موارد استفاده از پادکست چیست؟

موارد استفاده از پادکست چیست؟

موارد استفاده از پادکست متنوع است، اما اصلی ترین دلیل مردم از گوش دادن به پادکست‌ها «تجربه‌ی زندگی بهتر» است. البته آمار ها این موضوع را بهتر نشان می‌دهند.

پیشگفتار

موارد استفاده از پادکست به ما کمک می کند تا بفهمیم چرا پادکست ها وجود دارند. در اینجا ممکن است برای شما سوال پیش آید که مگر پادکست کاربرد خاصی هم دارد؟ مگر نه اینکه ما پادکستی را به صورت آنلاین استریم کرده، می شنویم و در نهایت آن را پسندیده یا نیمه تمام کنار می گذاریم؟ بله، این چرخه‌ی تولید پادکست درست از زمان آپلود پادکست تا دست به دست شدن و شنیده شدن ِآن توسط مخاطب است.
اگر مطلب شروع تولید پادکست را خوانده و تصمیم گرفته اید که برای تولید پادکست اقدام کنید، باید باز هم دست نگه دارید. قبل از خواندن این مطلب و کسب اطلاع بیشتر، پیشنهاد می کنیم هیچ اقدام دیگری انجام ندهید. پس از پایان خواندنِ این مطلب، می توانید برای برنامه ریزی و گام برداشتن در مسیر مراحل ساخت پادکست اقدام کنید.

مقدمه:

•    موارد استفاده از پادکست چیست؟
•    تولید پادکست برای کسب و کار ها
•    شناخت انواع پادکست و سرمایه گذاری روی آنها
•    چرا مردم به پادکست گوش می دهند؟
•    پادکست: برای زندگی بهتر

اهمیت پادکست

آشنایی با موارد استفاده از پادکست

قبل از شروع ِصحبت در موردِ موارد استفاده از پادکست باید کمی در مورد آمار شنوندگان پادکست صحبت کنیم. سپس باید دلیل آنها برای گوش دادن به پادکست بیابیم تا مطلب برای شما کمی جا بیفتد. چند نفر در دنیا به پادکست گوش می دهند؟ آمار منتشر شده از رقم 424 میلیون نفر شنونده پادکست در جهان  خبر می دهد. در این میان، مثلا 62 درصد از آمریکایی ها در عمرشان حداقل یک مرتبه به یک اپیزود از یک پادکست گوش کرده اند. این یعنی اینکه حداقل 177 میلیون آمریکایی به پادکست گوش کرده اند. اگر این عدد را با تعداد ایرانی هایی که پادکست گوش می دهند مقایسه کنید، به نتایج جالبی می رسید. اینکه موارد استفاده از پادکست، دقیقا به حجم کثیری از شنوندگان آن مربوط می شود:
پس چون شنونده ای وجود دارد، برای تولید پادکست باید دست به اقدام زد.
همچنین آمار ها نشان می دهد که معمولا 50 درصد از مردم در خانه پادکست گوش می دهند؛ یعنی درست وقتی که فعالیت های عادی مانند تهیه غذا، استراحت و .. را انجام می دهند. اما حدود 20 درصد از شنوندگان پادکست ها برخلاف این آمار هستند. آنها اظهار می کنند که اپیزود های پادکست را داخل ماشین پشت ترافیک یا موقع پیاده روی گوش می دهند. حالا دانستن این آمار چه سودی دارد؟
این آمار به شما کمک می کند که موقع راه اندازی و شروع تولید پادکست یک میانگین زمانی برای طول پادکست خود در نظر بگیرید. مثلا طول تولید پادکست تان را نهایتا تا 30 یا 45 دقیقه در نظر بگیرید تا بتوانید نظر مخاطب را جلب کنید و او را خسته نکنید.

تولید پادکست برای کسب و کار ها

یکی از موارد استفاده از پادکست که سرمایه گذاری روی آن را توجیه می کند، به رونق کسب و کارهای امروزی مربوط می شود. شما می توانید با یک تیم تولید محتوای صوتی یا پادکست همکاری کنید تا تبلیغ برند شما را در ابتدا یا انتهای فایل پادکست بیاورند. مثلا اگر کسب و کار کوچک و نوپایی دارید می توانید با تبدیل شدن به اسپانسرشیپِ یک پادکست محبوب، به شناخته تر شدن ِبرند یا نام تجاری تان کمک کنید.
یا اینکه می توانید یک پادکست با موضوع مرتبط با کسب و کارتان راه اندازی کنید و محتوای مورد نظر خود را به صورت صوتی در اختیار علاقمندان قرار دهید. به عنوان مثال اگر در حوزه فروش کتاب فعالیت می کنید، می توانید یک بخش از بودجه‌ی خود را به تولید محتوای صوتی یا پادکست اختصاص داده و در مورد کتاب ها با مخاطبان تان صحبت کنید. این روش برای کسب و کارها یا برند های بزرگ بیشتر توصیه می شود. 
صوتی بودن ِپادکست به مخاطبان کمک می کند تا بهتر بتوانند با محتوای شما تعامل برقرار کنند. برای اینکه بتوانید مخاطب را با پادکست خود درگیر کنید باید به فکر تولید محتوای قوی (یعنی متن) برای پادکست خود باشید. برای این منظور باید با یک نویسنده محتوای حرفه ای و یک پادکستر حرفه ای، فعالیت خود را آغاز کنید.

تولید پادکست

شناخت انواع پادکست و سرمایه گذاری روی آنها

همانطور که میدانید انواع پادکست ها به گسترده شدن و افزایش تعداد بیشتر مخاطبان این نوع از محتوا ها کمک می کنند. پیش از شروع تولید پادکست باید از تنوع آنها اطلاعات کافی داشته باشید. همچنین باید بتوانید آمار و یا اطلاعاتی از فقیر بودن یا غنی بودن تعداد پادکست ها در هر حوزه به دست آورید و به طور دقیق مشخص کنید که مخاطبان هدف تان دقیقا چه کسانی هستند. در اصل باید مشخص کنید که در حال تولید محتوا برای چه گروه سنی، با چه سطحی از اطلاعات عمومی و چه علایقی هستید.
به عنوان مثال اگر مخاطبان هدفِ شما کودکانی هستند که در دوره ابتدایی تحصیل می کنند، باید مطابق با شرایط و گروه سنی آنها محتوای متنی نوشته و در همکاری با یک پادکستر حرفه ای آنها را به محتوای صوتی تبدیل کنید. به همین ترتیب اگر مخاطبان شما عموما از بین دانشجویان هستند، باید طبق نیاز ها و تشخیص اهداف آنها از گوش دادن به یک پادکست خاص، محتوا خلق کنید.
عموم پادکست های امروزی محتوای عمومی دارند. به همین خاطر می توانند طیف وسیعی از مردم را به سمت خود جلب کنند. به عنوان مثال اگر موضوع و مضمون محتوای شما تاریخی است می توانید تمامی افراد جامعه که به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تاریخ علاقه مند هستند را به سمت خود جلب کنید.

چرا مردم به پادکست گوش می دهند؟

اینکه موارد استفاده از پادکست چیست تا حد زیادی به شنوندگان آن مربوط می شود. همانطور که در ابتدای این مطلب توضیح دادیم، به این دلیل که تعداد خاص و قابل توجهی شنونده برای پادکست ها وجود دارد، بازار تولید محتوا در این زمینه همچنان در حال رشد و پیشرفت است.
اما در اینجا می خواهیم هدف مردم را از گوش دادن به پادکست ها بفهمیم تا بهتر بتوانیم متوجه شویم که موارد استفاده از پادکست چیست. بیشتر از 70 درصد مردم اطلاعات جدید خود را از طریق پادکست ها دریافت می کنند. این یعنی اینکه به جز محتواهای متنی یا ویدیویی، پادکست ها هم معلمان خوبی برای علاقه مندان به این نوع از محتوای صوتی به حساب می آیند. در شرایطی که کسی حوصله چندانی برای تماشای فیلم های بلند یا خواندن متن های بلند ندارد، podcast بهترین گزینه است. در اینجا فقط لازم است که شنونده قوه‌ی شنوایی اش را به کار بگیرد و کمی هم مشتاق یادگیری باشد.
البته گوش دادن به پادکست بی آنکه بخواهید یا به آن علم داشته باشید، به شما - به عنوان شنونده - کمک می کند تا اطلاعات جدید بیاموزید. پس از آن، موارد استفاده از پادکست به سرگرمی، به روز نگه داشتن اطلاعات، کسب آرامش بیشتر و مثلا انجام مدیتیشن و الهام گرفتن برای انجام کارهای تازه و جدید، خلاصه می شود.

محتوای صوتی یا پادکست

پادکست: برای زندگی بهتر

باور کردنی نیست، اما موارد استفاده از پادکست تقریبا مثل کمک گرفتن از یک فرد خبره و حرفه ای جهتِ بهبود زندگی، بهبود روابط، توسعه شغلی، کسب اطلاعات عمومی و غیره است. به همین خاطر است که معمولا به علاقه مندانِ راه اندازی پادکست و تولید محتوای صوتی توصیه می شود سعی کنند علاقه و اشتیاق مخاطب را به کار بگیرند و برای آنها محتوای غنی تولید کنند.
وقتی هیچ شنونده ای نمی تواند از طریق خواندن متن یا مشاهده‌ی فیلم آموزشی اطلاعاتی کسب کند یا آن محتواها چندان جذاب و تماشایی نیستند، به سراغ پادکست ها می آید. در اینجا این شما هستید که به عنوان تولید کننده‌ی پادکست باید بتوانید به شیوه ای نوین و تازه عمل کنید و او را از تصمیم خود منصرف نکنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *