روش تحلیل اپیزود در پادکست

روش تحلیل اپیزود در پادکست

تحلیل اپیزود در پادکست چگونه انجام می شود؟ برای اینکه بدانید هر اپیزود از پادکست تان را باید طبق چه الگوریتمی تولید کنید، حتما این مطلب را بخوانید.

پیشگفتار

تحلیل اپیزود در پادکست چگونه انجام می شود؟ منظور از تحلیل اپیزود در پادکست این است که ما باید بتوانیم هر اپیزود از پادکست را به بخش های مجزا و مرتبط با هم تقسیم بندی کنیم. این بخش ها مکمل یکدیگر خواهند بود و در عین حال باید قبل از شروع تولید پادکست در موردشان تصمیم گیری کنید. اینکه این تصمیم گیری باید چگونه باشد، موضوعی است که در این مطلب به آن می پردازیم. پس اگر به نحوه‌ی تجزیه و تحلیل اپیزود در پادکست نیاز دارید، با ادامه‌ی این مطلب همراه باشید.

مقدمه

چرا به تحلیل اپیزود در پادکست نیاز داریم؟

چرا اپیزود های پادکست مهم هستند؟ اصلا چرا پادکست ها مهم هستند؟ زیرا مردم عاشق داستان ها هستند. داستان ها هم آنها را سرگرم می کنند و هم بستری هستند برای انتقال احساسات، اطلاعات و حقایق. زمانی که بتوانید بهترین داستان ها را داخل پادکست خود تعریف کنید موفق خواهید شد تا نظر مخاطبان را جلب کنید. اما این موفقیت زمانی نصیب تان می شود که به یک ساختار مناسب در اپیزود های پادکست تان رسیده باشید. هیچ اپیزود موفقی در دنیا از یک پادکست، ساختاری آشفته و بی نظم ندارد!
برند ها مدت ها است که از قدرت داستان پردازی برای مخاطبان اطلاع دارند. به همین خاطر از داستان ها برای فروشِ بیشتر ِمحصولات شان استفاده می کنند. به گفته ی محققان دانشگاه جانز هاپکینز (Johns Hopkins University):
«ساختار یک بخش از محتوا، از خود ِمحتوا مهم تر است.» همچنین کیث کوئست بری یکی از پژوهشگران این دانشگاه، اشاره کرده است که:
«دلیل اشتیاق مردم به شنیدن داستان در پادکست ها و سایر قالب های محتوایی، این است که موجوداتی اجتماعی اند و با سایر افراد ارتباط دارند.» به طور کلی، داستان ها شیمی مغز را تغییر داده و روی رفتار ِما تاثیر می گذارند. پس باید داستان ها را طوری در اپیزود های پادکست خود جای دهیم که روی ذهن مخاطب اثر بگذاریم. شما به عنوان یک پادکستر حرفه ای یا یک مدیر یک کسب و کار با تولید پادکست می توانید روی تغییر رفتار مخاطبان خود تاثیر بگذارید.

ساختار اپیزود های پادکست

ساختار سه گانه پادکست 

برای درک تحلیل اپیزود در پادکست باید ساختار سه گانه ی آن را به خوبی درک کنید. این ساختار، یک مدل داستان سرایی دارد. در این مدل ما به نظم سازمان یافته و منطقی دست پیدا می کنیم که کمک می کند بخش های مختلف پادکست تان را با منطق و هدف مشخصی کنار هم بچینیم. این سه بخش به طور عامیانه به نام های «مقدمه»، «میانه‌ی محتوا» و «جمع بندی» شناخته می شوند. اما این کلمات نمی توانند به خوبی توصیف کننده ی این سه بخش باشند. این ساختار سه گانه در اکثر قالب های محتوایی وجود دارد؛ مثل کتاب ها، مقالات و غیره. اگر دفعه‌ی بعدی کمی دقیق تر به داستان ها و اطلاعاتی که در قالب های مختلف برای شما بیان می شوند دقت کنید، متوجه وجود این سه بخش خواهید شد. حتی همین مقاله هم دارای سه بخش مقدمه، میانه و پایان بندی است.

  • بخش اول: در آغوش گرفتنِ تمرکزِ مخاطب

در اولین قدم، باید هدف خود را موقع تحلیل اپیزود در پادکست تعیین کنید. اکثر پادکستر ها برای تولید انواع پادکست، به فکر ایجاد یک فضای خاص، معرفی موضوع یا شخصیت های داستان و روابط بین بخش های مختلف پادکست، و ساخت دنیایی هستند که قصد دارند مخاطب را به آن وارد کنند. شما باید در این مرحله مشخص کنید که در صورت وقوع اتفاقات بد یا غیر منتظره، شخصیت های داستان تان باید چگونه رفتار کنند؟ شما باید از چه الگوهایی برای واکنش به این اتفاقات استفاده کنید تا بتوانید به خوبی روی مخاطب تاثیر بگذارید؟
 در بخش اول باید مخاطب را به ماجراجویی کردن دعوت کنید. اولین بخش پادکست  باید مخاطب را درگیر محتوای شما کند به طوری که برای شنیدن ِمابقی پادکست تان ترغیب شود. هر داستانی که در پادکست خود تعریف می کنید – حتی اگر بسیار خلاصه و کوچک است – باید دارای این عنصر جذابیت در پرده‌ی اول باشد.
اولین عنصر حیاتی موقع ساخت اپیزود پادکست این است که باید عواملی که موجب افزایش توجه مخاطب می شوند را در ابتدای اپیزود درج کنید. پادکست ها – مخصوصا پادکست های رایگان – هزینه ای برای شنوندگان ندارند. اگر نتوانید در بخشِ مقدمه نظر شنوندگان را جلب کنید، نمی توانید مطمئن باشید که مخاطب تا انتها پای صحبت شما بنشیند. سایر محتوا ها با پادکست تفاوت اساسی دارند. کسی که برای خرید  فیلم یا کتاب هزینه کرده باشد، به خاطر پولی که پرداخت کرده به اجبار هم که شده آن را تا انتها دنبال می کند. اما جریان پادکست ها متفاوت است. منحصر به فرد بودن، غافلگیر کننده و دراماتیک بودن، سه عنصری هستند که می توانند در بخش مقدمه مخاطب را درگیر خود کنند.

ساختار جزئی هر بخش ِیک اپیزود از پادکست

  • بخش دوم: تقابل در تحلیل اپیزود در پادکست 

بخش دوم در تحلیل اپیزود در پادکست به بخشی از داستان ِشما مربوط می شود که باید چالش ها و موانع را در آن مطرح کنید. در اینجا باید به ارائه راهکار ها برای رفع مشکلات بپردازید. همچنین در این بخش باید حالات دیگری که ممکن است وضعیت را بدتر کنند را هم مطرح کنید. 
به طور کلی، تمامی جوانب را به شکل سنجیده پیش ببرید. در بسیاری از پادکست ها، مهارت ها، ابزار ها و اطلاعات مناسب به مخاطب معرفی می شود. در میانه ی اپیزود پادکست تان باید آرام آرام تغییرات را به مخاطب ارائه دهید. مشکلات و دغدغه هایی که در پادکست تان مطرح می کنید باید واقعی باشند. شما نباید مانند یک موعظه گر عمل کنید. بسیاری از مردم دوست ندارند تا عادت های بد، شکست ها و مشکلاتشان را نادرست و غیر واقعی قلمداد کنید. زمانی که به بیان داستان در اپیزود پادکست خود می پردازید باید توجه داشته باشید که شخصیت ها باید متعلق به دنیای واقعی باشند. تنها در این صورت است که مخاطب می تواند با محتوای شما ارتباط بهتری برقرار کند.

تولید پادکست

  • بخش سوم: وضوح در تحلیل اپیزود در پادکست

بخش پایانی در تحلیل اپیزود در پادکست به بخش جمع بندیِ آن مربوط می شود. در این قسمت شما باید کلیه توضیحات داده شده را طی یک جمع بندیِ کُلی به پایان برسانید. در این قسمت می توانید همه چیز را تا اوج و با کشش بالا ادامه دهید و سپس به پایان برسانید. پایان رضایت بخش برای پادکست بسیار اهمیت دارد. شما باید طوری شنوندگان/ مخاطبان را در انتهای پادکست به رضایت برسانید، گویی که در حال دادن ِپاداش به آنها هستید. اگر پایان بندی خوبی نداشته باشید اما در بخش اول و دوم خوب عمل کرده باشید، در انتها شنوندگان ِپادکست تان احساس سرخوردگی و شکست میکنند. انگار یک نفر آنها را فریب داده است تا وقت ارزشمندشان را به پای محتوای صوتی یا پادکست ِغیر کاربردی تلف کنند.
در بخش پایانی ِتحلیل اپیزود در پادکست تان باید آخرین اطلاعاتی که مشکل ِمخاطب را حل می کند به وی ارائه دهید. نکته اصلی و مهم را در این بخش بیان کنید. سپس مخاطب / شنونده را با قضاوت ذهنِ خود تنها بگذارید. این به چه معناست؟ به این معنا که دو قسمت قبلی در خدمت بخش ِپایانی هستند. آنها با این هدف برنامه ریزی می شوند تا بتوانند مخاطب را آرام آرام به بخش پایانی هدایت کنند. بنابراین شما نباید طرح و نقشه خوب بچینید اما به محض ورود به مرحله ی عملی کردنِ آن نقشه، با مخاطب خداحافظی کنید! مهمتر اینکه نباید اوج ِداستان و هدف اصلی تان را در همان ابتدای مسیر برای مخاطب رو کنید. 
در ادامه پیشنهاد می کنیم حتما مطلب مفید بعدی یعنی «افزایش مخاطبان پادکست» را حتما مطالعه کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *