بررسی تفاوت انواع لوگو

بررسی تفاوت انواع لوگو

لوگوها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند که هر یک از آن‌ها دارای کاربرد خاصی می باشند. در این مطلب با تفاوت های بین انواع لوگو آشنا خواهید شد.

پیشگفتار 

انواع لوگو چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ همه ما می دانیم که طراحی لوگو برای کسب و کار یا تجارت از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. برای دیزاین لوگو از انواع سبک های مختلف استفاده می شود که هر یک از این سبک ها با یکدیگر تفاوت هایی را دارند. در صورتی که تمایل دارید با تفاوت بین انواع لوگو آشنا شوید بهتر است تا پایان این مطلب همراه ما باشید. 

مقدمه

1.    تفاوت بین انواع لوگو در چیست؟ 
2.    Logotype چیست؟ 
3.    بررسی مزایای لوگوتایپ 
4.    بررسی معایب Logotype 
5.    طراحی Logotype برای چه برندهایی مناسب است؟
6.    لوگومارک چیست؟ 
7.    طراحی لوگو به کمک ترکیبی از Logomark و Logotype
8.    بررسی تفاوت لوگومارک و لوگوتایپ 
9.    بررسی ویژگی های یک لوگوی خوب و کاربردی 
10.    چگونه می توانیم نوع لوگو را انتخاب کنیم؟ 
11.    سخن پایانی

تفاوت بین انواع لوگو در چیست؟ 

لوگو به دو دسته کلی لوگوتایپ و لوگومارک تقسیم بندی می شود. یک طراح حرفه ای قبل از شروع کار طراحی لوگو از مشتری این سوال را باید بپرسد که نوع لوگوی مورد نظرش در کدام دسته از انواع لوگو قرار دارد؟ اگر شما تفاوت بین انواع لوگو ها را نمی دانید می توانید با مطالعه مطلب زیر اطلاعات لازم را در این زمینه کسب نمایید. 

انواع لوگو

Logotype چیست؟ 

لوگوتایپ از انواع لوگو کاربردی به شمار می رود. در حالت کلی می توان گفت به لوگوهایی که مجموعه ای از متن یا حروف می باشند Logotype  گفته می شود. می توان گفت هر چقدر سبک تایپوگرافی با هویت برند مطابقت و همخوانی داشته باشد لوگوتایپ به صورت حرفه ای تر و کاربردی تر طراحی شده است. 
بسیاری از افراد تصور می کنند که طراحی لوگوتایپ به راحتی امکان پذیر است در صورتی که این تصور نادرست است. در زمان طراحی Logotype مانند طراحی انواع لوگو باید به ترکیب، فونت، اندازه، رنگ و... توجه داشته باشید. 
در زمان انتخاب رنگ لوگوتایپ دقت لازم را داشته باشید. اگر تمایل دارید برندتان قوی و باثبات به نظر برسد بهتر است رنگ حروف را مشکی و پر رنگ انتخاب کنید. در صورتی که شرکت یا کسب و کار شما جزو شرکت های معمولی و سرگرم کننده است بهتر است رنگ حروف را پر رنگ و به صورت ترکیبی از چند رنگ مختلف انتخاب کنید.  

بررسی مزایای لوگوتایپ 

از مهم ترین مزایای لوگوتایپ می توان به موارد زیر اشاره کرد: 
1.    Logotype جزو انواع لوگو های سنتی و کلاسیک به شمار می رود. 
2.    به کمک Logotype می توانید اطلاعات مفیدی را در مورد نوع محصول یا نوع خدمات در اختیار مخاطبین قرار دهید. 
3.    لوگوتایپ فرصتی را برای طراح فراهم می کند که بتواند با کلمات بازی کند و لوگویی مناسب را طراحی نماید. 
4.    با مشاهده Logotype تشخیص نام برند برای مخاطب به راحتی امکان پذیر است. 

بررسی معایب Logotype 

برخی از مهم ترین معایب لوگوتایپ عبارتند از: 
1.    طراحی Logotype برای همه کسب و کارها مناسب نمی باشد. 
2.    اگر نام تجاری شما سخت است بهتر است از لوگوتایپ استفاده نکنید. 
3.    Logotype ممکن است بعد از گذشت چند سال قدیمی به نظر برسد. 

طراحی Logotype برای چه برندهایی مناسب است؟

طراحی لوگوتایپ برای برندهای زیر توصیه می شود: 
1.    در صورتی که شما کسب و کارتان را به تازگی تاسیس کرده اید و تمایل دارند مشتریان و مخاطبین با نام برند تجاری تان آشنا شوند بهتر است از Logotype استفاده کنید. 
2.    در صورتی که تمایل دارید نام برند تجاری تان در مورد نوع فعالیت شما اطلاعاتی را در اختیار مخاطبین قرار دارد بهتر است از لوگوتایپ استفاده نمایید. 
3.    استفاده از لوگوتایپ برای برندهایی که تمایل دارند شعار خود را در طرح لوگو بگنجانند مناسب است. 
4.    طراحی Logotype برای برندهایی که دارای رویکرد تاریخی یا پیچیده ای هستند مناسب می باشد.  

لوگومارک چیست؟ 

برای طراحی لوگومارک به یک نماد یا تصویر کاربردی نیاز خواهید داشت. لوگومارک اگر به درستی طراحی شود می تواند نگرش مخاطب را نسبت به برند شما تغییر دهد. 
هر یک از نمادهایی که برای طراحی لوگومارک مورد استفاده قرار می گیرند دارای نشانه هایی برای مخاطبین هستند. دایره بیانگر این است که کسب و کار شما معمولی و سرگرم کننده است. مربع نیز بیانگر ثبات و اعتماد به نفس می باشد. در صورت تمایل می توانید برای طراحی Logomark از اشکال انتزاعی استفاده کنید. 
اگر تمایل دارید طرح لوگومارک کاربردی به نظر برسد بهتر است در زمان طراحی آن در انتخاب رنگ، اندازه ها، انتخاب اشکال هندس، استفاده از فضاهای مثبت و منفی و... حساسیت لازم را به خرج دهید. 

بررسی مزایای Logomark 

از مهم ترین مزایای لوگومارک می توان به موارد زیر اشاره کرد: 
1.    لوگومارک در صورتی که به صورت حرفه ای طراحی شود منحصر به فرد به نظر می رسد. 
2.    اگر طرح بتواند برای طراحی Logomark از یک نماد یا تصویر مناسب استفاده کند مفهوم برند و ایده ها هر چقدر هم پیچیده باشند برای مخاطب به راحتی قابل درک خواهند بود. 
3.    از طرح نهایی Logomark می توان در مکان های مختلف استفاده کرد. طرح نهایی این نوع لوگو را می توان به ابعاد بزرگ تبدیل نمود یا آن را به راحتی فشرده کرد. 
بررسی معایب لوگومارک 
از مهم ترین معایب لوگومارک می توان به موارد زیر اشاره کرد: 
1.    برای طراحی Logomark طراح باید تخصص لازم را داشته باشد. 
2.    در صورتی که طراح دقت لازم را در زمان طراحی Logomark نداشته باشد ممکن است طرح لوگو شبیه به طرح لوگوی رقبای شما شود. 

طراحی Logomark برای چه برندهایی مناسب است؟

1.    برندهای حقوقی 
2.    برندهایی که محصولات یا خدمات آن ها نیاز به توضیح دارد. شایان ذکر است که تصویر لوگومارک می تواند بیانگر این باشد که یک شرکت چه کاری را انجام می دهد. 

طراحی لوگومارک

طراحی لوگو به کمک ترکیبی از Logomark و Logotype

برای طراحی برخی از انواع لوگو از ترکیب Logomark و Logotype استفاده می شود. این نوع آرم های تجاری کاربردی هستند و خاص تر به نظر می رسند. برای طراحی این نوع لوگوها طراح باید خلاقیت و مهارت لازم را داشته باشد. 

بررسی تفاوت لوگومارک و لوگوتایپ 

1.    لوگوتایپ نوعی لوگو است که بر اساس نام شرکت یا حروف اول شرکت طراحی می شود. در صورتی که لوگومارک از انواع لوگو هایی است که بر اساس یک تصویر نمادین از برند تجاری طراحی می شود. در نتیجه بهتر است شما قبل از انتخاب طرح علامت تجاری مورد نظر خود با تفاوت بین Logomark و Logotype آشنا شوید. 
2.    لوگو تایپ ها اغلب به صورت تک رنگ طراحی می شوند و رنگ پس زمینه آن ها متفاوت با رنگ متن می باشد. در موارد خاص می توان Logotype را به صورت چند رنگ طراحی کرد. 
3.    برای طراحی لوگومارک می توان از ترکیب دو یا سه رنگ استفاده کرد. 
4.    Logomark از نظر مخاطبین خاص تر به نظر می رسد و بعد از گذشت مدت زمانی به راحتی در ذهن مخاطبین ثبت می شود. 

عکس لوگو

بررسی ویژگی های یک لوگوی خوب و کاربردی 

حال که با تفاوت انواع لوگو آشنا شدید بهتر است در مورد ویژگی های یک لوگوی خوب و کاربردی نیز اطلاعات لازم را بدست آورید. از مهم ترین ویژگی های یک لوگوی خاص و خلاقانه می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

1.    سادگی

طرح لوگو هر چقدر ساده تر باشد برای مخاطب قابل درک تر است. 

2.    زیبا بودن طرح لوگو

طرح لوگو اگر به صورت جذاب و زیبا طراحی شود بدون تردید توجه مخاطبین بیشتری را می تواند به سمت خود جلب کند. 

3.    خاطره انگیز بودن طرح آرم تجاری 

یک طراح لوگو بهتر است طرح لوگو را به صورتی طراحی کند که مدت زمان بیشتری در ذهن مخاطبین و مشتریان ثبت شود.  

4.    متمایز بودن طرح لوگو

طرح علامت تجاری بهتر است منحصر به فرد باشد. برای طراحی انواع لوگو هرگز از طرح لوگوی رقبای تجاری خود تقلید نکنید. 

5.    توجه به جزئیات طرح علامت تجاری

در زمان طراحی علامت تجاری بهتر است به جزئیات توجه داشته باشید. جزئیات طرح لوگو شامل رنگ، اندازه، فونت، سبک و... می شود.

چگونه می توانیم نوع لوگو را انتخاب کنیم؟ 

انتخاب نوع لوگوی مناسب از بین انواع لوگو کار نسبتا دشواری است. شما باید با توجه به برند و نوع کسب و کارتان نوع لوگو را انتخاب کنید. در صورتی که تمایل دارید لوگوی شما خاص و متفاوت به نظر برسد می توانید لوگو را به صورت لوگومارک طراحی نمایید. لوگوتایپ برای کسب و کارهایی که به تازگی تاسیس شده اند مناسب می باشد. 
اگر شما تمایل دارید طرح لوگو خاص و خلاقانه به نظر می رسد بهتر است طرح لوگو را به صورت طراحی نمایید که تلفیقی از Logomark و Logotype باشد. 

سخن پایانی

همانطور که در این مطلب مطالعه کردید برای طراحی لوگو می توان از انواع لوگو استفاده کرد. انواع علامت های تجاری با یکدیگر تفاوت هایی دارند که بعد از کسب آشنایی با این تفاوت ها شما می توانید به راحتی نوع لوگو را انتخاب کنید. 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *