وظایف و نحوه عملکرد الگوریتم پاندا در گوگل

وظایف و نحوه عملکرد الگوریتم پاندا در گوگل

پاندا یکی دیگر از الگوریتم های مهم گوگل است که توجه خاصی به رضایت کاربران دارد. اما چگونه می توان رضایت این الگوریتم را جلب کرد؟

پیشگفتار

پاندا الگوریتمی شناخته شده در دنیای وسیع الگوریتم های گوگل است. این الگوریتم را تا چه حد می شناسید؟ آیا با نحوه عملکرد آن آشنایی دارید؟ آیا می دانید چرا نام پاندا برای این الگوریتم انتخاب شده است؟ به طور کلی تمامی الگوریتم های گوگل از بخشی از ویژگی های نام خود را حمل می کنند. این الگوریتم نیز از بقیه الگوریتم ها مستثنا نیست. از آنجایی که شناخت این الگوریتم برای تولید محتوا ضرورت دارد، قصد داریم در این بخش شما را با تمامی موارد مهم در خصوص این الگوریتم آشنا کنیم. آنچه در این مقاله آموزشی می خوانید به شرح سرفصل های زیر است:

مقدمه

به جرات باید بگوییم پاندا یکی از معروف ترین و مهمترین الگوریتم های گوگل است. همانطور که می دانید در تولید محتوا هدف اصلی رضایت کاربران است. در بخش آموزش الگوریتم های گوگل به این موضوع اشاره داشتیم که شما باید با توجه به الگوریتم ها محتوایی تولید کنید که مورد رضایت کاربران قرار بگیرند. در واقع تمامی این دستورالعمل ها یک هدف مشترک دارند و آن هم جلب رضایت کاربران و دریافت بازخورد مطلوب از جانب آنهاست. حال برای اینکه با این الگوریتم مهم آشنا شوید، بهتر است ادامه مقاله را دنبال کنید.

معرفی الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا، یک دستورالعمل بسیار مهم و البته شناخته شده است که اعمال آن در محتوا تاثیر زیادی بر کیفیت محتوا و جلب رضایت کاربران دارد. می دانید چرا؟ زیرا این الگوریتم بر روی کیفیت محتوا و رضایت کاربران نظارت می کند. به همین علت است که شما نمی توانید محتوای تکراری و کپی شده را در گوگل آپلود کنید. زیرا تولید محتوای تکراری قطعا با نارضایتی کاربران همراه خواهد بود.

البته خوب است تا بدانید که پاندا عملکردهای بسیار پیچیده ای دارد و صرفا روی این موضوع متمرکز نشده است. اما در حالت کلی و به صورت خلاصه باید بگوییم این الگوریتم مستقیما بر روی کیفیت محتوا نظارت دارد. در صورتی که محتواهای تولید شده بی کیفیت باشند و به خوبی نیازهای کاربران را برطرف نکنند، موتورهای جستجو دیگر آنها را نمایش نمی دهند. به نوعی محتوایی که مورد تایید پاندا نباشد، از دور خارج می شود.

چرا الگوریتم پاندا طراحی شد؟

آیا می دانید گوگل به چه علت پاندا را طراحی کرد؟ در واقع با زیاد شدن شمار محتواهای بی کیفیت، این الگوریتم وارد عمل شد تا محتواهای ارزشمند را از محتواهای بی ارزش جدا کند. محتواهایی که از نظر کیفیت ارزشمند باشند، از این الگوریتم رتبه دریافت می کنند و جزو پیشنهادات گوگل مطرح می شوند. اما محتواهای بی کیفیت همانطور که گفتیم از دور خارج می شوند و موتورهای جستجو آنها را برای کاربران به نمایش نمی گذارند.

پاندا الگوریتمی حساس بر کیفیت محتوا است

این الگوریتم از سال 2010 وارد عمل شد. زیرا در این سال گوگل با بحران زیادی روبرو شد و این بحران به دلیل افزایش شمار محتواهای بی کیفیت به وجود آمد. قطعا می دانید که یک شرکت بزرگ مثل گوگل که تمام دنیا آن را به عنوان معتبرترین موتور جستجو می شناسند، از پس چنین بحرانی به خوبی بر می آید. به همین علت بود که سر و کله‌ی پاندا پیدا شد! این الگوریتم به خوبی گوگل را از بحران پیش آمده نجات داد و امروزه نیز شاهد این موضوع هستیم که استفاده از آن چه تاثیر مثبتی بر رضایت کاربران دارد.

در تولید محتوا رعایت چه مواردی برای پاندا مهم است؟

حالا که به خوبی با الگوریتم پاندا آشنا شدید، بهتر است ببینیم که چگونه باید دستورالعمل های آن را در تولید محتوا پیاده سازی کنیم؟ اصلا رعایت چه مواردی برای این الگوریتم مهم است؟ یا معیار پاندا برای تشخیص محتوای با کیفیت و بی کیفیت چیست؟ بنابراین اگر قصد شما تولید محتوای با کیفیت است، با دقت موارد زیر را بررسی نمایید.

  • از تولید محتوای کم پرهیز کنید

با توجه به اینکه گوگل همیشه رضایت کاربران را معیار اصلی قرار می دهد، از تولید محتوای کم و بسیار کوتاه پرهیز کنید. قطعا محتوایی مورد تایید الگوریتم های گوگل است که کامل باشد و کاربر را به هدفش برساند. در صورتی که خواندن محتوا برای کاربر سودی نداشته باشد، قطعا به سرعت صفحه باز شده را ترک می کند و گوگل آن را به معنی عدم رضایت کاربر تلقی می کند. همیشه سعی کنید مطالب روان و کاملی را تولید کنید که برای کاربران سودی داشته باشد.

 محتوای با کیفیت تولید کنید

  • محتوای تکراری تولید نکنید

اصلی ترین هدف پاندا، جلوگیری از تولید محتوای تکراری است. سعی کنید محتواهای جذاب، خلاقانه و با کیفیت تولید کنید. قطعا تکرار یا کپی در محتواهای جذاب جایی ندارد. به عنوان مثال وبسایت هایی که در مورد گردشگری تولید محتوا می کنند، اگر در صفحه خود دو محتوای یکسان با عنوان سفر نوروزی به کیش و دیگری سفر نوروزی به گیلان را آپلود کنند، از نظر پاندا غیر قانونی هستند. زیرا دو محتوا با متن مشابه و تنها با تفاوت کوچک در کلمات کلیدی، برای کاربران جذاب نخواهد بود. در نتیجه عدم رضایت آنها باعث می شود تا موتورهای جستجو وبسایت مورد نظر را از لیست ساجست ها حذف کنند.

  • محتوای بی کیفیت تولید نکنید

از دیگر موارد بسیار مهمی که شما باید مطابق الگوریتم پاندا آن را رعایت کنید، تولید محتوای با کیفیت است. محتوایی که دارای غلط املایی، ایرادات نگارشی و نقص در رعایت اصول سئو هستند، نه تنها از نظر پاندا، بلکه از نظر سایر الگوریتم های دیگر مثل مرغ مگس خوار، پنگوئن، رنک برین و... نیز بی کیفیت شناخته می شوند. در نتیجه صفحه مذکور از نتایج جستجوی گوگل حذف خواهد شد.

  • استفاده از منابع نامعتبر ممنوع

الگوریتم پاندا به استفاده از منابع معتبر حساسیت زیادی نشان می دهد. بنابراین شما باید در انتهای محتوا منبعی که از آن استفاده کرده اید را ذکر کنید. این کار به گوگل این امکان را می دهد که محتوا را از نظر صحت علمی مورد بررسی قرار دهد. بنابراین با توجه به عملکرد مهم الگوریتم ها حتما از منابع معتبر استفاده کنید.

با تولید محتوای بی کیفیت در وضعیت پنالتی قرار می گیرید

منظور از پنالتی گوگل چیست و چطور تشخیص دهیم که در پنالتی هستیم؟

پنالتی فقط در فوتبال کاربرد ندارد. بلکه در دنیای وسیع گوگل نیز گاهی ممکن است صفحه شما به دلیل تولید محتوای بی کیفیت در وضعیت پنالتی قرار بگیرد. تا به اینجا متوجه شدید که پاندا کیفیت محتواهای درج شده در وبسایت ها را مورد آزمون و خطا قرار می دهد. در صورتی که محتوایی را بی کیفیت شناسایی کند، قطعا آن صفحه در وضعیت پنالتی قرار می گیرد. حال پنالتی یعنی چه؟ در اصل منظور از پنالتی قرار گرفتن در وضعیت خطر است.

سایتی که در وضعیت پنالتی قرار بگیرد، باید کیفیت محتواهایش را بالا ببرد تا دوباره بتواند از پاندا رتبه بگیرد. اما چگونه می توان تشخیص داد که وضعیت پنالتی بر سایت حاکم شده است؟ جواب بسیار ساده است! زمانی که بازدید سایت بالا باشد اما ناگهان به شدت افت پیدا کند و از صفحه اول جستجو به صفحات بعدی منتقل شود، قطعا این وضعیت پنالتی است.

چگونه بر اساس الگوریتم پاندا رفع پنالتی کنیم؟

در صورتی که در وضعیت پنالتی قرار گرفتید، تنها راه چاره این است که کیفیت محتواهای تولید شده تان را بالا ببرید. البته شما باید با به کارگیری چند روش مختلف سایت را از وضعیت پنالتی خارج کنید. چه روش هایی برای خروج از وضعیت پنالتی پاندا کارآمد هستند؟ آنها را در ادامه بخوانید.

 کاهش بازدید سایت با قرار گرفتن در پنالتی

  • از اصول صحیح تولید محتوا استفاده کنید

یکی از مهمترین راهکارها برای خروج از پنالتی پاندا، رعایت اصول سئو و تولید محتوا بر طبق الگوریتم های مطرح گوگل است.

  • بهینه سازی محتواهای قدیمی

از دیگر راهکارهای مناسب برای خروج از پنالتی پاندا، آپدیت و بهینه سازی محتواهای قدیمی وب سایت است. البته در بهینه سازی شما باید محتوای با کیفیت به محتواهای قبلی اضافه کنید.

  • حذف یا ادیت محتواهای بی کیفیت

اگر محتوای بی کیفیتی داخل سایت وجود داشته باشد باید اساسا حذف یا ویرایش شود. در این صورت از حالت پنالتی خارج می شوید.

چگونه از الگوریتم پاندا رتبه بگیریم؟

برای رتبه گرفتن از الگوریتم پاندا نیاز است تا شما یک سری نکات و موارد مهم را در تولید محتوا پیاده سازی کنید. این موارد عبارتند از:

  • اهمیت دادن به کیفیت محتوا
  • آپدیت و بهینه سازی محتواهای قدیمی
  • استفاده از کلمات کلیدی کمتر
  • کاهش استفاده از کلماتی که صرفا جنبه تبلیغاتی دارند

در واقع زمانی که شما نکات و اصول سئو را رعایت کنید و از تولید محتواهای تکراری پرهیز کنید، می توانید از پاندا و سایر الگوریتم های گوگل رتبه بگیرید.

سئو را رعایت کنید تا رضایت پاندا جلب شود

سخن پایانی

گوگل با معرفی الگوریتم های متعددش در تلاش است تا همواره رضایت کاربران را بیش از پیش جلب کند. الگوریتم پاندا یکی از مهمترین الگوریتم های گوگل است که به شدت بر روی کیفیت محتواهای تولید شده تاکید دارد. در این بخش شما را با موارد مهمی که باید در مورد این الگوریتم بدانید آشنا کردیم. با توجه به این موارد بهتر است همواره در تولید محتوای خود به دستورالعمل های مهم توجه کنید تا بتوانید رتبه خوبی را کسب کنید و همیشه در صفحه های نخستین سرچ بدرخشید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *