آموزش اتود طراحی لوگو و بیان نکات مهم

آموزش اتود طراحی لوگو و بیان نکات مهم

اتود طراحی لوگو چیست و چه کاربردی دارد؟ یک اتود استاندارد باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ توضیح در ادامه مطلب

مقدمه

اتود طراحی لوگو یکی از مهم ترین بخش ها در ساخت یک لوگو به شمار می رود. همان طور که می دانید، طراحی لوگو در کنار تولید محتوا، برای پیشرفت و ترقی یک کسب و کار، بسیار مهم است. طراحی لوگو و برندینگ، به عنوان یک پروسه فنی، شامل چندین مرحله است. یکی از این مراحل، به اتود زنی مربوط می شود. اتودهای طراحی لوگو این فرصت را به طراح می دهند تا نقص های موجود در کار خود را برطرف کنند. در ادامه در مورد آموزش طراحی لوگو و اتودزنی، بیشتر به شما توضیح می دهیم.

فهرست مطالب

1- توضیحاتی در مورد اتود در طراحی لوگو
2- چرا قبل از هر اقدامی برای طراحی لوگو باید اتود بزنیم؟
3- مزیت اتودزنی پیش از طراحی لوگو
4- مراحل اتود زنی در طراحی لوگو
5- نکات مهم در اتود زنی برای طراحی لوگو

توضیحاتی در مورد اتود در طراحی لوگو

اتود طراحی لوگو یک طرح اولیه است که توسط گرافیست کشیده می شود. همان طور که می دانید، انواع مختلف لوگو در نهایت، به وسیله اپلیکیشن طراحی لوگو ساخته می شوند اما ساخت آن ها شامل مراحلی است. یکی از ابتدایی ترین و مهم ترین مراحل در طراحی لوگو، کشیدن طرح اولیه یا همان اتود است. در این مرحله طراح با استفاده از قلم مخصوص نمونه های مختلف از یک لوگو را روی یک کاغذ پیاده می کند. 
در واقع اتود طراحی لوگو، به منزله پیاده شده ذهن طراح روی کاغذ می باشد. یک طراح باید اوج خلاقیت خود را روی طراحی اتود انجام دهد. بهتر است به عنوان یک گرافیست، از چند اتود برای یک لوگو استفاده کنید. شما باید اتودهای خود را در اختیار کارفرما قرار دهید تا از بین آن ها بهترین مورد را انتخاب کند. در این مرحله است که کارفرما متوجه خلاقیت و استعداد شما در ایده پردازی می شود. پس نباید از آن ساده عبور کنید. 

چرا قبل از هر اقدامی برای طراحی لوگو باید اتود بزنیم؟

همان طور که گفتیم، اتود طراحی لوگو به عنوان ابتدایی ترین مراحل آن شناخته می شود. حال چرا این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است؟ در کتاب آموزش طراحی لوگو این مسئله به وضوح توضیح داده شده است. در مرحله اتود زنی، طراح باید با ایده پردازی های مختلف، چند نمونه از یک لوگو را با قلم و کاغذ طراحی کند. داشتن ایده های مختلف در این مرحله بسیار مهم است. سپس این نمونه کارها در اختیار کارفرما قرار می گیرند. کارفرما با بررسی نمونه های مختلف، می تواند میزان مهارت و خلاقیت یک طراح را مورد سنجش قرار دهد.
اکثر طراحان حرفه ای و گرافیست های معتبر، کار با نرم افزارهای طراحی لوگو را به خوبی بلدند و می توانند طی مدت کوتاهی، یک لوگوی حرفه ای طراحی کنند اما طراحی یک لوگوی خاص و حرفه ای فقط به مهارت در اپلیکیشن های مختلف بستگی ندارد. تا زمانی که ایده پردازی خلاقانه و طراحی اتود حرفه ای در کار نباشد، نمی توان روی مهارت در کار با نرم افزارها حساب باز کرد.

انواع اتود طراحی لوگو

مزیت اتودزنی پیش از طراحی لوگو

تا به این جای کار در مورد نقش اتود زنی در طراحی لوگو، توضیحاتی دادیم. در این بخش از محتوا قصد داریم شما را با مزیت های اتود در طراحی لوگو آشنا کنیم.
•    اولین مزیت استفاده از اتود طراحی لوگو، نشان دادن خلاقیت و استعداد طراح به کارفرما است. زمانی که طراح نمونه های مختلفی از طراحی لوگو را به کارفرما ارائه می کند، کارفرما متوجه می شود که او استعداد این کار را دارد و برای کار خود، ارزش زیادی قائل است. پس در پروژه های بعدی نیز، روی دانش او حساب باز خواهد کرد.
•    دومین مزیت استفاده از اتود طراحی لوگو، امکان اصلاح و ویرایش کار است. زمانی که شما به عنوان طراح، نمونه کار طراحی لوگو خود را در اختیار کارفرما قرار می دهید، او از بین اتودهای ارائه شده، یکی را انتخاب می کند. سپس نقاط قوت و ضعف اتود انتخاب شده را برای شما شرح می دهد تا بتوانید آن را اصلاح کنید.
•    سومین مزیت انواع اتود در طراحی لوگو این است که کار نهایی برای طراح آسان تر می شود. شما به عنوان یک طراح، بهتر است یک اتود اولیه در اختیار داشته باشید تا طراحی با نرم افزار را طبق آن انجام دهید. در این صورت انتخاب قالب های طراحی لوگو به صورت نرم افزاری برای شما راحت تر خواهد شد. 

ارائه اتود به مشتری

مراحل اتود زنی در طراحی لوگو

همان طور که گفته شد، اتود طراحی لوگو یکی از مهم ترین مراحل در ساخت و پرداخت یک نماد تجاری است. برای کشیدن اتود باید طبق مراحلی جلو بروید. برای مثال، اولین مرحله فکر کردن به ایده های مختلف در مورد طراحی لوگو است. شما به عنوان طراح، باید یک چک لیست از نیازهای اولیه مشتری تهیه کنید. سپس با توجه به نیازهای مشتری، چند ایده خلاقانه برای لوگو در نظر بگیرید.
در گام بعدی از اتود طراحی لوگو، باید ایده های خود را روی کاغذ اجرا کنید. برای این کار باید از قلم مخصوص استفاده نمایید. پس از کشیدن طرح های اولیه روی کاغذ، باید مانند یک مشتری، آن ها را مورد بررسی قرار دهید. این کار باعث می شود، نقص های موجود در طرح های خود را شناسایی کرده و آن ها را برطرف نمایید. حتی می توانید دو اتود را با هم ترکیب کنید تا به یک نمونه جدید و کامل تر برسید. پس از طراحی چند اتود، باید آن ها را به مشتری خود نشان دهید. مشتری کارها را بررسی کرده و مورد دلخواه خود را از بین آن ها انتخاب می کند. در صورت نیاز به تغییر نیز توضیحاتی به شما ارائه می دهد. 

نکات مهم در اتود زنی برای طراحی لوگو

در اتود طراحی لوگو باید چند نکته مهم را در نظر بگیرید. اول این که یک اتود برای ارائه کار به مشتری کافی نیست. حتی اگر تک اتود طراحی شده شما از هر نظر کامل باشد، مشتری فکر می کند که وقت زیادی برای کشیدن آن صرف نکرده اید. از طرفی با کشیدن یک اتود، امکان انتخاب از مشتری سلب می شود. پس شما باید حداقل 3 تا 5 اتود مختلف طراحی کرده و آن ها را ویرایش کنید. سپس نمونه های آماده شده را به مشتری نشان دهید. در این صورت کارفرما متوجه می شود که شما وقت و ارزش زیادی برای کار خود در نظر می گیرید. 
نکته دوم در اتود طراحی لوگو، دقت به نیازهای مشتری است. در این زمان، داشتن یک چک لیست می تواند به شما کمک زیادی کند. حیطه فعالیت و نام شرکت، مشتریان هدف، شرکت های رقیب، آرمان ها و شعارهای مجموعه و... در این چک لیست ذکر می شوند. شما باید اتودهایی طراحی کنید که تمام فاکتورهای مد نظر مشتری را در اختیار داشته باشند.

اتود طراحی لوگو

کلام آخر

در این مقاله در مورد اتود طراحی لوگو به شما توضیحاتی دادیم. تلاش کردیم شما را با اهمیت اتود زنی در طراحی لوگو آشنا کنیم. مزیت های کشیدن اتودهای اولیه را برای شما شرح دادیم و در مورد مراحل طراحی یک اتود نیز نکاتی ذکر کردیم. همچنین چند نکته طلایی در طراحی اتود را به شما معرفی نمودیم.

سوالات متداول  

1.    آیا اتود طراحی لوگو روی هزینه آن تاثیری دارد؟
بله، یکی از مهم ترین فاکتورها در تعیین هزینه طراحی لوگو، تعداد اتودهای طراحی شده است. هر چه تعداد اتودها بیشتر باشد، هزینه کار نیز افزایش پیدا می کند. 
2.    چند اتود برای طراحی لوگو کافی است؟
هر چه تعداد اتودهای طراحی لوگو بیشتر باشد، کار نهایی حرفه ای تر خواهد بود. کشیدن 3 تا 5 اتود برای یک کار کافی است اما افزایش تعداد اتود می تواند کیفیت نهایی را افزایش دهد.
3.    مهم ترین مزیت اتود طراحی لوگو چیست؟
مهم ترین مزیت استفاده از اتود در طراحی لوگو، امکان ویرایش و برطرف کردن نقص های آن است. 

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *