بررسی طراحی لوگو با ایلوستریتور

بررسی طراحی لوگو با ایلوستریتور

در این مطلب با آموزش مرحله به مرحله طراحی لوگو به کمک نرم افزار ایلوستریتور در خدمت شما همراهان عزیز و گرامی خواهیم بود.

 

پیشگفتار

ایلوستریتور چیست و چه کاری انجام می دهد؟ Illustrator یکی از کاربردی ترین نرم افزارها برای دیزاین لوگو به شمار می رود. این نوع نرم افزار به صورت کاملا استاندارد طراحی شده است و به کمک آن می توان لوگوهایی با ساختار خیره کننده را خلق کرد. 

مقدمه

1.    آموزش طراحی لوگو با ایلوستریتور
2.    مزایای طراحی لوگو با نرم افزار 
3.    مراحل طراحی لوگو با ایلوستریتور
4.    سخن پایانی 

آموزش طراحی لوگو با ایلوستریتور

طراحان مبتدی و حرفه ای می توانند به کمک برنامه لوگو ساز ایلوستریتور علامت تجاری خاص و کاربردی را طراحی نمایند. شایان ذکر است که این نوع نرم افزار مانند سایر برنامه های لوگو ساز نظیر افینیتی دیزاینر، کورل دراو، طراحی لوگو با کانوا و ... کاربردی می باشد. در صورتی که تمایل دارید در زمینه طراحی لوگو با Illustrator مهارت لازم را بدست آورید بهتر است تا پایان این مطلب همراه ما باشید. 

مزایای طراحی لوگو با نرم افزار Illustrator

از مهم ترین مزیت های استفاده از نرم افزار لوگو ساز ایلوستریتور می توان به موارد زیر اشاره کرد: 
1.    دسترسی به ابزارهای طراحی لوگو به راحتی امکان پذیر است. 
2.    این برنامه دارای قابلیت ویرایش درون برنامه ای لوگو می باشد. 
3.    به کمک نرم افزار ایلوستریتور می توان سایز لوگوی طراحی شده را به راحتی تغییر داد. 
4.    طراحان مبتدی و حرفه ای می توانند از این نرم افزار برای انجام طراحی لوگو استفاده کنند. 
5.    استفاده از ابزار طراحی لوگو این نوع نرم افزار به راحتی امکان پذیر است. 
6.    به کمک Illustrator می توان لوگوهای سه بعدی و رنگی را طراحی کرد. 
7.    یکی از مهم ترین مزایای برنامه Illustrator کنترل و مدیریت رنگ می باشد. 
8.    تمامی عناصر و اجزای موجود در این برنامه لوگو ساز را می توانید به راحتی به صورت وکتور به هر سایزی که تمایل دارید در آورید. در نتیجه شما می توانید اجزای مختلف لوگویی را که طراحی کرده اید به راحتی ویرایش کنید و رنگ قسمت های مختلف لوگو را با توجه به سلیقه شخصی تان تغییر دهید.

مراحل طراحی لوگو با ایلوستریتور

مراحل طراحی لوگو با ایلوستریتور

طراحی لوگو هم مانند هر مهارت دیگری نیاز به آموزش، تکرار و تداوم دارد. برای این منظور باید مراحلی را طی کنید تا لوگوی شما کیفیت مطلوبی داشته باشد. برای انجام طراحی لوگو با نرم افزار ایلوستریتور می توانید طبق مراحل زیر پیش بروید: 

  1. مرحله اول: نوشتن خلاصه خلاقانه 

قبل از هر چیز بهتر است یک خلاصه خوب از درخواستی که مشتری در زمینه طراحی لوگو دارد را ایجاد نمایید. بدون نوشتن این خلاصه در زمان انجام دیزاین علامت تجاری بدون تردید احساس سرگردانی خواهید داشت. می توانید سوال های زیر را از مشتری بپرسید و پاسخ مشتری را در خلاصه ای که نوشته اید یادداشت کنید: 
1.    تاریخچه تاسیس کسب و کار یا شرکت 
2.    کسب و کار شما دقیقا چه کاری انجام می دهد؟ 
3.    ارزش های برندتان چیست؟
4.    مشتری های شما به سمت چه نوع طراحی لوگو و گرایش های بصری جذب می شوند؟ 
5.    تمایل دارید لوگویی که برایتان طراحی می کنیم چه طرح و رنگی داشته باشد؟ 
توجه داشته باشید که باید در این مرحله به مشتری تان نیز مشاوره دهید و او را در جهتی درست راهنمایی کنید. 

2- مرحله دوم: پیدا کردن کلمات کلیدی 

زمانی که تمامی اطلاعات مورد نظرتان را از مشتری دریافت کردید می توانید این اطلاعات را به یک علامت تجاری حرفه ای تبدیل کنید. لیستی از کلمات کلیدی مرتبط را در بخشی از خلاصه تان یادداشت کنید. هر کلمه ای در زمان فکر کردن به برند در ذهنتان می رسد را یادداشت کنید. 

دیزاین لوگو با Illustrator

3- مرحله سوم: ترسیم ایده ها روی کاغذ 

در این مرحله از طراحی لوگو با نرم افزار ایلوستریتور می توانید ایده هایتان را رسم کنید. برای ترسیم ایده ها از کلمات کلیدی که یادداشت کرده اید می توانید الهام بگیرید سپس شروع به ترسیم ایده ها نمایید. توجه داشته باشید که هر تصویری به ذهن تان می رسد را باید طراحی نمایید. در این مرحله فقط باید روی پیاده سازی ایده های موجود در ذهن تان روی کاغذ تمرکز نمایید. 
زمانی که احساس کردید تمامی ایده های موجود در ذهن تان را روی کاغذ رسم کرده اید یک قدم به عقب برگردید. طرح هایی را که کشیده اید را مجددا مشاهده نمایید. 

مراحل طراحی لوگو با ایلوستریتور

4- مرحله چهارم: اصلاح طرح های کشیده شده 

به همه طرح هایی که روی کاغذ ترسیم کرده اید دوباره نگاه کنید و به دنبال اشتباهاتی که مرتکب شده اید بگردید. روش هایی را برای بهبود پیدا کنید. طرح های مورد علاقه تان را انتخاب نمایید سپس چندین طرح را که بیشتر از همه طرح ها دوست دارید انتخاب نمایید و چندین مرتبه آن طرح را طراحی کنید. 

5- مرحله پنجم: ارسال طرح های ترسیم شده برای مشتری 

در این مرحله از طراحی لوگو با نرم افزار ایلوستریتور طرح هایی را که ترسیم کرده اید به صورت سیاه و سفید برای مشتری ارسال نمایید. 

6- مرحله ششم: وارد کردن طرح در نرم افزار ایلوستریتور

طرحی را که مشتری انتخاب کرده است وارد نرم افزار Illustrator نمایید. برای طراحی لوگو به کمک نرم افزار ایلوستریتور دو روش مختلف زیر وجود درد: 
1.    ترسیم همزمان در ایلوستریتور بعد از ترسیم طرح روی کاغذ یا ترسیم طرح در نرم افزار فتوشاپ 
2.    طراحی لوگو به کمک ابزار قلم Illustrator

7- مرحله هفتم: کشیدن طرح در نرم افزار فتوشاپ 

برنامه طراحی مورد نظر خود نظیر فتوشاپ را باز کنید. سپس لوگو را به کمک ابزار طراحی لوگو تا جایی که برایتان امکان دارد به صورت دقیق بکشید. برای کشیدن علامت تجاری در نرم افزار Illustrator بهتر است از رنگ مشکی یا یک رنگ تیره استفاده کنید. در این مرحله به لیست کلمات کلیدی مراجعه نمایید تا بتوانید تشخیص دهید آیا ظاهر طرحی که کشیده اید مناسب پروژه تان است یا خیر ؟ 

8- مرحله هشتم: ایجاد سند CMYK و وارد کردن تصویر در نرم افزار ایلوستریتور

نرم افزار ایلوستریتور را باز نمایید سپس یک سند CMYK جدید را ایجاد نمایید. تصویری را که کشیده اید را با کلیک کردن روی گزینه File > Place وارد نرم افزار کنید سپس تصاویری را که ترسیم کرده اید را انتخاب نمایید و روی گزینه Image Trace در قسمت بالای صفحه نرم افزار کلیک نمایید. 
در این مرحله پنل ترسیم تصویر Panel  Image Trace  را باز کنید  از منویی که باز می شود روی گزینه مورد نظرتان کلیک کنید. گزینه Silhouettes می توانید طرح لوگو را به خوبی ترسیم می کند و نشان می دهد. 

9- مرحله نهم: استفاده از اسلایدر در نرم افزار ایلوستریتور

برای روشن تر کردن تصویر می توانید اسلایدر را به سمت چپ بکشید. با کشیدن اسلایدر به راست می توانید تصویر را برجسته یا تیره تر نمایید. 

آموزش طراحی لوگو با ایلوستریتور

10- مرحله دهم: گسترده سازی طرح علامت تجاری 

تصویری را که ترسیم کرده اید را انتخاب نمایید سپس روی گزینه Expand در نوار ابزار طراحی لوگو که در قسمت بالای صفحه قرار دارد کلیک نمایید. با انجام این کار تمامی قسمت های لوگو به صورت اشکال برداری در دسترس شما قرار می گیرند. 

11- مرحله یازدهم: نقاشی لوگو به کمک نرم افزار ایلوستریتور

در این مرحله از آموزش دیزاین لوگو با ایلوستریتور یک سند CMYK جدید باز نمایید. سپس طرحی را که کشیده اید با کلیک کردن روی گزینه File > Place وارد این بخش نمایید. در پنل لایه ها نیز نام لایه ای که شامل طرح شما می شود را تغییر دهید. از نرم لغزنده Opacity می توانید برای کاهش شفافیت تصویر استفاده کنید سپس لایه را قفل نمایید. 
لایه ای جدید را روی طرح ایجاد کنید. به کمک این ابزار مداد می توانید نقاط و خطوطی را رسم نمایید که جهت حرکت مداد را دنبال نمایند. 
اگر شما با این ابزار آشنایی کامل را نداشته باشید ممکن است نتوانید نقاط را به روشی صحیح جایگذاری نمایید. مستطیلی را دور کلماتی که رسم می کنید تصور نمایید. نقاط را در مکانی که کلمات با مستطیل برخورد می کنند قرار دهید. برای کنترل شکل از تعداد نقاط کمی استفاده کنید. 

اعمال رنگ به طرح علامت تجاری

مراحل تکمیلی طراحی لوگو با Illustrator

به یاد داشته باشید که در زمان ترسیم حروف کلید shift را پایین نگه دارید تا همه خطوط به صورت افقی یا عمودی ترسیم شوند. به تصویر زیر نگاه کنید توجه داشته باشید که تصویر سمت چپ به کمک دست ترسیم شده است و تصویر سمت راست نیز به کمک ابزار Pen طراحی شده است. 

12- مرحله دوازدهم: اضافه کردن متن به علامت تجاری 

در این مرحله از آموزش دیزاین لوگو با ایلوستریتور می توانید به لوگویی که طراحی کرده اید متن یا شعار برندتان را اضافه کنید. در صورت تمایل می تواید شعار را به قسمت زیرین لوگو اضافه نمایید. فونت آن را نیز بهتر است ساده انتخاب کنید. ابتدا خطی را ایجاد نمایید که بیانگر مسیر شعار باشد.
سپس روی ابزار Type on a Path کلیک نمایید و خطی را که رسم کرده اید انتخاب نمایید. متن مورد نظرتان را تایپ کنید. متن را در قسمت مرکزی قرار دهید سپس آن را گسترش دهید. در این مرحله فونتی را انتخاب کنید که طرح علامت تجاری را تکمیل نماید. 

13- مرحله سیزدهم: اضافه کردن رنگ به طرح علامت تجاری 

در این مرحله از آموزش دیزاین لوگو با ایلوستریتور می توانید رنگ را به طرح لوگو بیفزایید. در صورتی که تمایل دارید برای دیزاین لوگو از ترکیب چند رنگ استفاده نمایید بهتر است رنگ هایی را انتخاب نمایید که مکمل یکدیگر هستند. 
برای افزودن رنگ به لوگو در نرم افزار ایلوستریتور ابتدا عناصری از علامت تجاری که به رنگ نیاز دارند را انتخاب کنید. روی ابزار Shape Builder کلیک نمایید سپس رنگ را روی فضاهای مورد نظر خود اعمال کنید. 
زمانی که همه قسمت های علامت تجاری را ایجاد کردید می توانید با رنگ های بازی کنید. ابتدا همه عناصری که تمایل دارید رنگ یکسانی داشته باشند را انتخاب کنید سپس روی گزینه Recolor Artwork در نوار ابزار طراحی لوگو کنید و مقادیر رنگ را تنظیم نمایید. 

14- مرحله چهاردهم: ارسال لوگو برای مشتری 

لوگویی را که به کمک نرم افزار ایلوستریتور طراحی کرده اید می توانید در این مرحله برای مشتری ارسال نمایید. 

دیزاین علامت تجاری

سخن پایانی

در این مطلب با نحوه طراحی لوگو با نرم افزار ایلوستریتور آشنا شدید. امیدواریم با توجه به مراحل ذکر شده بتوانید لوگوی مورد نظرتان را به راحتی طراحی نمایید. 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *