با انواع مقدمه و نوشتن مقدمه جذاب آشنا شوید

با انواع مقدمه و نوشتن مقدمه جذاب آشنا شوید

مقدمه نویسی بخش مهمی از تولید محتوای متنی است. به همین علت شما باید با انواع مقدمه و نوشتن مقدمه آشنا شوید.

پیشگفتار


انواع مقدمه و نوشتن مقدمه نوعی پیش زمینه برای شروع بحث و صحبت است. اما آیا می دانید برای نوشتن محتوا چگونه باید مقدمه چینی کنید؟ مقدمه هایی که می نویسید چند کلمه باشند و چطور از طریق آنها مخاطبان را جذب کنید؟ اصلا چرا انواع مقدمه داریم؟ مگر نوشتن مقدمه تا به این حد مهم است؟ همانطور که می دانید مقدمه در ابتدای هر نوشته ای قرار می گیرد. اولین کلماتی که مخاطبان آن را می خوانند مربوط به مقدمه است. پس این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که چگونه مقدمه را بنویسیم و چطور آن را پایان دهیم. به همین منظور در این بخش آموزشی سعی داریم شما را با هر آنچه که نیاز است در خصوص مقدمه و نوشتن آن بدانید آشنا کنیم.
آنچه که در ادامه می خوانید شامل عناوین زیر است:


مقدمه


انواع مقدمه و نوشتن مقدمه به شما کمک می کند تا بتوانید در یک دید و نگاه کلی مخاطب را با هدف و منظورتان آشنا کنید. به همین علت مقدمه نویسی باید به گونه ای غنی و پربار باشد تا بتواند رضایت خواننده را جلب کند. در این صورت است که قطعا کاربران به خواندن مابقی مقالات و وبلاگ ها مایل می شوند. پس اولین گام برای جلب نظر و توجه کاربران پلتفرم های مجازی، یک مقدمه نویسی غنی است. با توجه به اینکه مقدمه نویسی باید در چارچوب اصول و قوانین صورت بگیرد، در ادامه تصمیم داریم شما را برای نوشتن مقدمه عالی و غنی آماده کنیم. همچنین به تمام نکات و موارد مهمی که در مقدمه نویسی به آن نیاز دارید، اشاره خواهیم کرد. با ما تا پایان این بخش آموزشی همراه باشید.


معرفی انواع مقدمه و نوشتن مقدمه


برای اینکه با انواع مقدمه و نوشتن مقدمه آشنا شوید، ابتدا باید ببینید موضوع محتوایی که قصد نوشتن آن را دارید، چیست؟ به طور مثال محتوایی که قصد نوشتن آن را دارید داستانی است یا آموزشی؟ تحقیقاتی است یا تبلیغاتی؟ با توجه به محوریت مقاله تان می توانید در خصوص مقدمه ای که می خواهید بنویسید، تصمیم بگیرید. زیرا مقدمه یک قالب کلی برای محتواست که در یک نگاه، مخاطب را با موضوع محتوا آشنا می کند. حال ببینیم که انواع مقدمه و نوشتن مقدمه در چه قالب هایی صورت می گیرد.

•    مقدمه تحلیلی

اگر قصد شما تولید محتوای آموزشی باشد، باید از مقدمه تحلیلی استفاده کنید. در این نوع مقدمه نویسی شما باید ذهن مخاطب را با چند سوال جنجالی و چالشی که در طول محتوا به آن پاسخ داده اید، درگیر کنید. در این صورت مخاطب به این فکر می کند که چرا در مورد این موضوع چنین سوالی به ذهنش نرسیده بود! پس به دنبال کردن مابقی متن ترغیب می شود.
 

در مقدمه نویسی چالش و سوال ایجاد کنید

 

•    مقدمه روایی

مقدمه روایی یکی دیگر از انواع مقدمه و نوشتن مقدمه است که در آن نوشتن محتوا با شرح یک داستان شروع می شود. همانطور که در بخش های بازاریابی محتوایی و دیجیتال مارکتینگ به این موضوع اشاره کردیم، برای نوشتن محتوای تبلیغاتی بهتر است از شرح یک داستان شروع کنید. زیرا مخاطبان به دنبال داستان برندها علاقه بیشتری دارند. پس می توانید با شرح مختصری از داستان، مقدمه بنویسید و هیجان لازم را در مخاطب به وجود بیاورید.


مقدمه نویسی در نوشتن محتوا باید به چه صورت باشد؟


حالا که دیگر با انواع مقدمه و نوشتن مقدمه آشنا شدید، بهتر است تا به سراغ نحوه نوشتن مقدمه برویم. حتما می دانید که مقدمه در حد چند خط و یا یک پاراگراف است. همین نوشتن همین پاراگراف سختی های خاص خودش را دارد. پس باید تمام اهداف و منظورتان را در حد چند خط به گونه ای به مخاطبان خود برسانید که آنها را برای دنبال کردن مابقی متن مشتاق کنید. برای نوشتن مقدمه شما می بایست:

•    با یک جمله جنجالی مقدمه را شروع کنید

با درک جایگاه انواع مقدمه و نوشتن مقدمه بهتر است تا با یک عبارت و جمله جنجالی مقدمه را شروع کنید. استفاده از جملاتی که کنجکاوی مخاطب را برمی انگیزند یا او را متعجب می کند، بهترین گزینه برای شروع است. البته باید در نظر داشته باشید که این جملات با ساختار محتوا و محوریت آن همخوانی داشته باشند. 
 

چند نکته برای مقدمه نویسی
•    از کلمات کلیدی استفاده کنید

با توجه به انواع مقدمه و نوشتن مقدمه بهتر است تا از کلمات کلیدی در پاراگراف اول استفاده کنید. اگر بتوانید از کلمه کلیدی اصلی برای شروع جمله استفاده کنید، قطعا از نظر سئو بهتر خواهد بود. اما باید در نظر بگیرید که استفاده از کلمه کلیدی خوانایی و روان بودن متن را زیر سوال نبرد.

•    مقدمه کوتاه بنویسید

هرگز به دنبال نگارش مقدمه طولانی نباشید. قطعا تمام کاربران از حاشیه پردازی استقبال نمی کنند و مایلند تا سریع تر به اصل مطلب برسند. پس سعی کنید یک مقدمه مختصر و مفید بنویسید. در مقدمه نویسی شما باید گلچینی از موضوعاتی که اهمیت بسیار زیادی دارند را انتخاب کنید و با توجه به طول محتوا، در خصوص این موضوعات یک یا چند جمله کوتاه بنویسید.

•    برای مقدمه یک قالب در نظر بگیرید

در انواع مقدمه و نوشتن مقدمه شما باید یک قالب کلی برای مقدمه نویسی در نظر بگیرید. آیا می دانید منظور از قالب برای مقدمه چیست؟ منظور این است که مقدمه را با یک جمله چالشی شروع کنید، سوالاتی در ذهن مخاطب ایجاد کنید و سپس راهکار به او ارائه دهید. راهکاری که می توانید ارائه دهید، دعوت به دنبال کردن ادامه مطلب است. در این صورت مخاطب متوجه می شود که چرا باید ادامه این مقاله را بخواند و با خواندن مقاله پاسخ کدام یک از دغدغه هایش را می گیرد.


جایگاه انواع مقدمه و نوشتن مقدمه در محتوای متنی چیست؟


اگر در زندگی خود با افراد جدیدی آشنا شوید، قطعا در برخورد اول یک آنالیز کلی در خصوص شخصیت و رفتار شخص مقابل انجام می دهید. پس با توجه به آنچه که پی بردید می توانید با طرف مقابل ارتباط مناسبی برقرار کنید. در خصوص انواع مقدمه و نوشتن مقدمه نیز این موضوع صدق می کند. چرا که کاربران پس از کلیک و باز شدن مقاله، می خواهند از چند جمله اول، محتوای شما را آنالیز کنند. تا به این نتیجه برسند که آیا این محتوا برایشان کاربردی است یا خیر؟! پس اهمیت مقدمه نویسی در محتوای متنی بسیار زیاد است. اگر چند سطر اول برای کاربران جذاب باشد، قطعا آنها برای دنبال کردن ادامه مطلب مشتاق می شوند. اما در صورتی که این چنین نباشد، سایت را ترک می کنند و به سایت دیگری مراجعه خواهند کرد. 

اهمیت مقدمه نویسی در تولید محتوای متنی

 

علاوه بر اینکه نوشتن مقدمه حرفه ای و پربار برای محتوا باعث جذب مخاطب می شود، بلکه بر روی خوانایی و روان بودن متن نیز تاثیر می گذارد. زمانی که شما مقدمه ای مناسب برای محتوای خود بنویسید، قطعا برای ادامه دادن به نوشتن محتوا، ذهن بازتری خواهید داشت. پس می توانید متنی پربار، روان و خوانا برای مخاطبان بنویسید.


چند نکته مهم و طلایی برای نوشتن مقدمه


دانستن این چند نکته در مقدمه نویسی به شما کمک می کند تا شروعی جذاب داشته باشید. البته تمام این نکات را با در نظر گرفتن انواع مقدمه و نوشتن مقدمه در متن خود پیاده سازی کنید.

  1. تکلیف کاربران را در همان چند جمله اول مشخص کنید! همیشه باید کاربران بی حوصله و عجول را نیز در نظر بگیرید. بنابراین در همان گام اول تکلیف کاربران را مشخص کنید تا آنها متوجه شوند که چرا باید این متن را دنبال کنند.
  2. حتما در مقدمه نویسی از پرسش های مهم استفاده کنید و بعدا در طول محتوا به این پرسش ها پاسخ دهید.
  3.  تاثیر به کار بردن کلمه شما را دست کم نگیرید. زمانی که از این کلمه در انواع مقدمه و نوشتن مقدمه استفاده کنید، در واقع مخاطبان را بیشتر درگیر می کنید. در نتیجه می توانیم بگوییم آنها با جدیت بیشتری متن را دنبال می کنند.
  4. حتما در ابتدای متن از یک مشکل، یک سوال یا یک دغدغه مهم و پراهمیت صحبت کنید. همانطور که می دانید ممکن است شما بتوانید برای یک موضوع صدها سوال و دغدغه مختلف طراحی کنید. اما بهتر است در نوشتن مقدمه از پراهمیت ترین سوال یا مشکل صحبت کنید. به این ترتیب گویی دست بر نقطه ضعف کاربران گذاشته اید.
  5. از اینکه برای انواع مقدمه و نوشتن مقدمه، یک جمله یا یک موضوع را مدام تکرار کنید، پرهیز داشته باشید. به کار بردن جملات تکراری باعث نتیجه معکوس می شود. در حالی که انتظار دارید کاربران ترغیب شوند، آنها سایت را ترک خواهند کرد و وقتشان را برای مطالب پربارتری می گذارند.

جذب مخاطب از طریق مقدمه نویسی
جمع بندی نهایی


در این بخش آموزشی اطلاعاتی در خصوص انواع مقدمه و نوشتن مقدمه در اختیارتان قرار دادیم. با توجه به آنچه که در اینجا به آن اشاره کردیم، شما می توانید مقدمه نویسی کنید. به یاد داشته باشید مقدمه نویسی محتوا حتما باید در چارچوب قوانین و اصول صورت بگیرد. زیرا اگر محتوای متنی هرچقدر هم که پربار و کامل باشد، در صورت نداشتن یک مقدمه خوب و اصولی، قطعا خوانده نمی شود. مقدمه نویسی حساسیت ها و ظرافت های خاص خودش را دارد که باید حتما رعایت شود.

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *