تفاوت تیزر تبلیغاتی با کلیپ چیست؟

تفاوت تیزر تبلیغاتی با کلیپ چیست؟

در بسیاری از موارد، واژه کلیپ به اشتباه بکار برده می‌شود و حتی افراد به مستندهای صنعتی نیز کلیپ می‌گویند. در اینجا تفاوت تیزر تبلیغاتی با کلیپ را توضیح می‌دهیم.

پیشگفتار


تفاوت تیزر تبلیغاتی با کلیپ به درک بهتر هر یک از این نوع ویدیوها کمک می کند. اغلب افراد به هر ویدیوی کوتاهی کلیپ می گویند که البته این تعریف اشتباه می باشد. به همین دلیل است که بسیاری از افراد بین تیزر و کلیپ تفاوتی قائل نمی شوند و هر دوی آنها را یکی در نظر می گیرند. همانند مقاله تفاوت تیزر تبلیغاتی با تریلر، در اینجا نیز به بررسی تفاوت تیزر با کلیپ خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.
تاثیر جلوه های صوتی و بصری بر ذهن و احساس مخاطب، یکی از دلایل استفاده از تیزرهای تبلیغاتی مختلف برای جذب مخاطب و در نتیجه افزایش فروش می باشد. البته افرادی که در کسب و کارهای مختلف مشغول به کار هستند، برای تبلیغ برند و محصول خود تنها به تیزرهای تبلیغاتی بسنده نکرده و در مواقعی از کلیپ ها نیز برای معرفی خود به مشتریان استفاده می کنند. برخلاف تصور بسیاری از کاربران که تیزر و کلیپ را یکی در نظر می گیرند، این دو واژه کاملا با هم تفاوت داشته و نباید به جای یکدیگر بکار روند. طراحان حرفه ای با اشراف کامل به تعریف این دو مقوله، در ساخت هر یک از این ویدیوها، مقررات خاصی را رعایت می کنند. 


مقدمه


تعریف تیزر تبلیغاتی


در دنیای مدرن امروز، همه به دنبال معروف شدن و مطرح کردن کسب و کار خود هستند. پیشرفت تکنولوژی، تبلیغات را از حالت های قدیمی خارج کرده و افراد به جای استفاده از تبلیغات کاغذی و تراکت ها، به ساخت انواع تیزر تبلیغاتی روی آورده اند. تیزرها بهترین و در عین حال ساده ترین راه برای معرفی یک محصول و تبلیغ یک برند می باشند. واژه تیزر در زبان انگلیسی به صورت   teaser video نوشته شده و دارای ریشه tease به معنای اذیت کردن می باشد. از ریشه این واژه پیداست که مخاطب با دیدن این نوع ویدیو قرار نیست به هرچه می خواهد دست یابد. تیزر با پخش خود، یک علامت سوال بزرگ در ذهن مخاطب ایجاد کرده و او را مجاب می کند که تا انتها همراهش باشد. 
در ساخت تیزرهای تبلیغاتی از نرم افزارهای طراحی به وفور استفاده می شود. به کمک این نوع نرم افزارها می توان جذابیت های بیشتری به تیزرها افزود و نظر مخاطبان را به آنها جلب نمود. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله بهترین نرم افزار ساخت تیزر تبلیغاتی را مطالعه کرده و با چگونگی ساخت تیزر به کمک معروف ترین نرم افزار طراحی آشنا شوید.

تیزر خلاق
ویژگی های تیزر تبلیغاتی


تیزرها، با برانگیختن حس کنجکاوی مخاطب او را تا آخرین لحظه با خود همراه کرده و وفاداری او را نسبت به برند تضمین می کنند. ساخت تیزر تبلیغاتی به جز همراهی مخاطب، به سودآوری بیشتر و ماندگاری برند نیز کمک فراوانی می کند. تیزرها با انواع مختلف خود در زمینه های متعددی کاربرد داشته و حتی برای فعالیت های صنعتی نیز می توان تیزرهای مخصوصی تولید کرده و به نمایش درآورد. تیزرهای موفق، تیزرهایی هستند که بتوانند در مدت زمان کوتاهی پیام خود را به درستی به مخاطبان منتقل کنند. سناریوی مناسب، ایده پردازی ناب، تدوین حرفه ای، موسیقی های ایده آل و جلوه های ویژه ی خیره کننده، همه از ویژگی های برجسته ی یک تیزر تبلیغاتی موفق و خلاقانه می باشند.

ساخت کلیپ

کلیپ چیست؟


کلیپ ها ویدیوهای کوتاهی هستند که دارای موسیقی می باشند. در ساخت کلیپ ها چگونگی قرارگیری تصاویر و موسیقی در کنار یکدیگر بسیار اهمیت دارد. در حقیقت، می توان با چینش صحیح این دو المان در کنار یکدیگر، حسی متفاوت را به بیننده القا نمود. البته ممکن است تصاویر و موسیقی هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشته باشند، اما با این حال می توانند بیننده را تحت تاثیر قرار دهند. در ساخت کلیپ ها نیز مانند تیزرهای تبلیغاتی، از تجهیزات و دوربین های خاصی استفاده می شود. علاوه بر این، استفاده از تصاویری با زوایای کج دوربین و همچنین افکت های ویدیویی، منجر به تلاقی خیال و واقعیت شده و جایی برای روابط منطقی در کلیپ نمی گذارد.
کلیپ در لغت، به معنای یک تکه از فیلم بوده که برای پخش آماده می شود. البته کلیپ هایی که برای پخش آماده می شوند، گاهی تدوین شده می باشند و گاهی نیز به صورت خام پخش می شوند. بنابراین، در مجموع به قسمتی از فیلم، فارغ از نوع و زمانش، کلیپ می گویند.


ویژگی های کلیپ


در ساخت کلیپ، توجه به ترفندهای خاص عکاسی و فیلمبرداری بسیار اهمیت دارد. توجه به نور سخت و نور نرم، مثلث نوردهی، استفاده از بک گراند تمیز، استفاده از برنامه ادیت حرفه ای مانند پریمیر و افتر افکت، صدای واضح و موج دار، استفاده از قانون یک سوم و فیلمبرداری از زوایای مختلف از جمله عواملی هستند که برای ساخت یک کلیپ خوب باید مورد توجه قرار گیرند. همچنین، در ویدیو باید از موزیک های بی کلام مرتبط با موضوع ویدیو استفاده کرده و کیفیت تصاویر نیز بالا باشند. استفاده از ترکیب بندی مناسب نیز، یکی از راه های ساخت کلیپ حرفه ای و جذاب می باشد.

تفاوت تیزر تبلیغاتی با کلیپ


یک تفاوت تیزر تبلیغاتی با کلیپ در چگونگی روایت داستان است. در تیزر تبلیغاتی، داستان باید حالت روایت گونه داشته باشد تا مخاطب در جریان کامل داستان، از ابتدا تا انتها، قرار بگیرد؛ درحالیکه در کلیپ قواعد سینمایی مانند داستان از شروع تا پایان، به طور کامل رعایت نمی شود. دیگر تفاوت تیزر تبلیغاتی با کلیپ در پیروی از روابط منطقی است. در کلیپ سازی هیچ قانون و چارچوبی برای تمایز بین دنیای خیالی و واقعی وجود ندارد؛ اما تیزرسازی معمولا بر اساس روابط واقعی شکل می گیرد. 
یک تفاوت کلیپ با تیزر تبلیغاتی در ساختار و هدف از ساخت این دو نوع ویدیو می باشد. تیزرها برای معرفی یک محصول یا کالا بکار می روند تا مخاطب بتواند با تماشای تیزر تبلیغاتی، نسبت به خرید آن اقدام نماید. در مقابل، ساخت کلیپ بر پایه موسیقی بوده و معمولا به فیلمی که از ترانه یک خواننده ساخته می شود، کلیپ می گویند. البته این موسیقی همیشه باکلام نخواهد بود و در مواردی می تواند بی کلام نیز باشد. در هر صورت، هنگام ساخت کلیپ، توجه به هماهنگی تصاویر با موسیقی باعث ایجاد جذابیت در کلیپ شده و مخاطب نیز از تماشای این کلیپ لذت می برد.

تفاوت در مدت زمان

مدت زمان و ریتم


دیگر تفاوت تیزر تبلیغاتی با کلیپ در مدت زمان این دو نوع ویدیو می باشد. تیزرهای تبلیغاتی اغلب کمتر از یک دقیقه هستند. در مقابل، کلیپ ها معمولا ویدیوهایی با مدت زمان 3 تا 10 دقیقه می باشند. در تیزر تبلیغاتی، تمام جزئیات در اختیار مخاطب قرار نمی گیرد و ذهن مخاطب برای داستان های بعدی آماده می شود؛ اما در کلیپ هیچ موضوعی برای پنهان کردن وجود نداشته و هدف، برانگیختن حس کنجکاوی مخاطب نمی باشد. کلیپ، موضوع مورد نظر را به صورت شفاف و با تم موسیقی به نمایش در می آورد.
یک تفاوت تیزر تبلیغاتی با کلیپ در ریتم می باشد. تیزرهای تبلیغاتی به دلیل مدت زمان کمی که دارند، دارای ریتم نسبتا تندی هستند. به همین دلیل است که گاهی ممکن است مخاطب یک تیزر تبلیغاتی را چندبار تماشا کند. در مقابل، کلیپ، به دلیل استفاده از موسیقی و مدت زمان بیشتر، دارای ریتم کندی بوده تا مخاطب از شنیدن موسیقی نهایت لذت را ببرد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *