بررسی مهارت های لازم برای تولید پادکست

بررسی مهارت های لازم برای تولید پادکست

مهارت های لازم برای تولید پادکست چه هستند؟ در این مطلب قصد داریم تا به شما کمک کنیم مهارت های اولیه‌ی مورد نیاز جهت تولید پادکست را بیاموزید.

پیشگفتار

مهارت های لازم برای تولید پادکست چه هستند؟ برای شروع هر فعالیت حرفه ای و پیوسته، نیاز به تعدادی از مهارت ها (skills) داریم. یک انسان کلکسیونی از مهارت های مختلف نیست. پس نیاز است تا یک تیم، متشکل از افرادی که در یک یا چند زمینه ی خاص مهارت دارند، برای تولید Podcast اقدام کنند. اینکه چه مهارت هایی برای تولید پادکست لازم دارید، در ادامه ی این مطلب مورد بررسی قرار خواهد گرفت. فقط توجه داشته باشید که شما یا یک شخص دیگر نمی تواند تمامی این مهارت ها را به صورت یکجا داشته باشد. پس لازم است برای پادکست تان یک تیم خوب جمع کنید.

مقدمه

   مهارت های لازم برای تولید پادکست به چند دسته تقسیم بندی می شوند؟
•    صدای عالی و جذاب برای تولید پادکست
•    مهارت نویسندگی و نوشتن متن برای پادکست
•    مهارت مصاحبه با مهمان هر اپیزود از پادکست
•    مهارت ویرایش فایل صوتی پادکست
•    مهارت های لازم برای تولید پادکست از نوع پنهان

مهارت های لازم برای تولید پادکست به چند دسته تقسیم بندی می شوند؟

مهارت های لازم برای تولید پادکست به دو دسته ی مختلف تقسیم بندی می شوند. گروه اول مهارت های لازم برای تولید پادکست از نوع پیدا یا آشکار هستند. نوع دوم از مهارت های لازم برای تولید پادکست از نوع پنهان یا نهان هستند. در ابتدا مهارت های پیدا و یا آشکار را توضیح خواهیم داد. پس از آن به مهارت های پنهان جهت تولید پادکست ها می پردازیم.


صدای عالی و جذاب برای تولید پادکست

این یک حقیقت انکار نشدنی است که همه‌ی افراد صدای خوبی برای ضبط پادکست ندارند! جای تعجب هم ندارد. برای تولید و ضبط پادکست باید صدای خاصی داشته باشید که به گوش مخاطب جذاب باشد و به دلش بنشیند. اگر چنین صدایی ندارید، باید حتما به دنبال شخصی باشید که ذاتاً چنین صدایی دارد یا آنقدر روی صدای خود و فن بیانش کار کرده است که می تواند یک تنه، 70 درصد از جذابیت ِپادکست شما را به دوش بکشد.
صدا، در بین مهارت های لازم برای تولید پادکست ضروری ترین گزینه به شمار می آید که باید آن را جدی بگیرید. اگر خودتان یا یکی از دوستان تان صدای خوبی دارید اما تا به حال برای تولید پادکست و ضبط ِآن اقدام نکرده اید و نمی دانید که چگونه می توانید روی صدایتان کار کرده و آن را بهبود دهید، پیشنهاد می کنیم تا تمرینات تنفس از دیافراگم و گرم کردن صدا را انجام دهید. درست مانند خواننده ها و مجری ها که قبل از شروع کار روی صدایشان کار می کنند، شما یا دوستتان نیز می توانید با انجام این تمرینات صدای خود را بهبود دهید و به قول معروف آن را از خامی در آورید و به پختگی برسانید.

نوشتن متن پادکست

مهارت نویسندگی و نوشتن متن برای پادکست

هیچ پادکستی بدون یک متن از پیش نوشته شده، تولید نمی شود. برای همین یکی از مهارت های لازم برای تولید پادکست داشتن توانایی در زمینه ی نگارش متن و محتوای خوب و با کیفیت است. هر گوینده یا نریتور موقع صحبت کردن با مخاطبان به واسطه‌ی پادکست، در مقابلِ خود یک متن ِاز پیش نوشته شده دارد. اگر شخصاً مهارت نویسندگی ندارید، حتما به دنبال یک نویسنده ی خوب باشید تا از این نظر بتواند گروه ِشما را تقویت و پشتیبانی کند. 
یک نویسنده ی خوب می تواند منظور شما را بهتر به مخاطب منتقل کند و به دلیل ِداشتن ذهن ِآماده و خلاق می تواند از جملات، نقل قول ها و پاراگراف های سایر کتاب ها، فیلم ها و منابع برای جذابتر شدنِ پادکست تان استفاده کند. فرقی ندارد که پادکست شما از نظر زمانی تایم کوتاهی دارد یا خیر. شما حتما باید یک نویسنده را برای نگارش متن پادکست تان انتخاب کنید و با او طی مدت زمانِ طولانی همکاری تان را ادامه دهید. اگر قصد استخدام یا همکاری با یک فرد باتجربه در این زمینه را ندارید، می توانید در کلاس ها و کورس های آنلاین شرکت کنید و از این طریق، اصول و قواعد نگارش محتوا و متن های خوب را برای پادکست تان بیاموزید. شما باید زمان نسبتا طولانی را برای یادگیری مهارت نویسندگی اختصاص دهید تا بتوانید پادکست خوبی تولید کنید.

مهارت مصاحبه با مهمان هر اپیزود از پادکست

اگر پادکست شما در برخی اپیزود ها، میزبان مهمان (یا مهمانان) خاصی است، باید فکری به حال مدیریت و گفتگو با آنها کنید. حتما مصاحبه های جذاب تلویزیونی و مصاحبه هایی که داخل پادکست های امروزی انجام می شود را گوش دهید و با هم مقایسه کنید. بفهمید که چه عواملی باعث جذابتر به نظر رسیدنِ این مصاحبه ها از نگاه مخاطبان شده است؟
مهارت مصاحبه در بین سایر مهارت های لازم برای شروع تولید پادکست به بیان سوالات، ایجاد صمیمیت و گرمای ملموس در پادکست خلاصه می شود. شما باید یاد بگیرید که با توجه به موضوع پادکست و جایگاه ِفردی که در پادکست تان به عنوان مهمان دعوت کرده اید، سوالات خود را مطرح کنید. بیان پرسش از جانب شما و پاسخ از جانب مهمان نباید شبیه یک جلسه ی مصاحبه ی استخدامی، خشک و بی روح و ایستا باشد! شما باید به پاسخ های مهمان برنامه با دقت گوش دهید و از دلِ جملاتی که توسط او بیان می شوند، بازهم سوالات و چالش های بیشتر بیرون بکشید تا گفتگو بسیار یونیک و جذاب پیش برود.

مصاحبه در پادکست

مهارت ویرایش فایل صوتی پادکست

ویرایش فایل صوتی پادکست یکی از جمله مهارت هایی است که باید از همان ابتدای شروع کار تولید پادکست بیاموزید. کار کردن با نرم افزار هایی که برای ضبط پادکست و تدوین آن مورد استفاده قرار می گیرند بسیار حائز اهمیت است. به همین خاطر به شما توصیه می کنیم دو مطلب نوشته شده در این خصوص یعنی تجهیزات لازم برای ساخت پادکست و نرم افزار های ساخت پادکست را مطالعه کنید.
اگر ادیتور خوب برای ادیت فایل صوتی پادکست سراغ ندارید، به راحتی می توانید در دوره های آنلاین یا دوره های کوتاه مدت ِآموختن نحوه‌ی تولید پادکست و ادیت آن شرکت کنید تا بتوانید نحوه کار با نرم افزار های مربوط به این حوزه را درک کنید. برای توسعه ی این مهارت از بین سایر مهارت های لازم برای تولید پادکست، کار خود را با نرم افزار هایی که برای مبتدی ها طراحی شده اند آغاز کنید تا بتوانید موفق تر پیش بروید. داخل یوتیوب و یا سایت Udemy آموزش های مفید در این زمینه قرار دارد.

استفاده از پادکست

مهارت های لازم برای تولید پادکست از نوع پنهان

برای اینکه بتوانید یک پادکستر حرفه ای باشید، ابتدا باید مهارت های لازم برای این حرفه را بیاموزید. از جمله مهم ترین مهارتهای لازم برای تولید یک پادکست حرفه ای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.     قدرت یادگیری و توسعه‌ی تیم

شما برای اینکه به یک منبع مورد اعتماد تبدیل شوید و بتوانید پادکست خوبی تولید کنید، باید دارای مهارت توسعه ی فردی، باشید و بتوانید گروه خود را همواره آپدیت و به روز نگه دارید. وقتی برای شروع تولید پادکست اقدام می کنید و در مورد موارد استفاده از پادکست اطلاعات کافی کسب می کنید، باید موضوعاتی که قصد دارید در پادکست تان به آنها بپردازید را انتخاب کنید. با انتخاب یک یا چند موضوع، تم پادکست تان مشخص خواهد شد. پس از آن می توانید بر اساس حوزه و زمینه ای که در آن فعالیت می کنید (پادکست تولید می‌کنید)، به آپدیت یا به روز نگه داشتن ِاطلاعات تان مشغول باشید: از طریق مقالات، کتاب ها، رسانه های اجتماعی و غیره. تنها در این صورت است که مخاطب به شما و نام پادکست تان اعتماد خواهند کرد. چون می‌داند که با یک تیم به روز و کاملا حرفه ای روبرو است.

2. پرورش خلاقیت 

خلاقیت کلید اصلی تولید پادکست خوب است. خلاقیت جزء مهارت های تولید پادکست از نوع پنهان به حساب می آید. شما برای تولید هر محتوای جدید، یونیک و تاثیر گذار به خلاقیت نیاز دارید تا موفق شوید. شما و تیم تان می توانید با پرورش خلاقیت تان، برای تولید یک پادکست حرفه ای اقدام کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *