آموزش تایپ سریع ده انگشتی فارسی

آموزش تایپ سریع ده انگشتی فارسی

شما چقدر به آموزش تایپ فارسی نیاز دارید؟ آیا مایلید تا تایپ فارسی را ساده و آسان فرا بگیرید؟ در این بخش همراه ما باشید.

پیشگفتار

 آموزش تایپ فارسی در این دوره و زمانه بیش از هر آموزش دیگری برای شما لازم است. خصوصا اگر شغل شما وابسته به کامپیوتر و تایپ کردن باشد، لازم است تا به تایپ ده انگشتی مسلط شوید. شاید در ابتدا و با توجه به آموزش هایی که در خصوص تایپ سریع وجود دارد، گمان کنید که این روش تایپ سخت و پیچیده باشد. اما زمانی که آن را اصولی فرا بگیرید و با راهکارهایی که به شما ارائه می دهیم، آن را دنبال کنید قطعا برایتان ساده خواهد شد. بنابراین برای اینکه بتوانید به تایپ فارسی آن هم با قدرت ده انگشت خود مسلط شوید، در این بخش آموزشی با ما همراه باشید. عناوینی که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم، به شرح موارد زیر است:

مقدمه

آموزش تایپ فارسی را تا چه حد برای خود ضروری و لازم می دانید؟ آیا می دانید مزیت یادگیری تایپ ده انگشتی چیست؟ آیا می دانید برای یادگیری به چه چیزهایی نیاز دارید و چقدر زمان لازم است تا بتوانید تایپ فارسی را با ده انگشت و سرعت بالا انجام دهید؟ اگر شما یک محتوا نویس باشید و یا با تایپ و تحقیق سروکار داشته باشید، در اولویت هستید تا تایپ ده انگشتی را فرا بگیرید. زیرا با کسب این مهارت می توانید درآمدتان را افزایش دهید. برای یادگیری و کسب یک مهارت ضروری، از همین حالا و از همینجا شروع کنید.

آموزش تایپ فارسی را از کجا شروع کنیم؟

برای آموزش تایپ فارسی نیاز است تا شما برای خود هدفی تعیین کنید. زیرا زمانی که در مسیر قرار بگیرید، به تلاش و پشتکار زیادی نیاز دارید. پس بهتر است زمانی برای کسب این مهارت اقدام کنید که آمادگی های لازم را داشته باشید. برای شروع یادگیری تایپ ده انگشتی فارسی، نیاز است تا شما در روز زمانی را برای انجام این کار اختصاص دهید. در این صورت می توانید با تمرین تایپ، به کارتان ادامه دهید و این مهارت را کسب کنید. اما در صورتی که زمان کافی برای انجام این کار را ندارید، بهتر است شروع یادگیری را به زمان دیگری موکول کنید.

  • گام اول– با کلیدهای روی کیبورد آشنا شوید

اولین گام در آموزش تایپ فارسی، آشنایی کامل با کلیدهای کیبورد است. شما باید بارها و بارها به کلیدهای کیبورد نگاه کنید و جای حروف و اعداد را به خاطر بسپارید. ساختار صفحه کلید را به خوبی بررسی کنید و زیر نظر داشته باشید. فراموش نکنید که شما در آموزش تایپ ده انگشتی، باید از حافظه عضلانی خود استفاده کنید. یعنی بدون نگاه کردن به کلیدهای کیبورد، باید تایپ کنید. در واقع این قدرت ذهن و حافظه شماست که انگشتانتان را به سمت کلیدها هدایت می کند.
 
کلیدهای کیبورد را به خاطر بسپارید

  • گام دوم – جای کلیدها را به خاطر بسپارید

برای آموزش تایپ فارسی، به خاطر سپردن جایگاه هر کلید روی کیبورد ضروری است. زیرا شما همانقدر که به کلیدهای حروف فارسی نیاز دارید، به کلیدهای عددی، دیلیت، عملیاتی و... نیز نیاز دارید. پس باید به خوبی جایگاه هر کلید را به خاطر بسپارید تا بتوانید بدون نگاه کردن به صفحه کلید از آنها استفاده کنید. در ادامه کلیدهای روی کیبورد را برای شما تقسیم بندی کردیم تا بدانید که منظور ما دقیقا چه کلیدهایی هستند.

  • کلیدهای Numeric یا کلیدهای عددی:

در آموزش تایپ فارسی شما باید جایگاه کلیدهای عددی را به خوبی به خاطر بسپارید. همانطور که به این کلیدها نگاه می کنید، آنها را با انگشتانتان لمس کنید. این کلیدها هم در ردیف بالایی کیبورد و هم در بخش ماشین حساب کیبورد قرار دارند که شما می توانید از هر دوی آنها استفاده کنید.

  •  کلید Delete:

این کلید برای حذف کاراکترهایی که به اشتباه تایپ شده اند، مورد استفاده قرار می گیرد.

  • کلیدهای جهت دار:

این کلیدها برای جابجایی روی متن بدون استفاده از موس مورد استفاده قرار می گیرند.

  • کلید BackSpace:

از این کلید می توانید برای حذف کردن کارکترهایی که به غلط تایپ شده اند، استفاده کنید.

  • کلیدهای عملیاتی:

در آموزش تایپ فارسی شما باید با جایگاه و عملکرد کلیدهای عملیاتی که در قسمت بالای کیبورد از f1 تا f12 هستند، آشنا شوید. هر یک از این کلیدها در ویندوز دارای عملکرد منحصر به فردی هستند.

  • کلید Enter:

از این کلید برای ایجاد سطر و پاراگراف جدید استفاده می شود.

  • کلیدهای Shift، Alt و ctrl:

این کلیدها، کلیدهای ترکیبی هستند. یعنی شما با فشردن همزمان آنها با سایر کلیدها می توانید عملکرد جدیدی را تجربه کنید.

  • کلید space:

از این کلید برای فاصله گذاری بین کاراکترها و حروف استفاده می کنند.
 
با کاربرد کلیدهای روی کیبورد آشنا شوید

  • گام سوم – انگشتانتان را با کلیدهای مبدا آشنا کنید

تا به اینجا لازم بود تا مقدماتی در خصوص آموزش تایپ فارسی برای شما عنوان کنیم. حالا دیگر وقتش رسیده که وارد مرحله عملکردی شویم و آموخته هایمان را روی کیبورد پیاده سازی کنیم. برای این کار لازم است تا شما با کلیدهای مبدا یا خانه آشنا شوید. این کلیدها دقیقا سطر میانی کیبورد هستند. اگر کلیدهای روی کیبورد را لمس کنید، متوجه می شوید که روی دو کلید، برجستگی وجود دارد؛ کلید ت و کلید ب دارای برجستگی هستند. این دو برجستگی در حقیقت برای شما حکم راهنما را دارند. حالت قرارگیری دست هایتان را این دو کلید مشخص می کنند. به این ترتیب که باید انگشت اشاره دست راست را روی حرف ت و انگشت اشاره دست چپ را روی حرف ب قرار دهید.

پس از آن سایر انگشت هایتان را به ترتیب روی کلیدهای کناری در سطر میانی قرار دهید. انگشت شصت دستان شما باید روی کلید space قرار بگیرد. پس این حالت و فرم قرار گرفتن دست های شما در مرحله اول تایپ فارسی است. شاید بپرسید، برای تایپ سایر حروف چگونه باید عمل کنیم؟ این دقیقا سوالی است که اکثر افراد در آموزش تایپ فارسی می پرسند. اگر توجه کرده باشید، کلیدهای روی کیبورد مرتب و زیر هم قرار ندارند. بلکه اگر به چینش این سه سطر توجه داشته باشید، می بینید که به صورت اریب هستند. هر انگشت شما که روی سطر میانی قرار دارد، وظیفه تایپ حروف سطر بالایی و پایینی را نیز دارد. پس به این ترتیب، شما باید هر یک از انگشتانتان را با حروف اریبی سطر بالا و پایین آشنا کنید.
 
انگشتانتان را روی کلیدهای کیبورد قرار دهید و تمرین کنید

  • گام چهارم – آموخته هایتان را تمرین کنید

در مرحله چهارم آموزش تایپ فارسی، شما باید آنچه را که آموخته اید تایپ کنید. یعنی ابتدا با انگشتانتان، کلیدهای سطر میانی را تایپ کنید. این را بارها و بارها تمرین کنید. حتی اگر کلمات نامفهومی می نویسید، باز هم به تمرین ادامه دهید. زیرا باید حافظه عضلانی خود را تقویت کنید و جای هر کلید را با استفاده از حس لامسه و قدرت حافظه به خاطر بسپارید.

پس از اینکه با جایگاه کلیدهای سطر میانی به خوبی آشنا شدید، مرحله بعدی از آموزش تایپ فارسی را تمرین کنید. در این مرحله شما باید انگشتانتان را با کلیدهای سطر بالایی آشنا کنید و در مرحله بعدی این کار را برای سطر پایینی انجام دهید. زمانی که به خوبی با جایگاه این کلیدها آشنا شدید، می توانید به صورت اریبی، هر انگشت را با کلیدهایی که باید تایپ کند (در هر سه سطر) آشنا کنید. بدین ترتیب می توانید با جایگاه تمامی کلیدها آشنا شوید.

پس از پشت سر گذاشتن این مرحله و آشنایی کامل با حروف و کلیدهای روی کیبورد، لازم است تا آموزش تایپ فارسی را با تایپ عبارات معنادار ادامه دهید. می توانید یک سری جمله یا کلمه را روی کاغذ بنویسید و آن را با روشی که آموخته اید تایپ کنید. شاید در ابتدا سرعت تایپ شما پایین باشد. اما فراموش نکنید که همیشه دقت در جایگاه مهمتری از سرعت قرار دارد. در این مرحله تمرکز شما فقط و فقط بر روی کیفیت و دقت تایپ باشد. پس از اینکه توانستید، به خوبی تایپ فارسی را تمرین کنید، می توانید روی بالا بردن سرعت تایپتان متمرکز شوید و با تمرین های پی در پی، سرعت تایپتان را افزایش دهید.
 
در تایپ دقت مهمتر از سرعت است

نکات تکمیلی در خصوص آموزش تایپ ده انگشتی فارسی

به این نکات توجه داشته باشید. زیرا در آموزش تایپ فارسی نیاز است تا این موارد مهم را بدانید.

  • وظیفه اصلی انگشت شصت دست های شما، قرار گرفتن روی کلید space است. پس سعی نکنید که از این انگشت ها برای تایپ حروفی که در سطر پایینی قرار دارند، استفاده کنید. البته بر حسب عادت می توانید از یکی از شصت ها برای فاصله گذاری استفاده کنید.
  •  تایپ حروفی مثل آ به استفاده از دو کلید نیاز دارد. دقت داشته باشید در آموزش تایپ فارسی، برای فشردن کلیدهای Shift، Alt و ctrl باید از انگشت کوچک خود استفاده کنید. یعنی در حالی که با انگشت اشاره کلید ا را فشار می دهید، همزمان با انگشت کوچک خود کلید شیفت را نیز فشار دهید. شاید در ابتدا گمان کنید این کار کمی سخت باشد یا سرعت تایپتان را پایین بیاورد. اما با کمی تمرین می توانید به عملکرد خود سرعت بیشتری ببخشید.
     
    تایپ را در چارچوب اصول تمرین کنید
  •  اصلی ترین نکته ای که در خصوص آموزش تایپ فارسی باید در نظر بگیرید، این است که در تمام طول تایپ، به مانیتور نگاه کنید و از نگاه کردن به کیبورد خودداری کنید. این باعث می شود تا شما از همین ابتدا، تایپ فارسی را در چارچوب اصول و قوانین فرا بگیرید.
  • اگر به تازگی می خواهید آموزش تایپ فارسی ببینید، بهتر است تمام تمرکزتان را روی دقت در تایپ بگذارید نه سرعت. زیرا زمانی که شما به تایپ ده انگشتی فارسی مسلط شوید، می توانید با ادامه دادن به تمرینات و آموخته هایتان، سرعت تایپتان را نیز بالا ببرید.

سخن پایانی

رمز موفقیت در آموزش تایپ فارسی، تکرار و تمرین اصولی است. زمانی که می خواهید آموخته هایتان را تکرار و تمرین کنید، باید در چارچوب همان قوانین اولیه این کار را انجام دهید. زیرا در غیر این صورت در مراحل بعدی به مشکل برمی خورید. توجه به تمام نکاتی که در این بخش در اختیار شما قرار دادیم، باعث می شود تا دقتتان در تایپ را افزایش دهید. در نهایت باید بگوییم زمانی که به طور کامل به تایپ سریع فارسی مسلط شوید، تایپ کردن به این روش دیگر برایتان دشوار نیست و حتی راحت تر از روشی که در حال حاضر برای تایپ از آن استفاده می کنید، تایپ خواهید کرد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *