رنک برین، هوش مصنوعی گوگل!

رنک برین، هوش مصنوعی گوگل!

رنک برین یکی دیگر از الگوریتم های بسیار مهم گوگل است. این الگوریتم عملکرد متفاوتی با سایر الگوریتم ها دارد که در این بخش به بررسی آن می پردازیم.

پیشگفتار

رنک برین چگونه الگوریتمی است؟ در دنیای موتورهای جستجوی گوگل این الگوریتم چه جایگاهی دارد و چه تاثیری در رتبه بندی سایت های مختلف دارد؟ این الگوریتم دقیقا چه کاری انجام می دهد؟ یکی دیگر از مهمترین الگوریتم های گوگل که باید آن را بشناسید رنک برین (Rank Brain) است. این الگوریتم جزو سه الگوریتم برتر و مهم گوگل به حساب می آید. پس کسب اطلاعات و آموزش های مهم در خصوص آن ضرورت دارد.

آنچه که شما در این مقاله مربوط به آموزش الگوریتم های گوگل می خوانید، شامل موارد زیر می شود:

  • مقدمه
  • معرفی الگوریتم رنک برین
  • آشنایی با نحوه عملکرد رنک برین
  • چگونه محتوای تولید شده را برای گوگل بهینه سازی کنیم؟
  • رنک برین چگونه بر سئوی سایت تاثیر می گذارد؟
  • فاکتورهای مهم برای الگوریتم رنک برین
  • کلام آخر

مقدمه

چرا به رنک برین هوش مصنوعی گوگل می گویند؟ همانطور که تا کنون دریافتید، نام هر کدام از الگوریتم های گوگل متناسب با بارزترین ویژگی آنها تعیین شده است. با این حساب الگوریتمی که می خواهیم در موردش صحبت کنیم، دارای ویژگی هایی است که می توان به آن لقب هوش مصنوعی را داد. بنابراین بهتر است با این الگوریتم جذاب گوگل آشنا شویم و ببینیم که نحوه عملکرد آن چگونه است؟ تا پایان این بخش آموزشی همراه ما باشید.

معرفی الگوریتم رنک برین

رنک برین یکی دیگر از الگوریتم های گوگل است که به پردازش اطلاعات و عبارت های جستجو شده می پردازد. اما نحوه عملکرد این الگوریتم کمی با پاندا، مرغ مگس خوار یا پنگوئن متفاوت است. چالش بزرگی که موتورهای جستجو با آن روبرو هستند، جستجوی عبارات نامفهوم است. گاهی اوقات کاربران عبارت هایی را جستجو می کنند که کمی طولانی و نامفهوم است. یا ممکن است این عبارات با کلمات کلیدی محتواهای مرتبط همخوانی نداشته باشد. در این صورت تکلیف عبارت جستجو شده چیست و گوگل چه محتوایی را در اختیار کاربران قرار می دهد؟

رنگ برین از سال 2015 به عنوان سومین عامل تاثیرگذار در رتبه بندی گوگل شناخته شده است. این الگوریتم که هوش مصنوعی گوگل نیز نامیده شده است، پاسخ مناسبی برای جستجوهای بی پاسخ می یابد. قطعا می دانید که هر ساله کلمات و اطلاعات جدیدی به دنیای اینترنت راه پیدا می کنند. عباراتی که شاید در گذشته توسط هیچ یک از کاربران جستجو نمی شد. گوگل به واسطه الگوریتم رنک برین این عبارات را شناسایی می کند و منطبق ترین محتوا را در اختیار کاربران قرار می دهد.

رنک برین الگوریتم باهوش گوگل!

آشنایی با نحوه عملکرد رنک برین

 حتما این سوال در ذهنتان نقش بسته است که رنک برین چگونه کار می کند؟ برای آشنایی با نحوه عملکرد این الگوریتم بهتر است به بررسی وظایف آن بپردازیم. زیرا زمانی که با وظایف اصلی آن آشنا شوید، متوجه نحوه عملکرد آن نیز خواهید شد. 

  • آنالیز سوالاتی که برای بار اول پرسیده می شوند

سوالاتی که برای بار اول در گوگل جستجو می شوند، توسط رنک برین جستجو می شوند. این الگوریتم بر پایه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین حساب، کلمات را آنالیز می کند و مرتبط ترین محتواها را به کاربران نمایش می دهد.

  • پردازش زبان ورودی

حتما شما هم بارها و بارها مطالبی را خوانده اید که با زبان محاوره ای و عامیانه نوشته شده اند. قطعا زبان رسمی در سایت ها و در گوگل شناخته شده تر از زبان محاوره ای است. با استفاده از الگوریتم رنک برین، زبان های ورودی مختلف پردازش و آنالیز می شوند. در نتیجه نتایج جستجو مرتبط با سوال و نیاز کاربر به نمایش گذاشته خواهد شد.

  • آنالیز عبارات و سوالات طولانی

زمانی که کاربران به جای جستجوی یک یا چند کلمه، یک عبارت را جستجو می کنند، این وظیفه رنک برین است که آنها را پردازش و بررسی کند.

در واقع با توجه به تعاریف بالا باید بگوییم نحوه استفاده گوگل از این هوش مصنوعی بدین صورت است که پس از شناسایی عبارات و کلمات ناشناخته از یک نقشه ریاضیاتی برای شناخت رابطه کلمات مرتبط و کلمات ناشناخته استفاده می شود. به دنبال این تطبیق فهرست جدیدی از مطالب ایجاد می شود که در نتیجه باعث یافتن محتواهای جدید و مورد نیاز کاربران است. خوب است تا بدانید گوگل همچنان نحوه عملکرد دقیق این الگوریتم باهوش را عنوان نکرده است!

جستجو و پردازش عبارات نامفهوم

چگونه محتوای تولید شده را برای گوگل بهینه سازی کنیم؟

با توجه به عملکرد قدرتمندی که رنک برین دارد و همچنین نقش مهمی که در تعیین رتبه سایت دارد، چگونه می توان محتوای بهینه شده تولید کرد؟ فراموش نکنید هدف اصلی از تولید محتوا، جلب رضایت کاربران است؛ نه موتورهای جستجو! بنابراین محتوایی که تولید می کنید باید طبیعی و روان باشد. به گونه ای که برای کاربران قابل فهم و درک باشد و رضایت آنها را جلب کند. محتوایی مورد تایید کاربران و گوگل است که در عین رعایت نکات مهم، صریح و روان باشد. حتی شمایی که در حال خواندن این مقاله آموزشی هستید، در صورتی که احساس کنید در متن مطالب و عبارات پیچیده یا نامفهومی وجود دارد، قطعا به مطالعه ادامه نمی دهید. زیرا در این صورت ابهامات زیادی در ذهن شما به وجود می آید.

رنک برین چگونه بر سئوی سایت تاثیر می گذارد؟

در خصوص تاثیر رنک برین بر سئوی سایت باید بگوییم نیازی نیست تا به فکر استفاده از جمله ها و عبارات پیچیده باشید. در واقع همین که شما محتوای روان و قابل فهم و درکی را تولید کنید، این در سئوی سایت شما تاثیر مثبت می گذارد. بنابراین برای افزایش ترافیک سایت نیاز است که شما مطالب قابل فهم تر و روان تری را در محتوای خود به کار ببرید. در این صورت محتوا رتبه بهتری از گوگل دریافت می کند و بازدید از سایت بیشتر می شود.

فاکتورهای مهم برای الگوریتم رنک برین

تا به اینجا متوجه شدید که الگوریتم رنک برین چیست و چه کاری انجام می دهد. همچنین گفتیم که نیازی نیست از جملات و عبارات پیچیده استفاده کنید. حالا برای اینکه متوجه شوید رعایت چه فاکتورهایی در رنک برین اهمیت دارند، می خواهیم در این بخش توضیحاتی ارائه دهیم. قبل از مطالعه موارد، این را در نظر داشته باشید که رضایت کاربران شرط اول برای دریافت رتبه از گوگل است. بنابراین با در نظر داشته این اصل به سراغ بررسی موارد دیگر می رویم.

  • مدت زمان حضور کاربران در سایت

اولین و مهمترین فاکتوری که گوگل برای الگوریتم باهوش خود در نظر گرفته است، مدت زمان حضور کاربران در سایت می باشد. زمانی که کاربران زمان بیشتری را در سایت بگذرانند، این نشان دهنده مفید بودن و تاثیرگذار بودن محتواست. بنابراین اگر بنا به هر دلیلی تعداد قابل توجهی از کاربران به سایت مراجعه کنند و پس از مدت کوتاهی آن را ترک کنند، به معنی نامناسب بودن محتوا از نظر گوگل تلقی می شود. زمانی که محتوای یک وب سایت کیفیت لازم را نداشته باشد و باعث جلب رضایت کاربران نشود، قطعا گوگل رتبه پایینی را برای وب سایت مذکور در نظر خواهد گرفت.

تاثیر رنک برین بر سئوی سایت

  • جستجوی مطالب مشابه در سایت های دیگر

فاکتور مهم بعدی که گوگل برای رنک برین در نظر می گیرد، ترک سریع سایت و جستجوی همان کلمات کلیدی در سایت های دیگر است. این به نوعی مهر تایید بر بی کیفیت بودن مطالب سایت قبلی می گذارد. کسانی که به دنبال اطلاعات و یا آموزش هستند، زمانی که به محض ورود به سایت آن را ترک کرده و به سایت دیگری بروند، یعنی از محتوا راضی نبوده اند. با توجه به اینکه هدف و معیار اصلی گوگل برای رتبه دهی به صفحات وب، رضایت کاربران است، چنین وب سایتی رتبه پایین دریافت خواهد کرد.

  • کامل بودن محتوا

مورد مهم بعدی در الگوریتم رنک برین این است که محتوا جامعیت داشته باشد. فرض کنید شما در حال کسب اطلاعات در مورد "نگارش محتوا" هستید. مدت زمان معقولی را نیز در سایت سپری کرده اید. اما پس از آن از سایت خارج شده و عبارت انواع مقدمه و نوشتن مقدمه را سرچ می کنید. در این صورت مشخص می شود محتوایی که شما آن را خواندید کامل نبوده است و نیاز شما را برطرف نکرده است. با این وجود قطعا صفحه مذکور امتیاز خوبی از گوگل نخواهد گرفت.

  • لینک سازی داخلی و خارجی

از دیگر موارد مهم و تاثیرگذار بر رنک برین و سئوی سایت، بک لینک است. این کار باعث تاثیرگذاری مثبت بر روی رنک برین می شود. همچنین به افزایش ترافیک سایت نیز کمک زیادی می کند. به عنوان مثال شما می توانید در محتوای مربوط به نگارش محتوا اطلاعاتی در مورد نوشتن مقدمه در اختیار کاربران قرار دهید. سپس آن را به مقاله مربوط به انواع مقدمه و نوشتن مقدمه لینک دهید. این در واقع لینک دهی داخلی است.

در خصوص لینک دهی خارجی شما می توانید از تبلیغات برای سایت های دیگر استفاده کنید. در صورتی که این تبلیغات بیشتر باشند، سئوی سایت شما نیز بالاتر می رود.

رضایت کاربران از جستجو هدف اصلی گوگل است

کلام آخر

در این بخش شما را با الگوریتم رنک برین که یکی از مهمترین الگوریتم های گوگل است آشنا کردیم. قطعا با مطالعه این بخش متوجه اهمیت این الگوریتم باهوش بر محتوا و گرفتن رتبه از گوگل شده اید. با توجه به تمام مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم، شما باید محتوایی روان، بدون ابهام و جامع تولید کنید. در صورتی که محتوای شما کاربردی باشد، قطعا رتبه بالاتری از گوگل دریافت خواهد کرد.

 

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *