آموزش ساخت موشن گرافیک تبلیغاتی

آموزش ساخت موشن گرافیک تبلیغاتی

ساخت موشن گرافیک تبلیغاتی چگونه است؟ چه مراحلی دارد و از چه بخش هایی تشکیل شده است؟ برای آشنایی بیشتر با موشن گرافیک تبلیغاتی همراه ما باشید.

پیشگفتار

موشن گرافیک تبلیغاتی و ساخت آن موضوع این مقاله است. در واقع از موشن گرافیک تبلیغاتی استفاده های بسیار زیادی می شود. اما موارد استفاده از موشن گرافیک گسترده‌تر از فضای تبلیغات است. در این مطلب می خواهیم به آموزش ساخت موشن گرافیک تبلیغاتی و کاربرد و ویژگی های مهم آن در فضای مجازی و سایت ها بپردازیم.
موشن گرافیک به خاطر اینکه در انتقال مفاهیم و اطلاعات بیشترین سرعت و کارایی را دارد، به ابزار خوبی برای تبلیغات صاحبان مشاغل تبدیل شده است. در ادامه به مراحل ساخت موشن گرافیک تبلیغاتی و اجزای آن خواهیم پرداخت.

مقدمه

موشن گرافیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

بهترین مثال برای موشن گرافیک های تبلیغاتی و به طور کلی انواع موشن گرافیک، تبلیغات تلویزیونی هستند. علت استفاده گسترده از موشن گرافیک ها هم به خاطر ابزارهای گسترده و انعطاف پذیری آنها است. همچنین، آنها هزینه کمتری هم برای ساخت و تولید دارند.
برای ساخت موشن گرافیک، از graphic و drawing استفاده می شود. پس کسی که می خواهد وارد حوزه ی شغلی موشن گرافیک شود، می بایست به گرافیک و طراحی مسلط باشد. موشن گرافیست ها برای شروع به کار خود، به پیش نیازهای زیادی احتیاج دارند. تسلط به موارد زیر برای آنها ضروری به حساب می آید:

  •  تایپو گرافی
  •  نرم افزارهای مورد استفاده برای موشن گرافی مانند Adobe after effect
  • طراحی گرافیکی
  • به روز بودن و داشتن اطلاعات کافی از بهترین نمونه های موشن گرافیک

مراحل ساخت موشن گرافیک، مهمترین پیش نیاز برای یادگیری این حرفه است. اگر علاقه مند به این موضوع هستید می توانید مقاله مربوط به آن را مطالعه فرمایید.
یکی از مهمترین کاربردهای موشن گرافیک تبلیغاتی این است که در آن از عناصر جذاب بصری، صوتی و متنی می توان استفاده کرد و همه را یکجا کنار هم قرار داد. علاوه بر این، موشن گرافیک مخاطب را راضی نگه می دارد. اگر به دنبال مدرکی برای اثبات این ادعا می گردید، به اپلیکیشن های برتر و محبوب در دنیا مانند اینستاگرام و تلگرام نگاهی بیندازید و ببینید که در آنها هم از موشن گرافیک تبلیغاتی استفاده می شود و هم برای معرفی محصولات و آموزش نحوه‌ی استفاده از آنها.

گرافیک متحرک

دلایل محبوبیت موشن گرافیک در تبلیغات چیست؟

اگر دقت کرده باشید، امروزه در بیشتر سایت ها و صفحات فضای مجازی برای انتقال آسان مفاهیم، از طرح های گرافیک متحرک یا همان موشن گرافیک ها استفاده می کنند. حتی از موشن گرافیک در طراحی وبسایت ها هم استفاده می شود. بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ، به خرج کردنِ خلاقیت نیاز دارد. داخل محتواهای متنی یا صوتی این میزان از خلاقیت به اندازه محتواهای ویدیویی دیده نمی شود. البته در بین کلیه‌ی محتواهای ویدیویی، موشن گرافیک ها از جذابیت و قدرت بیان ِبیشتری برخوردار هستند.

آموزش موشن گرافیک

پیش نیازهای ساخت موشن گرافیک تبلیغاتی

آموزش موشن گرافیک و توضیح مراحل ساخت موشن گرافیک تبلیغاتی، نیازمند بررسی کلی اجزای آن است که در این بخش به آنها می پردازیم. پیش از اینکه یک اثر موشن گرافی تهیه کنید می بایست این سوال ها را از خود بپرسید:

  •  موضوع چیست و قرار است چه اطلاعاتی به مخاطب منتقل شود؟
  • از چه سبکی برای ساخت و طراحی تصاویر باید استفاده کرد؟
  • مخاطبی که برای آن محتوا تولید می کنید، کیست؟
  • برای ساخت یک موشن گرافیک کوتاه چه داستان و چه پیش زمینه ای باید مطرح کرد؟
  • چه نوع تبلیغی برای چه نوع محصولی مناسب است؟

حال به این سوالات پاسخ می دهیم تا ببینیم که برای ساخت یک موشن گرافیک تبلیغاتی چه باید کرد.

  • راجع به چه چیزی قرار است تبلیغ کنیم؟

هر فایل تصویری یا ویدیویی دارای مفهوم، اطلاعات و یا داستانِ مستقل و مخصوص به خود است. پیش از هر چیز باید بدانید که موشن گرافیک یک هنر است و هر هنری در واقع انتقال دهنده و بیان کننده مفهوم یا ایده ای است. حال ایده شما می تواند تبلیغاتی یا آموزشی باشد. در هر صورت، باید ایده اصلی را پیدا کنید و آن را دست‌مایه‌ی داستان موشن گرافی خود نمایید.

  • از چه سبکی برای ساخت تصاویر متحرک باید استفاده کرد؟

همانطور که گفتیم هنر موشن گرافی، مانند بقیه هنرها یکسری پیش نیازها دارد. در همه هنرها، سبک و ساختاری که توسط یک هنرمند مورد استفاده قرار می گیرد یکتا و یونیک می باشد. شباهت و تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن در اینجا خودش را نشان می دهد.

  • آیا باید از تصاویر سه بعدی استفاده کنید یا تصاویر فلت؟

رنگ ها، شخصیت ها و کاراکترها، استعاره ها و نشانه های تصویری و غیره همگی باید در این مرحله تعیین شوند. اما موضوعی که در این بخش از اهمیت زیادی برخوردار است، این است که مخاطبان باید بتوانند از سبک تولید و ساخت تصاویر توسط شما – به عنوان موشن گرافیست – مطلع شوند و تمایز ِآن را با آثار دیگران درک کنند.

ساخت موشن گرافیک

  • مخاطبی که برای آن محتوا تولید می کنید کیست؟

بی شک شناختنِ مخاطبی که برای او موشن گرافیک تبلیغاتی تولید می کنید، بسیار مهم است. نداشتن درک درست از پرسونای مخاطب می تواند کل کار شما را (هرچند بی نقص) ضایع گرداند. در موشن گرافیک شما زمان کمی برای تولید محتوا و انتقال درست مفاهیم دارید، به همین علت باید تمامی جوانب را بسنجید و مطلب را راحت و بدون نقص به کاربران انتقال دهید. احساسی که موشن گرافی می تواند در آنها بیدار کند را باید مدنظر قرار دهید. از تصاویر مختلف استفاده کنید، در تولید تصاویر متحرک این امتیاز را خواهید داشت تا از انجام کارهای تکرار بپرهیزید و یک اثر منسجم تولید کنید.

  • برای ساخت یک موشن گرافیک کوتاه چه داستان و پیش زمینه ای باید مطرح کرد؟

در ساخت موشن گرافیک تبلیغاتی باید داستانی کوتاه بسازید؛ هرچه کوتاه تر بهتر. توجه داشته باشید که ویژگی اصلی موشن گرافیک تبلیغاتی، مختصر و مفید بودنِ آن است. پس از صدا، تصویر و متن ها به درستی و در موقعیت مناسب استفاده کنید. همچنین موضوعی که برای آن محتوای تبلیغاتی تولید می کنید در انتخاب طرح و داستان نهایی، بسیار تعیین کننده خواهد بود. 

مراحل ساخت موشن گرافیک

مراحل ساخت موشن گرافیک و ابزارهای آن

ساخت موشن گرافیک مراحل و سلسله مراتبی دارد. برای اینکه طراحی موشن گرافیک به طور حرفه ای انجام شود، باید این مراحل به طور کامل انجام شوند. در ادامه با این مراحل آشنا خواهیم شد.

•    متن:

استفاده از متن در موشن گرافیک تبلیغاتی، تقریبا رایج و شناخته شده می باشد. در بعضی از موشن گرافیک ها نمی توان از تصاویر متحرک فراوان و یا صداگذاری استفاده کرد، در نتیجه برای جلب توجه مخاطب می توان از متون متحرک استفاده نمود.

•    صدا:

صدا گذاری، موسیقی و افکت در موشن گرافیک می تواند موجب تاکید و جذابیت شود. در صداگذاری می توان هم از موسیقی استفاده کرد و هم از صدای راوی.

•    تصاویر:

تصاویر متحرک بخش جدایی ناپذیر و مهم موشن گرافیک هستند. اگر در موشن گرافیک خود، نیازی به استفاده از متن ندارید، می توانید از تصاویر متحرک گرافیکی یا واقعی استفاده کنید که البته به خرج دادن خلاقیت در طراحی تصاویر بسیار مهم خواهد بود.

•    استوری بورد:

در مرحله‌ی استوری بورد، هر فریم از داستان خود را به صورت مجزا طراحی می کنید. تصاویری که می خواهید در انیمیشن خود طراحی کنید را کشیده و در چارچوب متن داستانی خود قرار دهید.

•    تبدیل طرح های گرافیکی به انیمیشن:

در این مرحله تمامی آیتم های خود را به انیمیشن تبدیل کرده و با هم ترکیب می کنید. در اینجا جزئیاتی مثل زمانبندی، افکت های صدا و انسجام ساختار طرح را مورد بررسی قرار می دهید.

سوالات متداول

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *