توضیحاتی در رابطه با آماده سازی محل مناسب برای ضبط پادکست

توضیحاتی در رابطه با آماده سازی محل مناسب برای ضبط پادکست

ضبط پادکست در اتاق، در کمد و حتی در پارکینگ هم انجام می شود. در این مطلب به شما کمک می‌کنیم تا چگونگی راه اندازی فضای ضبط پادکست را بیاموزید.

پیشگفتار

ضبط پادکست در خانه، ماشین، محل کار و حتی یک استودیوی حرفه ای می تواند انجام  شود؛ به شرط اینکه چند نکته‌ی مهم و اساسی را در این زمینه رعایت کنید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، اولین اپیزودهای مربوط به یک پادکست در محیط های بسیار حرفه ای و خاص ضبط نمی شوند. اولین اپیزودهای پادکست تان را می توان در خانه یا حتی در ماشین تان ضبط کرد. به طور کلی، یافتن یک مکان ِساکت با کمترین میزان صدا و نویز، به شما کمک می کند تا صدای خود را ضبط کنید و پس از آن برای ویرایش فایل صوتی پادکست و ادامه ی مراحل ساخت پادکست، اقدام کنید.

مقدمه

•    پیش از شروع: چند نکته در مورد ضبط پادکست
•    ضبط پادکست در یک اتاق معمولی در خانه: اتاق های کوچک و جمع و جور انتخاب کنید.
•    ایده هایی برای ایجاد مکانی فاقد سر و صدا جهت ضبط پادکست
•    ختم کلام

پیش از شروع: چند نکته در مورد ضبط پادکست

همانطور که می‌دانید بعد از برنامه ریزی و تصمیم گیری برای شروع تولید پادکست، باید به فکر خرید تجهیزات و نرم افزار های ساخت پادکست باشید. بهتر است برای شروع ِکار تجهیزاتی را خریداری کنید که قابل حمل هستند، تا در صورتی که نیاز شد، تمامی آنها را از خانه به اتاق یا ماشین یا پارکینگ و یا یک خانه ی دیگر انتقال دهید. 
اما اگر وضعیت ضبط پادکست برای شما ثابت یا به قول معروف stable است، می توانید اقدام به تهیه ی تجهیزات معمولی (و حتی بزرگ) جهت ساخت محتوای صوتی یا پادکست نمایید. موقع خرید تجهیزات، قابل حمل بودن و امکانِ جابجاییِ آسان تجهیزات را بررسی کنید. معمولا برند های تولید کننده‌ی لوازم جانبیِ پادکست ها و تجهیزات صوتی، اقدام به تولید تجهیزات قابل حمل هم می کنند. 
اگر دائما مجبور هستید که محیط ضبط پادکست تان را تغییر دهید، ابداً به سراغ خرید میکروفون های خازنی نروید. این نوع از میکروفون ها حساسیت بسیار بالایی دارند. به همین خاطر موقع ادیت فایل پادکست، دائما باید درگیر حذف صداهای صحنه و نویز ها باشید. بهتر است به سراغ خرید میکروفون هایی بروید که حساسیت کمتری دارند و اجازه می دهند صدای خوب و قابل قبولی ضبط کنید.
برای ضبط پادکست یک کارتن مقوایی درست کنید و میکروفون را داخل آن قرار دهید. برای اینکه بهتر متوجه منظور شوید، می توانید به تصویری که در پایین قرار گرفته است دقت کنید. بسیاری از تولید کنندگان پادکست چنین فضای محدودی را برای ضبط کردن اپیزود های پادکستِ خود طراحی می کنند تا هم بتوانند به راحتی میکروفون را جابه جا کنند و هم اینکه از ایجاد نویز و صدای پراکنده در پادکست جلوگیری کنند.

 


ضبط پادکست با کمک یک جعبه و بالشت!

ضبط پادکست در یک اتاق معمولی در خانه

اتاق های کوچک و جمع و جور انتخاب کنید. همانطور که اشاره شد، بسیاری از پادکست های بزرگ و شناخته شده در ایران و جهان در ابتدا داخل یک اتاق معمولی، داخل یک جعبه ی کفش و یا داخل ماشین ضبط شده اند! شاید این جملات شما را یاد راه اندازیِ کمپانی های بزرگی مانند اپل یا گوگل بیندازد، درست است! هیچ کسب و کار بزرگی از همان ابتدا بسیار حرفه ای آغاز نشده یا به کمکِ تجهیزات گران قیمت پیاده سازی نشده است.
موقع ضبط پادکست داخل اتاق معمولیِ یک خانه، باید به مساحت آن توجه کنید. اتاق نباید خیلی بزرگ و وسیع باشد. در غیر این صورت صدای شما در محیط پخش خواهد شد و به همان نسبت، از کیفیت ِآن کاسته خواهد شد. حرف زدن در یک اتاق بزرگ و وسیع مانند حرف زدن در نزدیکی یک کوه است؛ پژواک پیش می آید. این حالت برای ضبط یک پادکست باکیفیت، سمِ خالص است!
مورد بعدی که باید به آن توجه داشته باشید سطوحی است که داخل اتاق وجود دارند. مثلا آیا داخل اتاق پنجره های بزرگ با ارتفاع زیاد وجود دارند؟ آیا تلویزیون بزرگی وجود دارد؟ یا یک آینه ی قدی؟ آیا کف اتاق پارکت لمینت چوبی وجود دارد؟ این سطوح باعث می شوند تا صدا در کل اتاق پخش شود. در نتیجه همانطور که در پاراگراف ابتدایی توضیح داده شد، پخش شدن صدا در محیط برای ضبط پادکست، سم است. باید اتاق کوچکی را انتخاب کنید که صدا در آن بسته و جمع و جور به نظر برسد. مجددا به تصویر میکروفونی که داخل آن جعبه قرار داده شده است دقت کنید. حرف زدن در این جعبه باعث پخش شدن ِصدا نمی شود. در نتیجه می توان ضبط ِصدای با کیفیت تری داشته باشید.

ضبط پادکست داخل اتاق معمولی

 

ایده هایی برای ایجاد مکانی فاقد سر و صدا جهت ضبط پادکست

اگر اتاق تان بزرگ است یا به هر دلیلی، صدا در آن پژواک دارد یا پراکنده می شود، می توانید داخل کمد لباس هایتان ضبط را انجام دهید. اجتماع لباس ها کنار هم به متمرکز شدن صدای شما موقع ضبط کمک می کند. کمدی که داخل یک اتاق قرار داد، دارای کمترین میزان نویز و سر و صداست. پس مکانی عالی برای ضبط به شمار می آید.
شما همچنین می توانید زیر پتو بروید و ضبط پادکست تان را انجام دهید. درست است که این روش کمی عجیب و غریب به نظر می رسد اما دم دستی ترین انتخاب ِممکن است. وقتی پتو روی میکروفون قرار می گیرد، صدا به طور اتوماتیک متمرکز می شود و شما می توانید با کیفیت بیشتری صدایتان را ضبط کنید. بسیاری از پادکست های فوق العاده و مهم، در ابتدا زیر پتو ضبط شده اند! باور کنید! با توجه به اینکه مخاطبان تان نمی دانند شما موقع ضبط پادکست دقیقا کجا بوده اید و  چه وضعیتی داشته اید، انجام این کار بسیار هوشمندانه به نظر می رسد. زیرا آنها فقط خروجی کار را می شوند و شرایطی که شما در آن قرار دارید را نخواهند دید.

بالاترین طبقه ی خانه را برای ضبط پادکست انتخاب کنید.

به طور کلی، اگر اتاق تان مکان مناسبی برای ضبط پادکست نیست، می توانید تجهیزات خود را به بالاترین طبقه ی خانه ببرید. مثلا اتاقی که در بالاترین سطح خانه قرار گرفته است، یا انباری.  به طور معمول در خانه هایی که چند طبقه دارند، آخرین طبقه مکانی ایده آل برای ضبط پادکست است. زیرا صدای کم‌تری در آن انتشار پیدا می کند.

ضبط پادکست در کمد لباس

استفاده از پارکینگ برای ضبط کردن پادکست

اگر در اینترنت جستجو کنید، تعداد بیشماری از پادکست ها را می توانید پیدا کنید که داخل پارکینگِ خانه های معمولی ضبط شده اند. البته اگر پارکینگ خانه تان مشترک نیست، می توانید از آن برای ضبط پادکست استفاده کنید. به طور معمول، پارکینگ های مشترک در آپارتمان ها یا ساختمان هایی که چندین نفر در آن سکونت دارند، برای ضبط پادکست مناسب نیستند. اگر تنها کسی که در پارکینگ رفت و آمد دارد شما و خانواده تان هستید، می توانید با کمک تجهیزات لازم برای ساخت پادکست، از این مکان برای ضبط استفاده کنید.
اگر پارکینگ تان بسیار بزرگ است، می توانید داخلِ آن یک فضای جمع و جور جهت ضبط کردن پادکست فراهم کنید. برخی افراد با تهیه و نصبِ پارتیشن، فضای پارک ماشین ها را از فضای ضبط پادکست جدا می کنند. همانطور که اشاره شد، محدود کردن فضایی که داخل آن پادکست ضبط می کنید، به ارتقای کیفیت صدا کمک می کند. توجه داشته باشید که شما می توانید با کمک یک فرد متخصص، برای آکوستیک کردن پارتیشن ها اقدام کنید تا میزان سر و صدای اطراف را به حداقل برسانید. پس از آن می توانید برای آپلود پادکست و سایر مراحل اقدام کنید.

ختم کلام

Podcast این روزها جایگاه ویژه ای در بین مردم دارد.امروزه، با توجه به دلایل محبوبیت پادکست، اکثر کسانی که شرایط و امکانات کافی دارند، در پی ساخت و ضبط این نوع از محتواهای صوتی هستند. در این مطلب تلاش کردیم به شما کمک کنیم فضایی را آماده کنید که ضبط پادکست در آن با کیفیت بالا انجام می شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *