آموزش مراحل ساخت موشن گرافیک

آموزش مراحل ساخت موشن گرافیک

در این مقاله به مراحل ساخت موشن گرافیک و تهیه آن را پرداخته ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر از ساخت موشن گرافیک این مطلب را تا پایان مطالعه کنید.

پیشگفتار

مراحل ساخت موشن گرافیک شامل یافتن ایده، تقسیم بندی و سپس تولید محتوا می شود. موشن گرافیک در زمینه های گوناگونی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. موشن گرافیک در طراحی وب سایت نیز کاربرد داشته و درک بسیاری از مسائل را آسان تر می کند. در واقع موشن گرافیک نسبت به سایر محتواها، قابلیت های بیشتری داشته و برای مخاطبان و کاربران نیز جذابیت دارد.
کسب درآمد از موشن گرافیک در سالهای اخیر، همگام با پیشرفت این رشته افزایش یافته است و به همین خاطر بسیاری از افراد ترجیح می دهند تا از این راه کسب درآمد داشته باشند. در این مقاله می خواهیم به آموزش مراحل ساخت موشن گرافیک بپردازیم و هریک از آنها را بررسی کنیم.
تاثیر موشن گرافیک را در گوشه و کنار فضای مجازی می توانید شاهد باشید. هم در اپلیکیشن ها و هم در وب سایت ها، موشن گرافیک ها کاربرد تبلیغاتی دارند. به عنوان مثال اگر در سایت ها به پایین صفحه دقت کنید یک آیکون متحرک خواهید دید که برای ارتباط با پشتیبانی طراحی شده است. این آیکون به کمک موشن گرافیک طراحی شده است.

مقدمه

•    مفاهیم ابتدایی در مراحل ساخت موشن گرافیک

  • انتخاب سبک تصویری برای ساخت موشن گرافیک
  • تهیه متن در مراحل ساخت موشن گرافیک

   چگونه جنبه های تبلیغاتی موشن گرافیک را درست کنیم؟

   تبدیل استوری بورد به طرح در مراحل ساخت موشن گرافیک

مفاهیم ابتدایی در مراحل ساخت موشن گرافیک

مفاهیم اولیه در مراحل ساخت موشن گرافیک شامل این می‌شوند که:
•    محتوا راجع به چه چیزی است؟ 
•    و اینکه ساختار داستان ِآن به چه شکلی است؟
ایده اصلی که در مراحل ساخت موشن گرافیک اهمیت دارد، آن چیزی است که می خواهید به مخاطب ارائه کنید. وقتی موضوعی را مطرح می کنید گره هایی برای مخاطب ایجاد خواهید کرد. سپس شروع می کنید به پاسخ دادن و تایید کردن آن پرسش ها برای مخاطب.
برای اینکه در مراحل ساخت موشن گرافیک، و یا حتی هر محتوای ویدیویی دیگری محصول یا برندی را معرفی کنید، می بایست داستانی را مطرح کنید. بیشتر موشن گرافیک هایی که در تبلیغات، به خصوص تبلیغات تلویزیونی مشاهده می کنید، حاوی داستان هستند. در ابتدای تمامی آنها مشکلی مطرح می شود. سپس محصولات یک برند یا یک شرکت به مخاطب معرفی می شوند. برای مخاطب اینطور توضیح داده می شود که آن محصولات می توانند مشکل مطرح شده را حل کنند. 
اگر بخواهید این کار را با کمک نوشتن متن انجام دهید، چندان موفق نخواهید شد. اگر هم بخواهید فیلم کوتاهی بسازید، نیازمند بازیگر، لوکیشن و پرداخت هزینه‌ای گزاف خواهید شد. اما به وسیله موشن گرافیک می توانید به راحتی این کار را انجام دهید که هم در مدت زمان کوتاه تری انجام شده و هم اینکه از پرداخت هزینه های گزاف جلوگیری می شود.

انتخاب سبک موشن گرافیک

  • انتخاب سبک تصویری برای ساخت موشن گرافیک

انتخاب سبک تصویری از مهمترین مراحل ساخت موشن گرافیک است. از خود بپرسید برای ساخت موشن گرافیک، باید از تصاویر فلت استفاده کنید، یا دو بعدی و سه بعدی؟ آیا شخصیت هایی که می سازید توجه مخاطب را جلب می کنند یا خیر؟ یا اینکه اصلا تناسبی با موضوع دارند؟ نمادها، استعاره ها و نشانه های مناسب برای انتقال مفاهیم و اطلاعات کدام یک هستند؟ پیش از تهیه و ساخت موشن گرافیک باید این سوال ها را از خود بپرسید و با نتیجه گیری نهایی به یک تصمیم درست برسید. در واقع درست بودن یا غلط بودن در هنر موشن گرافیک وجود ندارد. شما باید به اقتضای شرایط، انتخاب های صحیح داشته باشید.
برای یافتن سبک تصویری خود در مراحل ساخت موشن گرافیک، می توانید نمونه هایی طراحی کنید. سپس در ادامه‌ی مراحل ساخت، به آنها مراجعه نمایید. همچنین می توانید طرح های خود را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهید تا با ارائه تفسیر، اهداف اولیه‌ی پروژه مشخص شوند.

اهمیت ساخت موشن گرافیک

  • تهیه متن در مراحل ساخت موشن گرافیک

یک موشن گرافیست حرفه ای میداند که در اولین مراحل ساخت موشن گرافیک باید چه مطالب مهمی را یادداشت کند. موشن گرافیک یک محتوای کوتاه است که در طولانی ترین حالت نهایتا به 40 ثانیه می رسد. حالا شاید به این فکر کنید که این زمان ِکم، کار موشن گرافیست را آسان می کند؛ اما اینگونه نیست! انتخاب اولویت ها برای تولید محتوا (هرچه که باشد)، در کنارِ محدودیت زمانی کار را بسیار پیچیده و سخت می کند. همچنین کار نوشتن سناریو را هم دشوار می سازد. در چنین شرایطی چه باید کرد؟ باید اولویت ها را مشخص نمود و یک سناریوی تمیز، بدون تکرار و اضافات تهیه کرد. در عین حال که متن، برای ساخت موشن گرافیک باید ساده و سر راست باشد، می بایست شفاف هم باشد.
جهت نوشتن متن، برای ساخت موشن گرافیک باید موضوعات را مشخص نمایید:

  • مخاطبان هدف
  • چیزهایی که باید برای ساخت موشن گرافیک یاد بگیرید.
  • کارهایی که باید انجام دهید.
  • موارد و نکات مهمی که باید در طول کار به یاد داشته باشید.
  • احساس و مفهومی که باید به مخاطب منتقل کنید.

موشن گرافیک ها ابزارهای بسیار متعدد و گسترده ای را برای بیان داستان ها در اختیار موشن گرافیست ها قرار می دهند. به همین خاطر باید توجه داشته باشید که نباید یک متن را برای تولید چندین موشن گرافی مختلف استفاده کنید.

چگونه جنبه های تبلیغاتی موشن گرافیک را درست کنیم؟

موشن گرافیک در مارکتینگ و تبلیغات تاثیرات بسیار زیادی دارد. از مهمترین کاربردهای آنها، می توان به بازاریابی اینترنتی و تبلیغات اشاره کرد. از موشن گرافیک در حوزه تبلیغات به شکل های مختلفی استفاده می شود. اما چگونه می توانیم آن را تبلیغاتی تر عرضه کنیم؟ چه ابزارهایی برای این کار در دست داریم؟
موشن گرافیک بازوهای قدرتی را در چنته دارد که قدرت انتقال مفاهیم را چند برابر می کنند. همچنین باعث می شوند که محتوا جنبه‌ی تبلیغاتی بیشتری پیدا کند. حال می خواهیم به این بازوها که قدرت تبلیغاتی موشن گرافیک را افزایش می دهند، بپردازیم.
تایپوگرافی یا متن: یکی از ابزارهایی که می توانید در موشن گرافیک مورد استفاده قرار دهید، متن است. در موشن گرافیک لازم نیست فقط از تصویر استفاده کرد. بعضی اوقات متن هم می تواند به کمک شما بیاید. رشته موشن گرافیک که تا حدی رشته ای هنری محسوب می شود، مانند بقیه رشته های هنر برای بیان و انتقال مفاهیم و احساسات به کار گرفته می شود. یکی از راه های بیان مفاهیم در موشن گرافیک، متن ها هستند. شاید در بسیاری از تبلیغات تلویزیونی دیده باشید که از متن، کلمات و جملات بسیار کوتاه استفاده می کنند.
در انواع نمایش تجاری و موشن گرافیک تبلیغاتی، متن و جملات گزینه بهتری نسبت به صدا بوده و در کنار تصاویر کاربرد دارند. همچنین استفاده از متن در موشن گرافیک های تبلیغاتی می تواند توجه مخاطب را بیشتر جلب کند، چرا که از ابزارهای مهم داستانگویی هستند.
*** صداگذاری، موسیقی و افکت، در کنار تصاویر متحرک و متن ها می توانند موجب تمرکز بیشتر و تاکید بر مطالب شوند. همچنین برای آماده کردن ذهن مخاطب، تاثیر چشمگیری خواهند داشت.

موشن گرافیست

تبدیل استوری بورد به طرح در مراحل ساخت موشن گرافیک

در طراحی استوری بوردها باید به تمام موارد از جمله رنگ، طرح و چارچوب های برندتان توجه داشته باشید. در این زمان باید به جزئیات بپردازید و ایده های خود را تکمیل نمایید. پیش از ارسال تصاویر به گروه ساخت انیمیشن، باید نکات تصویری بررسی شده و مورد تایید واقع شوند. در این مرحله، تمام موارد باهم ترکیب می شوند. در نهایت مشخص می شود که مراحل ساخت موشن گرافیک یا (Motion graphic design)باید چطور انجام شوند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *