آشنایی با چند تکنیک تصویرسازی

آشنایی با چند تکنیک تصویرسازی

تکنیک تصویرسازی چیست؟همانطور که می¬دانید این تکنیک¬ ها برای ایجاد تصاویر گرافیکی به کار می¬ روند و نمونه های مختلفی دارند. در ادامه قصد داریم برخی از آن ها را بررسی کنیم.

 

 پیشگفتار


تکنیک تصویرسازی در طول سال های گذشته دستخوش تغییر و تحول شده است و به دو دسته عمده تقسیم شده است.این دسته بندی شامل تکنیک های مدرن و سنتی می باشد. ابزار طراحی کاراکتر و تصویرسازی به مرور زمان دچار تغییر و تحول شده است. همین امر باعث ایجاد تحول در تکنیک های تصویرسازی نیز می باشد. تصویرسازان در گذشته به ابزاری مانند کاغذ، مداد و رنگ وابسته بودند. اما امروزه حتی هنرمندان سنتی هم با ابزارهای دیجیتال کار می کنند. 


مقدمه


مهمترین تکنیک های تصویرسازی 


یکی از مهمترین تکنیک ها که در تصویر سازی وجود دارد تصویرسازی با اسکچ می باشد. تصویرگران حرفه ای این فرایند را با استفاده از مداد رنگی، ذغال و مداد انجام می دهند. پس از ایجاد طرح مورد نظر می توانید با استفاده از آبرنگ، رنگ روغن؛ اکریلیک، رنگ های پاستیلی و.... آن را رنگ کنید. در این بخش بهتر است یک تصویر را به عنوان مرجع انتخاب کنید سپس جزئیات را مورد توجه قرار دهید و به رنگ ها دقت کنید. تصویرگران باید برای ایجاد طرح ها قبل از ترسیم نخست به تناسبات دقت کنند و در گام بعدی رنگ آمیزی را با استفاده از لایه های سبک و با استفاده از رنگ های روشن انجام دهند. 

تصویرسازی


تکنیک تصویرسازی دیجیتال


تکنیک تصویرسازی دیجیتال امروزه بسیار مورد توجه تصویرگران قرار گرفته است. همانطور که می دانید با وجود پیشرفت هایی که در زمینه نرم افزارهای کامپیوتری اتفاق افتاده است این مسئله چندان دور از ذهن نیست که اکثر رشته های طراحی و تصویرگری به سمت دیجیتالی شدن سوق پیدا کرده اند. در حال حاضر می توانیم اپلیکیشن های مختلف و کاربردی در این زمینه مشاهده کنیم. این اپلیکیشن ها بر اساس تکنیک های جدید ابزاری را در اختیار کاربران قرار می دهند که باعث می شود سرعت عمل آن ها افزایش پیدا کند. 
در حال حاضر مشاهده می کنیم که تصویرگران با استفاده از تبلت ها و دستگاه هایی که به کامپیوتر متصل می شوند فرایند تصویر سازی را انجام می دهند. تصویرگران امروزه طرح های خود را با استفاده از قلم های نوری و دیجیتالی طراحی می کنند. سپس برای انجام ویرایش از نرم افزارهایی مانند طراحی کاراکتر در ایلوستریتور، فتوشاپ، Artrage و  kscape کمک می گیرند و طرح ها را به کامپیوترها انتقال می دهند تا فرایند ویرایش را بر روی آن ها انجام بگیرد. این نرم افزارها بسیاری از امکانات مورد نیاز تصویرگران مانند ابزارهای طراحی، قلم، افکت ها و مدادها و .....را شبیه سازی کرده اند. تکنیک های تصویرسازی دیجیتال را می توانیم به دو بخش تقسیم کنیم که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت. 

تصویرسازی دیجیتال


انواع تصویرسازی های دیجیتال فری هند


تکنیک تصویرسازی با فری هند به طراحان این امکان را می دهد تا با استفاده از ابزارهای مختلف پس زمینه های پیچیده را به همراه جزئیات ظریف ایجاد کنند. همچنین آن ها می توانند با استفاده از ابزارها به تغییر سایه های نرم و خطوط بپردازند. جالب است بدانید اکثر این تصویرسازی ها با استفاده از فری هند به صورت شطرنجی انجام می شوند. شما تنها می توانید این تصاویر را در سایزهای مشخصی چاپ نمایید. در غیر این صورت تصویر مورد نظر کیفیت خود را از دست خواهد داد. 


تکنیک تصویرسازی به وسیله وکتور


طراحی کاراکتر وکتور به عنوان یکی دیگر از سبک های تکنیک های تصویرسازی دیجیتال است که امروزه طرفداران بسیاری دارد. مهمترین ویژگی این نوع تصویر سازی این است که با کوچک و بزرگ کردن تصویر کیفیت آن از بین نمی رود. در حالت کلی طراحی سایه های نرم و انتقال نمایش ها با استفاده از وکتور سخت تر از تصویرسازی با فری هند است. اما به دلیل برخورداری از مزایای مختلفی که این تکنیک دارد محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است. طراحان می توانند به آسانی با توجه به خطوط، بافت ها و شکل های واضح به شناسایی وکتورها بپردازند. 

  تکنیک های تصویرسازی


انواع تکنیک تصویرسازی با آبرنگ


تکنیک تصویرسازی با آبرنگ یکی دیگر از روش های تصویرگری است. مهمترین ویژگی که در این تکنیک وجود دارد استفاده از رنگ دانه ها است. شما می توانید با اضافه کردن آب سایه هایی را به وجود بیاورید که وضوح بیشتری داشته باشند. مهمترین و اصلی ترین چیزی که در تصویرسازی با آبرنگ مشاهده می شود عمق بالا، نرمی و تخیل می باشد. به همین دلیل است که تصویرگران ترجیح می دهند از این سبک برای طراحی مد و مجله های مربوط به آشپزی و زنان استفاده کنند. در واقع تکنیک آبرنگ در تصویرسازی به دلیل سادگی و قابلیت ترکیب رنگ ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. 
تصویرسازی با گواش قرابت زیادی با تصویرگری با آبرنگ دارد. البته استفاده از گواش باعث می شود که طراحان بتوانند سایه ها را تیره تر، غنی تر و عمیق تر ایجاد کنند. به نحوی که پس از گذشت چند سال هم امکان کار کردن مجدد بر روی آن ها وجود دارد. معمولا از گواش برای طراحی کاراکتر های مختلف نظیر کمیک، تصویرگری، پوستر و سایر طراحی ها استفاده می شود. اکثر انیمیشن هایی که در قرن بیستم ساخته شده اند برای ایجاد بک گراند از آبرنگ و برای ایجاد رنگ های تیره از گواش استفاده  کرده اند. یکی از دلایل استفاده از گواش برای طراحی پوسترها سریع خشک شدن این ماده است. 


انواع تصویر سازی اکریلیک


تکنیک تصویرسازی اکریلیک به عنوان یکی از تکنیک های مورد علاقه افراد مبتدی شناخته می شود. به این دلیل که کار کردن با اکریلیک آسان تر از گواش و آبرنگ می باشد. البته طراحان می توانند با استفاده از اکریلیک افکت هایی را شبیه به آبرنگ و گواش را ایجاد کنند. شما این امکان را دارید که از اکریلیک بر روی هر سطحی استفاده کنید. جالب است بدانید زمانی که این مواد خشک می شوند به صورت ضد آب در می آیند. 
ممکن است اسم کلاژ را زیاد شنیده باشید. یکی دیگر از تکنیک های تصویر سازی کلاژ است که در آن طرح ها را به وسیله جمع آوری مواد و فرم های مختلف به وجود می آورند. این نوع تکنیک تصویرگری در سال های اخیر محبوبیت زیادی داشته است. تصویرگران برای ایجاد کلاژ از لایه های مختلفی استفاده می کنند تا بتوانند یک حالت سه بعدی بسیار زیبا را ایجاد کنند. این حالت سه بعدی باعث می شود که تصویر عمق بیشتری به خود بگیرد. 


سخن پایانی


تکنیک های تصویرسازی انواع مختلفی هستند که مهمترین هدف از آفرینش آن ها به وجود آوردن طراحی های مختلف می باشد. این تکنیک ها را می توانید به صورت سنتی و دیجیتال مشاهده کنید. برخی از روش های سنتی در گذشته برای تصویرگری کتاب ها مورد استفاده قرار می گرفتند. افراد در سطح حرفه ای و مبتدی می توانند از این تکنیک ها استفاده کنند. 
جالب است بدانید که تصویرسازی قدمتی به اندازه عمر انسان ها بر روی کره زمین دارد. هدف از تصویر سازی از ابتدا تاکنون این بوده است که با استفاده از اشکال، خطوط و نقوش پیام خود را به مخاطب انتقال دهد. با توجه به پیشرفت تصویرگری در دنیای امروز و اهمیت آن در طراحی کاراکتر و شاخه های مختلف هنر گرافیک لازم است که تصویرگران به کسب مهارت در زمینه این تکنیک ها دست پیدا کنند. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم تصویرگری به عنوان یک ترجمه بصری شناخته می شود که از اصول و معیار خاصی پیروی می کند. این امر را در انیمیشن سازی، بازی سازی، کتاب ها و مجلات می توانیم مشاهده کنیم. 

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *