همه چیز در مورد برنامه کمرا راو  «Camera RAW»

همه چیز در مورد برنامه کمرا راو «Camera RAW»

Camera RAW ابزاری است که می توان با آن فایل ها و عکس های خام دوربین های عکاسی را ویرایش کرد. برنامه کمرا راو در ادامه مورد بررسی قرار می گیرد.

Camera RAW یک پلاگین حرفه ای و بسیار قدرتمند است که در فتوشاپ مورد استفاده قرار می گیرد. فتوشاپ جامع ترین و حرفه ای ترین ابزار ویرایش عکس است. در کنار این برنامه پلاگین های مختلفی برای ویرایش حرفه ای و با کیفیت عکس قرار دارند، که کمرا راو یکی از مهمترین آنها می باشد. با کمک برنامه کمرا راو می توان کیفیت نهایی یک عکس را تا حدود زیادی افزایش داد. این پلاگین دارای ابزارهای مختلفی است و به همین دلیل افراد مبتدی در استفاده از آن دچار سردرگمی می شوند. ما در این مقاله ضمن معرفی این برنامه کار کردن با کمرا راو را نیز تا حدودی آموزش می دهیم.


مقدمه


•    کمرا راو چیست؟
•    برنامه ویرایش عکس کمرا راو چه تفاوت هایی با برنامه فتوشاپ دارد؟
•    چرا بایستی از برنامه کمرا راو استفاده کرد؟
•    ابزارهای برنامه تخصصی کمرا راو چه هستند؟ و چه کاربردهایی دارند؟ 


Camera RAW چیست؟ و کاربردهای آن چه هستند؟


Camera RAW همانگونه که در بخش قبل ذکر شد یک پلاگین قدرتمند در فتوشاپ است. از این ابزار می توان برای بهبود فایل های RAW دوربین های دیجیتال عکاسی، و همچنین ویرایش فرمت های مختلف عکس مثل jpeg و همچنین فایل های TIFF استفاده کرد. به بیان دیگر برنامه کمرا راو یک ابزار برای بهبود کیفیت و تاثیرگذاری عکس های خام است. این ابزار در واقع کار همان تاریکخانه های قدیمی عکس را در محیط دیجیتال انجام می دهد. شما با استفاده از این برنامه می توانید میزان روشنایی یا همان تناژ رنگ را تغییر دهید. همچنین می توانید اضافه های عکس را بریده و در سایز دلخواه تنظیم نمایید. قابلیت سیاه و سفید کردن عکس به صورت حرفه ای و همچنین اعمال افکت های حرفه ای توسط این برنامه امکان پذیر می باشد. 


تفاوت Camera RAW با فتوشاپ در چیست؟


Camera RAW یک ابزار در زمینه بهبود و ویرایش وضعیت عکس است. اما فتوشاپ یک برنامه جامع برای ویرایش عکس در زمینه های مختلف است. در واقع با کمک برنامه کمرا راو می توان عکس های خام را بهبود بخشید. این اقدام معمولا در برنامه فتوشاپ به دلیل حجم بالای برنامه و ابزار متعدد، با سرعت و همچنین کیفیت کمتری قابلیت انجام داد. جدای از این موارد سادگی کار با برنامه کمرا راو یکی دیگر از عوامل مهمی است که نسبت به فتوشاپ از مزیت های این برنامه به شمار می رود. در کنار این موارد می توان به افکت همزمان بر روی چند عکس نیز اشاره کرد. اما باید توجه داشت که علاوه بر این موارد ویرایش های دیگری نیز وجود دارند، که در هنگام ادیت عکس به آنها نیاز است. در نتیجه گاهی برای انجام دیگر تغییرات بایستی محصول نهایی کمرا راو را به فتوشاپ انتقال داد. 

برنامه کمرا راو


چرا استفاده از Camera RAW برای ویرایش عکس توصیه می شود؟


Camera RAW برنامه ای است که بنا به دلایل مختلف استفاده از آن توصیه می شود. مهمترین این دلایل عبارتند از:
•    پشتیبانی از فرمت های کاربردی: یکی از مزیت های این برنامه پشتیبانی از فرمت های فایل ها و عکس های خام می باشد. برنامه کمرا راو قابلیت پشتیبانی از فرمت های JPEG، RAW ،TIFF را دارد. به همین دلیل شما می توانید فایل های مختلف خود را از طریق این برنامه ویرایش نمایید.
•    محیط مناسب و حرفه ای برای ادیت عکس: تکنیک های ادیت عکس در برنامه تخصصی کمرا راو به صورت پارامتری هستند. در نتیجه این مزیت باعث شده که بتوان به میزان دلخواه بر روی عکس تغییرات مختلف ایجاد کرد. همچنین به دلیل غیرمخرب بودن تغییرات می توانید هر زمان که خواستید، آنها را حذف و فایل اصلی خود را بازگردانی کنید. علاوه بر این در این برنامه سرعت ویرایش تغییرات نسبت به فتوشاپ و برنامه های دیگر بیشتر و بهتر می باشد.

آموزش کار با کمرا راو


آشنایی با نوردهی، کنتراست، هایلایت و سایه ها در کمرا راو


Camera RAW را می توان یک برنامه ویرایش حرفه ای عکس قلمداد کرد. زیرا ابزار متعددی در این برنامه وجود دارند. مهمترین ابزارهای برنامه کمرا راو عبارتند از:


نوردهی یا Exposure:

از این ابزار می توان برای تغییر اثرگذاری نور بر روی عکس استفاده کرد. گاهی در عکاسی ناخواسته با کنتراست بالای سوژه ها مواجه می شویم. در اکثر دوربین ها نمی توان با تنظیمات دستگاه آنها را حذف کرد. در این حالت بهتر است از کمرا راو استفاده شود.


کنتراست یا Contrast:

این ابزار برای تنظیم تضادهای قسمت های تیره و روشن کاربرد دارد. یعنی می توان قسمت های تیره را تیره تر و قسمت های روشن را روشن تر نمود.


هایلایت یا Highlights:

با این ابزار Camera RAW فقط می توان قسمت های روشن را برجسته تر کرد.


سایه‌ها یا Shadows:

این ابزار در برجسته کردن قسمت های تیره تاثیر دارد.

افکت های تصویری در کمرا راو


آشنایی با ابزار سفیدها، سیاه ها و وضوح در Camera RAW

  • سفیدها یا Whites:

این ابزار مانند هایلایت روی قسمت های روشن تاثیر دارد. اما تفاوت آن با هایلایت این است که تنها قسمت های روشن تر را برجسته می نماید. به همین دلیل بسته به شرایط عکس می توان از آن استفاده کرد.

  • سیاه‌ها یا Blacks:

آموزش کار کردن با کمرا راو را با معرفی ابزار سیاه ها ادامه می دهیم. با کمک این ابزار می توان بر رنگ ها و نقاط سیاه در عکس تاثیر گذاشت. همچنین اگر در عکس شما نقاط سیاهی وجود ندارد، می توانید با این ابزار به سایر اجزای عکس عمق دهید.

  • وضوح یا Clarity:

این ابزار برای ساختار بخشی یا همان افزایش وضوح و تاثیر دادن به عکس بسیار کاربرد دارد. ابزار وضوح به نوعی تن های میانی خاکستری را برجسته کرده و ساختار بخشی به عکس را باعث می شود.


معرفی ابزار ارتعاش و اشباع در برنامه کمرا راو


ارتعاش یا Vibrance:

وجود رنگ های میانی در عکس یک امر طبیعی است و گاهی وجود این موضوع باعث تاثیر منفی در اثرگذاری عکس می شود. برای رفع این مشکل می توان از ابزار ارتعاش کمرا راو استفاده کرد. در این حالت بدون ایجاد ناهماهنگی در عکس، رنگ های میانی عکس حذف می شوند.


اشباع یا Saturation:

این ابزار می تواند تاثیرگذاری منفی برخی از رنگ ها را در عکس های شما اصلاح کند. اگر در زمینه کسب درآمد از ادیت عکس فعالیت دارید، به این برنامه نیاز پیدا می کنید. در این حالت برای تولید یک کار نهایی، باید برخی از شدت های رنگی را در کار خود اصلاح کنید. برای این کار می توانید از ابزار اشباع برنامه Camera RAW استفاده نمایید. البته باید توجه داشت که استفاده غیر اصولی می تواند تصاویر را اغراق آمیز و مصنوعی کند. و در کار نهایی تاثیرات منفی داشته باشد. اگر چنین اتفاقی رخ داد می توانید از برنامه فتوشاپ کمک گرفته و تغییرات بیشتر را اعمال کنید.

ابزار ارتعاش و اشباع در برنامه کمرا راو


نتیجه گیری


Camera RAW یک برنامه کامل برای فتوشاپ عکس ها به شمار نمی رود. اما ابزاری مناسب و حرفه ای برای تغییر وضعیت روشنایی و نور به شناخته می شود. استفاده از این برنامه بسیار کاربردی برای ادیت حرفه ای انواع عکس ضروری است. به همین خاطر اکثرا کاربران حرفه ای فتوشاپ کار، به استفاده از این ابزار تمایل دارند. بسیاری از عکس های حرفه ای که ما در شبکه های اجتماعی و وب سایت های مختلف مشاهده می کنیم، با کمک این ابزار تولید می شوند. اگر شما در حال فراگیری آموزش ادیت عکس هستید، توصیه می شود حتما کار کردن با کمرا راو را نیز فرا گیرید. خوشبختانه محیط کاری ساده و بازدهی بالا این برنامه امکان آن را فراهم کرده تا تمامی کاربران بتوانند از آن استفاده نمایند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *