تفاوت لایت روم و فتوشاپ در ویرایش عکس

تفاوت لایت روم و فتوشاپ در ویرایش عکس

تفاوت لایت روم و فتوشاپ موردی است که با آگاهی از آن می توان، با این برنامه ها به صورت بهتر کار کرد.

تفاوت لایت روم و فتوشاپ موضوعی است که ما در این مقاله قصد داریم در مورد آن اطلاعاتی به شما عزیزان ارائه دهیم. در دنیای دیجیتال عکس ها و ویدیوها بیشترین سهم را در ارتباطات دارند. به همین دلیل کاربران عمدتا سعی دارند، ارتباط خود را به وسیله این ابزار با مخاطبان برقرار سازند. به طبع هر چه کیفیت این ابزار ارتباطی بیشتر باشد، آنها بهتر و ساده تر به اهداف کاری خود می رسند. در کنار این اقدام ابزار متعددی برای کاربران طراحی شده که به وسیله آنها می توانند عکس ها و ویدیوهای خود را ویرایش نمایند. در حوزه ادیت عکس ابزارهای مختلفی وجود دارند که لایت روم و فتوشاپ دو عدد از مهمترین آنها هستند. ما در این مقاله مقایسه لایت روم و فتوشاپ را انجام می دهیم. این مقایسه بدین دلیل است تا شما بتوانید با دید بهتری نسبت به انتخاب این دو برنامه اقدام نمایید.


مقدمه

لایت روم چیست؟


تفاوت لایت روم و فتوشاپ را با معرفی برنامه لایت روم آغاز می کنیم. اکثر ما با برنامه فتوشاپ آشنایی داریم. اما اطلاعات بسیاری از افراد از برنامه لایت روم کمتر است. لایت روم با نام اصلی Adobe Photoshop Lightroom در بین کاربران حرفه ای شهرت دارد. در واقع لایت روم را می توان زیر مجموعه ای از برنامه فتوشاپ دانست. اما البته نسبت به این برنامه در برخی ابزار تا حدودی قدرتمند تر است. همچنین این برنامه ابزاری تلفیقی از برنامه Adobe Bridge و همچنین Adobe Camera RAW است. لایت روم یک برنامه ایمن و غیرمخرب به شمار می رود. به همین دلیل می توان با کمک این ابزار تغییرات دلخواه را بر روی عکس خود انجام داد. زیرا لایت روم ابزاری مبتنی بر دیتابیس است و به طور خودکار متادیتای عکس را می خواند. از این ابزار می توان برای ویرایش عکس ها و فایل های خام استفاده نمود.


فتوشاپ چیست؟


مقایسه لایت روم و فتوشاپ با شناخت کامل این دو برنامه امکان پذیر است. به همین دلیل در این قسمت معرفی کوتاهی از برنامه فتوشاپ خواهیم داشت. فتوشاپ مجموعه ای از نرم افزارهای قدرتمند است که در یک محیط کاربری جمع شده اند. به همین دلیل افراد در حوزه های مختلف مثل عکاسی، معماری، گرافیک، نقاشی، رشته های مهندسی و غیره می توانند از آن استفاده کنند. برای هر آنچه که در ذهن شما و در حوزه ادیت عکس وجود دارد، برنامه فتوشاپ ابزارهایی تعیین کرده که به صورت مستقیم و غیر مستقیم می توانید از آنها استفاده کنید. با توجه به گستردگی این برنامه می توان چشم انداز روشنی برای آن متصور بود. چرا که همیشه این برنامه در حال گسترش و بروزرسانی می باشد.

تفاوت لایت روم و فتوشاپ در ویرایش عکس


تفاوت لایت روم و فتوشاپ در چیست؟


مقایسه لایت روم و فتوشاپ موضوعی است که اگر بخواهیم در آن ریز شویم بایستی صفحات متعدد برای آن نوشت. این کار از توان و حوصله این مقاله خارج است. فارغ از این موضوع با بررسی قابلیت های کلی این دو برنامه می توان بر اساس نیاز خود، یکی از آنها را برای کار انتخاب کرد. در حالت کلی می توان برای خلق یک تصویر حرفه ای از دو برنامه فتوشاپ و لایت روم استفاده کرد، اما این کار علاوه بر نیاز به زمان کاری بالا، نیازمند داشتن تجربه کافی است. به همین دلیل استفاده از این روش توصیه نمی شود. زیرا این دو برنامه به صورت مجزا دارای امکاناتی هستند که می توان از آنها برای خلق یک تصویر حرفه ای استفاده کرد. ما در ادامه تعدادی از مهمترین تفاوت های Lightroom و Photoshop را مورد بررسی قرار می دهیم. قطعا دانستن این تفاوت ها می تواند در یادگیری ادیت عکس به شما کمک نماید.


قابلیت برچسب گذاری یک تفاوت لایت روم و فتوشاپ


تفاوت لایت روم و فتوشاپ را با بررسی قابلیت برچسب گذاری شروع می کنیم. لایت روم برنامه ای است که شما به کمک ابزارهای آن می توانید اطلاعات اضافی به هر تصویر اضافه نمایید. برای مثال می توانید تصاویر را با کلمات کلیدی، رتبه ها، پرچم ها، مکان جغرافیایی و غیره برچسب گذاری کنید. در این حالت می توانید تصاویر را در دسته های دلخواه مرتب کنید. پس از این کار می توان تصاویر را به صورت مستقیم در رسانه هایی مثل فیسبوک، فیکر و غیره انتشار داد. در مقابل چنین امکاناتی در برنامه فتوشاپ وجود ندارد. زیرا برنامه فتوشاپ متادیتای تصاویر فهرست بندی شده را در درون خود نگه نمی دارد. برای این کار در فتوشاپ بایستی تصاویر را ذخیره کرد، و سپس در فضای بیرون برنامه نسبت به برچسب گذاری و مرتب سازی آنها  اقدام کرد.

تفاوت های Lightroom و Photoshop


ذخیره سازی دیگر تفاوت لایت روم و فتوشاپ


تفاوت های Lightroom و Photoshop را با بررسی نحوه ذخیره سازی در آنها ادامه می دهیم. در برنامه لایت روم در کنار فایل اصلی که شما ذخیره می کنید، فایلی به نام کاتالوگ نیز ایجاد می شود. در این فایل کلیه عملیات ویرایش شده قابلیت مشاهده دارند. به همین دلیل در صورت نیاز در کارهای بعدی مشابه می توانید از این تغییرات به صورت آماده استفاده کنید. این قابلیت ها در حالی است که شما می توانید همیشه به فایل اصلی خود، بدون تغییرات دسترسی داشته باشید. در برنامه فتوشاپ، ذخیره سازی بدین گونه است که تغییرات مستقیما بر روی فایل اصلی انجام می گیرد. اگر تمایل داشته باشد فایل اصلی خود را حفظ کنید، بایستی یک کپی دیگر با فرمت PSD ایجاد کنید. این کار برای هر عکس معمولا حدود 50 مگابایت فضا نیاز دارد.


تفاوت لایت روم و فتوشاپ و بررسی محدودیت ها


•    ابزارهای متنوع در فتوشاپ:

فتوشاپ یک برنامه جامع است. به همین دلیل شما می توانید به وسیله آن برای هر پیکسل از عکس خود برنامه داشته باشید. برای چنین تصمیمی ابزارهای متنوعی در فتوشاپ قرار دارند. در مقابل این ابزار در لایت روم تنوع فتوشاپ را ندارند.


•    ویرایش فایل های خام در لایت روم:

یکی از قابلیت های برنامه لایت روم ویرایش فایل های خام RAW است. این قابلیت در برنامه فتوشاپ نیز تا حدودی وجود دارد. اما در لایت روم با سرعت، امنیت و کیفیت بهتری قابلیت انجام دارد و تقریبا شبیه به برنامه کمرا راو می باشد.


•    عدم مدیریت تصاویر در فتوشاپ:

در بیان کلی می توان فتوشاپ را ابزاری برای ویرایش عکس دانست. اما لایت روم علاوه بر ویرایش عکس یک ابزار برای مدیریت عکس نیز به شمار می رود.


•    قابلیت تشخیص المان های تصویری فتوشاپ:

یکی از ویژگی های این برنامه قابلیت تشخیص المان های تصویری به صورت هوشمندانه است. این ویژگی فرآیند ویرایش عکس را بسیار آسان می کند.

 

مقایسه لایت روم و فتوشاپ
نتیجه گیری


تفاوت لایت روم و فتوشاپ در صورتی برای شما قابل مشاهده خواهد بود که با هر دو برنامه به صورت حرفه ای آشنا باشید. واقعیت این است که  نمی توان هیچ یک از این برنامه ها را نسبت به دیگری برتر دانست. این نیاز کاربر است که تعیین می کند از کدام برنامه استفاده شود. در چنین حالتی بهترین کار این است که از دو برنامه ذکر شده شناخت کافی داشت. در نتیجه می توان به تفاوت آنها آگاه شد و بهترین آنها را برای امورات کاری خود انتخاب کرد. اگر زمان و آمادگی لازم را دارید در دوره های تخصصی آموزش این برنامه ها شرکت کنید. در این صورت در مدت کوتاهی به یک کاربر حرفه ای تبدیل می شوید، و بسیاری از تکنیک های ادیت عکس را فرا می گیرید.

 

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *