معرفی و آموزش اصطلاحات ساخت تیزر تبلیغاتی

معرفی و آموزش اصطلاحات ساخت تیزر تبلیغاتی

در کنار تسلط بر نرم افزارهای طراحی، آشنایی با اصطلاحات ساخت تیزر تبلیغاتی نیز برای طراحی لازم است. در اینجا شما را با برخی از این اصطلاحات آشنا می‌کنیم.

پیشگفتار

اصطلاحات ساخت تیزر تبلیغاتی جزء کلیدی‌ترین قسمت های ساخت تیزر تبلیغاتی بوده و طراحان با تسلط بر این اصطلاحات، به ساخت بهتر تیزرهای تبلیغاتی می پردازند. آشنایی با اصطلاحات این حرفه، به کاربران نیز کمک می کند تا با مفاهیم و کاربرد این اصطلاحات بیگانه نباشند. همچنین، با آگاهی از اصطلاحات رایج در تیزرسازی، خود کاربر نیز می تواند به تولید تیزر بپردازد. در این محتوا برخی از اصطلاحات پرکاربرد در این حرفه را برای شما به تفصیل بیان می کنیم.
در هر زمینه ای، استفاده از اصطلاحات مخصوص آن حرفه مرسوم است. شغل ساخت تیزر تبلیغاتی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دارای اصطلاحات مخصوص به خود می باشد. طراحان تیزرهای تبلیغاتی از این اصطلاحات استفاده کرده و دیگر نیازی به توضیح در مورد این اصطلاحات به یکدیگر ندارند. آشنایی با این اصطلاحات به درک بهترِ کاربران از این فعالیت کمک می کند. البته هر قسمت از مرحله ی تولید تیزر تبلیغاتی، اصطلاحات مخصوص خود را دارد. بطور مثال، عکاسی، فیلمبرداری، طراحی، تدوین و نگارش سناریو، دارای اصطلاحات جداگانه ای می باشند.


مقدمه

ساخت تیزر تبلیغاتی

برخی از اصطلاحات ساخت تیزر تبلیغاتی


رایج ترین اصطلاحاتی که در تیزرهای تبلیغاتی استفاده می شوند، مربوط به نوع تیزرها می باشد. واژه رئال، یکی از اصطلاحات رایج در این حرفه بوده که در انگلیسی به صورت real نوشته شده و  به معنای واقعی می باشد. در ساخت تیزر تبلیغاتی، تیزر رئال به تیزری گفته می شود که همانند فیلم ها و سریال های رایج، با استفاده از فیلمبرداری صحنه های مختلف و کمک بازیگران تبلیغاتی تهیه می شود. در ساخت این نوع تیزرها از هیچ افکت یا جلوه ویژه ای استفاده نمی شود. اصطلاح پرکاربرد دیگر در صنعت تیزرسازی، انیمیشن می باشد. تیزرهای انیمیشن به تیزرهایی گفته می شوند که در آن تصاویر و نقاشی ها متحرک و پویا هستند.
یکی دیگر از اصطلاحات ساخت تیزر تبلیغاتی، واژه موشن گرافیک است. motion در زبان انگلیسی به معنای تحرک بوده و تیزر موشن گرافیک به تیزری گفته می شود که از تصاویر دوبعدیِ متحرک ساخته شده باشد. اصطلاح دیگر، استاپ موشن بوده که واژه انگلیسی آن به صورت stop motion است. در تکنیک ساخت تیزر تبلیغاتی به کمک استاپ موشن، از حرکت دادن اجسام دوبعدی و سه بعدی استفاده می شود. در هر بار حرکت دادن اجسام، فریمی ثبت شده و در نهایت از کنار هم قرار دادن فریم ها، تصاویر متحرک ایجاد می شود.

رئال- انیمیشن، یکی دیگر از اصطلاحات ساخت تیزر تبلیغاتی بوده و به تیزری اطلاق می شود که برای ساخت آن از ترکیب انیمیشن با محیط ها و شخصیت های واقعی استفاده می شود. preproduction اصطلاح دیگری بوده که به معنای پیش تولید است. این واژه برای بیان مرحله اول تولید تیزر بکار می رود. پس از این مرحله، مرحله production یا تولید و سپس، مرحله post production یا پس از تولید است. 

جلوه های ویژه
اصطلاحات مربوط به جلوه های ویژه


از آنجاییکه در انواع تیزر تبلیغاتی از جلوه های ویژه استفاده می شود، لازم است با این دسته از اصطلاحات ساخت تیزر تبلیغاتی نیز آشنا شوید. Special effects به معنای جلوه های ویژه و visual effects به معنای جلوه های بصری می باشد. CGI نیز مخفف اصطلاح Computer generated imagery بوده و به معنای جلوه های ویژه کامپیوتری می باشد. لازم به ذکر است که استفاده از این تکنولوژی به طراحان تیزرهای تبلیغاتی کمک فراوانی کرده است؛ زیرا در شرایطی که استفاده از جلوه های ویژه دشوار بوده یا با صرف هزینه زیادی همراه است، استفاده از این تکنیک می تواند بسیار راحت تر باشد.
یکی دیگر از اصطلاحات ساخت تیزر تبلیغاتی، photographic effect یا Optical effects بوده که با عنوان جلوه های نوری شناخته می شود. این اصطلاحات مربوط به تکنیک های عکاسی بوده که امروزه بسیاری از آنها منسوخ شده اند. mechanical effects به معنای جلوه های مکانیکی بوده و به تمام فعالیت هایی اطلاق می شود که در هنگام فیلمبرداری صورت می پذیرد. بطور مثال، ایجاد باران و باد، انفجارها، بدل کاری ها، گریم های خاص و استفاده از عروسک های مختلف، جزء جلوه های مکانیکی هستند.

اصطلاحات رایج در طراحی تیزرهای تبلیغاتی


بخش گسترده ای از ساخت تیزرهای تبلیغاتی، به طراحی آنها مربوط می شود. این موضوع به خصوص در تیزرهای موشن گرافیک و انیمیشنی اهمیت زیادی پیدا می کند. یکی از اصطلاحات ساخت تیزر تبلیغاتی که به طراحی مربوط می شود، کنتراست است. کنتراست به اختلاف بافت، اندازه، رنگ و شکل بین عناصر مختلف طراحی گفته می شود. اصطلاح رایجِ دیگر، opacity یا شفافیت است. در شرایطی که شفافیت یک عنصر 100 درصد باشد، آن عنصر به صورت توپر به نمایش درمی آید. پالت رنگ، اصطلاحی است که برای گروهی از رنگ های مورد استفاده در طراحی بکار می رود. همچنین، PPI که مخفف pixel per inch است، به معنای پیکسل در هر اینچ بوده و برای تعیین وضوح تصویر بکار می رود.

تنظیم نور پس زمینه
اصطلاحات رایج در نرم افزارهای موشن گرافیک


در نرم افزارهای موشن گرافیک، اصطلاحات خاصی وجود دارد. یکی از اصطلاحات ساخت تیزر تبلیغاتی به کمک نرم افزار، Motion Blur بوده که به معنای محو کردن است. Masking واژه پرکاربرد دیگری بوده که به معنای شفاف سازی بخشی از تصویر است. علاوه بر این، Green screen اصطلاح دیگری بوده و به معنای پرده سبز می باشد. استفاده از پرده سبز در ساخت تیزرهای تبلیغاتی بسیار رواج دارد. به کمک این تکنولوژی می توان در هنگام تدوین، به جای پرده سبز، صحنه ها و اجسام دیگری را در پس زمینه تیزر قرار داد. یکی از گزینه های پرکاربرد در نرم افزارهای طراحی موشن گرافیک، Fillet است که برای منحنی کردن لبه های فیلم بکار می رود.

اصطلاحات تخصصی عکاسی و فیلمبرداری در ساخت تیزر تبلیغاتی


در ساخت بسیاری از تیزرهای تبلیغاتی از عکاسی و فیلمبرداری استفاده می شود. حرفه عکاسی و فیلمبرداری نیز، دریایی از اصطلاحات و واژگان مختلف را شامل می شود. Back light اصطلاحی است که برای بیان نور پس زمینه در صحنه های فیلمبرداری بکار می رود. اصطلاح دیگر، Camera angle بوده که به زاویه دوربین نسبت به سوژه اشاره دارد.  علاوه بر اصطلاحاتی که ذکر شد، Camera Roll واژه ای است که برای رول های فیلمبرداری بکار می رود. در شرایطی که برای فیلمبرداری از بازوهای مکانیکی استفاده شود و معمولا زاویه بالا برای فیلمبرداری انتخاب شود، واژه Crane shot بکار می رود.
یکی دیگر از اصطلاحات ساخت تیزر تبلیغاتی به سبک رئال، Long Shot است که در آن سوژه دور از لنز دوربین قرار گرفته و تمام محیط اطراف آن به طور کامل در فریم قرار می گیرد. Long take نیز اصطلاح دیگری بوده که به برداشت طولانی اطلاق می شود. بعلاوه، Montage به معنای ویرایش تیزر و Mix به معنای ترکیب موسیقی با صحنه های تیزر است. در عکاسی صحنه های مختلف نیز، از اصطلاحاتی مانند Aperture استفاده می شود که بیانگر میزان گشودگی لنز دوربین است. Focus اصطلاح دیگری بوده که در زبان فارسی نیز با عنوان فوکوس شناخته می شود. با استفاده از این تکنیک، اشیای اطراف سوژه تار می شوند و تمام تمرکز لنز دوربین روی سوژه خواهد بود. اصطلاح دیگری که در این زمینه بکار می رود، Composition یا ترکیب بندی بوده که به چگونگی قرارگیری عناصر دلالت دارد. 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *