اهمیت کیفیت رپورتاژ آگهی در تبلیغات

اهمیت کیفیت رپورتاژ آگهی در تبلیغات

استفاده از رپورتاژ آگهی در تبلیغات، از پر بازده ترین روشها برای هر برند و شرکت است تا خدمات یا محصولات خود را از این طریق به مخاطب معرفی کنند.

رپورتاژ آگهی در تبلیغات یکی از متداول ترین روشها برای افزایش بازدید یک سایت و هر چه بیشتر دیده شدنِ یک کسب و کار به شمار میرود. امروزه هر شرکتی برای دستیابی به دامنه گسترده ای از مخاطبین و مشتریان، نیاز دارد بخش زیادی از تبلیغات خود را بر دنیای دیجیتال متمرکز کند. همین موضع سبب شده تا روزانه هر یک از کاربران دنیای وب، با حجم زیادی از تبلیغات ریز و درشت مواجه شوند. یکی از انواع این تبلیغات، رپورتاژ آگهی است.


مقدمه


رپورتاژ آگهی در تبلیغات، شیوه ای از بازاریابی است که در آن مخاطب قرار است به جای خواندن یک متن تبلیغاتی، با نوعی گزارش مواجه شود که به ظاهر بیطرف بوده اما در حقیقت، نوعی تبلیغات برای خدمات یا محصولات مورد بحث در آن مطلب است. این شیوه تبلیغاتی طرفداران زیادی دارد و همواره توسط بسیاری از شرکت ها و برندها به روشهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. حال سوال اینجاست که به عنوان یک نویسنده، چطور میتوانیم یک رپورتاژ آگهی حرفه ای تهیه کنیم؟
در این مطلب قصد داریم ابتدا کمی بیشتر با رپورتاژ آگهی در تبلیغات آشنا شویم. سپس به بررسی فاکتورهای کلیدی و مهم در تهیه رپورتاژ آگهی در تبلیغات میپردازیم. در نهایت نیز اهمیت و جایگاه تهیه رپورتاژ در ایران را بررسی خواهیم کرد.


1.    تعریف رپورتاژ تبلیغاتی
2.    آیا رپورتاژ آگهی نوعی تبلیغات همسان است؟
3.    نکات کلیدی تهیه رپورتاژ تبلیغاتی
4.    اهمیت و جایگاه رپورتاژ تبلیغاتی در ایران


تعریف رپورتاژ تبلیغاتی


همانطور که گفته شد، رپورتاژ آگهی در تبلیغات (Advertorial) به تهیه متون و محتوایی گفته میشود که هدف آن تبلیغ یک محصول یا خدمات یک برند و شرکت است اما مستقیما این کار را انجام نمیدهد. رپورتاژها در یک سایت پر بازدید منتشر میشوند و معمولا وظیفه دارند تا مخاطب را به سایت مورد نظر شما هدایت کنند.
در تهیه رپورتاژ آگهی در تبلیغات، سبک و سیاق نگارش متن کاملا بیطرف به نظر میرسد و در نتیجه، خواننده تصور میکند که در حال مطالعه یک گزارش معمولی است اما هدف واقعی از نگارش متن، تبلیغات و بازاریابی است. نویسنده پیام تبلیغاتی را به شیوه ای ماهرانه در لا به لای یک گزارش صادقانه پنهان میکند و در نتیجه به شیوه ای غیر مستقیم، خواننده را ترغیب میکند تا برای مثال، سری به سایت شما بزند.
دلیل استفاده فراوان از رپورتاژ آگهی در تبلیغات، همین غیر مستقیم بودن آن است. چند بار خود شما آگهی های تبلیغاتی مزاحم را بدون این که حتی نگاهی به متن آنها بیندازید، رد کرده اید؟ این در حالی است که آمارها نشان میدهند احتمال این که مخاطب، یک رپورتاژ آگهی با کیفیت را تا آخر بخواند، بسیار زیاد است. چرا که در نگاه اول، حتی شاید چندان متوجه نشود که هدف متن، تبلیغات و بازاریابی است و به چشم محتوای مصرفی، به مطالعه آن ادامه دهد.

رپورتاژ تبلیغاتی

آیا رپورتاژ آگهی نوعی تبلیغات همسان است؟


تبلیغات همسان (Native) به دسته ای از تبلیغات گفته میشود که در ظاهر با محل نمایش تبلیغ، تفاوتی ندارند. در نتیجه مخاطب در بسیاری از موارد متوجه نمیشود که در واقع با یک محتوای تبلیغاتی طرف است. رپورتاژها نیز در زیر مجموعه این دسته از تبلیغات قرار میگیرند.
تبلیغات همسان در نگاه مخاطب آزاردهنده به نظر نمیرسند و بسیاری از افراد آنها را بخشی از سایت یا اپلیکیشن میزبان در نظر میگیرند. این موضوع در مورد رپورتاژها نیز صدق میکند. بسیاری از مخاطبین در حین خواندن یک رپورتاژ آگهی، متوجه تبلیغاتی بودن آن نمیشوند و محتوا را مصرفی و بخشی از سایت یا اپلیکیشن مورد نظر میبینند. در نتیجه اثر بخشی بسیار بیشتری نسبت به سایر انواع تبلیغات دارند. مهمترین دلیل این موضوع احتمالا همین مورد است که برای کاربر مزاحمتی ایجاد نمیکنند و واقعا اطلاعات مفیدی را در اختیار او قرار میدهند.


نکات کلیدی تهیه رپورتاژ تبلیغاتی


تا اینجا متوجه شدیم که رپورتاژ آگهی در تبلیغات چیست و چرا در امر بازاریابی انقدر طرفدار دارد. حال میخواهیم ببینیم به عنوان یک نویسنده، چگونه رپورتاژ آگهی بنویسیم که با کیفیت بوده و بازده بالایی داشته باشد؟ در ادامه با برخی از مهمترین نکاتی که حین تهیه رپورتاژ تبلیغاتی باید در نظر داشته باشیم، آشنا میشویم:


-    تهیه خبر یا مقاله


بهترین روش برای حفظ کیفیت رپورتاژ آگهی در تبلیغات، استفاده از قالب یک مقاله یا خبر است. با این روش میتوانید ضمن انتقال اطلاعات مفید به خواننده، تبلیغات را نیز در بخش های مورد نظر خود بگنجانید. 


-    ساختار متن را حفظ کنید


فراموش نکنید که ساختار درست نگارش متن را حفظ کنید. هر محتوا، فارغ از هدفی که پشت نوشتن آن است، باید از قواعد نگارشی پیروی کند. متن خود را با یک مقدمه خوب شروع کنید، با یک بدنه منسجم و مفید ادامه دهید و کال تو اکشن (CTA) را هم فراموش نکنید. 


-    کپی ممنوع


کپی کردن، دشمن تولید محتوا است. کپی کردن نه تنها ارزش متن شما را در نگاه خواننده پایین می آورد، بلکه باعث میشود موتورهای جستجو هم شما را نادیده بگیرند. هدف از استفاده از رپورتاژ آگهی در تبلیغات، افزایش ارگانیک آمار بازدید از سایت شما است و کپی کردن، دقیقا کمر همت بستن به نابودی این هدف است.


-    تیتر جذاب در رپورتاژ آگهی در تبلیغات


در بالا بردن کیفیت رپورتاژ آگهی در تبلیغات، انتخاب تیتر مناسب از جمله نکات بسیار مهم و تاثیرگذار است. تیتر، اولین مواجهه خواننده با متن شما را رقم میزند. پس باید تا حد ممکن عنوان اصلی محتوا را طوری انتخاب کنید که هم به مخاطب نشان بدهد محتوای درستی را انتخاب کرده و هم به اندازه کافی جذاب باشد که او را به خواندن ادامه متن تشویق کند.

-    تصاویر را فراموش نکنید


در تولید محتوای رپورتاژ آگهی، استفاده از عکسهای با کیفیت یا تصویرسازی های زیبا، تاثیر بسزایی روی جذابیت متن شما خواهد داشت. حدودا بعد از هر 250 کلمه، بهتر است از یک تصویر استفاده کنید.


-    تهیه پرسونای مخاطب در رپورتاژ آگهی در تبلیغات


یکی از بهترین روشهایی که در بالا بردن کیفیت رپورتاژ آگهی در تبلیغات، بسیار مفید واقع میشود، تهیه پرسونای مخاطب است. پرسونای مخاطب برخی اطلاعات مانند سن، جنسیت، کسب و کار احتمالی و سایر اطلاعات این چنینی در مورد مخاطب فرضی شما را در اختیارتان قرار میدهد. با استفاده از این اطلاعات میتوانید به راحتی یکی از این مخاطبین را در ذهنتان تصور کنید و سبک نگارش محتوا، تصاویر متن، نوع نگارش تیتر و هر بُعد دیگری از رپورتاژ را دقیقا متناسب با نیاز آن مخاطب در نظر بگیرید. در نهایت یک محتوای هدفمند و با بازده حداکثری خواهید داشت.
به این موارد میتوانید به عنوان نوعی چک لیست رپورتاژ آگهی نگاه کنید و با رعایت آنها حین نگارش رپورتاژ آگهی در تبلیغات، میتوانید مطمئن باشید که متن نهایی، از کیفیت بالایی برخوردار خواهد بود.

رپورتاژ آگهی در تبلیغات
اهمیت و جایگاه رپورتاژ تبلیغاتی در ایران


رپورتاژ آگهی در تبلیغات، مدتها است که توسط تیم بازاریابی و مارکتینگ بسیاری از برندها و شرکتها مورد استفاده قرار میگیرد. از جمله نمونه های موفق شرکتها در ایران که از این شیوه برای تبلیغات خود استفاده میکنند میتوان به علی بابا، فلای تودی، اسنپ روم، دیوار، ایرانسل و... اشاره کرد.
برای مثال علی بابا، فلای تودی و بسیاری از شرکتهای دیگری که خدمات مرتبط با مسافرت و گردشگری ارائه میدهند، از طرفداران پر و پا قرص استفاده از رپورتاژ آگهی در تبلیغات هستند. شیوه کاری استفاده از رپورتاژ آگهی در تبلیغات در این سایتها معمولا به طوری است که یک گزارش آگهی مفید تهیه میکنند که در یک سایت پر بازدید مانند سایتهای خبری منتشر میشود. حال لا به لای متن این گزارش، کال تو اکشن هایی را مرتبط با خدمات سایت میگنجانند. مثلا شما را به خرید بلیط تشویق میکنند یا توضیح میدهند که اگر قصد تهیه تور فلان شهر یا کشور را دارید، از سایت فلان هم میتوانید استفاده کنید. 

تبلیغات همسان
کلام آخر


در این مطلب سعی کردیم شما را بیشتر با نحوه نگارش رپورتاژ آگهی در تبلیغات و همچنین دلایل اهمیت کیفیت این متون آشنا کنیم. رپورتاژ نویسی ضمن جذابیتی که در حوزه تبلیغات و مارکتینگ دارد، کار حساسی است که باید با ظرافت زیادی انجام شود تا به خوبی و بدون این که متن رنگ و بوی تبلیغاتی داشته باشد، مخاطب را درگیر برند و شرکت مورد نظر ما کند. امیدواریم که این مطلب هم برای شما مفید بوده باشد.

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *