آموزش مراحل ساخت پادکست

آموزش مراحل ساخت پادکست

مراحل ساخت پادکست چیست؟ برای ساخت پادکست – مانند هر نوع محتوای دیگری – یک سری مراحل وجود دارد. برنامه ریزی برای تک تک این مراحل واجب و ضروری است.

پیشگفتار

مراحل ساخت پادکست چیست؟ مراحل ساخت پادکست به گام هایی گفته می شود که شما را از انتخاب موضوع به سمت تولید و سپس انتشار پادکست سوق می دهد. اگر علاقه به ساخت پادکست دارید اما نمی دانید که باید همه چیز را از کجا شروع کنید، پیشنهاد میکنیم این مطلب را در مورد شروع تولید پادکست و به پایان رساندن آن، مطالعه کنید.
محتوای صوتی یا پادکست، درست مانند یک مقاله یا یک محتوای ویدئویی عمل می کند. شما می توانید به کمک پادکست ها اطلاعات جدیدی به دست آورید. همچنین می توانید به کمک پادکست ها سرگرم شوید. بسیاری از مردم در ایران (و حتی در جهان) ترجیح می دهند پادکست گوش کنند تا اینکه ویدئویی را تماشا کرده یا مقاله ای را مطالعه کنند. زیرا برای گوش دادن به پادکست نیاز نیست که عملا چیزی بخوانید یا چیزی را تماشا کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به آنچه می شنوید، دقت کنید.

مقدمه

•    مراحل ساخت پادکست چه هستند؟
•    برنامه ریزی برای ساخت پادکست
•    انتخاب میزبان مشترک در مراحل ساخت پادکست
•    ایجاد قالب برای قسمت های مختلف پادکست
•    انتخاب کاور و موسیقی در مراحل ساخت پادکست
•    مرحله ی خرید یا تهیه کردن ِتجهیزات لازم برای پادکست
•    مرحله ی ضبط و ویرایش صدا
•    تبلیغات در مراحل ساخت پادکست

مراحل ساخت پادکست چه هستند؟

برای آشنایی با مراحل ساخت پادکست باید نگاهی اجمالی به موارد زیر بیندازید:
•    هدف گذاری و برنامه ریزی
•    ایجاد قالب برای قسمت های مختلف پادکست
•    انتخاب موسیقی
•    انتخاب کاور
•    خرید یا تهیه کردن ِتجهیزات
•    مرحله ی ضبط
•    مرحله ی ویرایش صدا
•    آپلود پادکست داخل سایت ها و اپ های میزبان


اینها مراحلی هستند که شما باید برای ساخت  و انتشار پادکست طی کنید. ما در این مطلب بیشتر به هدف گذاری و برنامه ریزی، ایجاد قالب برای قسمت های مختلف پادکست، انتخاب موسیقی، انتخاب کاور می پردازیم. 
پیش از این در مورد «نرم افزار های ساخت پادکست» مطالبی ارائه شد که میتوانید به آنها مراجعه نمایید.

ساخت پادکست

برنامه ریزی برای ساخت پادکست

برای ساخت پادکست (و هر نوع محتوای دیگری) بدون برنامه ریزی نمی توانید کاملا حساب شده عمل کنید. سعی کنید داخلِ یک دفتر یا یک وایت برد، تعداد اپیزود های یک فصل از پادکست تان را تعیین کنید. همچنین موضوع و محتوایی که داخل هر اپیزود ارائه می دهید را مشخص کنید. شما همچنین می توانید برای تک تک اپیزود های پادکست تان یک نام تعیین کنید. تعیین مدت زمان هر اپیزود از پادکست هم بسیار حائز اهمیت است. مثلا اینکه پادکست تان در حد 30 دقیقه باشد، یا در حد  15 دقیقه و حتی یک ساعت! اینکه طول پادکست تان (بر حسب دقیقه) چقدر باشد، به موضوع پادکست تان و توانایی بسط دادن ِمربوط می شود.

انتخاب میزبان مشترک در مراحل ساخت پادکست

اگر در مرحله ی برنامه ریزی در مراحل ساخت پادکست نوع میزبانی را تعیین نکرده اید، در این مرحله می توانید مشخص کنید که خودتان به تنهایی قصد صحبت و گفتگو با مخاطبان را دارید یا یک الی دو فرد دیگر هم می توانند با همراهی ِشما میزبان پادکست باشند. معمولا برای بسیاری از پادکست ها، یک الی دو میزبان وجود دارد. وجود دو میزبان به جای یک میزبان به جذابیت هر چه بیشتر پادکست کمک شایانی می کند.

ادیت پادکست

ایجاد قالب برای قسمت های مختلف پادکست

ایجاد قالب برای قسمت های مختلف پادکست، بسیار ضروری است. مثلا هر پادکست یک مرحله ی Intro دارد. سپس وارد مرحله ی خوش آمد گویی به شنوندگان می شود. اگر پادکست مورد نظر اسپانسر داشته باشد، در این مرحله تبلیغ ِپادکست بیان می شود. پس از آن بدنه ی اصلی پادکست قرار می گیرد. بدنه اصلی پادکست می تواند شامل مصاحبه، بیان مطالب و محتوای از پیش نوشته شده و ... باشد. پس از آن به مرحله ای می رسیم که میزبان از شنوندگانِ پادکست درخواست می کند تا به آن امتیاز دهند و اگر دوست داشتند، نظرات خود را در بخش کامنت ها درج کنند. در نهایت یک موسیقی پایانی هم پخش خواهد شد. این روال همیشگی اکثر پادکست های امروزی است. اگر این روال را نمی پسندید می توانید شخصا قالب بندی قسمت های مختلف پادکست تان را تعیین کنید.

انتخاب کاور و موسیقی در مراحل ساخت پادکست

در مراحل ساخت پادکست، این انتخاب موسیقی مناسب است که به شما کمک می کند محتوای پادکست تان را برای مخاطب جذاب تر کنید. برای انتخاب موسیقی باید با یک متخصص در این زمینه، مشورت کنید. یک متخصص می تواند به شما کمک کند موسیقی شروع، موسیقی پس زمینه ی پادکست و موسیقی پایانی پادکست تان را انتخاب کنید.
برای انتخاب و انتشار کاور باید با یک گرافیک دیزاینر همکاری کنید. اگر خودتان به طراحی گرافیک و طراحی کاور مسلط هستید، می توانید شخصا این کار را انجام دهید. طراحی کاور دقیقا و کاملا مطابق با موضوع و حال و هوای پادکست به مراتب بهتر از به کار بُردنِ تصاویر آماده و تکراری است. کاور مجزا و یونیک، به پادکست شما هویت می دهد.

مرحله ی خرید یا تهیه کردن ِتجهیزات لازم برای پادکست

یکی از مهم ترین مراحل ساخت پادکست، خرید تجهیزات لازم برای ساخت پادکست است. توجه داشته باشید که شما می توانید در مرحله ی برنامه ریزی برای ساخت پادکست، به سراغ خرید و انتخاب تجهیزات ِآن بروید. همانطور که در مطلب «تجهیزات لازم برای ساخت پادکست» توضیح دادیم، شما نباید برای خرید تجهیزات پادکست به سراغ تجهیزات نامناسب و غیر ضروری بروید. بلکه باید هر آنچه که برای رکوردینگ در پادکست اهمیت دارند را انتخاب کنید.

ضبط پادکست

مرحله ی ضبط و ویرایش صدا

برای ضبط و ویرایش صدا به تجهیزات لازم و نرم افزار های ضروری برای ساخت پادکست احتیاج دارید. اگر مبتدی هستید و توانایی کار کردن با نرم افزار هایی مانند ادوبی ادیشن را ندارید، پیشنهاد می کنیم تا مطلب « نرم افزار های ساخت پادکست» را به طور کامل مطالعه کنید تا ذهنیت کاملی در مورد نرم افزار های مناسب برای ضبط پادکست به دست آورید. سپس می توانید آنها را ادیت کرده و تدوین کنید.

تبلیغات در مراحل ساخت پادکست

هرگز فراموش نکنید که حیاتِ مراحل ساخت پادکست، وابسته به توجه مخاطب است. اگر در انتشار اپیزود های اولیه ی پادکست تان کاملا موفق عمل نکنید، نمی توانید مخاطبان کافی را به سمت خود جذب کنید. موفقیت یک پادکست – چه در مرحله ی گرفتن اسپانسرشیپ و چه در ادامه ی روند تولید پادکست – به توجه مخاطب وابسته است. زمانی که تعداد مخاطبان پادکست تان به حدی که انتظارش را میکشید نمی رسد، باید در سیاست ها و رویه ی تبلیغات پادکست تان تغییرات وسیعی ایجاد کنید.
اولین موضوعی که برای هرچه بهتر دیده شدن پادکست تان مفید عمل می کند بازنگری در مورد محتوا، تنظیم و ویرایش پادکست است. ببینید که آیا موضوع مناسبی را برای تولید پادکست انتخاب کرده اید؟ آیا این موضوع به اندازه ی کافی بسط داده شده است یا صرفا برای مخاطبان حوصله سر بر است؟ کامنت هایی که توسط مخاطبان برای هر اپیزود درج شده است را مطالعه کنید. یک نظر سنجی برگزار کنید و نقاط قوت و ضعف تان را از نگاه مخاطب دریافت کنید. زیرا برخی جزئیات از چشم شما پنهان می مانند، اما مخاطبان بهتر می توانند آنها را پیدا کنند.
پس از آن، به سراغ گسترش تبلیغات پادکست خود در سایر شبکه های اجتماعی بروید. به یاد داشته باشید که هرچه بیشتر در این زمینه هزینه کنید، به نفع تان خواهد بود. بسیاری از مخاطبان، با دیدن تبلیغِ پادکست شما در یک پیج یا کانالِ معتبر، ترغیب می شوند تا یک مرتبه هم که شده به یکی از اپیزود های پادکست تان گوش دهند. شایان ذکر است که می توانید از مشاوره و راهنمایی های کسانی که در زمینه ی تولید پادکست فعالیت دارند هم کمک بگیرید و نقاط قوت و ضعف تان را از نگاه آنها ارزیابی کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *