بررسی تمامی قوانین طراحی موشن گرافیک

بررسی تمامی قوانین طراحی موشن گرافیک

قوانین طراحی موشن گرافیک کدام اند؟ برای طراحی موشن گرافیک باکیفیت باید از چه اصولی پیروی کنیم؟ در این مقاله به قوانین تولید موشن گرافیک پرداخته‌ایم.

پیشگفتار

قوانین طراحی موشن گرافیک، به ما نشان می دهند که شناخت قوانین و اصول ساختار موشن گرافیک چه اهمیتی دارد. اگر به سراغ شرکت های تبلیغاتی بروید، بدون شک به شما ساخت و تهیه موشن گرافیک را پیشنهاد می کنند. چرا که موشن گرافیک از بهترین ابزارها برای تبلیغات و بازاریابی اینترنتی به حساب می آید.
موشن گرافیک جزء مهم ترین و محبوب ترین محتوا های بصری است. موشن گرافیک، با استفاده از متن، تصاویر متحرک و موسیقی یا صدا، پیام ها و مفاهیمی را در فشرده ترین زمان ممکن به مخاطب انتقال می دهد و همچنین توجه آنها را به خود جلب می کند. می توانید به سایت هایی چون یوتیوب سری بزنید و ببینید که تعداد بازدید ویدیوهای موشن گرافیک چقدر زیاد است، در اپلیکیشن هایی چون اینستاگرام نیز همینطور. ویدیوهای موشن گرافیک، چه از نوع تبلیغاتی و چه غیر تبلیغاتی بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار می گیرند.
در این مقاله می خواهیم به قوانین طراحی موشن گرافیک بپردازیم. اگر قصد دارید که یک محتوای مناسب و درست از نوع گرافیک متحرک تهیه کنید، حتما باید پیش از آن، به قوانین طراحی موشن گرافیک مسلط شوید. موشن گرافیک شاخه ای از هنرهای بصری است، با این تفاوت که این هنر دیجیتالی بوده و جدیدتر است. امروزه رشته موشن گرافی به خاطر نوآوری هایش و سر و کار داشتن با تکنولوژی، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
همچنین پیشرفت تکنولوژی در گسترشِ انواع موشن گرافیک نقش بسزایی ایفا کرده است. موشن گرافیک هنری مفهومی است که هم جنبه تبلیغاتی دارد و هم جنبه آموزشی.

مقدمه

•    یکی از مهم ترین قوانین طراحی موشن گرافیک، یافتن زبان تصویری است.
•    شناخت اهداف در قوانین طراحی موشن گرافیک
•    آشنایی با اتاق فکر موشن گرافیک
•    قوانین طراحی موشن گرافیک از طراحی تا اجرا
•    از انجام اشتباهات پرهیز کنید.
•    تدوین و تعیین محدوده زمانی در قوانین طراحی موشن گرافیک

یکی از مهم ترین قوانین طراحی موشن گرافیک، یافتن زبان تصویری است

یکی از قوانین طراحی موشن گرافیک این است که باید به عنوان یک موشن کار، پیش از هرچیز زبان تصویری خود را پیدا کنید. زبان تصویری از ابتدا تا به امروز آسان ترین زبان برای برقراری ارتباط بین انسان ها بوده است. در واقع زبان نوشتاری نوعی نظام نشانه ای است. اما زبان تصویری سرراست و کاملا قابل فهم است.
دو تصویر در کنار یکدیگر می توانند مفهومی خاص را به بیننده منتقل کنند. پس در مدت زمان کوتاهی با استفاده از تصاویر می توان اطلاعات زیادی را به مخاطب منتقل کرد. یکی از اطلاعات مهمی که به سختی می توان با متن و محتواهای صوتی در اختیار مخاطب قرار داد، معرفی یک برند و یا یک کسب و کار است. در زبان تصویری که استفاده می کنید، اطلاعاتی نهفته است که باید تک تک آنها را بررسی و تعیین کنید. درواقع فقط لوگوی یک برند نیست که اهمیت دارد، بلکه هرچیزی، اعم از محتوایی که تولید می کنید بخشی از هویت و شخصیت برندتان به حساب می آید.
در میانِ قوانین طراحی موشن گرافیک، تعیین مشخصه ها نیز بسیار حائز اهمیت هستند. این مشخصه ها شامل تصاویر و پالت رنگ هایی هستند که از آنها استفاده می کنید. به طور مثال ممکن است یک برند به شما سفارش ساخت موشن گرافیک را بدهد و تاکید کند که از تعداد رنگ هایی خاص و تعداد تصویر خاص استفاده کنید.

شناخت اهداف در قوانین طراحی موشن گرافیک

از اصلی ترین قوانین طراحی موشن گرافیک این است که ابتدا اهداف خود را مشخص کنید. باید یک پروژه را با هدف مشخصی شروع کنید. پس از تعیین کردن هدف است که افراد می توانند دور هم جمع شوند و تصمیم بگیرند که چه محتوایی باید تولید شود. اگر هدف مشخصی نداشته باشید نهایتا کارتان به هم ریخته و بی سر و ته جلوه می کند. حتی جزئی ترین اهداف را نیز باید مدنظر قرار دهید. موشن گرافیک محتوایی است که نهایتا 30 ثانیه تایم دارد. اگر در این مدت زمان کم، چیزی را جا بیندازید، یا از بخش نامعلوم و تعریف نشده ای استفاده کنید، کارتان متزلزل و نامفهوم خواهد شد. پس، از این فشردگی زمان بیشترین استفاده را ببرید. همچنین به غیر از تعیین یک هدف کلی و تولید محتوا برای آن، هدفِ استفاده از هرکدام از جزئیات کار را هم مشخص کنید.

موشن گرافیک تبلیغاتی

آشنایی با اتاق فکر موشن گرافیک

در اتاق فکر باید مشخص کنید که چرا می خواهید از موشن گرافیک برای تبلیغ برندتان استفاده کنید. این سوال را مطرح کنید که مزیت های موشن گرافیک برای هدف تبلیغاتی تان چیست. اینکه آیا موشن گرافیک برای محتوای شما بهترین انتخاب است؟ آیا برای سرعت بخشیدن به کار باید از موشن گرافیک استفاده کرد؟ در اتاق فکر حتما باید برای این سوال ها و سوالات دیگری که مطرح می کنید پاسخ صحیح و درستی پیدا کنید. انیمیشنی که تولید می کنید می بایست کار شما را توسعه و برای کاری که می خواهید انجام دهید مناسب باشد. همچنین در اتاق فکر، به نوع انیمیشن و موشن گرافیکی که می خواهید تولید کنید هم باید بپردازید.

قوانین طراحی موشن گرافیک از طراحی تا اجرا

مهمترین اصل در طراحی موشن گرافیک و انیمیشن، خلاقیت و ایده است. ایده ها وقتی در کنار یکدیگر قرار بگیرند اصالت پیدا می کنند. پس در وهله ی اول باید انیماتورها و موشن گرافیست ها با هم گفتگو کرده و ایده هایشان را مطرح کنند تا به نتیجه برسند. همچنین نظرات افراد دیگر به جز موشن گرافیست ها، مثل بازاریابان اینترنتی می تواند در نتیجه کار موثر واقع شود.
مسئله دیگری که باید در طراحی موشن گرافیک به آن اهمیت دهید، داستان و پیام است. در موشن گرافیک که محدوده زمانی بسیار کوتاهی دارد، نباید بیش از یک داستان را روایت کرد. یک داستان منسجم و پیامی کوتاه را در نظر بگیرید.
کمی بالاتر در این مطلب، از شناخت هدف صحبت کردیم. موقع شناخت هدف باید به این نکته توجه کنید که از آنجایی که از «شناخت هدف» جزء اولین مورد از قوانین طراحی موشن گرافیک است، باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. مسئله تعیین هدف تنها به پیامی که می خواهید انتقال دهید بستگی ندارد، بلکه موضوع و هدف داستانی که می خواهید روایت کنید را هم دربر می گیرد. به علاوه، باید نوع لحن تان را در موشن گرافیکی که تولید می کنید مشخص کنید. برای این کار باید ابتدا مخاطب خود را بشناسید و بدانید که به چه منظوری اقدام به ساخت و تهیه موشن گرافیک می کنید.

یادگیری موشن گرافیک

از انجام اشتباهات پرهیز کنید

با بررسی جزئیات موشن گرافیک ها، همیشه اشتباهات ریز و درشت یافت می شود، اما باید از اشتباهات فاحش خودداری کنید. منظور، اشتباهاتی هستند که به راحتی پیدا می شوند و مخاطبان اولین کسانی هستند که سریعا متوجه این نوع خطاها می شوند.
قوانین طراحی موشن گرافیک را در نظر بگیرید و هر تصویر را به درستی به کار بگیرید. در بعضی از ویدیوهایی که از تصاویر متحرک ساخته می شوند، معمولا اشتباهات تکنیکی دیده می شود که سوالاتی را در ذهن مخاطب ایجاد می کند و باعث می شود مخاطب نتواند به درستی با محتوا ارتباط بگیرد.

موشن گرافیک

تدوین و تعیین محدوده زمانی در قوانین طراحی موشن گرافیک

از مهمترین قوانین طراحی موشن گرافیک تعیین محدودیت زمانی و تدوین است که به زمانی مربوط می شود که طراحی ها انجام شده و موشن گرافیک به مرحله اجرا می رسد.
از دلایل محبوبیت موشن گرافیک، جمع و جور بودنِ آنهاست. در دنیای امروز و در فضای مجازی اطلاعات به سرعت انتقال پیدا می کنند و به همین خاطر موشن گرافیک ها از اهمیت و محبوبیت بیشتری برخوردارند.
طراحی موشن گرافیک به وسیله گوشی به تدوین مناسبی احتیاج دارد. به بیان دیگر موشن گرافیک هرچقدر ساده و مختصر باشد و با ابزار های ساده ساخته شده باشد، تدوین و ویرایش آن باید کاملا دقیق و با در نظر گرفتن جزئیات انجام شود. نماهای اضافی را از فایل موشن گرافی تان کات کنید. تهیه موشن گرافیک خوب به اضافه کردن نماها مربوط نمی شود، بلکه وابسته به کم کردن و بریدن آنهاست.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *