چطور یک پادکست حرفه ای تولید کنیم؟

چطور یک پادکست حرفه ای تولید کنیم؟

پادکست حرفه ای چیست و چگونه تولید می شود؟ در این مطلب قصد داریم به شما کمک کنیم روال حرفه ای تولید کردن پادکست را بیاموزید.

پیشگفتار

پادکست حرفه ای چیست و چگونه تولید می شود؟ برای راه اندازی یک پادکست حرفه ای، نیاز نیست که حتما یک متخصص باشید. افراد مبتدی هم می توانند به سادگی یک پادکست راه اندازی کنند و برای تولید اپیزود های مختلف آن تلاش کنند. در هر صورت، کسب تجربه به شما کمک می کند تا روز به روز در روال تولید پادکست موفق تر عمل کنید و روزی به عنوان فرد یا تیمی حرفه ای در زمینه ی تولید پادکست شناخته شوید. زیرا همانطور که می‌دانید، تجربه ها حاصل گذر ِزمان و اندوختن ِدانش هستند و یک شبه به دست نمی آیند.
اگر نمی دانید که چطور می توانید پادکست حرفه ای تولید کنید، در این راهنما شما را یاری خواهیم کرد.

مقدمه

•    روال تولید کردن پادکست حرفه ای را درک کنید.
•    مزایای تولید پادکست حرفه ای
•    ارتباط صمیمانه با مخاطبان از طریق تولید پادکست حرفه ای
•    انتخاب موضوع پادکست به صورت حرفه ای
•    انتخاب موضوع برای تولید کردن پادکست حرفه ای

روال تولید کردن پادکست حرفه ای را درک کنید

مدیر یک کسب و کار یا یک برند یا حتی یک فرد عادی که قصد دارد از راه تولید پادکست به درآمد برسد، می تواند اقدام به راه اندازی یک پادکست جدید با موضوع و محوریتی خاص کند. تولید محتوای صوتی یا پادکست راهی است که به شما کمک می کند آگاهی از برند تان را گسترش دهید. همچنین می توانید در حوزه بازاریابی محتوا بسیار موفق عمل کنید.
هدف اکثر کسانی که برای تولید پادکست اقدام می کنند، بازاریابی و کسب درآمد است. به بیان دیگر گروهی از افراد تنها برای کسب درآمد از طریق تولید پادکست به سراغ تولید این نوع محتوا می روند. بسیاری از شرکت ها و سازمان ها نیز برای انجام تبلیغات گسترده و جذب مخاطب بیشتر روی تولید پادکست یا پذیرفتن اسپانسر شیپِ یک پادکست خاص سرمایه گذاری می کنند. به دلیل محبوب شدن ِچشمگیر تولید محتوای صوتی، روال سرمایه گذاری و توجه به پادکست ها در حال افزایش است.
بنابراین اگر ترجیح می دهید تا مخاطبان تان را از راه های مختلف مانند محتوای صوتی به سمت خود جذب کنید، تولید پادکست می تواند انتخاب بسیار خوبی باشد. افراد مختلف، به شیوه های گوناگونی جذب یک برند یا کسب و کار می شوند. تولید پادکست یکی از آنها است.

پادکستر حرفه‌ای

مزایای تولید پادکست حرفه ای

برای اینکه به طور دقیق متوجه شوید که تولید پادکست حرفه ای چه فوایدی برای کسب و کار شما دارد باید به موارد زیر توجه داشته باشید:
•    برای تبدیل شدن به یک پادکستر حرفه ای یا تولید پادکست حرفه ای نیازی نیست که تولید کننده‌ی دائم و مداوم محتوای صوتی باشید و حتما یک وبلاگ صوتی داشته باشید.
•    تولید پادکست راهی عالی برای جذب مخاطب و وفادار نگه داشتن ِ او به حساب می آید. شما می توانید به کمک تولید پادکست در حوزه‌ی کسب و کارتان به یک مرجع تبدیل شوید تا سایر افراد برای کسب اطلاعات بیشتر به شما و اطلاعاتی که در پادکست تان به دیگران ارائه می کنید، مراجعه کنند.
•    پادکست ها روی پلتفرم های محبوب مختلفی می توانند منتشر شوند. افراد در هر شرایطی می توانند به یک اپیزود از پادکستی خاص گوش دهند. مثلا موقع رانندگی، موقع ورزش کردن یا موقع استراحت در خانه. 
نکته: آمار نشان داده است که دست کم 60 درصد از مردم بعد از شنیدن تبلیغی که در ابتدای یک اپیزود از پادکست بیان می شود، برای خرید محصولات یا استفاده از خدمات بیان شده در آن تبلیغ اقدام می کنند.
•    اکثر پادکست ها به شکل رایگان در اختیار شنوندگان قرار داده می شوند. پلتفرم های مختلفی نیز وجود دارند که به صورت رایگان میزبانی از پادکست ها را قبول می کنند. شما می توانید با کمترین هزینه ی ممکن برای تولید پادکست اقدام کنید. پیشنهاد میکنیم حتما مطلب منتشر شده در این سایت با مضمون «هزینه تولید پادکست» را مطالعه کنید.

تولید محتوای صوتی

ارتباط صمیمانه با مخاطبان از طریق تولید کردن پادکست حرفه ای

ارتباط صمیمانه ای که از طریق تولید پادکست حرفه ای به دست می آید، از طریق تولید هیچ نوع دیگری از محتوا به دست نخواهد آمد. شنوندگان پادکست شما دست کم 30 دقیقه از وقت خود را با شما سپری می کنند. به هر میزان که بتوانید با آنها ارتباط صمیمانه تری برقرار کنید و براساس نیاز آنها محتوا تولید کنید، بهتر می توانید آن ها را مشتاق به شنیدن اپیزود های جدید پادکست تان نگه دارید.
همانطور که می دانید شبکه های اجتماعی دامنه‌ی تمرکز و توجه افراد را محدود و کوتاه کرده اند. اینکه یک مخاطب ترجیح دهد 30 دقیقه از وقت خود را با صحبت های شما سپری کند، ارزشمند است. بنابراین نباید از کنار وجود چنین فرصتی به سادگی گذر کنید و باید قدرش را بدانید و از آن به درستی استفاده کنید.

تولید پادکست حرفه ای

انتخاب موضوع پادکست به صورت حرفه ای 

برای انتخاب موضوع پادکست حرفه ای باید به تم theme انتخابی تان توجه کنید. بعد از یکی دو سال انتشار اپیزود های مختلف از پادکست تان کمی صبر کنید. ببینید که آیا از روال تولید پادکست تان راضی هستید یا خیر. چیزی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید تا شور و اشتیاق تان باعث شود روال تولید پادکست حرفه ای تان منظم بوده و قاعده‌ی خاصی داشته باشد. شور و اشتیاق پادکستر های حرفه ای معمولا عاملی است که به آنها اجازه می دهد در هر مرتبه‌ی تولید پادکست پیشرفت قابل توجهی داشته باشند و بتوانند به اهدافشان دست پیدا کنند.
شما باید فضای مسئله ای که به آن می پردازید را از طریق موضوع اصلی پادکست تان مستند سازی کنید، آن هم با استناد به موارد زیر:
•    مشکلات دائمی یا تکراری
•    سوالات
•    ابهامات
سپس باید الگوی مورد نظرتان را برای تولید پادکست پیدا کنید تا بتوانید موضوعاتی که قصد پرداخت به آنها را دارید پیدا کنید. یافتن این الگو به شما کمک می کند تا بهتر بتوانید روی موضوع اصلی پادکست تان متمرکز شوید و برای آن محتوا تولید کنید.

انتخاب موضوع برای تولید کردن پادکست حرفه ای 

جهت تولید پادکست حرفه ای باید موضوعات خود را شبیه پادکستر های حرفه ای انتخاب کنید. اما پادکستر های حرفه ای چگونه موضوع انتخاب می کنند؟ آنها سه پرسش مطرح کرده و به دنبال ِپاسخ آن میگردند تا بتوانند موضوع مناسبی برای اپیزود جدید پادکست شان انتخاب کنند.

1)    سوال اول:

هدف من از تولید پادکست چیست؟ دلایل مختلفی می تواند در پاسخ به این پرسش مطرح شود. از جمله ی آنها می توان به تولید لید یا به دست گرفتن رهبری یک حرکت یا جنبش خاص یا یک هدف مهم در کسب و کار اشاره کرد. همچنین شما می توانید از تولید پادکست برای پرداختن (به طور عمقی) به یک موضوع استفاده کنید. دلیل بسیاری از افراد هم این است که دوست دارند به واسطه ی تولید پادکست به کسب درآمد خوبی برسند. همانطور که در مطلب «بازار کار تولید پادکست» توضیح دادیم، کسب درآمد از طریق تولید پادکست روالی زمانبر است و فوراً نتیجه نمی دهد.

2)    سوال دوم:

چرا قصد تولید این اپیزود را دارید؟ دلیل شما برای تولید اپیزود جدید از پادکست باید بسیار عمیق باشد. زیرا فقط در این صورت است که می توانید انگیزه ی خود را حفظ کنید و برای پرداختن به موضوع بسیار حرفه ای عمل کنید.

3)    سوال سوم:

این اپیزود برای چه کسانی تولید می شود؟ مخاطبان هدف یا شنوندگان ایده آل پادکست شما بسیار مهم هستند. پس باید حتما قبل از تولید پادکست حرفه ای جدید، ماهیت و ویژگی های مخاطبان تان را به صورت کامل مشخص کنید. تنها در این صورت است که می توانید بسیار بهتر با آنها ارتباط برقرار کنید و صمیمیت ویژه ای بین خود و آنها ایجاد نمایید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *