راهنمای نوشتن بهترین رپورتاژ آگهی ها

راهنمای نوشتن بهترین رپورتاژ آگهی ها

بهترین رپورتاژ آگهی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ در این مطلب به بررسی فاکتورهای مهمی پرداختیم که در کیفیت رپورتاژها بیشترین تاثیر را دارند.


بهترین رپورتاژ آگهی ها چه ویژگی هایی دارند؟ رپورتاژها از اثرگذارترین انواع تبلیغات هستند و کاربرد زیادی در امر بازاریابی و مارکتینگ دارند. در این مطلب قصد داریم بیشتر با آنها آشنا شویم.
رپورتاژ (Advertorial) به انواعی از آگهی ها گفته میشود که ابعاد تبلیغاتی آنها به شیوه ای غیر مستقیم در تار و پود متن بافته میشود. تصور کنید در حال جستجو به دنبال بهترین هتل های شهر مشهد هستید. حین سرچ در گوگل با سایتی مواجه میشوید که ده مورد از بهترین هتل های مشهد را کامل و با جزئیات معرفی کرده است. همچنین در پایان، شرکتی را هم معرفی کرده که برای رزرو هتل با تخفیف، میتوانید از آنها کمک بگیرید. اگر چنین مطلبی با کیفیت بالایی نوشته شده و محتوای مورد نظر شما را واضح و سر راست در اختیارتان قرار دهد، به احتمال خیلی زیاد سری به سایتی که برای رزرو هتل معرفی شده بود خواهید زد. این مثال، نمونه ای از یک رپورتاژ آگهی بود.
رپورتاژها با توجه به غیر مستقیم بودن تبلیغات در آنها، بیشترین تاثیرگذاری را بر مخاطبان دارند. این یک حقیقت است که تبلیغات در اکثر مواقع توسط کاربران نادیده گرفته میشوند. پس اگر بتوانیم راهی پیدا کنیم که بدون درگیر کردن کاربر با زرق و برق های تبلیغات پر سر و صدا، او را با محصولات یا خدمات مورد نظر خود آشنا کنیم، بیشترین توجه را از آنها دریافت خواهیم کرد. رپورتاژ، از این دسته از تبلیغات است. حال سوال اینجاست که چطور میتوان یک رپورتاژ خوب نوشت که چنین تاثیری داشته باشد؟ در این مطلب قصد داریم به بررسی نکاتی بپردازیم که در نوشتن بهترین رپورتاژ آگهی، تاثیرگذار خواهند بود.

فهرست مطالب


1.    ویژگی های ساختاری بهترین رپورتاژ آگهی ها
2.    تحلیل و آنالیز جزئیات یک رپورتاژ اثربخش
3.    نحوه تدوین یک استراتژی رپورتاژ حرفه ای

راهنمای نوشتن بهترین رپورتاژ آگهی ها
ویژگی های ساختاری بهترین رپورتاژ آگهی ها


برای نوشتن بهترین رپورتاژ آگهی، لازم است ابتدا با ساختار و اصول انواع رپورتاژ آگهی آشنا باشیم. رپورتاژها به همان اندازه که تاثیرگذاری زیادی دارند، میتوانند خطرناک باشند! رپورتاژنویسی از تکنیک های کلاه خاکستری در سئو به شمار میرود. این تکنیک ها بر خلاف قوانین الگوریتم های گوگل و سایر موتورهای جستجو نیستند اما کاملا هم با آنها انطباق ندارند. این به شرطی است که به درستی به شیوه نوشتن یک رپورتاژ خوب توجه کنیم. رپورتاژ هم نوعی از تبلیغات پولی است و از آنجایی که بین دو تا سایت هزینه رد و بدل شده و تبادل لینک ها، ارگانیک نیست، از لحاظ سئو، گوگل با چنین چیزی موافق نخواهد بود. پس اگر متن محتوا اسپم مانند بوده یا به هر دلیلی، باعث جلب توجه الگوریتم ها (نه به شکلی مثبت) شود، ممکن است ما را دچار مشکل کند. همچنین بدیهی است که یک رپورتاژ ضعیف نتواند توجه مخاطب را جلب کرده و او را به انجام کال تو اکشن مورد نظر ما ترغیب کند.
همین اهمیت رپورتاژ آگهی در امر تبلیغات باعث شده تا نوشتن آنها نیاز به دقت زیادی داشته باشد. به طوری که بهترین رپورتاژها، تقریبا تمام ویژگی های ساختاری که در زیر به آنها اشاره میشود را دارند: 
-    عنوان جذاب: عنوان باید جالب و جذاب باشد تا توجه خواننده را به خود جلب کند. اولین مواجهه خواننده با محتوای ما از طریق عنوان آن خواهد بود، پس تیتر اصلی باید به شیوه ای نوشته شود که مانند یک قلاب، مخاطب را به دنبال خود کشیده و او را به خواندن تشویق کند.
-    متن مختصر و واضح: متن محتوا باید مختصر، مفید، واضح و جذاب باشد تا خواننده به سرعت آن را درک کند. اصلی ترین فاکتوری که در مورد رپورتاژها مطرح میشود، مفید بودنشان است و با توجه به این موضوع، لازم است تمرکز اصلی ما حین نوشتن روی تولید محتوای کاربردی باشد.
-    اطلاعات کلیدی: تلاش کنید برخی اطلاعات مهم و کلیدی را در ابتدای متن به کار ببرید تا خواننده به خواندن ادامه مطلب مایل باشد.
-    ساختار منطقی: یک نکته مهم که برخی از نویسندگان آن را فراموش میکنند، توجه به انسجام و ساختار منطقی متن است. متن رپورتاژ باید منطقی و مرتب باشد تا اطلاعات به ترتیب مناسبی به مخاطب ارائه شوند.
-    استفاده از تصاویر با کیفیت: استفاده از تصاویر با کیفیت که با متن محتوا تناسب داشته باشند، میتوانند در انتقال سریع تر اطلاعات به کاربر تاثیر زیادی داشته و جذابیت بصری محتوا را نیز افزایش دهند. 
-    استفاده از زبان ساده: متن محتوا باید با زبانی ساده و قابل درک برای مخاطبان نوشته شده باشد. برای انتخاب لحن مناسب حین نوشتن، میتوانید از پرسونای مخاطب کمک بگیرید. پرسونا شامل اطلاعاتی از مخاطبان است که به ما کمک میکند یک کاربر احتمالی را در ذهن داشته و با توجه به علایق او، تولید محتوا کنیم.
-    توضیحات کامل: بهترین رپورتاژ آگهی، رپورتاژی است که کامل و جامع باشد تا خواننده پاسخ سوالات خود را در آن پیدا کند.
-    برقراری ارتباط با خواننده: متن باید بتواند به خوبی با خواننده ارتباط برقرار کند تا تاثیر بیشتری در جلب توجه مخاطب داشته باشد.
-    استفاده از اصول SEO: برگ برنده بهترین رپورتاژ آگهی، استفاده درست از سئو است. همانطور که استفاده از رپورتاژها به بهبود سئوی سایت کمک میکند، به کار گرفتن اصول سئوی متنی در نوشتن آگهی نیز میتواند به ما کمک کند تا بیشترین استفاده را از رپورتاژ ببریم.
موارد گفته شده مهمترین فاکتورهایی هستند که در نوشتن یک رپورتاژ خوب و جذاب تاثیر زیادی دارند اما تنها عناصر نیستند و نوشتن رپورتاژهای با کیفیت، مستلزم کسب تجربه و یادگیری هر چه بیشتر است.

بهترین رپورتاژ آگهی ها
تحلیل و آنالیز جزئیات یک رپورتاژ اثربخش


مواردی که بالاتر به آنها اشاره شد همگی از فاکتورهای مهمی هستند که برای انتشار رپورتاژ آگهی باید مورد توجه قرار گیرند. نکته مهم اینجاست که تولید محتوا مثل تکمیل یک پازل است. اگر میخواهیم محصول نهایی بی نقص باشد، باید تکه های پازل را به درستی در جای خود قرار دهیم. مثلا هر چقدر هم که متن آگهی جذاب باشد، اگر عنوان خوبی نداشته باشیم، مخاطب اصلا به خواندن آن ترغیب نخواهد شد. همچنین اگر تیتر، قوی و جالب بوده و مخاطب را جذب کند ولی مقدمه خوبی ننوشته باشیم، مخاطب ممکن است خواندن متن را نصفه گذاشته و از صفحه خارج شود. پس اگر میخواهیم بهترین رپورتاژ آگهی را بنویسیم، باید این موارد را در نظر داشته و حین نوشتن، توجه به این نکات را در اولویت داشته باشیم.

اصول نوشتن رپورتاژ آگهی
نحوه تدوین یک استراتژی رپورتاژ حرفه ای


منظور از استراتژی رپورتاژ، برنامه ریزی برای تولید محتوایی است که به خوبی مخاطب را درگیر کند. برای این کار ابتدا باید اهداف رپورتاژ آگهی را مد نظر قرار دهیم. برخی از رپورتاژها به هدف معرفی یک محصول یا خدمات خاص به خواننده نوشته میشوند در حالی که برخی دیگر ممکن است برای اطلاع رسانی در مورد تخفیفات و پیشنهادات ویژه باشند و... و توجه به اهداف رپورتاژ، به تنظیم بهتر محتوای آن با توجه به نیاز کاربر، کمک زیادی میکند.
نکته مهم بعدی، توجه به پرسونای مخاطب است. استفاده درست از پرسونای مخاطب، مشابه به کار بردن اصول سئو، میتواند برگ برنده نوشتن یک رپورتاژ بی نظیر و عالی باشد. به اهمیت استفاده از چارچوب های سئو در رپورتاژها هم بالاتر اشاره شد. به کار بردن کلمه کلیدی، بک لینک های قوی، نوشتن پاراگراف ها و جمله های کوتاه و... همگی از اصول سئوی متنی هستند که به بهبود کیفیت کار شما کمک شایانی خواهند کرد.


جمع بندی مطالب


نوشتن بهترین رپورتاژ آگهی، مستلزم کسب دانش و تجربه بیشتر در زمینه تولید محتوای تبلیغاتی است. هر چه با انواع سبک رپورتاژ ها، هدف از نوشتن رپورتاژ، دلایل اهمیت آن در بازاریابی و... بیشتر آشنا شوید، بهتر میتوانید کیفیت کار خود را برای نوشتن رپورتاژ بالا ببرید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *