتاه یا بلند، در حال تماشای یک داستان گرافیکی هستیم. پس در انیمیشن محتوای تبلیغاتی یا آموزشی و ... وجود ندارد. این در حالی است که در موشن گرافیک، تمرکز روی عناصر و متحرک کردن آنها است. درست است که در موشن گرافیک هم قصد انتقال پیام خاصی را به مخاطب داریم، اما داستان نمی گوییم و قصه تعریف نمی کنیم. 
انیمیشن بیشتر جنبه سینمایی و تفریحی دارد اما موشن گرافیک با اهداف تبلیغاتی و آموزشی تولید می شود. در موشن گرافیک خبری از استوری برد، طراحی کاراکتر داستان، لایه های روانی و حسی و ... وجود ندارد. با اینکه برای ساختن انیمیشن باید تک تک این موارد را در اولویت قرار داد. برای موشن گرافیک این نماد ها هستند که اهمیت دارند. برای همین موشن گرافی گزینه‌ی مناسبی برای تبلیغات و استفاده در صنعت به شمار می آید.

نمونه موشن گرافیک
آشنایی با انواع موشن گرافیک


موشن گرافیک یا گرافیک متحرک انواع مختلفی دارد و هر یک از آنها طبق اهداف خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله‌:
1.     برخی از موشن گرافی ها توضیحی اند. به این معنا که یک مطلب یا موضوع را به مخاطب با زبان ساده و به لطفِ تصاویر متحرک ِمعمولی آموزش می دهند. بازخورد این نوع از محتواها نسبت به محتواهای متنی یا تصویری (ایستا) به مراتب بیشتر است. به همین خاطر بسیاری از شرکت ها ترجیح می دهند که از موشن گرافی برای آموزش یا توضیح یک مطلب کوتاه و کاربردی استفاده کنند.
2.     بازاریابی کردن یکی از مهم ترین شیوه های ساخت موشن گرافیک به حساب می آید. یکی از زیر شاخه های حوزه ی ویدئو مارکتینگ را موشن گرافیک تشکیل می دهد. بسیاری از کسب و کارها برای ساخت یک ویدیوی تبلیغاتی ارزان و مقرون به صرفه با بازدهی بالا به سراغ موشن گرافیک می روند.
3.     همانطور که اشاره شد برای ساخت آیکون های متحرک می توان از موشن گرافیک یا گرافیک متحرک استفاده کرد. بارگذاری این نوع از آیکون ها روی سیستم کاربر بسیار آسان است. به همین دلیل امروزه در بسیاری از وب سایت ها شاهد استفاده ی مکرر از آنها هستیم.
4.     ساخت لوگوی متحرک، کاربردِ دیگرِ موشن گرافیک به حساب می آید. اگر لوگوی برند یا کسب و کارتان را به کمک گرافیک متحرک بسازید، آن را در ذهن کاربران ماندگار خواهید کرد. در اصل تصاویر متحرک بیشتر از تصاویر ایستا و ثابت در ذهن مخاطب باقی می مانند.
برای آشنایی هرچه بهتر با هر یک از این گونه های موشن گرافیک پیشنهاد می کنیم تا مطلبی با همین عنوان یعنی «انواع موشن گرافی» را مطالعه نمایید.

موشن گرافیست

چگونه می توان به عنوان یک موشن گرافیست فعالیت کرد؟

برای موشن گرافیست شدن، باید در وهله اول به نحوه کار با ابزار های تولید گرافیک متحرک تسلط داشته باشید. سپس سایر مهارت های اجتماعی، توانایی حل مسئله و خلاقیت خود را توسعه دهید. با در نظر گرفتن این نکته که هر کاری سختی های خاص خودش را دارد، موشن گرافیست شدن هم آسان نیست. اما این بدان معنا نیست که موشن گرافیست شدن غیر ممکن است! برای تبدیل شدن به یک موشن گرافیست حرفه ای باید خلاقیت خود را به کار بگیرید، از سایر رقبای خود ایده بگیرید (اما کپی نکنید)، رزومه قوی برای خود بسازید تا بتوانید با هر کارفرمایی کار کنید. در مطالب مربوط به «پیش نیازهای موشن گرافیک» و «یادگیری موشن گرافی» بیشتر به این موضوع پرداخته ایم. پس پیشنهاد می کنیم حتما آنها را مطالعه کنید.

ختم کلام

گرافیک متحرک یا موشن گرافیک به تبدیل تصاویر گرافیکی ایستا به پویا (یا داینامیک) گفته می شود. هر چه یک موشن گرافیست باتجربه تر و خلاق تر باشد، بهتر می تواند یک موشن گرافی دقیق، باکیفیت و از همه نظر عالی تحویل دهد. کاربرد های موشن گرافیک بیشتر به صنعت و تبلیغات مربوط می شوند؛ همین مسئله وجه تمایز آن با انیمیشن است. ما در انیمیشن داستان، طراحی شخصیت و فلسفه بافی داریم. اما در موشن گرافیک یا گرافیک متحرک از این خبرها نیست. تمرکز موشن گرافیک روی ارائه‌ی سمبولیک یک موضوع یا یک هدف است. اما در انیمیشن خیر. یک موشن گرافیست برای فعالیت در این حوزه باید به ابزار های تولید موشن گرافیک مانند After Effects مسلط بوده، روحیه کار تیمی داشته باشد و بتواند در لحظه تصمیم های خلاقانه بگیرد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *