راهنمای نوشتن آگهی در رپورتاژ

راهنمای نوشتن آگهی در رپورتاژ

نوشتن آگهی در رپورتاژ چگونه است؟ برای نوشتن یک رپورتاژ خوب و با کیفیت باید چه فاکتورهایی را مد نظر داشته و از نوشتن چه مواردی دوری کنیم؟

آگهی در رپورتاژ چطور نوشته میشود؟ رپورتاژها یکی از پر بازده ترین انواع تبلیغات هستند. با توجه با این موضوع، کسب و کارهای بسیاری از این ابزار مفید برای معرفی محصولات یا خدمات خود به مخاطبان و مشتریان احتمالی استفاده میکنند. حال به عنوان یک نویسنده، چطور میتوانیم رپورتاژی بنویسیم که بیشترین بازده را داشته باشد؟ استانداردهای یک رپورتاژ خوب، شامل چه مواردی میشود؟
توجه به نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی اهمیت زیادی در افزایش بازده آنها دارد. رپورتاژها انواعی از تبلیغات هستند که مزایای بیشمار آنها سبب شده تا انواع مختلفی از کسب و کارها از آنها برای معرفی خدمات یا محصولات خود به مخاطب استفاده کنند. مهمترین دلیل تاثیرگذاری رپورتاژها در جلب نظر مخاطب، قالب و سبک و سیاق متفاوت آنها است. رپورتاژها به شیوه ای تهیه میشوند که ظاهری مشابه سایر محتواهای مصرفی داشته باشند. درصد زیادی از هر رپورتاژ شامل مطالب مفید و کاربردی برای مخاطب شده و فقط بخشی از آن، ابعاد تبلیغاتی دارد. همین موضوع سبب میشود تا نسبت به سایر انواع تبلیغات بیشتر توجه افراد را جلب کنند و همچنین آنها تا آخر متن به خواندن ادامه دهند.
با در نظر گرفتن تاثیرگذاری بالای آگهی در رپورتاژ، حال این سوال مطرح میشود که نوشتن متن رپورتاژ آگهی چگونه است؟ چطور میتوانیم لحن درستی را برای نوشتن انتخاب کنیم؟ چه نکاتی را میتوان به عنوان نکات منفی در نگارش متن رپورتاژ، در نظر گرفت؟ در ادامه قصد داریم به بررسی این موارد پرداخته و با تکنیکهای نوشتن یک رپورتاژ حرفه ای آشنا شویم.


1.    لحن متن رپورتاژ آگهی باید چگونه باشد؟
2.    چرا باید پیش از نوشتن متن رپورتاژ سایت انتشار رپورتاژ آگهی را بررسی کنیم؟
3.    رپورتاژ آگهی باید تا چه میزان تبلیغی باشد؟
4.    نکات منفی در نگارش متن رپورتاژ آگهی


لحن متن رپورتاژ آگهی باید چگونه باشد؟


لحن متن آگهی در رپورتاژ اهمیت بسیاری دارد. لحن متن، از فاکتورهای مهم و تعیین کننده ای است که در برقراری ارتباط بین متن و مخاطب تاثیر بسزایی داد. با توجه به این موضوع لازم است با در نظر گرفتن سلیقه مخاطب، لحن درستی را برای نوشتن متن آگهی در رپورتاژ انتخاب کنیم. حال سوال اینجاست که چطور باید لحن درست برای نوشتن متن را مشخص کنیم؟
اولین نکته تعیین کننده در انتخاب لحن متن آگهی در رپورتاژ، شناخت ما از مخاطب است. باید لحن و زبانی را برای نوشتن انتخاب کنیم که برای مخاطب قابل فهم باشد. بهترین ابزاری که در این راستا میتواند برای انتخاب لحن مفید واقع شود، استفاده از پرسونای مخاطب است. منظور از پرسونای مخاطب، تهیه یک پروفایل فرضی از مخاطب احتمالیِ مطلبِ مورد نظر است و معمولا شامل اطلاعاتی مانند سن، جنسیت، شغل و حرفه مخاطب و غیره میشود. پرسونا یک مخاطب ذهنی به ما میدهد تا حین نوشتن، دقت کنیم که برای چنین فردی مینویسیم و شیوه بیان و نحوه استفاده از کلمات و اصطلاحات را متناسب با فرد مورد نظر تعیین کنیم.

نوشتن رپورتاژ آگهی
چرا باید پیش از نوشتن متن رپورتاژ سایت انتشار رپورتاژ آگهی را بررسی کنیم؟


برای نوشتن متن آگهی در رپورتاژ، قدم مهم بعدی که بسیاری از افراد آن را فراموش میکنند، در نظر داشتن سایت و پلتفرمی است که رپورتاژ در آن منتشر خواهد شد. هر سایت و هر پلتفرم قوانین مشخصی در رابطه با نحوه انتشار رپورتاژ آگهی دارد و توجه به این قوانین، سبب میشود تا حین نوشتن به بهترین شکل متن خود را با توجه به آنها، بهینه سازی کنیم.


قوانین و محدودیت ها


اولین دلیل اهمیت بررسی سایت برای نوشتن متن آگهی در رپورتاژ، توجه به استانداردهای سایتی است که قرار است متن رپورتاژ را منتشر کند. سایت های مختلف ممکن است قوانین و محدودیت های خاص خود را داشته باشند که نیاز است حین نوشتن به آنها توجه داشته باشیم. از جمله این محدودیت ها میتوان به تعداد کلمات، نوع محتوای مجاز یا غیر مجاز در سایت، کیفیت عکس ها و غیره، اشاره کرد.


فرمت و ساختار رپورتاژ


سایت ها ممکن است فرمت ها و ساختارهای مختلفی برای انتشار رپورتاژ داشته باشند. بررسی این موارد نیز به شما کمک میکند تا متن خود را به درستی و متناسب با استانداردهای سایت مورد نظر، آماده کنید.


مخاطب


هر سایت، مخاطبان خاص خود را دارد و توجه به این نکته برای نوشتن یک متن با بیشترین اثرگذاری، ضروری است. بررسی سایت مورد نظر به شما کمک میکند تا محتوا را با سبک و زبان مناسب برای مخاطبان، تطبیق دهید. 


بهینه سازی سئو (SEO)


بررسی سایتی که متن آگهی در رپورتاژ را منتشر خواهد کرد، به شما کمک میکند تا به بهترین شکل، متن خود با اصول سئو هماهنگ کنید. این کار به ویژه در انتخاب درست کلمات کلیدی بسیار مفید خواهد بود. کلمات کلیدی از اصلی ترین ابزارهایی هستند که به ما کمک میکنند تا در گوگل و سایر موتورهای جستجو دیده شویم. هر چه شناخت بیشتری از سایت مورد نظر و فاکتورهای سئو در آن داشته باشید، بهتر میتوانید از آنها به نفع نوشتن متن خود استفاده کنید.


محدودیت ها در تعداد رپورتاژ و زمان نشر آنها


بعضی از سایت ها ممکن است محدودیت هایی برای نحوه انتشار رپورتاژ داشته باشند. اطلاع از این موارد لازم است تا بتوانید به خوبی متناسب با چارچوبهای سایت عمل کنید.

نوشتن آگهی در رپورتاژ
رپورتاژ آگهی باید تا چه میزان تبلیغی باشد؟


از مهمترین ویژگی های رپورتاژ آگهی که سبب اثرگذاری این دسته از تبلیغات شده است، ظاهر آنها است که به هیچ وجه رنگ و بوی تبلیغاتی در آن پر رنگ نیست. نویسنده برای نوشتن متن رپورتاژ باید بتواند زیرکانه، ابعاد تبلیغاتی و تجاری مورد نظر را در لایه هایی از متن مصرفی و کاربردی برای مخاطب پنهان کند. رپورتاژها باید برای مخاطب مفید باشند تا به خواندن متن ادامه دهد اما همچنین باید کال تو اکشن های درستی داشته باشند تا علاوه بر این که به مخاطب کمک میکنند، او را به خرید محصولات یا خدمات برند مورد نظر ما هم تشویق کنند.
نکته اصلی در مورد نوشتن متن آگهی در رپورتاژ، استفاده از قانون 70-30 است. طبق این قانون بهترین الگو برای نوشتن متن رپورتاژ این است که 70 درصد از متن را با محتوای کاربردی برای مخاطب پر کنیم  30 درصد باقی مانده را به ابعاد تجاری و تبلیغاتی اختصاص دهیم.

نکات نوشتن رپورتاژ آگهی
نکات منفی در نگارش متن رپورتاژ آگهی


چندین نکته مهم وجود دارد که توجه نکردن به آنها حین نوشتن متن آگهی در رپورتاژ، به شکل محسوسی به متن شما و اثرگذاری آن لطمه خواهد زد که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.


استفاده از اصطلاحات تخصصی و مبهم


از اصطلاحاتی که ممکن است برای مخاطب ناآشنا یا مبهم باشند، پرهیز کنید. متن باید تا حد ممکن ساده و قابل فهم باشد.


استفاده از جملات طولانی و پیچیده


جملات بلند و پیچیده میتوانند خسته کننده باشند. جملات کوتاه و مفهومی استفاده کنید.
استفاده از افعال مجهول: استفاده از افعال مجهول میتواند ابهام ایجاد کند. بهتر است از افعال فعال استفاده کنید.
تکرار زیاد کلمات یا اصطلاحات: تکرار زیاد کلمات یا عبارات میتواند متن را کسل کننده کند. از تنوع در واژگان استفاده کنید.
استفاده از اطلاعات کاذب یا دروغین: اطلاعات درست و صادقانه ارائه کنید. ترویج اطلاعات نادرست میتواند به شما آسیب برساند.
استفاده از افعال و عبارات منفی: تا حد ممکن از ذکر افعال منفی یا عباراتی که احساسات منفی ایجاد میکنند، پرهیز کنید.
عدم تمرکز بر مزیت ها: اصلی ترین نکته در نوشتن متن آگهی در رپورتاژ، ذکر مزایای محصولات یا خدمات شما است. همانطور که گفته شد، رپورتاژ نباید تبلیغاتی شود، بلکه به درستی به معرفی محصول یا خدمات بپردازد. کم کاری در این مورد، ضرر بار خواهد بود.
عدم ایجاد ترغیب به عمل (CTA): متن باید خواننده را به یک عمل خاص ترغیب کند. عدم استفاده از این ترغیب از تاثیرگذاری متن میکاهد.
کلام پایانی
در این مطلب به بررسی نحوه نوشتن آگهی در رپورتاژ و تکنیکهای تولید محتوا در این حوزه پرداختیم. کسب هر چه بیشتر اطلاعات و یادگیری و همچنین بررسی انواع نمونه رپورتاژ آگهی، کمک شایانی به نوشتن یک رپورتاژ حرفه ای و با کیفیت خواهد کرد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *