همه چیز درباره پادکست مجتبی شکوری

همه چیز درباره پادکست مجتبی شکوری

پادکست مجتبی شکوری که با عنوان رادیو راه در اپلیکیشن‌های پادکست گیر منتشر می‌شود، نظر بسیاری از علاقمندان به پادکست را به خود جلب کرده است. در متن پیش رو تلاش کردیم تا به معرفی این پادکست، مجتبی شکوری و برنامه کتاب باز بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر همراه ما باشید.

پادکست مجتبی شکوری با نام رادیو راه، از جمله پادکست‌های پرطرفداری است که به بررسی آن می‌پردازیم.

پادکست مجتبی شکوری چیست؟

پادکست مجتبی شکوری با عنوان رادیو راه پادکستی روانشناسی است که با موضوعات مختلفی تهیه و تولید شده است. این پادکست که 624.4 k دنبال کننده در کست باکس دارد، تاکنون در 102 اپیزود انتشار یافته است.  رادیو راه مجموعه سخنرانی‌های دکتر مجتبی شکوری است که بخشی از آنها در برنامه کتاب باز به میزبانی سروش صحت ضبط شده‌اند.

مجتبی شکوری کیست؟

مجتبی شکوری متولد اردیبهشت سال 1366 در تهران است. او فارغ‌التحصیل کارشناسی رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف است و کارشناسی ارشد و دکتری‌اش را در رشته علوم سیاسی از دانشگاه تهران گرفته است. به گفته خودش در اولین قسمت برنامه کتاب باز، در خانواده‌ای فرهنگی به دنیا آمده است اما در سال‌های کودکی و نوجوانی آنقدر شیطنت داشته و به دور از فضای درس و انضباط بوده که در سال سوم دبیرستان از مدرسه اخراج می‌شود.

شکستن غرور پدرش دلیلی می‌شود که مجتبی را پای درس می‌نشاند. برای اینکه خبر خوشی به خانه تزریق کند، یک سال درس می‌خواند؛ طوری که ساعات مطالعه‌اش به 17 ساعت در روز می‌رسد. و خلاصه کلام بعد از این سال سخت با رتبه دو رقمی وارد دانشگاه صنعتی شریف می‌شود. اما در دانشگاه هیچ چیز به آن شکلی که باید پیش نمی‌رود. مجتبی به چرخ دنده‌ها و موتور و سیالات علاقه ندارد. عطشش تنها با فلسفه آرام می‌گیرد. شش سال طول می‌کشد تا مجتبی دوره کارشناسی اش را به اتمام برساند. رشته‌ای که اگر در مدرسه استعدادش شناخته می‌شد، شاید هرگز آن را برای تحصیل انتخاب نمی‌کرد.

از سال هزار و سیصد و هشتاد و چهار، به عنوان معلم فیزیک مشغول به تدریس در مدارس شد. در کنار آن مشاور دانش‌آموزان بود و هم اکنون نیز مهارت‌های زندگی را تدریس می‌کند. بنا بر گفته خود مجتبی شکوری معلمی را انتخاب کرده است چون می‌خواهد به تمامی دانش‌آموزانی که مثل خودش در گذشته هستند کمک کند. مجتبی شکوری سال 1391 با همسرش که هم کلاسی دوران کارشناسی او بوده است، ازدواج کرده و جالب این است که خانوم به تحصیل در رشته مکانیک ادامه داده و هم اکنون دانشجوی دکتری مکانیک هستند. اما دکتر شکوری مسیر تحصیلی‌اش را بعد از کارشناسی تغییر داده است.

برنامه کتاب باز از مجموعه برنامه‌های گفت و گو محور تلویزیونی است که در شبکه نسیم با  هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی تهیه و تولید شده است.

داستان زندگی او در برنامه کتاب باز با کلید واژه محبوب لحظه دارچین، از جمله قسمت‌های پر بیننده این برنامه شد و همین مسئله باعث دعوت مجدد دکتر شکوری به این برنامه گشت؛ تا جایی که حالا او یکی از کارشناسان ثابت برنامه کتاب باز است.

برنامه کتاب باز چیست؟

برنامه کتاب باز از مجموعه برنامه‌های گفت و گو محور تلویزیونی است که در شبکه نسیم با  هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی تهیه و تولید شده است. در هر برنامه مهمانان و کارشناسان برنامه کتاب‌هایی را به مخاطبان معرفی می‌کنند. مجری برنامه سروش صحت است و مهمانان سرشناسی چون مهران مدیری، همایون اسعدیان، سالار عقیلی، محمد اصفهانی، آتیلا پسیانی، علی نصیریان و... در این برنامه حضور داشته اند. به نوعی این برنامه باعث شکل گیری پادکست مجتبی شکوری شده است.

در اپیزودهای پادکست مجتبی شکوری چه می‌گذرد؟

هشت اپیزود ابتدایی پادکست مجتبی شکوری به هشت گام توسعه فردی اختصاص دارد. اپیزود نخست راجع به نگرش است. احساسی که ما به خودمان داریم و نوع نگاه درونی‌مان به خودمان اولین گام توسعه فردی است. هر تحقیر و تخریبی که در کودکی از والدین یا اطرافیان‌مان گرفتیم، امروز چون چماقی درونی در وجود ما نهادینه شده و مدام ما را سرکوب می‌کند. باورهای ما از ما، ما می‌سازند. بگذارید یک مثال بزنیم. زنی در شیراز زندگی می‌کند که مبتلا به بیماری اختلال چند شخصیتی است.

بیماری که در آن روان انسان چند پاره شده و وحدت خود را از دست می‌دهد. این زن دو شخصیت مجزا دارد. شخصیت اول او زن سالمی است و بیماری جسمانی ندارد. اما در شخصیت دوم این زن دیابت نوع دو داشته و حتی انسولین تزریق می‌کند. عینک‌های مختلفی دارد و به هنگام تعویض شخصیت، شماره عینکش هم تغییر می‌کند. نگرش و باورهای ما تا این اندازه قابلیت تاثیر گذاشتن بر ما را دارند. دامنه این تاثیر آنقدر وسیع است که حتی جسم ما را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اپیزود دوم پادکست مجتبی شکوری از اولویت بندی می‌گوید. همه ما لیست بلند بالایی از علایق و کارهایی که باید انجام بدهیم داریم. اما اگر صادقانه از خودمان بپرسیم می‌توانیم همه آنها را انجام دهیم؟ آیا فرصت کافی برای این کار را داریم؟ زمان ما بسیار محدود است و همگان نمی‌توانند همه کاری را انجام دهند. برای همین است که ما شغل‌های متفاوتی داریم و به کارهای متفاوتی می‌پردازیم. اولویت بندی دقیقا همینجا به کار ما می‌آید. باید آنچه که مهم تر است را در صدر فهرست کارهای خود بگذاریم و هرآنچه که ضروری نیست را حذف کنیم.

ماجرای زندگی شخصی او، رنج، تنهایی، اندوه، دوستی و.. از دیگر مفاهیمی هستند که در پادکست مجتبی شکوری خواهید شنید.

اپیزود سوم پادکست مجتبی شکوری از برنامه ریزی حرف می‌زند. اپیزود چهارم از جرات زیستن می‌گوید. برنامه ریزی یکی از راه‌های با موفقیت به انجام رساندن امور است. برنامه ریزی کمک می‌کند تا زمان و منابع‌مان را مدیریت کرده و از هدر رفت آنها جلوگیری کنیم. جرات زیستن شما را با مفهوم زندگی آشنا می‌کند و از شما می‌خواهد در خلوت خودتان به این پرسش پاسخ دهید که آیا واقعا زندگی می‌کنید یا تنها عمر می‌کنید؟

اپیزود پنجم و ششم پادکست مجتبی شکوری به اثر مرکب می‌پردازد. اهمیت این مسئله به قدری زیاد است که دو اپیزود را به خود اختصاص داده است. اگر به طور خلاصه بخواهیم اثر مرکب را توضیح دهیم باید بگوییم اثر مرکب یعنی تاثیر قدم‌های کوچکی که نتیجه‌ای بزرگ به بار می‌آورند. برای مثال تصور کنید از آغاز ماه بعد شما هر شب ده صفحه کتاب بخوانید. در پایان ماه شما یک کتاب 300 صفحه‌ای را به اتمام خواهید رساند. یا تصور کنید با رژیم غذایی و ورزش روزانه 100 گرم از وزن خود کم کنید، بعد از گذشت سی روز سه کیلوگرم از وزن شما کاسته شده است. این همان اثر مرکب است.

اپیزود هفتم قصه مردی که لب نداشت! شعری نوستالژیک و کودکانه از احمد شاملو است و اپیزود هشتم ایستادن در رنج است. اینکه بدانیم در رنج هستیم و با رنج رشد می‌کنیم. بعد از این هشت اپیزود اولیه، صحبت‌های دکتر شکوری در برنامه کتاب باز آغاز می‌شود. ماجرای زندگی شخصی او، رنج، تنهایی، اندوه، دوستی و.. از دیگر مفاهیمی هستند که در پادکست مجتبی شکوری خواهید شنید. 

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *