گفتاری در رابطه با طراحی لوگو سنتی

گفتاری در رابطه با طراحی لوگو سنتی

در این گفتار تلاش ما بر این بود تا منظور از طراحی لوگو سنتی را تبیین کنیم و مثال هایی جهت آشنایی ارائه دهیم.

طراحی لوگو سنتی موضوعی است که برای ما ایرانی ها حتما جای سوال خواهد داشت؛ این که اساسا این طراحی لوگو به چه صورت است و چطور باید آن را در دنیای امروزی خود جای دهیم؟ در این خصوص بیشتر صحبت خواهیم کرد تا اطلاعات خود را با یک دیگر به اشتراک بگذاریم و در این باره بیشتر بدانیم. پس با ما همراه باشید تا بیشتر از پیش راجع به طراحی لوگو سنتی و ابعاد مختلف آن مطلع شویم. 


مقدمه ای بر طراحی لوگو سنتی

 

  1. چیستی طراحی لوگو سنتی
  2. عناصر موجود در طراحی لوگو سنتی
    • وجود تقارن
    • استفاده از فونت های قدیمی فارسی یا عربی
    • چهره های سنتی
    • رنگ شناسی و استفاده از رنگ های مناسب
    • استفاده از طرح های شلوغ و پر نقش و نگار
    • استفاده از طرح های سنتی در بخشی از کار
  3. مخاطبان طراحی لوگو سنتی
  4. کلام پایانی در رابطه با طراحی لوگو سنتی


چیستی طراحی لوگو سنتی


می دانیم که طراحی لوگو امری است که از قدیمی ترین دوران زندگی بشر وجود داشته است. از زمانی که او با نقاشی بر دیوار غارها سعی کرد تا مفاهیم را به دیگران منتقل کند، مسئله لوگو و نشانه مطرح بود. اما اگر به طور دقیق تر پیگیری کنیم، لوگو امری است که به جهان مدرن مربوط است و در دنیای مدرن شکل گرفته است. بنابراین، طبیعی است که المان های موجود در طراحی لوگو اکثرا مدرن و مطابق با زیبایی شناسی مدرن باشند. 
اما نکته دیگری که هست، ما در فضای سنتی نیز المان ها و نشانه هایی داریم که زیبایی شناسی خاص آن دوران را نشان می دهد. البته باید توجه کنیم که کلمه سنتی خیلی کلی است و به قدمت تاریخ دنیا، قدیمی است؛ پس می توانیم سنت و رسوم ایران را در نظر بگیریم و عناصر موجود در آن را بیابیم. به همین جهت در ادامه مقاله چنین تلاشی داشتیم تا عناصر موجود در طراحی لوگو سنتی را عنوان کنیم و آنها را قدری برای ذهن مخاطب روشن تر کنیم. 

نمونه طراحی لوگو سنتی
عناصر موجود در طراحی لوگو سنتی


وجود تقارن:


یکی از مهمترین چیزهایی که در نقوش اسلیمی ایرانی می بینید تقارن است. مثلا در کاشی کاری های ساختمان ها یا در نقوش قالی ها، هر کدام را که در نظر بگیرید، در اکثر موارد می بینید که تقارن به عنوان اصل مهمی وجود دارد و نقوش را در نظر افراد دنیای سنتی زیبا می کند. بنابراین به این مسئله به عنوان یکی از عناصر طراحی لوگو سنتی توجه کنید تا طراحی لوگو پیشرفته ای داشته باشید. 


استفاده از فونت های قدیمی فارسی یا عربی:


مولفه دیگری که کار را شما را سنتی و قدیمی نشان خواهد داد، فونت کار شماست. طبیعی است که اگر می خواهید نقوش سنتی ایرانی داشته باشید،‌ نباید از فونت انگلیسی استفاده کنید. حالا اگر می خواهید فونت فارسی داشته باشید به سراغ خط هایی مثل خط شکسته، خط کوفی، خط ثلث و مانند اینها بروید تا ظاهر کار شما را سنتی جلوه دهد. 


چهره های سنتی:


اگر در لوگوی خود می خواهید چهره ای را جای دهید،‌ تلاش کنید تا تصویری مناسب و شبیه به آن دوره زمانی بیابید. مثلا برای زنان دوره قاجار باید به دنبال روسری های گیره زده، ابروهای پهن و چیزهایی شبیه به این باشید. هر چقدر بیشتر در این باره تلاش کنید برای مخاطب شما باور پذیر تر و زیباتر می شود. 


رنگ شناسی و استفاده از رنگ های مناسب:


همانطور که واقف هستید، هر کدام از نقوش سنتی، ترکیب رنگ محدود به خود را دارند و کمتر پیش می آید که رنگ هایی خیلی خاص و یا خیلی متنوع در ترکیب آنها استفاده شده باشد. بنابراین شما اگر می خواهید به هر سبک نقوش سنتی نزدیک شوید، باید با رنگ های اصلی آن سبک آشنا باشید. 
یکی از مثال های خیلی خوب و واضح، ترکیب رنگ در نقوش اسلیمی است. اگر دقت کنید رنگ آبی فیروزه ای عنصری است که نقش و حضور بسیار زیادی در نقوش اسلیمی و حتی نقاشی های سنتی دارد. یکی دیگر از مثال ها، بته جقه هاست. در این پارچه ها نیز ترکیب رنگ های متنوعی وجود دارد اما شاید بتوان گفت آبی و قرمز دو پایه خیلی مهم اند که معمولا با قهوه ای و خاکستری ترکیب می شوند. به هر حال این شمایید که باید تشخیص دهید چه ترکیب رنگی در یک لوگوی سنتی خوش می نشیند. 

طراحی لوگو
استفاده از طرح های شلوغ و پر نقش و نگار:


در مقاله طراحی لوگو زیبا و دیگر مقاله ها مانند اصول طراحی لوگو به مسئله ای تحت عنوان سادگی اشاره کردیم. گفتیم که این مسئله مربوط به زیبایی شناسی انسان و جهان مدرن است که زیبایی را در سادگی می بیند. می توان گفت که پیش از این انسان سنتی، به نقوش شلوغ و پر عنصر علاقه مند بود و این را در نقاشی ها، خطاطی ها،‌ طرح پارچه ها و ساختمان ها نیز می توانید مشاهده کنید.
در اینجا برای شما به عنوان طراح لوگو، چالشی پیش می آید. ما می دانیم که لوگو باید ساده باشد تا به راحتی مفهوم و ایده را به مخاطب منتقل کند؛ از طرفی نقوش سنتی شلوغ هستند. بنابراین باید توازنی در این میان برقرار کرد تا به هر دو جنبه دست پیدا کنیم. مثلا می توان در قسمتی از لوگو، از نقوش اسلیمی استفاده کنید و در بخش دیگر تنها به نوشته بسنده کرد تا کار زیباتر جلوه کند. 


استفاده از طرح های سنتی در بخشی از کار:


چیزی که واضح است این است که شما می توانید در بخشی از کار خود، طرح های سنتی مانند نقوش اسلیمی مساجد، بته جقه ها و مانند اینها را قرار دهید و کارتان را حول محور آن انجام بدهید. حتی می توانید این طرح را با عناصر موجود در طراحی لوگوی مدرن تلفیق کنید و یک کار ترکیبی ارائه دهید که برای مخاطب امروز نیز جذابیت خودش را حفظ کند. 

طراحی لوگو سنتی

مخاطبان طراحی لوگو سنتی


حتما برای شما سوال پیش خواهد آمد که چه کسانی از لوگوی سنتی استفاده خواهند کرد؟ جواب می تواند همه مخاطبان طراحی لوگو باشد. چرا که اگر به نظر آنها این نقوش و خطوط جذاب باشد می تواند کار آنها را نیز جذاب تر کند. اما اصولا دسته خاصی از فعالیت ها به این سمت گرایش دارند. چرا که با شغل آنها مناسبت بیشتری دارد. 
به طور مثال صاحبان کافه ها و رستوران های سنتی از این انواع لوگو استقبال خواهند کرد. چرا که حال و هوای شغلشان را به خوبی بازتاب خواهد داد. مثال دیگر فعالان در حوزه صنایع دستی یا در کل تولید محصولات سنتی و قدیمی نیز باید چنین لوگوهایی برای کار خود در نظر بگیرند. 


کلام پایانی


حالا که با طراحی لوگو سنتی به عنوان بخشی از دنیای بزرگ طراحی لوگو آشنا شدیم، بد نیست تا راجع به شروع فعالیت و کسب درآمد در این حیطه و فضا نیز سخن بگوییم. شاید شما نیز به دنبال آن باشید تا در این جهان شروع به فعالیت کنید و درآمد کسب کنید. پیشنهاد ما به شما این است که به سراغ سایت اتک بروید. در این سایت شما می توانید بخش استخدام غیر حضوری را بیابید. 
در این بخش، فرمی تعبیه شده است که شما به عنوان جویای کار آن را پر خواهید کرد. پس از این است که همکاران ما در این سایت وارد عمل شده و شما را به شرکت های معتبر در این زمینه مرتبط می کنند. بنابراین پیشنهاد ما این است که این گزینه را از دست ندهید. امیدواریم در هر مسیری موفق و سربلند باشید. 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *