آموزش ویرایش عکس با لایت روم

آموزش ویرایش عکس با لایت روم

لایت روم یک برنامه تخصصی ویرایش عکس است. این برنامه تعدادی از قابلیت های کمرا راو و Adobe Bridge را دارد. در نتیجه برای نیاز متعدد کاربران مفید است.

لایت روم یکی از برنامه های محبوبی است که در بین عکاسان حرفه ای کاربرد زیادی دارد. امروزه به دلیل اهمیت بالای تصاویر در دنیای دیجیتال و اینترنت، ابزار گوناگونی برای ویرایش و اثرگذاری آنها طراحی شده است. اکثر ما با برنامه جامع و محبوب فتوشاپ آشنایی داریم. در کنار این برنامه تخصصی و حرفه ای، ابزار دیگری طراحی شده اند که گاها برای پوشش برخی از ابزار برنامه فتوشاپ کاربرد دارند. این برنامه ها به طور معمول نسبت به برخی از ابزار فتوشاپ دارای مزیت هایی هستند. یکی از این برنامه های حرفه ای لایت روم است. ادیت عکس با Lightroom بنا به دلایل مختلف نسبت به برنامه فتوشاپ توصیه می شود. ما در ادامه این مقاله قصد داریم ویرایش عکس با Lightroom را به شما عزیزان آموزش دهیم. توصیه می شود در ادامه با ما همراه شوید.


مقدمه


•    لایت روم چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟
•    مهمترین قسمت های برنامه لایت روم چه هستند؟ و هر کدام چه ویژگی هایی دارند؟
•    قابلیت های مهم برنامه لایت روم چه هستند؟
•    پنل QUICK DEVELOP در لایت روم چه کاری را انجام می دهد؟


لایت روم چیست؟


لایت روم (Adobe Photoshop Lightroom) یک برنامه تخصصی ویرایش عکس است. در واقع این برنامه را می توان ترکیبی از برنامه Adobe Bridge و همچنین Adobe Camera RAW دانست. با این اوصاف شاید برای شما این سوال پیش آید که هدف از طراحی این برنامه چه بوده است؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که در مرحله اول سعی شده دو برنامه مذکور در یک محیط جمع شده تا کاربران سرعت دسترسی بهتری داشته باشند. در نتیجه امورات کاری آنها در زمان کمتری انجام می شود. از طرفی هر دو برنامه ذکر شده، دارای محدودیت هایی بودند که در برنامه Lightroom برخی از آنها رفع شده، و ابزاری با کارایی بالا در اختیار کاربران گذاشته شده است. کار با برنامه لایت روم به مانند دیگر برنامه های شرکت ادوبی آسان است. در نتیجه کاربران مبتدی تا حرفه ای می توانند بر اساس تجربه خود از آنها استفاده کنند.

ویرایش عکس با لایت روم


آشنایی با قسمت های مختلف برنامه لایت روم


لایت روم به عنوان یک برنامه تخصصی ویرایش عکس دارای بخش های مختلفی است. مهمترین قسمت های این برنامه عبارتند از:


•    کتابخانه (Library):

در واقع این قسمت حکم مدیریت وارد نمودن را دارد. در نتیجه می توان دستورات گروهی برای رنگ، نور و غیره را از این قسمت وارد کرد.


•    گسترش فعالیت یا (Develop):

با این قابلیت می توانید بر تمام جزئیات کامل یک عکس کنترل داشته باشید. یا به صورت گروهی تغییرات مورد نظر را اعمال نمایید.


•    نقشه (Map):

اگر تعیین و دسترسی به منطقه جغرافیایی هر عکس برای شما مهم است، می توانید از طریق این بخش اقدام کنید.


•    طرح آلبوم (Book):

این بخش برای چیدمان بر اساس موضوعات مختلف کاربرد دارد.


•    اسلایدشو (Slideshow):

در این قسمت می توانید  اسلایدشوهایی با قابلیت تغییر کننده ایجاد نمایید.


•    دستورات چاپ (Print):

در این قسمت می توانید از فایل نهایی پرینت تهیه کنید.


•    اجرای خروجی ها برای وب (web):

با کمک این بخش می توانید چیدمان تصاویر برای محیط وب سایت را انجام دهید.


آشنایی با قابلیت طرح های گرافیکی پیش فرض Lightroom


لایت روم این قابلیت را دارد که شما بتوانید از طرح های گرافیکی پیش فرض یا ساخته شده در آن استفاده کنید. در این حالت شما می توانید در زمان خود صرفه جویی کنید. چون با این قابلیت ویژه برنامه لایت روم طرح های گرافیکی آماده هستند، در نتیجه به نوعی ادیت اتوماتیک عکس انجام می گیرد. اگر شما خود در زمینه تولید طرح گرافیکی تبحر دارید می توانید در هنگام داشتن وقت کافی آنها را تهیه کنید. سپس در این قسمت ذخیره کرده و در زمان نیاز از آنها استفاده نمایید.


معرفی پنل QUICK DEVELOP در لایت روم


لایت روم برنامه ای است که در طراحی آن سعی شده در مرحله اول نیازهای اساسی کاربران مورد توجه قرار گیرد. گاهی ممکن است برای ویرایش حرفه ای عکس ساعت ها وقت گذاشته باشید. پس از اتمام کار عکس بعدی نیز تا حدود زیادی شبیه به عکس قبل باشد. در این حالت نیازی به صرف زمان زیاد برای تغییر شکل و فرم اجزای عکس نیست. فقط کافی است از پنل QUICK DEVELOP در برنامه لایت روم کمک بگیرید. به عبارت ساده تر در این پنل شما می توانید یک طرح گرافیکی را به صورت همزمان بر روی چند عکس مشابه هم انجام دهید. به قطع اگر انتخاب شما درست باشد، نتایج نهایی مطلوب خواهند بود.


آشنایی با رابط کاربری و کاربرد آن در Lightroom


ویرایش عکس با Lightroom را با کاربرد رابط کاربری در این برنامه ادامه می دهیم. رابط کاربری در این برنامه از قدرت و سرعت بالایی برخوردار است. به همین دلیل شما می توانید با سرعت بسیار بالایی جابجایی عکس ها را در این برنامه انجام دهید. همچنین مشاهده فایل ها در قسمت کتابخانه به کمک رابط کاربری لایت روم بسیار آسان می باشد. یکی از ویژگی های مهم این برنامه امکان ایجاد تغییرات فراوان بر روی عکس است که، به دلیل وجود این رابط کاربری قوی می باشد.


ویرایش غیرمخرب یکی از ویژگی های مهم لایت روم


ادیت عکس با Lightroom به صورت حرفه ای انجام می گیرد. زمانی که شما تغییرات مورد نظر خود را در این برنامه اجرا می کنید، این اقدام به صورت دستورالعمل صادر می شوند. این دستورالعمل ها در قسمت DNG برنامه قرار داده می شوند. این بخش کاملا ایمن بوده و امکان پاک شدن در آن وجود ندارد. در نتیجه به فایل اصلی شما در این برنامه آسیبی وارد نمی شود، و شما هر زمان که اراده نمایید می توانید آن را بازیابی کنید. به وسیله این قابلیت می توانید با خیال راحت ویرایش فایل را انجام دهید.

ویرایش فایل های RAW در Lightroom


ویرایش فایل های RAW در Lightroom


ادیت عکس با Lightroom، برای فایل های RAW یا خام نیز امکان پذیر است. RAW به عنوان مهمترین و بهترین فرمت خروجی دوربین دیجیتال به شمار می رود. معمولا اینگونه فایل ها در برنامه Camera RAW ویرایش می شوند. البته فرق این ابزار با برنامه کمرا راو این است که در این برنامه امکان ویرایش فایل های JPEG وجود ندارد.


آموزش کار با برش و ابزارهای CREATIVE ADJUSTMENTS


لایت روم ابزاری است که با قابلیت برش آن می توانید عکس های خود را برش داده و در سایزهای مختلف تنظیم نمایید. برای این کار کافی است بر هر خط افقی یا عمودی کلیک نموده و بکشید. در این حالت به صورت کاملا خودکار برش عکس ایجاد می شود. همچنین فیلتر GRADUATED در این برنامه برای تاریک کردن پس زمینه و عمق دهی به عکس ها کاربرد دارد. قلم مو قابلیت نقاشی بر روی عکس را دارد و با کمک آن می توان بر روی تصاویر نقوش دلخواه را ایجاد کرد.

کار کردن با لایت روم


نتیجه گیری


لایت روم یک برنامه تخصصی است که بیش از همه می تواند برای افراد در حوزه عکاسی مفید باشد. با کمک این برنامه می توان در زمان کوتاه و با کیفیت بالایی نسبت به ویرایش عکس اقدام کرد. همچنین نیازی به نصب چندین برنامه مختلف نمی باشد. و می توان در این برنامه و با امکانات آن نسبت به رفع نیازهای کاری خود اقدام کرد. ویرایش عکس با Lightroom یک تجربه لذت بخش است که تمامی افراد مبتدی و حرفه ای می توانند از آن لذت برند. قطعا هر چه تبحر شما در این برنامه بیشتر باشد، تصاویری که با کمک آن ادیت می کنید، تاثیرگذار تر و بهتر خواهند بود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *