نکات کلیدی و قوانین طراحی لوگو حرفه ای

نکات کلیدی و قوانین طراحی لوگو حرفه ای

در این مطلب با قوانین طراحی لوگو آشنا خواهید شد همچنین در پایان مطلب نیز روش هایی برای بهبود فرآیند طراحی لوگو را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

پیشگفتار 

قوانین طراحی لوگو حرفه ای چیست؟ قبل از انجام دیزاین لوگو ممکن است این سوال به ذهن اغلب افراد خطور کند. در پاسخ به آن باید بگوییم با توجه به اینکه لوگو نشان دهنده هویت یک برند است به همین دلیل باید در زمان دیزاین لوگو مهم ترین قوانین طراحی لوگو را مد نظر داشته باشید. با در نظر گرفتن این قوانین می توانید یک لوگوی متفاوت و کاربردی را طراحی نمایید. 

مقدمه

آنچه که در این مطلب پیش روی شما همراهان عزیز و گرامی خواهد بود: 

مهم ترین قوانین طراحی لوگو که طراحان لوگو باید با آن ها آشنا باشند. 

علامت تجاری یا لوگو هویت یک برند است. در صورتی که لوگو به شیوه ای نادرست طراحی شود بدون تردید تاثیر منفی روی دیدگاه مشتریان و مخاطبین آن برند ایجاد می شود. طراحی لوگو دارای قوانین و شیوه های خاصی است. در صورتی که طراح لوگو با شیوه های طراحی لوگو آشنا باشد و دانش کافی را در این زمینه داشته باشد می توانید لوگو حرفه ای و با کیفیتی را طراحی نماید. 

15 قانون طلایی طراحی لوگو 

برای اینکه بتوانید یک لوگو کاربردی و حرفه ای را طراحی نمایید باید به صورت مداوم تمرین و تکرار داشته باشید. با انجام تمرینات منظم در زمینه طراحی علامت تجاری می توانید لوگویی موفق و جذاب را خلق نمایید. 

قوانین طلایی طراحی لوگو عبارتند از: 

15 قانون طلایی طراحی لوگو

قانون اول : ترسیم طرح اولیه لوگو جزو مهم ترین ضروریات است. 

طرح اولیه لوگو را می توان به صورت دستی روی کاغذ مخصوص نقاشی ترسیم کرد. برای ترسیم طرح اولیه لوگو می توانید از خودکار یا مداد استفاده کنید. در صورت تمایل می توانید برای خلق طرح اولیه علامت تجاری از نرم افزارها و ابزار مخصوص استفاده کنید. 
اگر تمایل دارید لوگویی که طراحی می کنید حرفه ای و کاربردی باشد بهتر است بیشترین زمان را به ترسیم طرح اولیه لوگو اختصاص دهید. توجه داشته باشید که می توانید 20 تا 30 طرح بکشید سپس از بین طرح هایی که کشیده اید یک یا چند طرح را انتخاب نمایید و این ایده ها را برای طراحی لوگو حرفه ای با یکدیگر ترکیب نمایید. 

قانون دوم : تحقیق در مورد مخاطبین علامت تجاری

قبل از انجام طراحی لوگو خودتان را جای مشتری قرار دهید. تمام ویژگی های ضروری شرکت یا کسب و کار را که تمایل دارید با آن ها کار کنید یادداشت نمایید. 

قانون سوم : شناسایی رقبا 

شناسایی رقبا یکی از مهم ترین قوانین رشته طراحی لوگو است. اگر شما بتوانید رقبا را به درستی شناسایی کنید بدون تردید به مخاطبین و مشتریان برند نیز دسترسی پیدا خواهید کرد. در نتیجه می توانید یک لوگو حرفه ای و کاربردی را خلق کنید. 

قانون چهارم : انتخاب سبکی مناسب برای لوگو 

شیوه های طراحی لوگو مختلف هستند و شما می توانید از بین آن ها با توجه به کسب و کار و تجارت خود سبکی مناسب را انتخاب کنید. 
از مهم ترین انواع سبک طراحی لوگو می توان به موارد زیر اشاره کرد : 
•    لوگو مونوگرام (لوگو نمادین)
•    لوگو تصویری (لوگو پیکتوگرام)
•    لوگو تایپوگرام (لوگو نوشتاری)
•    علامت تجاری انتزاعی 
•    لوگو سه بعدی 
•    لوگو ترکیبی 
•    لوگو مسکات 
•    لوگو امبلم 
•    علامت تجاری مینیمال 
•    لوگو کلاسیک 

قانون پنجم : ایجاد تعادل در زمان طراحی لوگو 

ساختار ذهن هر انسانی به گونه ای است که طرح های متقارن و دارای تعادل را می پسندد. در نتیجه برقراری تعادل در زمان طراحی لوگو یکی از مهم ترین مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید. 
یک طراح خوب باید بتواند بین طرح های گرافیکی، فونت، سایز، رنگ و ... تعادل را برقرار کند. در صورت برقرار کردن تعادل بین موارد ذکر شده لوگویی که طراحی می کنید بدون شک جزو آثار هنری بی نظیر تلقی خواهد شد.  

قانون ششم : استفاده هوشمندانه از رنگ ها برای دیزاین علامت تجاری با کیفیت و خاص

  
با انتخاب ترکیب رنگی مناسب برای دیزاین لوگو می توانید لوگویی خاص را طراحی کنید. رنگ لوگو اگر به درستی انتخاب شود توجه مخاطبین زیادی به سمت برند شما جلب می شود. 
ترکیب رنگ لوگو را از بین رنگ هایی انتخاب کنید که در چرخه رنگ به یکدیگر نزدیک تر هستند. برای طراحی لوگو از رنگ هایی که خیلی روشن هستند استفاده نکنید زیرا این نوع رنگ ها به سختی قابل مشاهده هستند. 
شایان ذکر است که شما می توانید رنگ های مختلف را برای انجام طراحی لوگو با یکدیگر ترکیب کنید. در این صورت رنگی بدست می آید که قابلیت انتقال حس اصلی که برند باید به مخاطب انتقال دهد را دارد. در صورت تمایل می توانید رنگ لوگو را به صورت تک رنگ انتخاب کنید. 
برای طراحی اغلب لوگوها از رنگ های زیر استفاده می شود که هر یک از این رنگ ها دارای نماد خاصی هستند: 

15 قانون طلایی طراحی لوگو

رنگ قرمز:

این نوع رنگ نماد خشم، هیجان و اشتیاق است. 

رنگ سبز:

رنگ سبز جزو رنگ های ایده آل برای دیزاین علامت تجاری هر نوع برندی به شمار می رود. 

رنگ زرد:

اگر تمایل دارید برندتان دوستانه و قابل دسترس به نظر برسد می توانید برای انجام دیزاین لوگو از رنگ زرد استفاده کنید. 

رنگ بنفش: 

در صورتی که تمایل دارید طرح لوگو لوکس به نظر برسد از رنگ بنفش نیز می توانید در ترکیب رنگ های لوگو استفاده کنید. 

رنگ آبی: 

رنگ آبی نماد بلوغ و قابل اعتماد بودن برند است و جزو انتخاب های رایج برای طراحی لوگو به شمار می رود. 

رنگ مشکی: 

اگر تمایل دارید لوگویی مخاطب پسند و شیک طراحی کنید رنگ مشکی را برای دیزاین لوگو انتخاب کنید. 

رنگ قهوه ای:

برای دیزاین لوگو کلاسیک از این رنگ استفاده می شود. 

قوانین طراحی لوگو حرفه ای

قانون هفتم: انواع فونت و سایز مناسب برای طراحی لوگو را شناسایی کنید.

انتخاب فونت و سایزی مناسب برای طراحی علامت تجاری یکی دیگر از قوانین طراحی لوگو است و جزو دشوارترین کارها به شمار می رود. در زمان انتخاب فونت لوگو نکات زیر را مد نظر داشته باشید : 
•    فونت لوگو را از بین فونت های معمول انتخاب نکنید. اگر لوگوی شما فونت سفارشی داشته باشد ماندگاری لوگو در ذهن مخاطبین بیشتر خواهد بود. 
•    در صورتی که فونت لوگو را از بین فونت های رایج انتخاب کنید لوگویی که طراحی می کنید آماتور به نظر خواهد رسید. 
•    برای دیزاین لوگو از یک فونت استفاده کنید. از ترکیب دو فونت برای طراحی علامت تجاری خودداری کنید. 
•    لوگو با هر سایز و اندازه ای باید خوانایی داشته باشد. 
•    سایز لوگو را به صورتی انتخاب کنید که در صورت افزایش سایز کیفیت طرح اولیه لوگو از بین نرود. 

برای دیزاین لوگو می توانید در صورت تمایل از فونت های منحصر به فرد زیر استفاده کنید:

•    فونت سریف: 

این نوع فونت باعث می شود تا لوگو ظاهری ظریف و کلاسیک داشته باشد. 

•    فونت sans serif: 

این نوع فونت باعث می شود تا لوگوی شما ظاهری مدرن و جذاب تر داشته باشند. برای طراحی لوگو برندهای مدرن می توانید از فونت sans serif استفاده کنید. 

•    فونت اسکریپت:

 
اگر تمایل دارید یک علامت تجاری منحصر به فرد داشته باشید بهتر است از فونت های اسکریپت برای طراحی لوگو خود استفاده کنید. 

قانون هشتم : منحصر به فرد بودن علامت تجاری

علامت تجاری باید دارای طراحی منحصر به فرد باشد. لوگوی برند تجاری تان را هرگز شبیه به لوگوهای تجاری دیگر طراحی نکنید. از مرتبط بودن لوگو با برند خود مطمئن شوید همچنین لوگو باید به گونه ای طراحی شود که به راحتی قابل شناسایی باشد. 

قانون نهم: بررسی سرقت ادبی 

قبل از انجام دیزاین لوگو به دقت بررسی کنید که لوگویی که طراحی می کنید کپی از طرح سایر لوگوهای تجاری نباشد. در صورت تمایل می توانید سرقت ادبی را بررسی کنید تا اطمینان پیدا کنید که از طرح لوگوی انتخابی تان هیچ برند دیگری استفاده نکرده است. 

قوانین طلایی برای دیزاین علامت تجاری

قانون دهم: طراحی لوگو را ساده و انعطاف پذیر نگه دارید. 

هر چقدر طراحی لوگو ساده تر باشد طرح لوگو قابلیت تشخیص بیشتری خواهد شد. لوگو را تا حد امکان به صورت انعطاف پذیر طراحی کنید زیرا لوگو باید در پلتفرم های مختلف ظاهر شود. لوگوی طراحی شده را روی گزینه های مختلف نظیر وب سایت، سربرگ و ... امتحان نمایید تا مطمئن شوید که لوگو عالی و متفاوت به نظر می رسد. 

قانون یازدهم: سبک دیزاین لوگو را متناسب با کمپانی در نظر بگیرید. 

برای انجام دیزاین لوگو می توانید از انواع سبک طراحی لوگو استفاده کنید. برای پیدا کردن یک سبک مناسب باید اطلاعات کافی را در مورد برند و مشتری کسب کنید. 

قانون دوازدهم: از متفاوت بودن طرح لوگو هراس نداشته باشید. 

علامت تجاری شما باید دارای سبک خاص و منحصر به فردی باشد. به جای اینکه از یک طرح تقلید کنید بهتر است طرح لوگو جدیدی را ابداع نمایید. در زمان طراحی لوگو بهتر است طرح لوگو را به صورت دائم تغییر دهید و زمانی که به یک طرح ایده آل رسیدید آن را ثبت کنید. 

قانون سیزدهم:  استفاده از افکت در زمان دیزاین لوگو

هر یک از نرم افزارهای گرافیکی دارای انواع ابزارها و شیوه های طراحی لوگو قدرتمند و فیلترهای متعددی می باشند. شما می توانید برای انجام طراحی راحت تر لوگو از افکت ها و ابزار طراحی لوگو استفاده کنید. 

قانون چهاردهم: ایده گرفتن از طرح های دیگران برای دیزاین لوگو

به این نکته توجه داشته باشید که نباید از طرح لوگو دیگران کپی برداری نمایید ولی می توانید از طرح های لوگو دیگر ایده بگیرید. 

اصول طراحی علامت تجاری

قانون پانزدهم: در زمان انجام دیزاین لوگو خلاقیت را هرگز دست کم نگیرید. 

یکی دیگر از قوانین طراحی لوگو استفاده از خلاقیت برای دیزاین لوگو است. اگر شما ذهن خلاقی داشته باشید می توانید همواره لوگویی با کیفیت و حرفه ای را طراحی نمایید. با ایده گرفتن از طرح های لوگو سایر طراحان در سراسر جهان و به خرج دادن خلاقیت می توانید لوگویی را طراحی نمایید که خاص و جذاب تر به نظر برسد. 

روش های بهبود فرآیند طراحی لوگو

برای طراحی یک لوگو با کیفیت بهتر است فرآیند طراحی لوگو را توسعه دهید. 
روش های بهبود فرآیند طراحی لوگو عبارتند از: 
1.    تحقیق و جستجو 
2.    تولید ایده 
3.    بارش مغزی 
4.    کشیدن طرح اولیه لوگو 
5.    ارسال طرح لوگو برای مشتری 
6.    حذف یا اضافه نمودن چیزهایی که مشتری تمایل دارد. 
7.    تکمیل نهایی طرح لوگو 
8.    ارسال علامت تجاری برای مشتری 

سخن پایانی

در این مطلب با قوانین طراحی لوگو آشنا شدید که امیدواریم با توجه به قانون های ذکر شده بتوانید لوگویی با کیفیت و منحصر به فرد را طراحی نمایید. 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *